آب سرد پوتین بر پیکر ناتو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 73404
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ |
روسیه به صورت رسمی چهارمنطقه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد

آب سرد پوتین بر پیکر ناتو

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با امضای فرمان به رسمیت شناختن استقلال خرسون و زاپروژیا که از اوکراین جداشده اند، راه را برای پیوستن رسمی این مناطق به روسیه هموار کرد.
آب سرد پوتین بر پیکر ناتو

گروه بین الملل
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با امضای فرمان به رسمیت شناختن استقلال خرسون و زاپروژیا که از اوکراین جداشده اند، راه را برای پیوستن رسمی این مناطق به روسیه هموار کرد.به  گزارش خبرگزاری رویترز، در این فرمان ها که توسط کرملین منتشر شده، آمده است  پوتین این مناطق را به عنوان سرزمین های مستقل به رسمیت شناخته که گام میانی مورد نیاز پیش از اجرای کامل برنامه های اعلان رسمی پیوستن آنها به روسیه محسوب می شد. 

به این ترتیب، روسیه به صورت رسمی چهار منطقه از اوکراین را که در آن همه پرسی برگزار شده، به خاک خود ضمیمه خواهد کرد.
 همه پرسی به منظور الحاق به خاک روسیه در چهار منطقه شرقی دونباس واقع در شرق اوکراین از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر(یکم تا پنجم مهرماه) برگزار شد.بنابر نتایج نهایی، در جمهوری خلق دونتسک ۹۹/۲۳ درصد به پیوستن به روسیه  رای دادند، در جمهوری خلق لوگانسک ۹۸/۴۲ درصد، در منطقه زاپروژیا ۹۳/۱۱ درصد و ساکنان منطقه خرسون نیز با ۸۷/۰۵ درصد رای به پیوستن به خاک روسیه داده و خواستار تبدیل شدن به بخشی از فدراسیون روسیه شدند.
سران این چهار منطقه گفته اند که در این مراسم در مسکو شرکت می‌کنند.این در حالی است که آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا با این اقدام مسکو به شدت مخالفت و اعلام کردند که هرگز این همه پرسی را به رسمیت نمی‌شناسند. بایدن گفت: می‌خواهم شفاف بگویم، آمریکا هرگز، هرگز، هرگز ادعای ارضی روسیه در قلمرو حاکمیتی اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشستی با حضور نمایندگان کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام، همه‌پرسی را که توسط نیروهای طرفدار روسیه در مناطقی از اوکراین برگزار شد، محکوم کرده و مدعی شد: نتایج این همه پرسی توسط روسیه دستکاری شده است!پیشتر کاخ سفید در روز چهارشنبه اعلام کرد: انتظار می‌رود این تحریم‌ها افراد و نهادهایی درون و خارج از روسیه را هدف قرار دهد که از این الحاق حمایت می‌کنند. 
 جدال بر سر نورد استریم
از سوی دیگر، معمای نشست خط لوله نورد استریم هنوز حل نشده باقی مانده است. در میان شواهدی که مبنی بر هدایت این خرابکاری از سوی آمریکا وجود دارد، کشورهای اروپایی همزمان با شناسایی چهارمین محل نشت در خط لوله انتقال گاز «نورداستریم» از عزم خود برای افزایش تدابیر امنیتی در راستای محافظت از تاسیسات نفت و گاز سخن گفتند. اتحادیه اروپا، آمریکا و ناتو در موضع گیری ظاهری خود  داده‌اند که آسیب وارده به خط لوله «نورداستریم» اقدامی عمدی باشد. این در حالی است که گارد ساحلی سوئد اعلام کرد که چهارمین محل نشت در این خط لوله را شناسایی کرده است. 

