استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57771
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : 13 دی 1400 - 15:02 |

استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید اکثر شما در طول شبانه روز کم و زیاد شدن نور لامپ را مشاهده کرده باشید. آیا تا بحال به این فکر کرده اید این نوسان برق چه اندازه می تواند به سایر وسایل برقی آسیب بزند؟ و چگونه می شود این مشکل را برطرف کرد.
استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید اکثر شما در طول شبانه روز کم و زیاد شدن نور لامپ را مشاهده کرده باشید. آیا تا بحال به این فکر کرده اید این نوسان برق چه اندازه می تواند به سایر وسایل برقی آسیب بزند؟ و چگونه می شود این مشکل را برطرف کرد.

تجهیزات برقی به مرور زمان در اثر این نوسانات می سوزند و دلیل آن ضعیف شدن عایق سیم پیچ ها و سایر قطعات است و در خیلی مواقع که نوسان شدید است دستگاه در همان لحظه می سوزد. مشکل نوسان برق را می توان با استفاده از استابلایزر برطرف کرد. خیلی از ما ها هنوز اطلاعات دقیقی از استابلایزر نداریم. این مقاله را تا انتها بخوانید تمام نکات مهم و ضروری برای خرید استابلایزر بیان شده است.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر تثبیت کننده ولتاژ برق است و این کار را با دقت خوبی انجام می دهد. ولتاژ در ورودی را در بازه مناسبی دریافت می کند و با مقایسه ی آن با مقداری که برای کنترلر تعریف شده اگر کمترآن بود تقویت می کند و اگر بیش از مقدار مبنا بود آن را کاهش می دهد. در بعضی موارد این نوسانات شدید و از بازه مورد نظر خارج می شود در این اوقات خروجی استابلایزر قطع و دستگاه متصل به آن خاموش می شود. برای استابلایزر زمان های تاخیر برای وصل ولتاژ در خروجی در نظر گرفته شده تا پس از وصل شدن برق ورودی خروجی سریع وصل نشود تا ولتاژ پایدار شده و نوسانات آن از بین رود. حال که دریافتیم استابلایزر چیست انواع آن را معرفی می کنیم.

https://novania.ir/wp-content/uploads/2021/12/2667015-300x300.png

استابلایزر به چند دسته تقسیم می شود؟

استابلایزر ها بر اساس ولتاژ و فاز به دو دسته تکفاز و سه فاز تقسیم می شود. استابلایزر های تکفاز در توان های پایین ساخته می شود ولی سه فاز تا هر توانی امکان ساخت وجود دارد. تقسیم بندی در مرحله بعد بر اساس تکنولوژی ساخت صورت می گیرد. اگر بخواهیم بر اساس تکنولوژی بکار رفته در آنها دسته بندی کنیم سه گروه استابلایزر های رله ای، سرو موتوری و سوئیچینگ یا استاتیک را شامل می شود.

مقایسه تثبیت کننده ی ولتاژ ها با همدیگر

تثبیت کننده ها بر اساس تکنولوژی ساخت تفاوت های زیادی با همدیگر دارند و همین باعث می شود اختلاف چشمگیری در قیمت آنها وجود داشته باشد. اولین و مهمترین تفاوت به دقت در تثبیت ولتاژ خروجی استابلایزر بر می گردد. در استابلایزر رله ای دقت ولتاژ در خروجی معمولا ۱۰ درصد و در استابلایزر سرو موتوری ۳% است. استابلایزر سوئیچینگ بهترین وضعیت را دارد و نوسان ولتاژ کمتر از یک درصد است. مورد بعد به نوع طراحی بر میگرد. مدل رله ای و سروو موتوری به دلیل اینکه قسمت های متحرک دارند سرعت تصحیح ولتاژ آنها در مقایسه با استابلایزر سوییچینگ کمتر است و به همین خاطر ضریب اطمینان پایین تری دارند. قیمت استابلایزر های استاتیک نسبت به مدل های دیگر بالاتر است و به نسبت وزن کمتری دارد.

https://file.tesmino.ir/images/2022/01/image_1641202629.jpg

کاربرد استابلایزر ها

نوسانات برق امروزه مشکلات بسیاری را در شهر های مختلف ایجاد کرده است همین باعث می شود در تمام مکان هایی که نوسان برق داریم و یا سطح ولتاژ پایین است نصب استابلایزر پیشنهاد شود. در محیط هایی که تجهیزات از درجه حساسیت کمتری برخوردار هستند استفاده از استابلایزر رله ای پیشنهاد می شود. اما اگر دستگاه هایمان گران قیمت و حساس مانند تجهیزات پزشکی، لیزر موهای زائد، دستگاه های برش cnc و …  باشد استفاده از استابلایزر استاتیک و سرو موتور پیشنهاد میشود.

