اثر روح‌الأمین بر دیوار حرم امین الله - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 69587
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : 28 تیر 1401 - 6:56 |
حسن روح‌الأمین در تابلوی «بیعت» صحنه ویژه بیعت زنان با حضرت امیر را به تصویر کشیده است

اثر روح‌الأمین بر دیوار حرم امین الله

چقدر مایه غبطه و حسرت است حسن روح‌الأمین که اثرش بر دیوار حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام نصب گردید و برای مدتی، جزئی شد از حرم. این دیواری است که فرشتگان پر و بال خود را به آن متبرک می‌کنند و مولا صله اهل هنر را کریمانه عطا می‌کند؛ چنان که تمام صفات و افعالش جلوه کرامتند. 
اثر روح‌الأمین بر دیوار حرم امین الله

گروه فرهنگی
چقدر مایه غبطه و حسرت است حسن روح‌الأمین که اثرش بر دیوار حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام نصب گردید و برای مدتی، جزئی شد از حرم. این دیواری است که فرشتگان پر و بال خود را به آن متبرک می‌کنند و مولا صله اهل هنر را کریمانه عطا می‌کند؛ چنان که تمام صفات و افعالش جلوه کرامتند. 
انتخاب سوژه روح الأمین برای خلق اثر نیز شایان توجه است. او صحنه‌ای را ترسیم کرده که در آن زنان مسلمان مشغول بیعت با امیرالمؤمنین هستند و همانگونه که مشهور است، این کاررا  با داخل کردن دستشان در ظرف آبی می‌کنند که دست مولا هم در آن است. در این ابتکار لطیف، آب دست‌ها را به هم مرتبط می‌کند بی‌آنکه دست مولا را دست نامحرمی لمس کرده باشد. تابلویی که هم حضور سیاسی زن مسلمان را می‌رساند، هم موضوعیت او را و هم احترام او را. در تمام بزنگاه‌های دینی اسلام، حضور زن حضوری پررنگ و الهی است. در غدیر تک تک زنان مسلمان به محضر امام خود رسیدند و بیعت خود را با او اعلام کردند. در حوادث بعد از رحلت پیامبر اولین و مهم‌ترین مدافع ولایت حضرت، همسرش فاطمه زهرا سلام الله
 علیها بود. در عاشورا شاهد حماسه‌ای بی‌بدیل از سوی زنان هستیم. حماسه‌ای که از همسر زهیرو مادر وهب آغاز می‌شود و با قیام زینبی از شام غریبان تا اربعین به اوج خود می‌رسد. زن مسلمان، تاریخ‌ساز و انقلابی است اما همواره محترم و باوقار. بیعت زنان با امیرالمؤمنین نشان می‌دهد چگونه حادثه سیاسی الهی غدیر خم بدون حضور زنان همچون پازلی بود که قطعه‌ای را کم داشت. تابلوی روح‌الأمین با ظرافت بسیار، حیای بی‌نظیر مولا الموحدین را هم به نمایش می‌گذارد. روح‌الأمین چشمان ما را در غدیر امسال مهمان اثر دیگری هم کرد به نام «فوق أیدیهم». در این تابلو نیز شاهد وجود مبارک امیر مؤمنان هستیم که در حال بیعت گرفتن از مردان است. در حالی که دست مبارکش بالاتر از همه دست‌ها است. اوست یدالله و قرآن فرمود: «یدالله فوق أیدیهم»… در این تابلو می‌بینیم همانطور که پیامبر در خطبه غدیر امر می‌فرمایند سیاه وسفید با حضرت مرتضی بیعت می‌کنند و تفاوت پوشش‌ها نشان می‌دهد مردم از سرتاسر بلاد اسلامی حول حضرت تجمع کرده‌اند؛ چنانکه یکی از حضار که پوست سیاهی نیز دارد؛ خنجرش را به شیوه اهل یمن در پارچه‌ای که به کمر بسته قرار داده. روح ‌الأمین متأثر از نقاشی واقع‌گرای عصر باروک، تاکنون صحنه‌های