چگونه می توان از کارفرمایی که کارگر را بیمه نکرده، شکایت کرد؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 90533
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳ |

چگونه می توان از کارفرمایی که کارگر را بیمه نکرده، شکایت کرد؟

اگر شما هم درگیر کارفرمای بد قول و به ظاهر زرنگ شده باشید، حتما جملات مختلفی از جمله بیمه به شما تعلق نمی‌گیرد، در قرارداد قید نشده است یا این که پرداخت حق بیمه، مازاد هزینه است، را شنیده‌اید. برخی از افراد زودباور با شنیدن این جملات، از جبهه اولیه خود خارج می‌شوند؛ خصوصا زمانی که چک و سفته‌ای را هم به کارفرما تحویل داده باشند.
چگونه می توان از کارفرمایی که کارگر را بیمه نکرده، شکایت کرد؟

اگر شما هم درگیر کارفرمای بد قول و به ظاهر زرنگ شده باشید، حتما جملات مختلفی از جمله بیمه به شما تعلق نمی‌گیرد، در قرارداد قید نشده است یا این که پرداخت حق بیمه، مازاد هزینه است، را شنیده‌اید. برخی از افراد زودباور با شنیدن این جملات، از جبهه اولیه خود خارج می‌شوند؛ خصوصا زمانی که چک و سفته‌ای را هم به کارفرما تحویل داده باشند.

این در حالی است که اگر همین افراد با قانون بیمه کارگر آشنایی کامل داشتند، به هیچ عنوان این دلیل‌ها را قبول نمی‌کردند. طبق قانون رسمی بیمه تامین اجتماعی، کارفرما موظف است که حتما کارگر خود را بیمه کند. از آن طرف، کارگر هم می‌تواند در صورت عدم انجام بیمه، از کارفرما شکایت کند.

بنابراین توجه داشته باشید که به هیچ عنوان، از حق بیمه کارگری خود گذشت نکنید. حالا سوال این جا است که اصلا چرا کارفرما نباید کارگر خود را بیمه کند؟ و به فرض اگر کارفرمایی کارگر خود را بیمه نکند، چه عواقبی دارد؟

چرا کارفرما، کارگر را بیمه نمی‌کند؟

به طور کلی قبل از عقد قرارداد و شروع فعالیت کارگر، قراردادی مابین کارگر و کارفرما تنظیم می‌شود که بیمه به عنوان خدمات پوششی برای کارگر محسوب می‌شود که در هنگام رخداد حوادث ناشی از کار، به کمک آن می‌آید.

باید در قرارداد، تکلیف بیمه کارگر مشخص شود؛ اما بسیاری از کارفرماهای سودجو، این مورد را در قرارداد ذکر نمی‌کنند. اما موضوع این جا است که چرا نباید کارفرما برای بیمه کارگر اقدام کند؟ اصلی‌ترین عامل بیمه نکردن کارگر توسط کارفرما، سود بیشتر اقتصادی و پرداخت نکردن هزینه‌های شرکت است.

۱.فراوانی نیروی کار

برخی از واحدهای تولیدی با تعداد کارگر زیاد، پرداخت هزینه بیمه را هزینه اضافی می‌دانند و با سوء استفاده از نیاز آن‌ها، از رد کردن بیمه سرباز می‌زنند.

۲. نداشتن کد کارگاه

داشتن کد کارگاه سبب می‌شود که کارفرمایان بتوانند مجوزهای لازم برای کار را دریافت کنند. بنابراین در صورت نداشتن کد کارگاهی، کارفرما نمی‌تواند برای بیمه کارگر هم اقدام کند.

۳. شانه خالی کردن از حقوق دیگر کارگر

زمانی که حق بیمه پرداخت می‌شود، رابطه رسمی کارگر و کارفرما برقرار می‌گردد؛ از همین رو تمامی حقوق کارگر از جمله سنوات، عیدی و دیگر حقوق قانونی آن باید پرداخت شود.

اگر کارفرما، کارگر را بیمه نکند، چه عواقبی خواهد داشت؟

طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، در صورتی که کارفرمایان پرداخت حق بیمه کارگر خود را انجام ندهند، علاوه بر پرداخت حقوق کارگر، باید جریمه نقدی آن را هم جبران کنند. این جریمه حدود دو تا ده برابر حق بیمه است و هیچ کارفرمایی نمی‌تواند از آن تخطی کند.

طبق ماده ۳۵ قانون تامین اجتماعی، کارفرما باید علاوه بر پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده، در زمان پرداخت مزد و حقوق کارگر، سهم بیمه شده را کم کند. سپس سهم خود را بر آن اضافه کند و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند. توجه داشته باشید که حتی در صورت امضای رضایت نامه کتبی هم باید برای تحقق حق خود، اقدام کنید؛ اما بهتر است که برای این کار از مشاوره قانون کار تلفنی کمک بگیرید.

complaining-insurance-against-employer-000

حق بیمه پرداخت نشده کارگر، چگونه محاسبه می‌شود؟

اگر کارگری بتواند اثبات بیمه نکردن کارفرما را انجام دهد، با استفاده از محاسبات خاصی، حق خود را دریافت می‌کند. دو حالت برای محاسبه حق بیمه پرداخت نشده وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

۱.کارگری که مشغول به کار است؛ اما حق بیمه او پرداخت نشده است.

