فومو (FOMO) در بازار چیست و چگونه گرفتار آن نشویم؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 62085
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱ |

فومو (FOMO) در بازار چیست و چگونه گرفتار آن نشویم؟

آیا تاکنون برای‌تان پیش آمده است که به فکر خرید ارزهای دیجیتال افتاده باشید، اما به دلیل ترس از این که مبادا در این مسیر شکست بخورید و یا سرمایه خود را از دست دهید، در تصمیم‌تان تعلل کنید؟
فومو (FOMO) در بازار چیست و چگونه گرفتار آن نشویم؟

آیا تاکنون برای‌تان پیش آمده است که به فکر خرید ارزهای دیجیتال افتاده باشید، اما به دلیل ترس از این که مبادا در این مسیر شکست بخورید و یا سرمایه خود را از دست دهید، در تصمیم‌تان تعلل کنید؟ این ترس تنها مختص به بازار مالی نیست. بسیاری از افراد همواره در هر تصمیمی با شک و تردید عمل می‌کنند و گاهی همین ترس زمینه شکست‌های متعدد را برای‌شان فراهم می‌کند. این ترس از دست دادن با اصطلاحی به نام فومو شناخته می‌شود و به احتمال قوی همه افراد این ترس را در زندگی خود تجربه کرده‌اند. اگر این احساس ترس آدمی را هوشیار سازد، چیز بدی نیست؛ اما تجربه نشان داده که در بیشتر مواقع فومو یک جریان احساسی واکنش‌گرا و وسواس فکری ایجاد می‌کند که حتی به ضرر افراد خواهد بود.‌ در ادامه راجع به تأثیرات مخرب این احساس در بازار مالی صحبت می‌کنیم.

ارز دیجیتال

قبل از هر چیزی بهتر است کمی با بازار مالی و ارز دیجیتال آشنا شده و پایه اساس آن را بشناسید.‌ ارزهای دیجیتالی در واقع پول‌های الکترونیکی هستند که در چند سال اخیر به شدت مورد توجه کاربران واقع شده و به محبوبیت زیادی در بازارهای مالی رسیده‌اند. این پول‌ها ماهیت فیزیکی ندارند و به صورت الکترونیکی در بستر آنلاین خرید و فروش شده و سپرده‌گذاری می‌شوند. کاربران بسیار زیادی معاملات خود را از طریق خرید و فروش و ترید این ارزها انجام می‌دهند یا از رمز ارزها به عنوان اندوخته و سرمایه پرسود استفاده می‌کنند.

از آنجا که ارزش رمز ارزها با توجه به میزان عرضه و تقاضا و سازوکارهای خاص بازارهای مالی تعیین می‌شود، وجود نوسان در ارزش ارزها امری طبیعی است. از طرفی با توجه به پیچیدگی‌های بسیار زیادی که در این حوزه مشهود است، سرمایه‌گذاری بدون دانش قبلی و اطلاعات جامع تنها زمینه شکست کاربران را فراهم می‌کند.

ارتباط فومو با بازار مالی و ارزهای دیجیتالی زمانی آشکار می‌شود که افراد براساس احساسی که به دلیل حرف دیگران و یا تجربه دوستان خود پیدا کرده‌اند، در زمان نامناسب به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی با سود کمتر و زیان بیشتر کشیده می‌شوند. این افراد گاهی چنان متحمل ضرر می‌شوند که برای جبران آن عکس‌العمل‌های غیرقابل برنامه‌ریزی نشان می‌دهند؛ اما از آنجا که این عکس‌العمل‌ها نیز نتیجه مثبتی در پی نخواهند داشت، افراد شکست خورده را در باتلاق خسارت‌های سنگین مالی فرو می‌برند. طبیعی است زمانی که افراد دچار ترس و استرس شوند، تمرکزی بر حواس خود نخواهند داشت و کارهایی را انجام می‌دهند که کاملا از سر ناآگاهی است. در چنین مواقعی افراد سعی می‌کنند با افکاری که قابل توجیه نیست دست به اقداماتی بزنند که سرمایه آن‌ها را از بین می‌برد.‌

به عنوان مثال افراد تازه‌کاری که وارد حوزه بازارهای مالی می‌شوند، ممکن است تحت تأثیر اخبار و حواشی شبکه‌های اجتماعی راجع به ارزهای دیجیتال قرار گرفته و با این توجیه که اگر ارزهای خریداری شده یا سهام خود را نفروشند، سود نکرده و پشیمان می‌شوند، دچار احساس فومو شده و با فروش ارزها یا سهام در شرایط بحرانی اوضاع را خراب‌تر می‌سازنند. متأسفانه ممکن است ما دهان‌بین باشیم و دائم دیگران را با خود مقایسه کنیم. همین مقایسه طمع ما را زیاد کرده و در پی آن احساس ترس از دست دادن به سراغمان می‌آید. این طمع بر عقل ما غلبه کرده و فرصت محاسبه را از ما سلب می‌کند. درنهایت وسوسه سود زیاد در سرمایه گذاری‌های مختلف در بازار مالی ضررهای زیادی را بر ما وارد می‌سازد؛ بنابراین می‌توان گفت عواملی همچون ترس، استرس، حسادت، طمع، هیجان و غیره به تشدید فومو دامن می‌زنند. افرادی که به این حس ترس دچار هستند دائما تحت تأثیر سخن دیگران قرار گرفته و مدیریت ریسک ندارند.