مزایای استفاده از تثبیت کننده ولتاژ برق

خب فردی که قصد تهیه دستگاه استابلایزر را دارد باید از مزایای آن آگاه باشد. تثبیت کننده ولتاژ برق علاوه بر این که ولتاژ مناسب را برای مصرف کننده ها فراهم می کند در زمانی که اضافه بار یا اتصال کوتاه داشته باشیم خروجی را قطع می کند و مانع آسیب دیدن تجهیزات می شود. ولتاژ مناسب باعث می شود طول عمر وسایل الکتریکی افزایش یابد و هزینه های جانبی آنها را کاهش می دهد. نویز بسیار کمی تولید می کنند و با توجه به شرکت سازنده آن در بازه خوبی از دما و رطوبت قابلیت کار را دارند.

https://file.tesmino.ir/images/2022/01/image_1641202065.jpg

چگونه استابلایزر مناسب را انتخاب کنیم.؟

انتخاب استابلایزر مناسب نیازمند دانش و تخصص است زیرا پارامتر های زیادی باید در نظر گرفته شود. تا مانع آسیب دیدن دستگاه و تجهیزات شود. طراحی باید به گونه ای انجام شود تا جریان راه اندازی مصرف کننده ها همچنین توان تک تک آنها در نظر گرفته شود و اینکه از حداکثر ظرفیت استابلایزر استفاده نشود و حدود ۲۰% هم توان اضافه در نظر گرفته شود تا در آینده امکان اضافه کردن تجهیزات جدید وجود داشته باشد. در وبسایت نوانیا مقاله ای تحت عنوان راهنمای خرید استابلایزر منتشر شده است که تمام نکات مهم برای انتخاب و خرید استابلایزر آورده شده است. پیشنهاد می شود این مقاله و تمام مقالات مرتبط را مطالعه کنید.

برندهای معروف ایرانی

شرکت های زیادی در زمینه واردات و تولید و مونتاژ دستگاه های استابلایزر در سطح کشور مشغول فعالیت هستند و تعداد این شرکت ها در سالیان اخیر افزایش یافته است. از برند های معروف استابلایزر که در داخل کشور تولید و مونتاژ می شوند می توان به فاراتل، آلجا و پرنیک اشاره کرد. محصولات این شرکت ها در ظرفیت و توان های مختلف با کیفیت عالی به بازار عرضه می شوند. گارانتی و خدمات پس از فروش خوب، این شرکت ها را متمایز کرده است.

https://file.tesmino.ir/images/2022/01/image_1641202398.jpg

نصب استابلایزر

استابلایزر های تکفاز با توان پایین نصب بسیار راحتی دارند. اما برای استابلایزر های سه فاز و توان بالا باید کار نصب را به افراد متخصص واگذار کنیم. اگر نصب به درستی انجام نشود باعث آسیب دیدن استابلایزر می شود. از کابل با عایق و سطح مقطع مناسب باید استفاده شود و به درستی سرسیم زده شوند. دستگاه باید در محیطی قرار گیرد که در معرض آفتاب و باران نباشد. دمای محیط بسیار در کارایی و عملکرد آن تاثیر دارد.

کلام پایانی

با مشکلاتی که در خطوط توزیع برق وجود دارد و همچنین نوسانات ولتاژ استفاده از استابلایزر برای تجهیزات گران قیمت ضروری است. جهت تهیه محصول مناسب نیاز به مشاوره دارید. در وبسایت https://novania.ir مقالات مفیدی در زمینه استابلایزر هست که پیشنهاد می شود حتما مطالعه کنید و مشاوران نوانیا آماده هستند شما را در خرید استابلایزر و ترانس خانگی با کیفیت و مناسب کارتان راهنمایی کنند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟ بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.