آشنایی با انواع باتری ساعت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 46914
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸ |

آشنایی با انواع باتری ساعت

ساعت‌ها بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره ما هستند تا در هیاهوی زندگی، زمان را گم نکنیم و دقیقاً به موقع به کارهایمان برسیم و همچنین قدر تک به تک لحظات آن را بدانیم و برای آن برنامه داشته باشیم. اما ساعت‌ها نیز مانند اکثر لوازم مورد استفاده روزانه ما برای کار کردن و حفظ حیات نیازمند انرژی الکتریکی هستند.
آشنایی با انواع باتری ساعت

ساعت‌ها بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره ما هستند تا در هیاهوی زندگی، زمان را گم نکنیم و دقیقاً به موقع به کارهایمان برسیم و همچنین قدر تک به تک لحظات آن را بدانیم و برای آن برنامه داشته باشیم. اما ساعت‌ها نیز مانند اکثر لوازم مورد استفاده روزانه ما برای کار کردن و حفظ حیات نیازمند انرژی الکتریکی هستند. به دلیل این که نیاز است ساعت‌ها را جا به جا کرد تا بتوان در هر لحظه از زمان آگاه ماند مانند نوع ساعت مچی، یا برای دکوراسیون از آنها استفاده کرد مانند ساعت دیواری، استفاده از جریان مستقیم برق برای آنها منطقی و میسر نیست برای این که ساعت‌ها نیازمند انرژی بسیار کمی هستند. باتری ساعت مقوله‌ای آشنا برای همه اشخاص است، اما باتری‌ ساعت انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

باتری ساعت نوع سکه‌ای

باتری‌های سکه‌ای که به آن‌ها باتری دکمه‌ای و باتری ساعت نیز گفته‌ می‌شود در واقع دسته‌ای از پیل‌های گالوانی تلقی می‌شوند که به شکل یک سیلندر با قطر ۵-۲۰ میلی متر و ارتفاعی در بازه ۱-۶ میلی متر ساخته و عرضه می‌شوند. این نوع باتری به طور معمول در وسایل برقی سایز کوچک و قابل حمل به کار گرفته می‌شوند. این نوع از باتری ساعت، ساخته شده از بدنه‌ای فلزی است و قطب‌های مثبت و منفی مربوط به ساختار شیمیایی آن، در بالا و پائین آن قرار گرفته است. به دلیل تک سلولی بودن و یکبار مصرف بودن سلول آن، این باتری‌ها غیر قابل شارژ هستند و پس از تمام شدن انرژی اولیه خود، برای همیشه از کار می‌افتند.

باتری‌های سکه‌ای می‌توانند آلکالاینی باشند و یا لیتیومی. نوع آلکالینی آن ولتاژی برابر با ۱.۵ ولت به ازای هر سلول و نوع لیتیومی آن ولتاژ معادل ۳ ولت به ازای هر سلول را داراست. باتری ساعت، باید با جایگاه خود از نظر سایز و اندازه یکسان باشد؛ اگر ساعتی دارید که باید برای آن از باتری سکه‌ای استفاده کنید به شیوه زیر می‌توانید سایز دقیق آن را به دست بیاورید. باتری‌های سکه‌ای استاندارد معمولاً حاوی یک کد بر روی خود هستند. کد مذکور به چنین فرمتی نوشته شده است: CR2035

کد گفته شده اطلاعات مختصری و کاربردی‌ای در مورد خصوصیات شیمیایی و ظاهری باتری به ما می‌دهد. به عنوان مثال حرف C نشان‌دهنده نوع شیمیایی باتری است که در این مورد بدین معنی است که باتری لیتیومی است. حرف بعدی شکل ظاهری باتری را شرح می‌دهد که در اینجا R  نشان از دایره‌ای بودن محصول دارد. دو رقم بعدی نشان از قطر باتری سکه‌ای دارد که در این مثال قطر ۲۰ میلی متر است. دو رقم بعدی نشان‌دهنده ضخامت باتری شماست که در این مثال ۳.۵ میلی متر است. این گونه می‌توانید باتری مناسب برای ساعت خود را بیابید و راه حل دیگر این است که می‌توانید که ساعت خود را به فروشنده نشان داده و او باتری مناساب را به شما تحویل دهد.