گوناگونی از تاریخ اسلام با محوریت فضائل و مناقب اهل بیت پیامبر خلق کرده است. او با نیروی ایمان و هنر، توانسته واقع‌گرایی را با حفظ حرمت معصومین علیهم‌السلام جمع کند و فضائل و مناقب و تاریخ اهل بیت را برای ما به گونه‌ای عینی‌تر، مجسم سازد. او البته در مصاحبه با برنامه خندوانه عنوان کرده اگر در عید غدیر بخواهد یک تابلو ارائه دهد، آن تابلوی مربوط به فتح خیبر و کندن در آن به دستان امام امیرالمومنین علیه الصلوات و السلام است. 
مصطفی وثوق کیا در مهر و در گزارشی از شب غدیر می‌نویسد: «شب عید غدیر حرم علوی حال و هوای عجیبی داشت. جمعیتی که نسبت به سال قبل یک دفعه چند برابر شد و عشاق امیرالمومنین از شهرهای مختلف عراق، ایران، پاکستان، هند و … خود را به حرم رسانده بودند تا عرض ارادتشان را نسبت به جانشین بر حق پیامبر ابراز کنند.
در شب عید غدیر آستان مقدس علوی برنامه‌های متنوع و زیادی را تدارک دیده بود. گل‌آرایی های داخل صحن‌ها افزایش محسوسی داشت و زائران حرم مولا دقایقی را با این گل‌ها عکس می‌گرفتند.همچنین نصب کتیبه‌های سبز رنگ بر دیوارهای حرم هم اتفاق دیگری بود که توجه زائران را به خود جلب کرده بود. زائران حرم مولا قبل از ورود به حرم با تهیه گل از مبادی ورودی خود را به صحن و ضریح منور می‌رساندند و با نثار گل به بارگاه حضرت امیرالمومنین با ایشان بیعت می‌کردند.
در بیرون حرم هم نیز جمعیت زیادی با مولودی خوانی مدح حضرت امیر می‌گفتند اما اتفاق ویژه در داخل حرم بود آنجا که نزار قطری مداح سرشناس جهان عرب به مدیحه‌سرایی برای حضرت حیدر پرداخت و جمعیت انبوه داخل صحن با فریادهای حیدر حیدر و علی علی مولا علی وی را همراهی می‌کردند. نزار قطری مداحی خود را علاوه بر زبان عربی، به زبان های فارسی، انگلیسی، هندی و اردو اجرا کرد تا اکثر زائران بهره خوبی از مدح مولا ببرند.
اجرای این مداح بیش از یک ساعت به طول انجامید و بعد آن سیدهاشم حسینی نجفی زیارت غدیر را خواند. در ظهر روز عید غدیر نیز سید هاشم حسینی نجفی خطبه غدیر خوانده شد، امری که برای اولین بار به صورت رسمی در حرم حضرت امیرالمومنین اتفاق افتاده است.
اتفاق ویژه دیگر شب عید غدیر نصب دیوارنگاره‌های نقاشی شده توسط حسن روح‌الامین بود. وی به سفارش آستان مقدس علوی دو نقاشی شامل بیعت زنان و مردان را کشید که در شب گذشته بر دیوارهای باب قبله نصب شد.
مردم و زائران مشتاق مولا با نصب کامل این دیوارنگاره‌ها چنان به وجد آمده بودند که با شعار حیدر حیدر استقبال خود را از این دو اثر نشان دادند. تا ساعتها بعد از نصب این دیوارنگاره محل تصویربرداری مردم بود تا این آثار در گوشی‌های شیعیان حضرت مولا حضوری طولانی مدت داشته باشد.
یکی از موارد نقل و سفارش شده در روایات اطعام غدیر است. بر این اساس آستان مقدس علوی هم طرح گسترده اطعام را از چند روز قبل از غدیر شروع کرد که تا روز غدیر ادامه دارد. این اطعام در مضیف حرم و صحن حضرت زهرا سلام الله علیها با حضور زائران انجام می‌شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای اثر روح‌الأمین بر دیوار حرم امین الله بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.