اهميت جولان و گزينه‌هاي پيش روي ما - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 1653
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸ |

اهميت جولان و گزينه‌هاي پيش روي ما

محمد مهدي اسلامي اقدام انتحاري ترامپ در اعلام رسميت اشغال جولان توسط صهيونيست ها، اثبات کرد که انتخاب عبارت «آمريکا رو به افول است» از سوي مردم به عنوان مهم ترين جمله سال ۱۳۹۷ امام خامنه اي تا چه اندازه هوشمندانه بوده است. ترامپ با سرپيچي از قوانين بين المللي همچون قطعنامه هاي ۲۴۲، ۳۳۸ […]

اهميت جولان و گزينه‌هاي پيش روي ما

محمد مهدي اسلامي
اقدام انتحاري ترامپ در اعلام رسميت اشغال جولان توسط صهيونيست ها، اثبات کرد که انتخاب عبارت «آمريکا رو به افول است» از سوي مردم به عنوان مهم ترين جمله سال ۱۳۹۷ امام خامنه اي تا چه اندازه هوشمندانه بوده است.
ترامپ با سرپيچي از قوانين بين المللي همچون قطعنامه هاي ۲۴۲، ۳۳۸ و ۳۵۰ شوراي امنيت سازمان ملل که امضاي دولت آمريکا در پاي آن است، انزواي مدعي رهبري جهان را بيشتر کرد و نشان داد به قدري مستأصل شده که براي بقا به هر راهي متوسل خواهد شد.
اين امر اگرچه تازگي ندارد و دولت وي به طور بي سابقه از تمامي معاهدات بين المللي خارج شده و پايبندي به هيچ قرار داد و عرف بين المللي ندارد؛ اينک نيز با هدف کسب رضايت لابي صهيونيسم بين الملل و رهايي از مشکلات داخلي و بين‌المللي دست به اقدامات نامعقول و بي اعتبار کردن وجهه بين المللي خود مي زند.
اقداماتي که ادامه همان مسير گذشته آمريکا است که با زياده خواهي هاي ظالمانه از جمله لشکرکشي مستقيم و اشغال نظامي افغانستان، عراق و سوريه و تحمل شکست توطئه استراتژي خاورميانه جديد توسط جبهه مقاومت و جنگ نيابتي و حمايت، پشتيباني، تسليح و آموزش گروه هاي تکفيري و تروريستي همراه بوده است.
انتقال سفارت آمريکا به قدس شريف، طراحي معامله قرن، به رسميت شناختن اشغال ظالمانه بلندي هاي جولان توسط رژيم صهيونيستي و … بي ترديد بر مشکلات و بحران منطقه بيش از پيش خواهد افزود و جبهه مقاومت را مصمم‌تر در مقابله با رژيم غاصب صهيونيستي و حاميانش خواهد کرد.
بلندي‌هاي جولان بخش تفکيک ناپذير حاکميت و تماميت ارضي سوريه است که سال‌ها است با ناديده انگاشتن اجماع جهاني درباره ضرورت بازگشت آن به سوريه تحت اشغال باقي مانده است.
اين اقدام آمريکا، در صورتي که تنها به چند محکوميت بي اثر مختوم گردد، مشوق برداشتن گام هاي بعدي و رسميت دادن به ديگر مناطق اشغال همچون کرانه باختري و اجراي طرح صهيونيستي تشکيل کشور فلسطين در بيرون از سرزمين آن (از جمله طرح تبديل صحراي سينا به فلسطين) شود.
تصميم ترامپ براي صهيونيست‌ها اهميتي چند جانبه دارد زيرا جولان علاوه بر آنکه حدود يک سوم آب اسرائيل را تأمين مي کند، خاک حاصلخيزي دارد، جاذبه اي توريستي است، منطقه اي حائل ميان اشغالگران و جبهه مقاومت بوده است و … داراي منابع گسترده اي از نفت و گاز مي باشد که در صورت تحقق حاکميت اسرائيل بر آن، مي تواند اقتصاد کشورهاي عربي را به صورت جدي به چالش بکشد.
اقدام اخير نشان مي دهد که چند پيام کم خاصيت ديپلماتيک و اعلام انزجار کافي نيست، اين مهم مي طلبد دولت هاي عربي از خواب غفلت بيدار شده و پوچ بودن معاهدات آمريکا را بپذيرند و اگر در کنار جبهه مقاومت قرار نمي گيرند، با پايان دادن به آنچه «روند صلح» مي نامند، راه را بر تعدي بيش از اين آمريکا و اسرائيل نسبت به سرزمين‌هاي اسلامي ببندند. مگر نه آنکه آغاز مذاکرات صلح همواره با تکيه بر چند قطعنامه نقض شده اخير از سوي آمريکا بود؟
اين البته تنها پاسخ مطلوب نيست. امروز که به وضوح آشکار شده است که تکيه بر امضاي آمريکا هرگز امنيت نخواهد آورد و بهترين گزينه، مقاومت است و بايد به اقداماتي متناسب با رفتار جديد دشمن اتخاذ کرد. چند روز ديگر نمايش انتخاباتي صهيونيست‌ها تمام مي شود؛ رويدادي که باعث شده است بنيامين نتانياهو براي تداوم حضور ۱۰ ساله اش بر رأس دولت ادعايي اشغالگران، بر طبل جنگ بکوبد. اما چه حزب او در پارلمان اکثريت يابد و چه ائتلاف رقبايش پيروز شوند، طبيعتا آثار رفتارهاي نتانياهو به سرعت از مناطق اشغالي دور نخواهد شد. طبق برخي آمار اينک حدود ۲۰ هزار صهيونيست در مناطق اشغالي جولان در ۳۰ شهرک زندگي مي کنند که در چنين شرايطي مي توانند مخاطبان خوبي براي جبهه مقاومت در آتش بازي هاي اين روزهاي صهيونيست‌ها باشند تا با يک تير دو پاسخ داده شده باشد.

نویسنده : محمد مهدي اسلامي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.