آشنایی با انواع فروآلیاژها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 76416
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸ |

آشنایی با انواع فروآلیاژها

فروآلیاژها نیز مانند سایر آلیاژهای دیگر برای تولید آلیاژهای فلزی و غیر فلزی مختلف و همچنین انواع فولاد به کار می‌روند. استفاده از فروآلیاژ موجب تغییر در کیفیت مواد و محصولات فولاد و چدن می‌شود. به همین دلیل، مهمترین مشتریان و مصرف کنندگان انواع فروآلیاژ را می‌توان صنایع فولاد، صنایع ریخته‌گری و صنایع تولید محصولات فولادی و چدنی به شمار آورد. گروه صنعتی پارس خورشید واردکننده انواع فروآلیاژها و همچنین محصولاتی همچون کائوچوی طبیعی و تسمه است، برای ردیافت اطلاعات بیشتر به سایت این مجموعه سری بزنید.
آشنایی با انواع فروآلیاژها

فروآلیاژ که در زبان انگلیسی Ferroalloy نامیده می‌شود درواقع اصطلاحی است برای دسته‌بندی آلیاژهای مختلف آهن که از نسبت‌های مختلف عناصر متفاوت ایجاد می‌شود هر گاه در آلیاژی از اهن سهم عناصر دیگر بیشتر باشد به آن فروآلیاژ می‌گویند که البته این تعریف همیشه درست نیست. مثلا در آلیاژ فروسیلیس، سهم سیلیسیم تنها ۱۵ درصد است. در فروآلیاژها عناصری مانند Cr، Al، Mn، Mo و … که برای دستیابی به ترکیب شیمیایی مشخص و تأمین خواص مورد نیاز، برای تولید محصولاتی خاص، به فولاد مایع اضافه می‌شوند .

فروآلیاژهای اصلی شامل فرومنگنز، فروکرومیوم، فرومولیبدن، فروتیتانیوم، فرووانادیوم، فروسیلیسیم، فروبرون و فرو فسفر هستند، این فروآلیاژها شکننده هستند و در ساخت محصولات به صورت مستقیم استفاده نمی‌شوند اما در ساخت فولادهای آلیاژی بسیار خوب عمل می‌کنند. در تولید این فروآلیاژها، آلیاژ آهن (کمتر از ۵۰ درصد) و یک یا چند فلز دیگر، به عنوان منبع عناصر مختلف فلزی مهم هستند.

فروآلیاژها نیز مانند سایر آلیاژهای دیگر برای تولید آلیاژهای فلزی و غیر فلزی مختلف و همچنین انواع فولاد به کار می‌روند. استفاده از فروآلیاژ موجب تغییر در کیفیت مواد و محصولات فولاد و چدن می‌شود. به همین دلیل، مهمترین مشتریان و مصرف کنندگان انواع فروآلیاژ را می‌توان صنایع فولاد، صنایع ریخته‌گری و صنایع تولید محصولات فولادی و چدنی به شمار آورد. گروه صنعتی پارس خورشید واردکننده انواع فروآلیاژها و همچنین محصولاتی همچون کائوچوی طبیعی و تسمه است، برای ردیافت اطلاعات بیشتر به سایت این مجموعه سری بزنید.

وضعیت فروآلیاژها در جهان

سال‌های زیادی است که از فرو آلیاژها به عنوان آمیژان و مواد افزودنی به مذاب فلزات و فولادها در صنایع ریخته‌گری استفاده می‌شود تا تغییرات مورد نیاز را در خواص نهایی قطعه ایجاد کنند. طبق آمار سال ۲۰۱۴، مهم‌ترین تولید کنندگان فروآلیاژ در جهان، چین، آفریقای جنوبی، هند و روسیه و اوکراین بوده‌اند که حدود ۸۴ درصد از کل عرضۀ جهانی (۵۲.۸ میلیون تن) سهم این کشورها بوده است.

داستان فروآلیاژها از گذشته تا کنون

پیش از سال ۱۹۰۰ میلادی، سيليكون متال و فرو سیلیسیم و به‌طورکلی فرو آلیاژها مانند ذوب کانه‌های آهن يا سنگ‌های منگنز آهن‌دار در بوته‌های گرافيتي و در کوره‌های زميني همراه با كك و ساير مواد احیاکننده تولید می‌شدند. با استفاده از این روش، به دلیل اینکه فرو آلیاژها به نقطه دمای مناسبی نمی‌رسیدند، باعث ایجاد شدن مواد و محصولات غیریکنواخت شده و ازنظر کیفیت، تنها در موارد محدودی در صنایع قابلیت استفاده داشتند. تا سـال ۱۹۲۰ از کوره بلند تنها برای تولید آهن خام استفاده می‌شد و باعث ایجاد این مساله بود که به‌جای شارژ کردن کانه‌های آهن خالص، کانه‌های آهن منگنز دار، كروم دار و يا تيتانيم دار جهت توليد فرو آلیاژها شارژ می‌شدند و عیار پایین محصولات نهایی را به دنبال داشت.

