آرای نمایندگان باید شفاف باشد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17438
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳ |
عبدالرحمان رستمیان، نماینده مجلس نهم :

آرای نمایندگان باید شفاف باشد

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به الزام شفافیت آرای نمایندگان بیان کرد: «نماینده باید باشهامت و شفاف در مجلس رأی دهد تا مردم نظرات وی آگاه شوند اما در برخی از طرح‌ها که به امنیت ملی مرتبط است بهتر است آراء مخفی بماند.»
آرای نمایندگان باید شفاف باشد

‌|  گروه سیاسی‌|
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به الزام شفافیت آرای نمایندگان بیان کرد: «نماینده باید باشهامت و شفاف در مجلس رأی دهد تا مردم نظرات وی آگاه شوند اما در برخی از طرح‌ها که به امنیت ملی مرتبط است بهتر است آراء مخفی بماند.»
 عبدالرحمان رستمیان، نماینده سابق مردم دامغان در مجلس نهم شورای اسلامی در گفت وگو با «رسالت» با اشاره طرح به شفافیت آرای نمایندگان بیان کرد: «شفافیت آرا در مجلس بسیار طرح درستی است. اما باید به نماینده قدرت و شهامت داد، تا بتواند نظر خود را بیان کنند. در همین حال مردم نیز باید شهامت نماینده خود را ببیند. اما در برخی از موارد مهم و حساس نیز باید رأی‌ها مخفی باشد تا نماینده بتواند بدون واهمه نه با نگاه به رأی دیگران رأی دهد. در بسیاری موارد باید شفافیت آرا صورت پذیرد تا مردم از نظرات نماینده منتخب خودآگاه باشند.» 
 وی افزود: «شفافیت آرا دو جنبه دارد. برخی از رأی‌ها غیر شفاف و برخی دیگر باید شفاف باشد. نمایندگان نیز باید این را بدانند که درست است از شهرهای مختلف و به‌عنوان نماینده وارد مجلس شده‌اند اما نماینده کل مردم کشور هستند و تنها منافع شهر خود یا حتی قوم و قبیله خود را در نظر نگیرند همیشه منافع ملی را مدنظر داشته باشند. بهترین روش این است که هیئت‌رئیسه مجلس با تشکیل گروه کارشناسی شفاف بودن یا نبودن برخی از رأی‌ها را مشخص کنند.» 
 عضو کمیسیون بهداشت مجلس نهم با اشاره به این‌که قانون شفافیت آرا در بیشتر از کشورهای دنیا وجود دارد و مردم از آرای نماینده منتخب خودآگاه هستند، اظهار کرد: «رفتار نمایندگان در بیشتر کشورهای دنیا رصد می‌شود زیرا اگر در آینده تصمیم وی از علل ایجاد مشکلات در کشور باشد، باید پاسخگو باشد به‌طور مثال باید شرکت در جلسات و حتی دریافت هدیه از دیگران را به هیئت‌رئیسه اطلاع دهد. زیرا نماینده نباید وابسته به گروه خاصی و این وابستگی در تصمیمات او تأثیرگذار باشد.» 
رستمیان اظهار داشت: «قانون سال جاری مجلس مبنی بر شفافیت مالی نمایندگان و نامزدهای انتخاباتی به همین علت بوده است. طبق این قانون نماینده مجلس باید تمام هزینه‌های تبلیغاتی خود و حتی جلسات با احزاب و گروه را به‌صورت شفاف اعلام کند. بازهم باید به این نکته توجه داشت که رأی برخی از طرح‌ها برای مردم مخفی باشد تا نماینده در برخی از موضوعات حساس قدرت و شهامت تصمیم‌گیری را داشته باشد.» نماینده سابق مردم دامغان در مجلس نهم در پایان تأکید کرد: «نماینده نیز باید در بعضی از موضوعات مدافع شهر خود باشد زیرا با رأی آن‌ها وارد مجلس شده است و باید از حق مردم آن شهر دفاع کند مانند زمان تصمیم‌گیری در مورد توسعه متوازن بودجه امکانات و مشکلات شهر خود را در نظر بگیرد. و برای توسعه و حل مشکلات شهر خود در راستای منافع ملی تلاش کند.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.