کولر آبی خوبه یا گازی (کدومو بخرم؟) - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 89840
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۴۴ |

کولر آبی خوبه یا گازی (کدومو بخرم؟)

کولر آبی خوبه یا گازی؟ یکسری پارامترهایی وجود داره که میتونه در نهایت تو تصمیم گیری ما در انتخاب هر کدوم از اینا تاثیر بزاره
کولر آبی خوبه یا گازی (کدومو بخرم؟)

با رسیدن روزهای گرم سال بحث خرید کولر و یا سرویس کردن آن ها داغ می شود و همه به دنبال یک وسیله سرمایشی خوب هستند تا به کمک آن بتوانند هوا را خنک نمایند. به همین منظور کولرهای آبی و گازی در مرکز توجه خریداران قرار می گیرند و فروشندگان با قرار دادن اطلاعات در خصوص کولرهای مختلف برای خرید بهتر به افراد کمک می نمایند. اما این که کدام نوع کولر بهتر است، به عوامل مختلفی بستگی دارد که می توان آن ها را با هم مقایسه کرد. به طور مثال در مناطق شمالی و جنوبی کشور به علت وجود رطوبت امکان استفاده از کولر آبی نیست و بهتر است کولر گازی به کار گرفته شود. بنابراین بسته به شرایط محل زندگی و فاکتورهای دیگر هر کدام از کولرها کارکرد خود را داشته و می تواند هوا را برای افراد خنک نماید.

کولر آبی خوبه یا گازی

مقایسه کولر آبی و گازی

همواره به هنگام خرید، افراد به دنبال بهترین گزینه با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب هستند و می خواهند دستگاهی را انتخاب نمایند که مدت زمان بیشتری را برایشان کار کند. برای دست یافتن به این هدف، لازم است قبل از خرید در خصوص هر کدام از کولرهای آبی و گازی اطلاعاتی کسب شود تا یک انتخاب آگاهانه و خرید جذاب حاصل گردد. به همین دلیل در این مقاله برای شناخت بیشتر این دو دستگاه، فاکتورهایی در نظر گرفته شده که بر اساس آن ها کولرهای آبی و گازی با هم مقایسه گشته تا خریدار بتواند در انتها، کولر مورد نظر خود را با خیال راحت انتخاب نماید.

از نظر نحوه عملکرد

در کولرهای آبی همان طور که از اسم آن مشخص است بر اساس گردش آب و فرایند تبخیر عملیات خنک سازی هوا انجام می شود. در این پروسه هوای گرم از پوشال هایی که توسط آب خیس شده است، عبور می کند و گرمای هوا بر اثر تبخیر گرفته شده و با خنک شدن آن وارد محیط داخلی می گردد. بنابراین هر چه آب خنک تر بوده و پوشال آب بیشتری را جذب کرده باشد در نتیجه هوای خنک تری را تولید می نماید. البته در حال حاضر با به کار گیری تکنولوژی پدهای سلولزی  به جای پوشال این فرایند بهبود پیدا کرده و کولرهای آبی هوای خنک تری را با راندمان و عملکرد بهتر ارائه می دهند.

عملکرد کولر آبی

در کولرهای گازی اساس کار بر روی گردش گاز مبرد در داخل دستگاه می باشد. در واقع با روشن کردن کولر الکتروموتور فن داخلی فعالیت خود را آغاز می کند و توسط کمپرسور گاز سردی که داخل مخزن کولر است مکیده شده و دمای آن زیاد می شود. سپس این گاز به علت اختلاف دما با هوای بیرون، پس از کاهش دمای خود به مایع تبدیل می شود. در نهایت این مایع در داخل کولر جریان پیدا کرده و با جذب گرمای هوای محیط باعث خنک کردن آن می شود. به همین ترتیب این چرخه ادامه پیدا کرده تا به دمای مطلوب و تنظیم شده برسد و وقتی به آن دما رسید با فعال شدن ترموستات فعالیت کولر را کم کرده تا از مصرف برق بیشتر جلوگیری نماید.

عملکرد کولر گازی

آب و هوای محل نصب در انتخاب کولر گازی یا آبی

از آنجایی که کشور ما تنوع آب و هوایی بالایی دارد، در نتیجه لازم است برای انتخاب کولر به اقلیم محل زندگی توجه ویژه گردد، چرا که شرایط آب و هوایی بر روی راندمان و کارایی کولر تاثیر مستقیم دارد. کولرهای آبی چون با آب کار می کنند در نتیجه  رطوبتی را تولید می نمایند و با این رطوبت در مناطقی که هوا خود شرجی است مانند شمال و جنوب کشور پیشنهاد می شود که از کولرهای گازی استفاده شود. به دلیل این که کولرهای گازی رطوبت هوا را می گیرند و بهتر می توانند در مناطق شرجی هوا را خنک نمایند. لازم به ذکر است که کولرهای گازی نیز انواع و کلاس های مختلفی دارند که باید مدل مخصوص برای مناطق گفته شده تهیه گردد. بنابراین کولرهای آبی برای مناطق گرم و خشک و کوهستانی بسیار مناسب بوده و عملکرد مطلوبی را دارند.

