چگونه یک وکیل مشهد را انتخاب کنیم؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91823
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴ |

چگونه یک وکیل مشهد را انتخاب کنیم؟

قوانین ستون‌های یک جامعه متمدن هستند و شیوه ارتباط ما با دیگران، محیط و حتی خودمان را بیان می‌کنند. قوانین از هزاران سال پیش وجود داشته‌اند و تا هزاران سال آینده وجود خواهند داشت. حتی ساختار تمامی حکومت‌های مدرن جهان نیز بر اساس قانون بنا شده است.
چگونه یک وکیل مشهد را انتخاب کنیم؟

قوانین ستون‌های یک جامعه متمدن هستند و شیوه ارتباط ما با دیگران، محیط و حتی خودمان را بیان می‌کنند. قوانین از هزاران سال پیش وجود داشته‌اند و تا هزاران سال آینده وجود خواهند داشت. حتی ساختار تمامی حکومت‌های مدرن جهان نیز بر اساس قانون بنا شده است. قوه مقننه که خالق قانون است، قوه مجریه که مسئول اجرای آن است و قوه قضاییه که مسئول رسیدگی به قانون‌شکنان است در تمامی کشورهای جهان به شکل‌های مختلف دیده می‌شوند.

با وجود هزاران قانونی که در همه کشورها از جمله کشور ما وجود دارد، تسلط بر قوانین دشوار است و همه شهروندان امکان آگاهی کامل و تسلط بر قانون را ندارند. با این شرایط هنگامی که دعاوی حقوقی یا کیفری بین دو نفر شکل می‌گیرد، بدون آگاهی کامل از قوانین چگونه می‌توانند از خود دفاع کنند؟ یا هنگام انجام بسیاری از فرایندهای اداری مانند تنظیم قراردادها، چگونه افراد تمامی قوانین را رعایت کنند و به حق و حقوق خود دست یابند؟ وکیل شخصی است که با تحصیل در حقوق یا فقه، قوانین را مطالعه کرده و بر آن‌ها به طور کامل آگاهی پیدا می‌کند تا بتواند به افراد عادی در مسائل حقوقی کمک کند.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\چگونه یک وکیل مشهد را انتخاب کنیم؟_files\images_1695287113_650c07496724a.jpg

البته وکیل شدن به این آسانی نیست و مراحل دشوار و زمانبری دارد. یک وکیل باید در رشته‌های حقوق یا فقه تحصیل کرده باشد و دارای حداقل مدرک لیسانس باشد. پس از آن فرد باید آزمون وکالت را با موفقیت پشت سر بگذارد. در حال حاضر دو نهاد آزمون وکالت برگزار می‌کنند که یکی از آن‌ها کانون وکلای دادگستری بوده و دیگری مرکز مشاوران قوه قضاییه است. پس از موفقیت در آزمون، فرد باید یک دوره کارآموزی را تحت‌نظر یک وکیل باتجربه بگذراند تا در نهایت پروانه وکالت خود را دریافت کند.

حتما تاکنون عبارت وکیل پایه یک دادگستری را شنیده‌اید. اما وکیل پایه یک کیست و چه تفاوتی با وکیل معمولی دارد؟ برای تبدیل‌شدن به یک وکیل پایه یک، پس از دریافت پروانه وکالت خود و شرکت در دوره کارآموزی، فرد باید در آزمونی به نام اختبار شرکت کند. آزمون اختبار دو مرحله شفاهی و کتبی دارد و فرد باید در هر دو، نمره قابل‌قبولی کسب کند. وکلای پایه دو از نظر قانونی محدودیت‌هایی دارند. درحالی‌که وکلای پایه یک می‌توانند در تمامی محاکم حقوقی شرکت کنند و نماینده یکی از طرفین باشند، وکیل پایه دو تنها می‌تواند در محاکم کیفری که به جرایمی با مجازات کمتر از ده سال حبس، شلاق و جزای نقدی اختصاص دارد شرکت کند. وکلا همچنین در محاکم حقوقی با پرونده‌های مالی زیر ۲۵۰ میلیون تومان و خواسته‌های غیرمالی شرکت کنند. به همین دلیل اهمیت دارد که هنگام انتخاب وکیل باتوجه‌به شرایط خود، با آگاهی از بین وکلای پایه یک یا دو یک نفر را انتخاب کنید.