خرید فروآلیاژ

در خرید و فروش فروآلیاژ ها باید مواردی همچمون جنس فروآلیاژ، روش تولید فروآلیاژ، استاندارد تولید، نام تولیدکننده، روش بسته‌بندی و نگهداری و کاربردهای به خصوص هر کدام از آنها و قیمت را درنظر گرفت. گروه متخصصان فنی شرکت صنعتی پارس خورشید، آمادگی ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه خرید و فروش فروآلیاژ را دارند.

عناصر تشکیل دهنده فروآلیاژها

پیشتر گفتیم که فرو آلیاژها، آلیاژهای مختلف آهن هستند که با درصد بالایی از عناصر دیگر مانند منگنز (Mn)، آلومینیوم (Al) یا سیلیکون (Si) ترکیب‌شده‌اند. فرو آلیاژها به سبب ساختار شکننده و نامناسب، به‌تنهایی قابل‌استفاده در صنایع نیستند، اما ترکیب آن‌ها با فولادهای آلیاژی باعث به وجود آمدن خواص ویژه‌ای در این فلزات می‌شود. همچنین این مواد نسبت به عناصر خالص دارای نقطه ذوب پایین‌تری برخوردار هستند و به فولاد مایع اضافه‌شده و با آن ترکیب می‌شوند تا خواص دلخواه برای تولید محصولات خاص را در آن ایجاد کنند.

چند نوع فروآلیاژ تولید می‌شود؟

فروآلیاژهای مختلف در حال حاضر در کشورهای مختلف جهان تولید می‌شوند.

  • نیکل
  • فروتیتانیوم
  • انواع فرومنگنز پرکربن، متوسط کربن و کم‌کربن (FeMn)

فرومنگنز یک آلیاژ از ترکیب آهن و منگنز می‌باشد و حدودا ۸۰ درصد آن منگنز است. استفاده از فروآلیاژ فرومنگنز در حالت معمول برای مقابله با تاثیر سولفور، در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فروآلیاژ یک عامل اکسیژن‌زدا در ترکیب خواهد بود و با سولفور موجود در آن ترکیب شده و خاصیت و ویژگی محصول نهایی را بهبود می‌بخشد. استفاده از فرومنگنز در ترکیب محصول، سختی و مقاومت آن را افزایش می‌دهد که موجب می‌شود برای تولید فولاد و یا حتی برخی دیگر از آلیاژهای فلزی مناسب باشد.

انواع تولیدی از این فروآلیاژ به سه نوع کم‌کربن، با کربن متوسط و پرکربن تقسیم می‌شود. این تقسیم‌بندی برای مصارف مختلف خواهد بود؛ برای مثال در مواردی که به مقدار کربن موجود در فروآلیاژ حساس نباشند، از نوع پرکربن آن استفاده شده و در موارد مصرفی حساس به مقدار کربن، مانند استفاده در جوشکاری از نوع کم‌کربن یا با کربن متوسط آن استفاده می‌شود.

  • انواع فروكروم پرکربن، متوسط کربن و کم‌کربن (FeCr)

نوع دیگر فروآلیاژ، فروکروم است. این آلیاژ نیز از ترکیب آهن و کروم تهیه می‌شود. معمولا درصد کروم در این آلیاژ بسته به مصرف آن از ۵۰ تا ۷۰ درصد متفاوت خواهد بود. بیشترین مورد استفاده از فروکروم برای فولاد ضدزنگ است. مقدار میانگین کروم در فولادهای ضدزنگ ۱۸ درصد است، که در مواقع نیاز مقداری فروآلیاژ فروکروم به آن اضافه می‌شود. مانند فرومنگنز، فروکروم نیز دارای انواع کم‌کربن، با کربن متوسط و پرکربن است. فروکروم پرکربن، برای محصولات بلبرینگ فولادی و فولاد آلیاژی و ابزارهای فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فروکروم کم‌کربن یا با کربن متوسط هم بیشتر در تولید فولادهای ضدزنگ و مقاوم نسبت به اسید استفاده می‌شود.

  • فروسیلیکومنگنز (FeSiMn)
  • فروسیلیس (FeSi)

این فروآلیاژ نیز ترکیب آهن و سیلیس با درصد متفاوتی از ۱۰ تا ۹۰ درصد است. استفاده از این فروآلیاژ در مواردی مانند استحکام بخشیدن به محصول، تنظیم کردن خواص مادۀ مذاب، روند خنک‌کننده و محصول نهایی است و تنها به میزان کمی از آن، معمول است.

