آنچه لازم است درباره اظهارنامه عملکرد مالیاتی بدانید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 59877
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵ |

آنچه لازم است درباره اظهارنامه عملکرد مالیاتی بدانید

در ایران هم مانند هرکشور دیگری همه کسب‌وکارها بر اساس قانون، باید مالیات بپردازند. روش پرداخت مالیات در ایران به این صورت است که مالیات‌دهندگان ابتدا باید فرم‌هایی را پر کنند و به اداره مالیات ارائه دهند. این فرم‌ها بیانگر مقدار درآمد، هزینه‌ها، سودها، ضررها، حقوق کارکنان و موارد دیگر کسب‌وکار هر شخص حقیقی یا حقوقی است.
آنچه لازم است درباره اظهارنامه عملکرد مالیاتی بدانید

در ایران هم مانند هرکشور دیگری همه کسب‌وکارها بر اساس قانون، باید مالیات بپردازند. روش پرداخت مالیات در ایران به این صورت است که مالیات‌دهندگان ابتدا باید فرم‌هایی را پر کنند و به اداره مالیات ارائه دهند. این فرم‌ها بیانگر مقدار درآمد، هزینه‌ها، سودها، ضررها، حقوق کارکنان و موارد دیگر کسب‌وکار هر شخص حقیقی یا حقوقی است.

پر کردن این فرم‌ها که اظهارنامه عملکرد نامیده می‌شوند، در واقع مرحله اول دریافت مالیات در کشور ما است.

پس از آماده کردن و فرستادن اظهارنامه‌های عملکرد، محتویات آنها از طرف اداره مالیات بررسی می‌شود. در صورت تایید شدن اظهارنامه، مالیات شخص حقیقی یا حقوقی بر همان اساس مشخص می‌شود. اما چنانچه این مدارک در زمان مشخص‌شده به دست سازمان نرسد یا سازمان مالیات در آنها تخلفی ببیند، خود اقدام به محاسبه مالیات برای شخص یا شرکت موردنظر خواهد کرد.

اگر تنظیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی به شیوه درست و در زمان تعیین‌شده انجام شود، افراد از جریمه دیرکرد در ارائه اظهارنامه مصون خواهند ماند. همچنین اگر پر کردن اظهارنامه‌های عملکرد با توجه به ریزه‌کاری‌های قانون انجام شود، مالیات‌دهندگان از پرداخت مالیات اضافه مصون خواهند ماند.

بهترین راه برای تنظیم صفر تا صد اظهارنامه مالیاتی، مشورت با یک شرکت خدمات مالی متخصص است تا بار پرداخت مالیات اضافه از دوش شما برداشته و خیالتان را از بابت مسائل مالیاتی راحت کند.

پر کردن اظهارنامه های مالیاتی مهارتی است که در صورت ندانستن آن، بهتر است با مشاور اظهارنامه مالیاتی گفت‌و‌گو کنید. شما می‌توانید خدمات بهترین شرکت حسابداری و مشاور مالی در تهیه، تنظیم و ارائه انواع اظهارنامه های مالیاتی را در شرکت حسابداری اَزتا بیابید. کافیست با شماره تماس ۲۲۶۴۴۸۸۳-۰۲۱ تماس برقرار کنید.

اظهارنامه عملکرد مالیاتی چیست؟!

اظهارنامه عملکرد گزارشی دقیق از فعالیت‌های مالی است که اشخاص حقیقی و حقوقی در مدت یک سال فعالیت شغلی خود به اداره مالیات گزارش می‌دهند. اظهارنامه عملکرد مالیاتی باید در زمان خاصی از سال، که سال مالیاتی هر شخص حقیقی یا حقوقی است، به اداره مالیات ارائه شود. به زبان ساده‌تر اظهارنامه عملکرد نوعی اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی است که مشمول قانون پرداخت مالیات می‌شوند.

بر اساس قانون، افراد مختلف موظفند ۲۵ درصد از درآمد سالانه خود را به اداره مالیات بپردازند. اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی گزارشی مبنی بر فعالیت‌های اشخاص در طول یک سال مالیاتی است. در این گزارش مودی مالیاتی درآمدها، سودها، زیان‌ها، بدهی‌ها، معافیت‌ها، بخشودگی‌ها و همه فعالیت‌های مالی خود را به سازمان امور مالیاتی گزارش می‌دهد.

پس از فرستادن اظهارنامه عملکرد مالیاتی ، مسئولان اداره مالیات کشور به بررسی آن می‌پردازند. سپس در صورت تایید، مقدار مالیاتی که این شخص حقیقی یا حقوقی باید بپردازد را مشخص می‌کنند. اما اگر اداره مالیات متوجه خلاف یا اشتباهی در اظهارنامه شود، علی‌الرأس اقدام به تعیین مبلغ مالیات می‌کند. با وجود اظهارنامه اشخاص حقیقی یا حقوقی، سازمان امور مالیاتی با صرف وقت و هزینه کمتری می‌تواند به تعیین و پرداخت مالیات بپردازد.

 – نیاز است خاطرنشان کنیم اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی متوجه اشتباهی در پر کردن اظهارنامه خود شوند، می‌توانند برای اصلاح آن تا مدت یک ماه پس از ارائه، به اداره مالیات مراجعه کند.