بهترین وکیل مشهد کیست و چه ویژگی‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

بهترین وکیل مشهد کسی است که به کار خود و قوانین کاملا تسلط داشته باشد و با حسن‌نیت تمام تلاش خود را برای موفقیت موکل خود بکند. یک وکیل خوب در رشته حقوق یا فقه و مبانی حقوق تحصیل کرده و حداقل مدرک لیسانس دارد. همچنین کسی که ادعای وکالت می‌کند باید پروانه وکالت داشته باشد. وکلا هر کدام در زمینه خاصی تخصص دارند و بسته و تخصص خود موکلان جدید را پذیرش می‌کنند و به آن‌ها مشاوره می‌دهند. وظایف وکیل مشهد خوب در چارچوب تخصص او و دلیل استخدامش مشخص می‌شود. برای مثال گاهی اوقات شرکت‌های بزرگ برای تدوین آیین‌نامه داخلی خود از وکلا کمک می‌گیرند.

 توانایی و تجربه بالا و تسلط به قوانین و راهکارهای حقوقی یک ویژگی بسیار مهم برای هر وکیلی به شمار می‌رود اما یک ویژگی مهم در وکیل که کمتر کسی به آن اشاره می‌کند ویژگی‌های اخلاقی است. وکیل باید شرایط موکل خود را درک کند و دغدغه او را دغدغه خود بداند.  وکیل باید برای موکل خود امانت‌دار و رازدار باشد و از اطلاعاتی که در اختیارش قرار گرفته سوءاستفاده نکند.

در این شرایط وظیفه وکیل بررسی دقیق شرکت و شرایط آن و تدوین آیین‌نامه‌ای مناسب برای مدیریت درست شرکت است. وکیل باید توجه داشته باشد که آیین‌نامه‌ای که نوشته منطقی و کاربردی باشد و در آن هیچ حفره قانونی وجود نداشته باشد.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\چگونه یک وکیل مشهد را انتخاب کنیم؟_files\images_1695287113_650c0749723a6.jpg

وکیل مشهد در قبال پرونده و موکل خود چه وظایفی دارد؟

هنگامی که شما یک وکیل مشهد برای خود انتخاب می‌کنید، باید یک وکالت‌نامه تنظیم و امضا کنید. این وکالت‌نامه‌ها در دفاتر اسناد رسمی امضا می‌شوند. در وکالت‌نامه‌ حدود و اختیارات وکیل مشخص شده است. در مورد موارد قید شده در وکالت‌نامه قوانینی وجود دارد. اولین قانون این است که وکیل نمی‌تواند کاری خارج از حدود مشخص شده در وکالت‌نامه انجام دهد. دوم این که وکیل باید در کار خود همواره مصلحت موکل خود را مدنظر قرار دهد.

وظایف وکیل در چارچوب وکالت‌نامه و دلیل استخدامش مشخص می‌شود اما به طور کلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وکیل مشهد وظیفه دارد در تمامی مراحل دادرسی برای سازش و توافق بین طرفین تلاش کند.
  • وکیل وظیفه دارد که متن وکالت‌نامه و قرارداد مالی خود را به طور واضح تدوین کرده و مبلغ حق‌الوکاله‌اش را ذکر کند. وکیل باید یک نسخه از وکالت‌نامه را در اختیار موکل خود قرار دهد.
  • وکیل باید در ازای دریافت هر سند و مدرکی از موکل خود، به او رسید بدهد.
  • وکیل پس از بررسی پرونده موکل باید نسبت به تنظیم دادخواست و شکوائیه برای آن پرونده اقدام کند. وکیل همچنین باید در جلسات دادگاه موکلش حاضر شده و از او دفاع کند مگر عذر موجهی برای حضورنداشتن در دادگاه داشته باشد.
  • وکیل باید تمامی ابلاغیه‌های مربوط به پرونده و همچنین رای نهایی دادگاه را در موعد مقرر مشاهده کرده و آن‌ها را به سمع و نظر موکل خود برساند.

چگونه می‌توان بهترین وکیل مشهد را پیدا کرد؟

 در حال حاضر از راه‌های مختلفی می‌توان وکیل مشهد پیدا کرد. اولین روش پرس‌وجو از آشنایان و اطرافیان است. اگر پیش‌ از این کسی از آشنایان شما وکیلی را بکار گرفته و از عملکرد او راضی بوده، شما می‌توانید از آن وکیل برای مشکل خود کمک بگیرید. باید توجه داشت که تخصص وکیل برای نیاز شما مناسب باشد. اگر آن فرد در دعاوی ملکی تخصص دارد اما دعاوی شما یک دعاوی کیفری است، بهتر است از شخص دیگری کمک بگیرید.