  • فروفسفر (FeP)

فروفسفر در شرایط محیطی عادی، نسبتا پایدار است. اما زمانی که با آتش تماس داشته باشد گازهای سمی هم چون اسید فسفریک و اکسید فسفر تولید می کند. این ماده تحت فشار شدید میتواند موجب آتش سوزی و انفجاز نیز باشد.

این ماده به رنگ خاکستری است و به صورت جامد و یا پودری عرضه می شود. هم چنین بدون بو است و دمای ذوب آن در حدود ۱۰۵۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد است. فروفسفر یک محصول جانبی از تولیدات فسفر است که از کوره های قوسدار زیرآبی به دست می آید. وزن مولکولی این ماده نیز بین ۸۲ تا ۸۶ است.

  • فرومولیبدن (FeMo)

این آلیاژ ترکیب آهن و مولیبدن است و در مواردی کاربرد دارد که نیازی به بالا بودن استحکام محصول نهایی وجود نداشته باشد و همچنین در تولید فولاد ضدزنگ نیز استفاده می‌شود. این فروآلیاژ در بالابردن خواص مقاومت در برابر خوردگی و سایش کاربرد داشته و در وسیله‌های چدنی و ابزارهای فولادی با سرعت بالا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • فروسیلیکومنیزیم

انواع فروآلیاژهای ارائه شده در گروه صنعتی پارس‌خورشید

  • گرافیت کم سولفور (GPC)
  • فروسیلیکو منیزیم
  • گرافیت پولکی
  • گرافیت پرسولفور (CPG)
  • خمیر الکترود
  • فروتیتانیوم
  • نیکل
  • فروکروم پرکربن
  • فروسیلیس
  • فرومنگنز کم کربن
  • فرومنگنز متوسط کربن
  • فرومنگنز پر کربن

نقش فروآلیاژها در صنایع مختلف

  • اکسیژن زدایی
  • آلیاژسازی
  • عملی تلقیح
  • احیا کننده
  • ذوب برخی فلزات

فروآلیاژها چگونه تولید می‌شوند؟

فرو آلیاژها با استفاده از سنگ‌های معدنی فلزات غیر آهنی، سنگ‌آهن، زغال کک و زغال‌سنگ، و به دو روش تولید می‌شوند که شامل روش‌های زیر است.

  • کوره بلند

روش قدیمی‌تر بوده و امروزه کمتر از این روش برای تولید فرو آلیاژها استفاده می‌شود.

  • کوره قوس الکتریکی

با پیشرفت صنایع، و ایجاد ژنراتورها، تولید فرو آلیاژها نیز صنعتی شده و ازجمله سيليكون متال و فرو سیلیسیم به روش قوس الکتریکی تولید شدند. در این روش، کوره‌های تولید فرو آلیاژ به نام کوره‌های قوس الکتریکی شناخته‌شده و زیر شارژی (Submerged Arc Furnace )  هستند. این روش نسبت به روش کوره بلند، جدیدتر و بهتر بوده و استفاده ازآن‌رو به افزایش است. ازجمله بزرگ‌ترین کشورهای تولید فرو آلیاژها می‌توان به چین، قزاقستان، هند، آفریقای جنوبی و روسیه اشاره کرد.

فروآلیاژها و نقش آنها در اکسیژن زدایی

از آنجایی که هر یک از کاربردهای فروآلیاژ اهمیت خاص خود را دارد، جا دارد تا توضیحات لازم در این زمینه ارائه شود. در فرآیند ساخت فولاد از فروآلیاژ استفاده می شود. فروآلیاژ نقش زداینده اکسیژن را برعهده دارد.ساخت فولاد به طور کلی سبب می شود که روی آهن خام عمل اکسیداسیون صورت بگیرد و در نهایت به فولاد تبدیل شود. این فرآیند سبب می شود که ناخالص های نامطلوب در آهن مثل کربن و گوگرد و فسفر به واسطه اکسین گرفته شود.

این رویکرد نیز سبب می شود تا اکسید آهن تبدیل به اکسید خاصی شود. در این فرایند مقداری از اکسین بدون اینکه ترکیب شود در آهن باقی می ماند. در نهایت انجماد آن نیز سبب ایجاد حفره هایی در آهن می شود. این حفره ها از کیفیت اهن کم می کنند و در نهایت تاثیر نامطلوبی روی خاصیت مکانیکی آهن می گذارند.