همان گونه که گفته شد باتری‌های سکه‌ای معمول‌ترین نوع باتری ساعت هستند اما گفته می‌شود بهترین نوع باطری ساعت، باتری‌ آلکالاینی است. باتری‌های لیتیومی سبب می‌شوند که ساعت شما به درستی کار نکند یا که اصلاً از کار بیافتد. دلیل این مسئله این است که باتری‌های لیتیومی، مناسب برای دستگاه‌های پرمصرف هستند و تنها در این نوع دستگاه‌ها به خوبی و درستی کار می‌کنند در حالی که باتری‌های آلکالاینی بیشتر مناسب دستگاه‌های کم مصرف نظیر ساعت‌ها هستند و در صورت استفاده از آنها، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

باتری قلمی و باتری نیم قلمی

باتری قلمی و نیم قلمی در انواع مختلف ساعت‌های دیواری و دیجیتال به کار می‌روند. به باتری‌های قلمی، باتری AA  و به باتری‌های نیم قلمی باتری AAA گفته می‌شود که تلفظ آن‌ها به ترتیب، دابل اِی و تریپل اِی می‌باشد. این باتری‌ها علاوه بر ساعت‌ها، به وفور در انواع وسایل مثل کنترل تلویزیون، چراغ قوه، اسباب بازی کودکان و … به کار می‌روند. تفاوت این دو نوع باتری در سایز و به طبع، میزان ذخیره انرژی آن‌هاست. نوع نیم قلمی به دلیل سایز کوچک‌تر، در ساعت‌های کوچک‌تر نیز به کار می‌رود. از نظر ولتاژ، این دو نوع باتری ولتاژ یکسانی دارند اما نوع نیم قلمی ظرفیتی برابر با یک سوم نوع قلمی دارد.

لازم به ذکر است که نوع قابل شارژ باتری‌های قلمی امروزه یافت می‌شوند و نیاز شما به خرید مجدد و چند باره آن را از بین می‌برند. این دو نوع باتری، در انواع مختلف لیتیومی، نیکل-هیدرید و آلکالاینی موجود هستند. اما همان طور که گفته شد برای استفاده به عنوان ساعت بهتر است نوع آلکالاینی آن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد؛ در غیر این صورت ساعت شما به درستی کار نخواهد کرد و به کل از کار می‌افتد. پس هنگام خرید هر سه نوع باتری ساعت، یعنی نوع سکه‌ای، قلمی و یا نیم قلمی آن را حتماً به مسئله توجه کافی داشته باشید تا بعدا به مشکل برنخورید.

اما خوب است بدانید این مسئله در مورد ساعت‌های هوشمند صدق نمی‌کند. باتری‌های ساعت‌های هوشمند همانند درصد بالایی از گوشی‌های موبایل، از نوع لیتیوم-یون هستند. باتری‌های لیتیوم-یون قابل شارژ هستند و می‌توانند بارها و بارها پس از تخلیه انرژی با استفاده از شارژر انرژی دوباره به دست آورده و کار کنند. باتری‌های لیتیوم-یون معمولاً حجم کمی داشته و چگالی انرژی بالایی دارند که سبب می‌شوند برای استفاده در انواع دستگاه‌های قابل حمل نظیر موبایل و ساعت هوشمند به کار برده شوند و کاملاً مناسب واقع شوند. باتری ساعت، مسئله‌ای مهم در مورد آن است چرا که باتری‌ها هر چقدر هم که کیفیت بالایی داشته باشند، بالاخره روزی تمام می‌شوند و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. در این شرایط قابل انتظار، خرید باتری ساعت از یک فروشگاه معتبر مسئله‌ای مهم به شمار می‌آید.

باتری ساعت را از باتری ریس بخرید!

اگر به دنبال یک فروشگاه اینترنتی معتبر جهت خرید باتری برای ساعت‌هایتان هستید با باتری ریس آشنا شوید. شما می‌توانید در باتری ریس انواع و اقسام باتری برای انواع مختلف ساعت‌های خود شامل مچی، دیواری، دیجیتال و… بیابید. در باتری ریس، می‌توانید ارسال رایگان برای خریدهای بالای ۲۰۰ هزار تومانی تجربه کنید و با قیمت و کیفیتی مثال زدنی، برای همه ساعت‌های خود باتری‌هایی مناسب تهیه کنید‌. برای خرید از باتری ریس، تنها کافیست به سایت آن به آدرس اینترنتی https://batteryrace.com/watch-battery مراجعه کرده و خریدی راحت و بی دردسر را برای خود رقم زنید.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.