روش دیگر برای پیداکردن وکیل، سرچ کردن در گوگل و ورود به سایت اولین مرجع رسمی معرفی وکیل، وکیل پایتخت، که به شماره وکیل مشهد در آن درج شده است و شما می‌توانید با مشاهده سوابق و رزومه آن‌ها، وکیل موردنظر خود را پیدا کنید. روش دیگر مراجعه به سایت کانون وکلای خراسان رضوی است. وب‌سایت کانون وکلا مشخصات تمامی وکلای خراسان رضوی را دارد و شما می‌توانید با مراجعه به آن شماره وکیل مشهد و آدرس آن‌ها را مشاهده کنید.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\چگونه یک وکیل مشهد را انتخاب کنیم؟_files\images_1695287113_650c0749762d4.jpg

ملاک شما برای انتخاب وکیل حقوقی در مشهد چیست؟

مسائلی که به دادگاه راه پیدا می‌کنند مسائل بسیار مهمی هستند و در بسیاری از اوقات سرنوشت فرد و زمان و مال او در گروی موفقیت در دادگاه است؛ بنابراین اهمیت دارد که فرد مناسبی را برای هدایت پرونده خود انتخاب کنید. اولین ملاکی که باید در انتخاب وکیل به آن توجه کنید تخصص اوست. در ایران هزاران قانون در مسائل مختلف وجود دارند و  وکیل خبره نمی‌تواند به همه آن‌ها تسلط داشته باشد. معمولا هر وکیل در چند زمینه خاص که تجربه و تخصص بیشتری دارد فعالیت می‌کند؛ بنابراین اگر دعاوی شما از نوع حقوقی است بهتر است به دنبال فردی بگردید که در این زمینه تخصص داشته باشد. بسته به پرونده‌ای که دارید می‌توانید از وکیل خانواده مشهد، وکیل ملکی مشهد و وکلای دیگری که در پرونده شما تخصص و تجربه دارند کمک بگیرید.

مورد دومی که درنظرگرفتن آن هنگام انتخاب وکیل اهمیت دارد، درصد پرونده‌های مشابه موفق اوست. وکیل انتخابی بهتر است در گذشته به پرونده‌های مشابه شما رسیدگی کرده باشد و در آن‌ها به موفقیت رسیده باشد. در این صورت می‌تواند استراتژی موفق خود را دوباره بکار بگیرد و در پرونده شما هم موفق شود.

یک وکیل حقوقی مشهد باید برای پرونده شما وقت بگذارد و آن را با دقت بررسی کند. وکیل بدون بررسی درست پرونده شانس چندانی برای موفقیت در آن ندارد.

شاید جالب باشد بدانید حتی ظاهر و شخصیت وکیل نیز در موفقیت او تأثیرگذار است. وکیل باید برای سازش و توافق تلاش کند و در این راه اثرگذاری بر روی طرف مقابل دعوا اهمیت زیادی دارد. یک وکیل همچنین باید قاضی و هیئت‌منصفه را به نفع موکل خود قانع کند؛ در این کار شخصیت و رفتار مناسب موکل و ظاهر آراسته او تاثیر بسیاری دارد.

در نهایت هم باید به ویژگی‌های اخلاقی یک وکیل توجه داشته باشید. وکیل باید با حسن‌نیت پرونده شما را بررسی کند و تمامی تلاش خود را برای موفقیت شما بکار بگیرد. یک وکیل خوب امانت‌دار است و اطلاعاتی که در اختیارش قرار داده شده را بدون رضایت موکل با شخص دیگری به اشتراک نمی‌گذارد. اگر وکیلی به عدم رعایت مسائل اخلاقی شهرت داشت، بهتر است از مراجعه به او خودداری کنید.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\چگونه یک وکیل مشهد را انتخاب کنیم؟_files\images_1695287113_650c07497e406.jpg