برای اینکه از کاهش کیفیت آهن جلوگیری شود نیاز است که عملی اکسین زدایی پیش از خاتمه به طور کامل صورت بگیرد. بهترین روش اکسیژن زدایی اضافه کردن عنصری است که نسبت به آهن میل ترکیب بیشتری با اکسیژن دارد. مثلاً کروم، آلومینیوم، سیلیس و منگنز می تواند در این راستا مورد استفاده قرار بگیرد.

فروآلیاژها چطور به آلیاژسازی کمک می‌کنند؟

اگر از فروآلیاژ برای تغییر در خواص فولاد استفاده شود به آن آلیاژ سازی گفته می شود. به عنوان مثال فروکروم و فرو منگنز با کربن متوسط یا کم مربوط به فرایند آلیاژسازی هستند.

این مواد در صورتی که با فولاد ترکیب شوند، قابلیت تغییر در خواص محصول نهایی است. عناصر آلیاژ به واسطه یک سری تغییرات فلزی تبدیل به ماده خاصی می شوند. برای مثال عنصر کروم زمانی که به فولاد مذاب اضافه می شود، کیفیت ساختاری آن مرغوب تر خواهد شد.

زمانی که کروم اضافه شد، فاز آلفا به واسطه یک سری شبکه های کریستالی مکعب مرکز دار پایدارتر می شوند. این روال سبب می شود که استحکام و مقاومت در برابر زنگ زدگی نیز بیشتر شود. در واقع مهمترین دلیل وجود کروم در همه فولادهای ضد زنگ همین است. وقتی که عنصر منگنز به فولاد اضافه می شود، استحکام و ثبات بیشتر خواهد شد.

فروآلیاژها در ریخته‌گری

در صنایع ریخته گری برای اینکه تغییر در ویژگی ها ایجاد شود و یا شرایط انجماد اهن مذاب صورت بگیرد از فروآلیاژ استفاده می شود. در واقع اضافه کردن برخی عناصر به آهن مذاب پیش از ریخته گری سبب می شود که مثل هسته اولیه کریستالی عمل کند.

در این صورت مرکز تبلور نیز ساده‌تر خواهد بود. این رویکرد سبب می شود که دانه های کریستالی به صورت یکنواخت پراکنده شون و در سراسر جرم آهن مذاب شوند. این پراکندگی یکنواخت دانه ها سبب می شود که سختی شمش ها پس از انجماد افزایش داده شود.

در واقع میزان شکنندگی نیز کاهش می یابد. اضافه شدن آلیاژهای تلقیحی مثل آلیاژهای سیلیسیم و کلسیم سبب می شود که بافت آهن تغییر کند. در آهن ریخته گری معمولی، کربن به شکل لایه لایه پراکنده می شود.

در آهن تلقیحی به طور کلی پراکندگی در سراسر جسم به صورت یکنواخت صورت می گیرد. آهن تلقیحی از نظر استحکام بسیار بالا است و جانشین فولاد ریخته گری می شود.

از دیگر کاربردهایی که برای فروآلیاژ می توان مثال زد شامل احیا سازی است. این رویکرد در صنایع مکانیکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از سوی دیگر برای تهیه مفتول های جوشکاری نیز استفاده می شود.

خرید و فروش فروآلیاژ با شرایط مناسب

گروه صنعتی پارس خورشید واردکننده و تامین کننده انواع فروآلیاژها مصرفی در صنعت فولادسازی و صنایع مرتبط است. سبد محصولی این شرکت در زمینه فروآلیاژها، کائوچوی طبیعی و تسمه بسیار متنوع است. از لحظ کیفیت، قیمت و شرایط تحویل گزینه‌های متفاوتی پیش روی شماست تا با خیال راحت انتخاب کنید. امکان خرید عمده با قیمت مناسب و همچنین خریدهای گزینش شده از محصولاتی با کیفیت و استاندارد بسیار بالا وجود دارد.

قیمت فروآلیاژ

قیمت‌ فروآلیاژها به موارد بسیاری زیادی مرتبط است و با تغییر هر کدام از پارامترها قیمت محصولات نیز متفاوت می‌شود. به همین جهت پیشنهاد می‌شود برای دریافت مشاوره تخصصی و همچنین آگاهی از قیمت‌ها و شرایط خاص خرید و فروش فروآلیاژها، کائوچوی و تسمه با همکاران واحد فروش پارس خورشید تماس بگیرید. عناصر موجود در فروآلیاژ، کشور تولیدکننده، شیوه تولید، خلوص، استانداردها، کیفیت و نحوه بسته بندی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت فروآلیاژ ها هستند.

برچسب ها : فروآلیاژ,انواع فروآلیاژ,کاربرد فروآلیاژ,خرید فروآلیاژ,فرومنگنز,فروسیلیس,فروکروم,نیکل,فروسیلیکو منگنز,تسمه,کائوچوی طبیعی,لاستیک طبیعی

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.