اگر کارگر در حال حاضر مشغول به فعالیت در همان شرکت است، بر اساس آخرین دستمزد روزانه آن، محاسبات بیمه انجام می‌شود. به این صورت که دستمزد روزانه در تعداد روزها ضرب می‌شود و حق بیمه آن محاسبه می‌گردد. فرمول محاسبه حق بیمه به شرح زیر است:

مبلغ دستمزد فعلی* مدت زمان عدم واریز حق بیمه* ۳۰%

۲. کارگری که قبلا در شرکت مشغول به کار بوده است.

اگر کارگر مورد نظر، بدون دریافت حق بیمه، شرکت را ترک کرده باشد و در حال حاضر مشغول به کار نیست، باید دو برابر حداقل دستمزد روزانه در سال مورد نظر آن فرد را در تعداد روزهای کار ضرب کنید. فرمول محاسبه آن در ادامه ذکر می‌شود.

دستمزد اشتغال به کار در سال مورد نظر*مدت زمان عدم واریز حق بیمه*۳۰%

توجه کنید که ۳۰ درصد موجود در فرمول، به عنوان حق بیمه به حساب تامین اجتماعی واریز می‌شود. البته ناگفته نماند که این مبلغ، جدای از جریمه نقدی مشخص شده توسط هیئت حل اختلاف برای کارفرما است. پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از سوء استفاده کارفرما و پرداخت کامل جریمه حق بیمه، حتما از مشاور مخصوص به این کار کمک بگیرید.

شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن چه شرایط و مراحلی دارد؟

پس از اثبات بیمه نکردن کارفرما، کارگر می‌تواند برای گرفتن حق قانونی خود، از کارفرما شکایت کند؛ اما باید بدانید که این شکایت، نیازمند شرایط و مراحل خاصی است. شرایط شکایت برای بیمه نکردن کارفرما به شرح زیر است:

  • در صورت عدم وجود قرارداد بین کارگر و کارفرما، از چند شاهد برای بهتر پیش رفتن روند شکایت استفاده کنید.
  • اگر کارفرما در جلسه حضور نداشته باشد، عملا جلسه برگزار نمی‌شود. بنابراین در صورت عدم حضور کارفرما پس از دو هفته، جلسه تشخیص و شکایت از کارفرما تشکیل می‎گردد.
  • اگر قراردادی بین کارفرما و کارگر منعقد شده باشد که مراحل آسان‌تر پیش می‌رود؛ اما در صورت عدم وجود قرارداد، باید از اداره کار، نامه برای شعبه بیمه گذار ارسال شود.
  • اگر هر کدام از طرفین، اعتراضی نسبت به نتیجه جلسه داشتند، آخرین جلسه برای حل اختلاف تشکیل می‌شود.

توجه کنید که پس از شناسایی شرایط، کارگر در صورت شکایت برای بیمه نکردن کارفرما، باید با داشتن مدارک هویتی و قرارداد، به اداره بیمه رجوع کند و برای شکایت از کارفرما اقدام کند. از طرفی می‌توانید با شماره‌گیری ۱۴۲۰ هم گزارش کاملی از عدم پرداخت حق بیمه را ارائه دهید.

آیا طی کردن مراحل قانونی دریافت حق بیمه نیاز به تخصص دارد؟

با توجه به این که کارفرما بهانه‌های مختلفی برای عدم پرداخت حق بیمه کارگر دارد، بنابراین احتمال سخت شدن دریافت بیمه و سوء استفاده از کارگران بدون تخصص وجود دارد. از همین رو پیشنهاد می‌کنیم که برای موفقیت بیشتر، سراغ مشاور بیمه تامین اجتماعی متخصص بروید. این روزها که آمار عدم پرداخت حق بیمه کارگر بیشتر شده است، مراکز با تجربه مانند کارمنتو، دغدغه بیشتری برای تحقق حق کارگر دارند.

شما می‌توانید از تخصص انواع مشاور مخصوص به بیمه در وبسایت کارمنتو در هر ساعت از شبانه روز استفاده کنید. به این صورت که از طریق تماس تلفنی و آنلاین، مشکلات خود را مطرح کنید و نگران محرمانه بودن اطلاعات خود نباشید.

توجه کنید که کارمنتو برای انواع حوزه‌ها مشاوره ارائه می‌دهد مانند مشاوره کسب و کار و … که هزینه مشاوره در کارمنتو نسبت به برخی از مراکز مشابه، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ از همین رو حتی می‌توانید از مشاوره رایگان هم بهره‌مند شوید.

insurance-2

سخن پایانی

عدم پرداخت حق بیمه کارگر، مشکلات بزرگی را برای کارگران ایجاد می‌کند؛ از همین رو هر کارگر با این شرایط، حتما باید برای دریافت حق خود اقدام کند. اگر می‌خواهید مراحل دریافت جریمه و حق بیمه خود را طور قانونی و آسان تر پیش ببرید، پیشنهاد می‌کنیم که از مشاوره‌های افراد متخصص در وبسایت کارمنتو استفاده کنید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.