مزایای بهره‌مندی از وکیل دادگستری در پرونده قضایی چیست؟

به طور کلی دو نوع دعاوی در سیستم‌های قضایی وجود دارد. بعضی از دعاوی حقوقی بوده و بعضی از آن‌ها کیفری قلمداد می‌شوند. پرونده‌هایی کیفری هستند که واجد شرایط مجرمانه باشند. از مواردی که دعاوی کیفری به شمار می‌روند می‌توان به قتل و ضرب‌وجرح، توهین، کلاهبرداری، سرقت، جعل و افساد فی العرض اشاره کرد. در این مسائل بهتر است از یک وکیل کیفری مشهد کمک بگیرید. مسائلی که حالت مجرمانه ندارند در دسته دعاوی حقوقی قرار می‌گیرند. از این موارد می‌توان به خلع ید، فسخ قرارداد، مطالبه اجاره‌بها و استرداد جهیزیه اشاره کرد. شکست در یک دادگاه کیفری به معنای مجرم شناخته‌شدن و مستحق مجازات بودن است؛ درحالی‌که در دعاوی حقوقی چنین نیست و شکست‌خوردن هیچ مجازاتی را به همراه نخواهد داشت.

بر طبق قانون، در دعاوی کیفری طرفین باید وکیل داشته باشند اما در مورد دعاوی حقوقی چنین نیست و طرفین می‌توانند بدون وکیل در دادگاه حاضر شوند. نداشتن وکیل حتی در پرونده‌های حقوقی می‌تواند خسارات زیادی را متوجه فرد کند.

یک وکیل به قوانین آگاهی دارد و می‌داند چه مواردی در دادگاه اهمیت دارند و مورد بررسی قاضی و طرفین قرار می‌گیرد. یک وکیل به آیین دادرسی آشنایی داشته و به روال قضایی آشنا است. اگر شما بدون وکیل حاضر شوید حتی در صورتی شواهد محکمی به نفع خود داشته باشید، احتمال شکست‌خوردن بسیار زیاد است. یک وکیل تجربه حضور در دادگاه را دارد و به تمامی قوانین و البته خلاهای قانونی آشنا است. اگر شما بدون وکیل در دادگاه حاضر شوید و طرف مقابل وکیل داشته باشد، احتمال شکست‌خوردن شما بسیار بالا می‌رود؛ بنابراین بهتر است حتما از یک وکیل مشورت گرفته و از او بخواهید به نمایندگی از شما در دادگاه حاضر شود.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\چگونه یک وکیل مشهد را انتخاب کنیم؟_files\images_1695287113_650c07498166d.jpg

در چه دعاوی وکیل دادگستری می‌تواند به‌جای موکل خود در دادگاه حاضر شود؟

پاسخ این پرسش بله است. به طور کلی وکیل می‌تواند به‌جای موکل خود در دادگاه حاضر شود. البته موارد استثنایی نیز برای این مسئله وجود دارد. اگر موکل برای حضور در دادگاه احضار شود، باید در دادگاه حضور پیدا کند مگر دلیل محکمه پسندی برای غیبت خود داشته باشد. این دلایل عبارت‌اند از:

  • شخص در حبس یا توقیف باشد.
  • فوت همسر و اقوام درجه یک تا سه
  • بیماری متهم یا همسر یا فرزندان یا والدین او
  • درصورتی‌که احضاریه به دست متهم نرسد یا دیر برسد.
  • وقوع اتفاقات طبیعی مانند سیل و زلزله
  • موارد دیگری که از نظر بازپرس یا قاضی موجه و محکمه‌پسند باشند.

در بعضی از دعاوی کیفری که مجازات‌های سلب حیات (اعدام)، حبس ابد، قطع عضو و جنایت با دیه بیشتر از نصف را در پی دارند و جرایم درجه یک، دو و سه، حضور متهم در دادگاه الزامی است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با حرفه وکالت و موارد مهمی که در به‌کارگیری یک وکیل اهمیت دارند را بیان کنیم. یک وکیل مشهد باید در رشته‌هایی که پیش‌تر اشاره کردیم تحصیل کرده باشد و با موفقیت آزمون وکالت را پشت سر گذاشته باشد. وکلای پایه دو علاوه بر این‌ها باید یک دوره کارآموزی را بگذرانند و در آزمون اختبار نیز نمره قبولی را کسب کنند. به‌خاطر داشته باشید که چه در دعاوی حقوقی و چه در دعاوی کیفری، بهره‌ بردن از وکیل مشهد خوب نقشی کلیدی در موفقیت شما خواهد داشت. برای پیداکردن وکیل خوب هم می‌توانید از آشنایان خود کمک گرفته و یا با سرچ کردن در گوگل وکیل مناسب خود را پیدا کنید.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.