«پرونده تلفات جاده‌ای ایران» زیر دست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 63909
  پرینتخانه » اخبار, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۳۹ |

«پرونده تلفات جاده‌ای ایران» زیر دست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

عضو کمیسیون اصل نود مجلس از بررسی پرونده تلفات جاده‌ای در این کمیسیون خبر داد.
«پرونده تلفات جاده‌ای ایران» زیر دست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر گفت: رانندگان، نقاط حادثه خیز جاده‌ها، راهنمایی و رانندگی و خودروها، ۴ عامل مرتبط با تلفات رانندگی هستند؛ با وجود اختصاص بودجه برای رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ها، یا این بودجه برای مصرف، اختصاص داده نشده یا وزارت راه و شهرسازی آن را در بخش دیگری هزینه کرده است.

کمیسیون اصل نود مجلس می‌گوید شکایت‌های مردمی به این کمیسیون، تلفات جاده‌ای در ایران را «غیرقابل دفاع» می‌دانند. به گفته معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، «ایران حدود ۱۵۰۰ نقطه حادثه خیز دارد که ۵۰۰ نقطه آن اصلاح شده است.»

آقای رضا اکبری پارسال در گفت‌وگویی اضافه کرده «اصلاح اساسی نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای حدود ۲ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.»

۱۵۰ میلیارد تومان از بودجه ۱۴۰۱ برای اصلاح نقاط حادثه خیز ایران

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آمار دقیق‌تر نقاط حادثه‌خیز را هزار و ۵۸۵ اعلام کرده؛ برخی آمارها هم می‌گویند هر کدام از نقاط حادثه خیز به صورت میانگین در سال ۲ کشته می‌دهند.

آقای امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دی ماه پارسال گفت که «حدود ۲۰۰ نقطه حادثه خیز اصلاح‌ شده و ۲۵۱ نقطه هم در اولویت قرار دارند.»

هفدهم اسفند ماه اما، مدیرکل دفتر نگهداری علائم و تجهیزات فنی راه‌های سازمان راهداری از اصلاح ۴۹۰ نقطه پرحادثه و ۵۰ نقطه مستعد تصادف خبر داد و گفت که اعتبارات رفع نقاط حادثه خیز محدود است.

قانون‌های بودجه سالانه در کشور برای رفع نقاط حادثه خیز، هزینه‌هایی را پیش بینی می‌کند؛ در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ۱۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح و حذف نقاط حادثه خیز تقاطع‌ها، راه‌های روستایی و شهری و جاده‌ها پیش بینی شده که در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد.

در این قانون، «هوشمندسازی تصویری جاده‌ها» از راهکارهای جلوگیری از تلفات جاده‌ای در نقاط حادثه خیز اعلام شده.

مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور اعلام کرده انسان، عامل ۸۵ درصد تصادفات شناخته شده است. برخی نمایندگان مجلس معتقدند «پلیس باید صلاحیت و مهارت افراد را که در جاده رانندگی می‌کنند، احراز کند.»

آمارهایی از ۱۵ هزار تلفات در جاده‌های ایران حکایت دارند؛ پلیس راهنمایی و رانندگی گفته تنها در نوروز امسال ۷۴۶ نفر در تصادفات رانندگی جان باختند که ۶۳۷ نفرشان در جاده‌ها و ۱۰۹ نفر در تصادف داخل شهرها فوت شدند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.