خط لوله «نورداستریم» گاز صادراتی روسیه را به آلمان منتقل می‌کند. این خط لوله از زیر آب‌های دریای بالتیک عبور می‌کند. برخی گزارش‌ها حاکی است که پیش از شناسایی محل نشت از «نورداستریم» چند انفجار در دریای بالتیک به ثبت رسیده بود. 
 غربی ها حقیقت را کتمان می کنند
روسیه و کشورهای غربی همزمان با افزایش تنش‌ها بین دو طرف بر سر جنگ اوکراین یکدیگر را مسئول آسیب به «نورداستریم» معرفی می‌کنند. مسکو در واکنش به شناسایی محل نشت از «نورداستریم» به طور مستقیم آمریکا را به خرابکاری متهم کرد. در مقابل سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده با رد این اتهام از «پخش اخبار جعلی» از سوی روسیه سخن گفت. محل آسیب به خط لوله «نورداستریم» در نزدیکی آب‌های سرزمینی دانمارک و سوئد است. به گفته جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «همه اطلاعات موجود» حاکی از این است که آسیب به «نورداستریم» در دریای بالتیک نتیجه «اقدامی عمدی» است. لهستان که یکی از اصلی ترین متحدان امنیتی آمریکامحسوبم  می شود،  به طور مستقیم از روسیه به عنوان مسئول احتمالی خرابکاری در خط لوله «نورداستریم» یاد کرده است.ورشو اعلام کرده است که خرابکاری در «نورداستریم» می‌تواند بخشی از برنامه روسیه برای اعمال فشار بر کشورهای اروپایی به خاطر حمایت  آنها از اوکراین باشد!

 سخنان پوتین در خصوص خرابکاری در نورد استریم
در عین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. کاخ کرملین در بیانیه‌ای نوشت، پوتین در این تماس «خرابکاری غیر قابل قبول» علیه خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا (نورد استریم یک و دو) را «مصداق تروریسم بین‌المللی» توصیف کرده است. رئیس جمهور روسیه به اردوغان گفت، اجرای کامل تعهدات مربوط به توافق صادرات غلات اوکراین از جمله رفع محدودیت ارسال کود و مواد غذایی توسط روسیه به بازار جهانی، دارای ضرورت است.

اردوغان نیز در این تماس از پوتین درخواست کرد در راستای کاهش تنش با اوکراین گام برداشته و توافق حاصل شده درباره صادرات غلات را توسعه دهد.رئیس جمهور ترکیه مخالفت خود با الحاق چهار ناحیه از اوکراین به خاک روسیه را به همتای روس متذکر شد و از وی درخواست کرد به مذاکرات صلح فرصت دیگری بدهد.
 روسیه آماده نبرد بزرگ می شود
همچنین پولیتیکو در گزارشی اعلام کرد که روسیه بیش از ۸۰ درصد نیروهای نظامی خود را از پایگاه های واقع در شمال اروپا خارج کرده و آن‌ها را به جبهه اوکراین انتقال داده است.بر اساس این گزارش، پیش‌تر حدود ۳۰ هزار نظامی روسی در پایگاه‌های روسیه در کشورهای حوزه بالتیک مستقر بودند.پولیتیکو به نقل از منبع خود نوشته است که کاهش نیروهای نظامی روسیه در شمال اروپا در هفت ماه گذشته بسیار قابل توجه است. البته این منبع نظامی در ادامه گفته است که قدرت هوایی روسیه منطقه را ترک نکرده و ناوگان شمالی روسیه نیز در شبه جزیره کولا نسبتاً دست نخورده باقی‌مانده است.بر اساس برخی تصاویر ماهواره‌ای که در ماه جاری میلادی به دست آمده است، به نظر می‌رسد که روسیه برخی از سامانه‌های موشکی «اس-۳۰۰» خود را از اطراف سنت‌پترزبورگ در نزدیکی مرز فنلاند، منتقل کرده است.روسیه روند انتقال بیشتر نیروهای خود از شمال اروپا را، با هدف کمک به تقویت نیروهایش در اوکراین انجام داده است؛ آن هم پس از آنکه با اعلام بسیج عمومی، نیروهای ذخیره خود را برای مشارکت در تهاجم نظامی روسیه به اوکراین فراخوانده بود.مسکو برای چندین دهه نیروهای نظامی خود را در شمال اروپا برای مقابله با ناتو مستقر کرده بود .با وجود این برخی از تحلیلگران نظامی بر این نظرند که مسکو در آینده قدرت نظامی خود را در منطقه نظامی شمال اروپا  بازسازی کند.

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.