چرا نیاز به خدمات شبکه داریم؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 92568
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹ |

چرا نیاز به خدمات شبکه داریم؟

اگر بخواهیم ساده و خلاصه بگوییم، خدمات شبکه مثل خیلی از کارهای دیگه یک تخصص است و نیاز به فردی دارد که علم و تجربه کافی متناسب با نیاز شما را داشته باشد. به عنوان مثال شما هر چقدر شرکت کوچکی داشته باشید یک نفر را به عنوان حسابدار استخدام کرده و یا به صورت پارت تایم میخواهید که کارهای حسابداری شما را انجام دهد.
چرا نیاز به خدمات شبکه داریم؟

اگر بخواهیم ساده و خلاصه بگوییم، خدمات شبکه مثل خیلی از کارهای دیگه یک تخصص است و نیاز به فردی دارد که علم و تجربه کافی متناسب با نیاز شما را داشته باشد. به عنوان مثال شما هر چقدر شرکت کوچکی داشته باشید یک نفر را به عنوان حسابدار استخدام کرده و یا به صورت پارت تایم میخواهید که کارهای حسابداری شما را انجام دهد.

همچنین یک نفر را به عنوان منشی قرار می دهید تا کارهای نسبتا ساده و هماهنگی را انجام دهد. خدمات شبکه هم مانند دو پوزیشن گفته شده در بالاست.

تنها تفاوتی که خدمات شبکه با موارد گفته شده در بالا دارد این است که به ظاهر ساده به نظر میرسد و ممکن است برخی از افراد که تجربه کار با کامپیوتر ها را بیشتر دارند بگویند که می توانند این کار را انجام دهند. متاسفانه یا خوشبختانه این افراد تجربه کار فردی با کامپیوتر را داشته اند و فکر می کنند هر جایی که از کامپیوتر استفاده می شود روال کار ها به همین ترتیب است و دیگر لازم به دریافت خدمات پشتیبانی و شبکه وجود ندارد اما روال کار با کامپیوتر در شرکت ها کمی متفاوت است که در ادامه می گوییم:

تفاوت خدمات شبکه با خدمات کامپیوتر

خدمات کامپیوتر بیشتر به معنی رفع مشکل کامپیوتر های شخصی و موردی است. در کامپیوتر های شخصی به خیلی از موارد توجهی نمی شود و صرفا نیاز یک شخص سنجیده می شود نه یک مجموعه که کارهای تمامی افراد به هم وابسته است. به ترتیب الویت تفاوت اصلی بین کامپیوتر شخصی و کامپیوتر های یک شرکت را می گوییم:

سرعت کار در خدمات شبکه

در مجموعه ها به دلیل حجم بالای کارها و وابسته بودن کار افراد به یکدیگر، سرعت اهمیت ویژه ای پیدا می کند. در نتیجه زمانی که مشکلی در یک شبکه کامپیوتری به وجود می آید لازم است تا در سریع ترین زمان ممکن برطرف شود. شما زمانی که نیاز به خدمات پشتیبانی شبکه دارید حداکثر زمانی که مشکلات میبایستی توسط شرکت خدمات شبکه رفع شوند را در قرارداد پشتیبانی شبکه ذکر می کنید و این موضوع را به شرکت خدمات شبکه منتقل می کنید که سرعت رفع مشکلات برای شما اهمیت دارد. حال سرعت رفع مشکلات به موارد دیگری مرتبط است که در ادامه عنوان می کنیم:

تسلط کارشناس شبکه

زمانی که یک کارشناس خدمات شبکه به وضعیت شبکه مجموعه شما مسلط باشد، طبیعاتا مشکلات را سریع تر شناسایی کرد و راه کار های لازم را برای رفع آن ها انجام می دهد.

در دسترس بودن

در دسترس بودن کارشناس خدمات شبکه به صورت مستقیم بر روی سرعت رفع مشکلات شبکه تاثیر دارد. این موضوع به قدری مهم است که برخی از شرکت های پشتیبانی شبکه آن را ندید میگیرند و کارفرمایان به فکر تغییر شرکت خدمات شبکه می افتند!

جلوگیری از رفع مشکلات

از موضوعات مهم در سرعت که ممکن است به چشم خیلی از افراد در خدمات شبکه نیاید، انجام کارهایی است که باعث جلوگیری از وقوع اتفاقات مختلف در شبکه می شود، است. متاسفانه خیلی از افراد بر این باورند که خدمات شبکه فقط وظیفه رفع مشکلات شبکه را بر عهده دارد، این در حالی است که کارشناسان شبکه در اصل وظیفه دارند که یک شبکه کامپیوتری را به گونه تغییر یا راه اندازی کنند که کمترین مشکلات برای آن شبکه به وجود بیاید.