از نظر مصرف برق

در کولرهای گازی با توجه به نحوه عملکرد و فرایند آن مصرف برق بیشتر از کولرهای آبی می باشد و اگر برای فردی این موضوع حائز اهمیت است باید در ابتدا آن را در نظر بگیرد. اما شایان ذکر است که با پیشرفت فناوری و تجهیز شدن کولرها با آن ها می توان گفت که مصرف برق در این دستگاه ها نسبت به مدل های قدیمی کاهش یافته و همگی دارای برچسب انرژی هستند. در واقع با مجهز کردن آن ها به موتور اینورتر و ترموستات توانسته اند فعالیت کولر را مدیریت کرده و از اتلاف انرژی جلوگیری نمایند. این مورد در خصوص کولرهای آبی نیز صادق است و امروزه عملکرد و میزان مصرف برق و آب در آن ها نیز کاهش پیدا کرده است.

کولر آبی یا گازی مصرف برق کدوم؟

اطلاعات بیشتر: کولر گازی اینورتر

از نظر قیمت

قیمت یکی از فاکتورهای مهم برای خرید محسوب می شود و فرد بر اساس بودجه ای که در نظر گرفته است می تواند کولر مورد نظر خود را انتخاب نماید. قیمت کولر آبی مناسب تر از مدل های گازی است و در نتیجه برای بودجه محدود می توان سراغ آن ها رفت و از جدیدترین مدل های کولر آبی خریداری نمود.

از نظر میزان خنک کردن فضا

کولر آبی هوای بیرون از محیط را خنک کرده و به داخل هدایت می کند در صورتی که کولر گازی از هوای داخل برای گردش کار خود استفاده کرده و آن را خنک می نماید. بنابراین در کولر گازی میزان خنکی هوا بیشتر بوده و با قابلیت داشتن تنظیم دما بر روی یک عدد مشخص، این امکان را فراهم می نماید تا کل دمای محیط به طور یکنواخت باقی بماند. اما در کولر آبی تنها می توان با دو دور کند و تند کولر، میزان خنکی را تنظیم کرد و در کولرهای آبی جدید با نمایشگر دیجیتال که ترموستات به آن اضافه کرده اند باز دما را بر اساس دور موتور تنظیم می کنند و نمی توانند همانند کولر گازی بر اساس یک عدد وارد شده عملکرد کولر را تنظیم نمایند.

کولر گازی یا ابی هوای تولیدی کدام تمیزتر است

در کولرهای گازی فیلتری تعبیه شده است تا هوا بعد از عبور از آن وارد محیط شود و از آن جا که از هوای داخل محیط برای خنک سازی استفاده می نماید بنابراین هوای تمیز و پاکی را در فضا به جریان می اندازد. این امر در کولر آبی متفاوت است و در این دستگاه ها با توجه به این که هوا خارج از محیط وارد پروسه می شود آلودگی ها و گرد و غبار آن را نیز به همراه دارد. با ورود پدهای سلولزی به جای پوشال در کولرهای آبی این موضوع تا حد زیادی کنترل شده است اما باز هوای کولر گازی تمیزتر می باشد.

در فضای بسته و کوچک کدام بهتر است

از آن جا که کولر آبی به واسطه استفاده از آب تا حدی رطوبت تولید می کند در نتیجه اگر در فضایی بسته و بدون پنجره یا راه تبادل هوا به کار گرفته شود، به مرور باعث شرجی و مرطوب شدن آن شده و ممکن است آزار دهند باشد. اما در کولر گازی این مورد رخ نداده و به راحتی و خیلی سریع هوای محیط را خنک می نماید. بنا بر موارد گفته شده، برای محیط های کوچک و فضای بسته کولر آبی توصیه نمی شود.

از نظر میزان فضای اشغال شده

کولرهای آبی معمولا روی بام و یا به ندرت در تراس و بالکن قرار می گیرند و برای استفاده از آن مستلزم کانال کشی و تعبیه آن از قبل است. بنابراین اگر از قبل کانال کشی نشده باشد لازم است برای آن نیز هزینه ای جداگانه در نظر گرفته شود تا امکان به کار گیری کولر آبی فراهم شود. در کولرهای آبی مدل های پرتابل نیز وجود دارد که نیاز به کانال کشی ندارد اما ظرفیت های آن ها محدود بوده و برای متراژهای پایین مناسب است. در کولرهای گازی نیازی به کانال کشی از قبل نیست و تنها باید یونیت داخلی و خارجی آن در محل مناسب نصب گردد و اگر برای نصب و راه اندازی با محدودیت فضا رو به رو هستید و یا خانه استیجاری است استفاده از کولر گازی راحت تر بوده و جا به جایی و راه اندازی مجدد آن آسان تر صورت می گیرد.