چگونه فومو را کنترل و مدیریت کنیم؟

همان‌طور که گفتیم ترس از دست دادن تنها در خصوص بازارهای سرمایه گذاری نیست. فومو احساس تردید و اضطرابی است که می‌تواند کل زندگی افراد را تحت تأثیر خود قرار دهد. افرادی که به این حس دچار می‌شوند، مدام خود را با دیگران مقایسه کرده و دائما این حس تلخ که مبادا از دیگران عقب بمانند را با خود یدک می‌کشند. به این ترتیب به جای این که موقعیت خود را از بقیه تفکیک کرده و برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند، با تصمیمات نادرست و کارهای غلط آتش این ترس را شعله‌ورتر می‌سازنند، بدون این که بدانند گرفتار چه وسواسی شده‌اند. این نکته را در نظر داشته باشید که کمی ترس و اضطراب برای سرمایه‌گذاری‌های مالی لازم است و باعث می‌شود افراد محتاطانه‌تر عمل کنند. از طرفی بیشتر مردم با پول‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که برای پس انداز آن تلاش کرده و زحمات زیادی کشیده‌اند؛ بنابراین طبیعی است که ترس از دست دادن پول خود را داشته باشند.

این ترس از روی خودآگاهی است و با فومو کاملا متفاوت است؛ اما افرادی که در حوزه بازارهای مالی دچار ترس از دادن می‌شوند، راه‌های موفقیت خود را محدود می‌کنند. این افراد باید برای پیشرفت اضطراب و ترس زیاد خود را کنترل کرده و با آن مقابله کنند. در زیر راه‌های مقابله با آن را شرح می‌دهیم.

  • طبیعتا هر فرصت خوبی که برای سرمایه‌گذاری و ترید در بازار مالی ایجاد شود، هیچ‌گاه آخرین فرصت نخواهد بود و قطعا موقعیت‌های بهتر دیگری نیز برای‌تان پیش می‌آید؛ بنابراین وقتی دیگران شما را به خرید ترغیب می‌کنند، عجله نکنید.
  • کاربرانی که در بازارهای مالی سرمایه گذاری می‌کنند، همگی دارای یک شرایط یکسان هستند. به عبارتی اگر ارزش ارزها سقوط کند یا بازار نزولی باشد، سرمایه همه افراد تحت تأثیر است و اگر بازار صعودی باشد، همه به یک اندازه رشد می‌کنند؛ بنابراین رشد یا سقوط در ترید صرفا برای شما نیست. درک این موضوع سبب می‌شود که آرامش خود را کنترل کنید.
  • همان‌طور که گفتیم برای هر نوع سرمایه گذاری در بازارهای مالی باید آگاه بوده و دانش آن را داشته باشید. در این راستا اگر قبل از سرمایه‌گذاری یک برنامه اصولی و استراتژدی مناسب داشته باشید، به موفقیت می‌رسید.
  • این نکته را فراموش نکنید که هر چه در مورد بازار مالی اطلاعات داشته باشید، بازهم مقداری ریسک وجود دارد. از طرفی چون ارزش ارزها دائما در نوسان است، بهتر است هیچ‌گاه تمام سرمایه خود را وارد این بازار نکنید تا در صورت شکست، جا برای جبران داشته باشید.
  • علائم فومو صرفا در کاربران تازه‌ ورود دیده نمی‌شود بلکه معامله‌گران باتجربه در این حوزه نیز ترس از دست دادن دارند؛ اما آنچه سبب موفقیت این افراد می‌شود، کنترل شرایط بر اساس تجربیات شخصی آن‌ها است. این افراد نسبت به حرف و حدیث دیگران واکنش سریعی نخواهند داشت، بلکه سعی می‌کنند با آرامش بیشتری اوضاع را تجزیه و تحلیل کنند. در این مسیر تجربیات شخصی از هر راهکاری که دیگران ارائه می‌دهند، ارزشمندتر و درست‌تر است.‌

نتیجه

اگر در بازار مالی سرمایه گذاری کرده‌اید، برای کنترل اوضاع و تسلط بر احساس فومو سعی کنید به جای تصیم‌گیری بر مبنای ترندهای اجتماعی به تجربه خودتان تکیه کنید. زمان طلایی خود را در شبکه‌های اجتماعی و به مقایسه خود با دیگران تلف نکنید و هیچ‌گاه فکر نکنید که هر فرصت پیش آمده تنها فرصت شما برای رسیدن به سود بیشتر است. درنهایت نیز صرافی‌های معتبری را برای خرید ارزهای دیجیتالی انتخاب کنید. ‌به عنوان مثال از بین صرافی‌های معتبر بین‌المللی، صرافی کوینکس یکی از بهترین‌‌هاست که می‌توانید از خدمات آن بهره ببرید.

| منبع خبر : محتوا این متن تبلیغاتی بوده و توسط رسالت رد یا تایید نمی شود
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.