حفظ امنیت اطلاعات

حفظ امنیت اطلاعات در شرکت ها اهمیت ویژه ای پیدا می کند. دلیل این موضوع دسترسی چندین نفر به اطلاعات یک مجموعه است و هر کدام از افراد مجموعه مورد نظر می توانند به صروت سهوی یا عمدی به اطلاعات یک مجموعه آسیب بزنند. از همین رو خدمات شبکه در این مواقع می تواند دسترسی افراد به اطلاعات شرکت را مجوز بندی کند و به هر کسی در حد نیاز و استاندارد مجوز دسترسی به اطلاعات را بدهد.

تهیه بکاپ در خدمات شبکه

همانطور که گفته شد وقتی پای یک مجموعه به جای یک شخص وسط می آید اهمیت اطلاعات چندین برابر می شود و احتمال حذف ناخواسته آن ها نیز بیش از پیش می شود. دلیل این موضوع هم دسترسی افراد مختلف به اطلاعات مجموعه است.

خدمات شبکه در این شرایط وظیفه دارد که از طریق روش های قابل اطمینان نسبت به تهیه بکاپ از اطلاعات اقدام کند تا هر اتفاق ناخواسته ای برای اطلاعات افتاد، در میزان زیادی قابل جبران و برگشت باشد.

زمانی که یک شخص از اطلاعات شخصی بر روی کامپیوتر شخصی استفاده می کند شاید با خودش بگوید که فقط خودش است که به اطلاعات دسترسی دارد، به همین دلیل ممکن است دیگر نسبت به اقدام تهیه بکاپ از سیستم خود نکند. این موضوع در حالی است که امکان حذف ناخواسته اطلاعات در این حالت نیز وجود دارد اما در یک شبکه کامپیوتری این احتمال بیش از این است.

تهیه بکاپ در شبکه های کامپیوتری خود باید به چند روش مختلف انجام شود که در ادامه به صورت کوتاه به آن ها اشاره می کنیم:

تهیه بکاپ روزانه

یکی از مهم ترین بکاپ ها در شبکه، تهیه بکاپ های روزانه از اطلاعات سرور ها است، این بکاپ ها در زمانی به درد میخورند که اطلاعات شامل تغییرات مختلفی شود که غیر قابل پیش بینی است و اکثرا توسط کاربران به صورت اشتباه بر روی اطلاعات انجام می شود، در برخی موارد نیز آپدیت های مختلف باعث ایجاد باگ های جدید و در نهایت نیاز به بازگردانی بکاپ های قبل از آپدیت می شود.

مشکل این بکاپ ها این است که اگر در کنار اطلاعات دیگر و یا بر روی دیوایس های آنلاین ذخیره شود، احتمال حذف آن ها در اثر آلودگی به بد افزار هایی مثل باج افزار ها وجود دارد. برای رفع این موضوع در کنار این روش بکاپ گیری از روش های دیگر بکاپ گیری نیز باید استفاده گردد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

بکاپ گیری آفلاین

در این روش بکاپ گیری اطلاعات بکاپ گرفته شده بر روی دستگاهی ذخیره می شود که همیشه آفلاین است و فقط در زمانی که نیاز به تهیه بکاپ آفلاین وجود دارد به شبکه متصل می شود. این روش بکاپ گیری نسبت به بکاپ گیری روزانه سخت تر است اما در مواقعی که اطلاعات بکاپ های روزانه نیز آسیب دید می تواند به کار بیاید و در این گونه مواقع مورد استفاده قرار بگیرد.

بکاپ گیری در کلود

در این روش اطلاعات بر روی کلود بکاپ گرفته می شود، این روش بکاپ گیری باز یک نسخه دیگر از فایل ها را در اختیار قرار میدهد که اگر نسخه های دیگر به هر دلیلی آسیب دیدند و یا از بین رفتند، قابل استفاده باشند.

نگهداری از سرور

در شبکه های کامپیوتری برای رفع برخی از نیاز های کاربران و تیم ها نیاز به سرور وجود دارد، در حقیقت سرور یک کامپیوتر است که ویژگی های بیشتری را نسبت به یک کامپیوتر در اختیار استفاده کنندگان قرار می دهد. لذا نگهداری از هم نسبت به کامپیوتر های معمولی نیازمند علم و تجربه بیشتری است، در نهایت کارشناس خدمات شبکه باید بتواند مشکلات سرور را نیز برطرف کند.

 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.