هزینه نگهداری کولر ابی یا گازی بیشتر است

هزینه نگهداری برای وسایل مختلف بسته به نحوه استفاده و رسیدگی به آن ها بسیار متفاوت است. اگر اصول استفاده از دستگاهی رعایت شود و طبق دفترچه آن عمل شود معمولا به ندرت با مشکل مواجه شده و عمر بالاتری را دارند که این مهم در خصوص استفاده از کولرها نیز صادق است. کولرهای آبی نیاز به تعویض سالانه پوشال دارند و برای عملکرد بهتر و داشتن هوای خنک مطلوب باید به قطعات و سرویس آن حتما پرداخته شود. در کولرهای گازی باید سرویس و رسیدگی آن توسط افراد متخصص صورت گیرد و در حالتی که دوره های سرویس آن اهمیت داده نشود در صورت بروز مشکل، هزینه بیشتری را باید پرداخت و مسلما قطعات و لوازم جانبی آن گرانتر از کولر آبی است. در حالت کلی چون کولر آبی طراحی ساده ای دارد، هزینه نگهداری و در صورت نیاز تعمیر آن کمتر از کولر گازی بوده و مقرون به صرفه می باشد.

میزان صدای کولر گازی یا ابی بیشتر است

در کولر آبی اساس کار بر روی حرکت مکانیکی موتور، تسمه، پمپ آب و دیگر قطعات آن است و همین امر سبب می شود تا صدای بیشتری از آن به گوش برسد. در برخی موارد به دلیل محل قرار گیری کولر در بالکن و تراس این صدا بیشتر هم شنیده می شود و گاها می تواند آزار دهنده باشد. چنانچه به سرویس کاری و نگهداری کولر نیز توجه نشود قطعا باعث می شود قطعات کیفیت کار اولیه خود را نداشته باشند و صدای بیشتری را تولید کنند. در کولر گازی این حالت وجود نداشته و صدای یونیت داخلی آن بسیار کم است و در یونیت خارجی نیز به علت این که بیرون از خانه قرار می گیرد، در نتیجه صدایی نداشته و مزاحمتی ایجاد نمی کند. بنابراین اگر شما به صدای کولر حساس هستید، پیشنهاد می شود کولر گازی را نصب نمایید و یا اگر از کولر آبی برای خنک کردن هوا استفاده می نمایید حتما به سرویس دوره ای آن توجه داشته باشید تا میزان صدای آن به حداقل ترین حالت ممکن برسد.

آیا فناوری های جدید در کولر ابی توانسته در انتخاب نهایی کاربر تاثیر بگذارد

تاثیر فناوری در انتخاب کولر آبی

در حال حاضر با پیشرفت فناوری و ورود تکنولوژی ها نوین در حوضه های مختلف، صنعت لوازم خانگی نیز تغییر چشمگیری کرده است. در خصوص کولرهای گازی باید گفت با هوشمند شدن آن ها امکان کنترل آن توسط گوشی موبایل فراهم شده است و حتی می توان آن را بیرون از منزل نیز تنظیم نمود که این ویژگی می تواند در برخی موقعیت ها مانند فراموشی خاموش کردن آن به هنگام خروج از منزل بسیار کمک کننده باشد. در کولرهای آبی نیز تغییراتی به وجود آمده و با تعبیه شدن نمایشگرهای دیجیتال و قرار دادن سنسورهای مختلف در آن سعی شده است، سهولت استفاده از آن و راندمان خنک سازی افزایش یابد. تایمر و ریموت کنترل از دیگر مواردی است که جدیدا برای این دستگاه ها قرار می دهند تا کاربر بتواند تنظیمات خود را بر روی آن اعمال نماید. از طرف دیگر قطعات به کار رفته شده در ساخت کولر آبی نیز تغییر کرده است و با به کار گیری موتورهای جدید سعی شده تا کیفیت عملکرد آن را تا حد زیادی افزایش دهند و میزان صدای آن و هم چنین برق مصرفی آن را کم نمایند. همه این عوامل کمک می کند تا افرادی که به علت هزینه اولیه و نگهداری کولر گازی از خرید آن منصرف می شوند، از کولرهای آبی جدید با امکانات بهتر استفاده نمایند و یا حتی وقتی مقایسه می کنند و می بینند این کولرها برایشان کارایی لازم را دارند، هزینه اضافی نکرده و از خرید کولر گازی منصرف می شوند. به این ترتیب می توان گفت با مقایسه موارد فنی و نحوه عملکرد هر دو دستگاه، خریدار می تواند شرایط خود را در نظر گرفته و بسته به آن اقدام به خرید کولر آبی یا گازی نماید.

برچسب ها : کولر گازی,کولر آبی

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.