چه کسانی ملزم به ارائه اظهارنامه عملکرد هستند؟!

بر اساس قانون مالیات کشوری، افراد مختلفی موظف به پر کردن و ارائه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور هستند:

  • همه اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران مشغول فعالیت اقتصادی و کسب درآمد هستند و معاف از مالیات نیستند.
  • همه اشخاص حقیقی و حقوقی که مقیم ایران هستند و داخل یا خارج از کشور فعالیت اقتصادی دارند.
  • همه افراد ایرانی که در خارج از کشور اقامت دارند، اما درآمد آنها از فعالیت اقتصادی در ایران تأمین می‌شود.
  • همه اشخاص حقیقی و حقوقی که خارج از کشور اقامت دارند، اما درآمد آنها از داخل ایران تأمین می‌شود.
  • همه اتباع ایرانی (حقیقی یا حقوقی) که در ایران درآمد دارند.

زمان ارائه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی

اظهارنامه اشخاص حقیقی باید در پایان سال مالی به اداره مالیات ارائه شود. بدین ترتیب اظهارنامه اشخاص حقیقی ۱۴۰۰ باید تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ به سازمان مالیات کشور ارائه شود.

افراد حقوقی نیز باید اظهارنامه اشخاص حقوقی ۱۴۰۰ را پر کرده، تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ به اداره مالیات ارائه دهند. لازم به یادآوری است شخص حقوقی، همراه با اظهارنامه عملکرد، باید ترازنامه سود و زیان خود را هم ارائه دهد.

مدارک موردنیاز برای ارائه اظهارنامه عملکرد مالیاتی

ترازنامه مالیاتی

“گروه اول” از مالیات‌دهندگان، همراه با ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی، باید ترازنامه مالیاتی خود را هم ارائه دهند. “گروه اول” کسانی هستند که خریدوفروش سالانه آنها بیش از ۳۰ میلیارد ریال است. همچنین اگر ۱۰ برابر درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی نیز بیش از ۳۰ میلیارد ریال شود، آنها نیز باید ترازنامه ارائه کنند.

علاوه بر گروه اول، افرادی که در کار واردات و صادرات هستند و کارت بازرگانی دارند هم باید ترازنامه مالیاتی خود را ارائه کنند. همچنین صاحبان کارخانه‌ها، معدن‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صرافی‌ها، بیمارستان‌ها، کلینیک‌های تخصصی و زایشگاه‌ها هم باید ترازنامه مالیاتی خود را ارائه دهند.

صورت عملکرد سود و زیان

دومین مدرکی که باید همراه اظهارنامه ارائه شود، مدارک مشخص‌کننده سود و زیان شرکت است. سود و زیان هر شرکتی با توجه به درآمد نهایی و مقدار فروش داخلی و خارجی آن شرکت مشخص می‌شود.

صورت گردش مالی مواد اولیه و کالاهای مورداستفاده نیز باید به اظهارنامه عملکرد افزوده شود.

قراردادها، صورت‌وضعیت‌ها، تعدیل‌ها، تغییر مقدارها و در نهایت قیمت تمام‌شده قرارداد هم  باید همراه با اظهارنامه‌های عملکرد شرکت‌های پیمانکاری ارائه شود.

مبلغ تمام شده کالا و خدمات برای شرکت‌های تولیدی و خدماتی نیز باید در اظهارنامه‌های عملکرد اعلام شود.

شماره ثبت پلمپ دفترهای قانونی هم مدرک دیگری است که باید همراه با اظهارنامه‌های عملکرد ارائه شود.

در یک سال مالی، اشخاص حقیقی و حقوقی مالیات‌های مختلفی مانند تکلیفی یا مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کنند. لازم است تا مقدار و زمان این مالیات‌های پرداخت‌شده هم در اظهارنامه عملکرد مشخص شوند.

در کنار همه موارد گفته‌شده، اطلاعات حقوقی و ثبتی مالیات‌دهندگان هم باید در اظهارنامه عملکرد مشخص شده باشد.

مراحل ارائه اظهارنامه عملکرد به اداره مالیات

هر شخص حقیقی یا حقوقی برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ باید ابتدا در سایت سازمان امور مالیاتی کشور نام‌نویسی کند. مراحل این کار به این ترتیب است:

۱- ورود به لینک سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی یا حقوقی به نشانی intamedia.ir .

۲- ثبت اطلاعات درخواستی.

۳- دریافت اطلاعات هویتی مالیات‌دهنده از سامانه ثبت نام الکترونیکی.

۴- کامل کردن جدول‌ها و بخش‌های مختلف فرم‌های مالیاتی.

۵- چاپ و بررسی پیش‌نویس فرم‌ها، بررسی آنها و اطمینان از درست بودن اطلاعات.

۶- تأیید و فرستادن اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور.

۷- دریافت کد ره‌گیری.

۸- صادر شدن قبض‌های الکترونیکی مالیاتی.

۱۰- پرداخت قبض مالیاتی به‌صورت الکترونیکی.

** توجه داشته باشید که هنگام نام‌نویسی، نام کاربری و رمز عبور هر فرد حقیقی یا حقوقی مشخص می‌شود. پس از دریافت کد اقتصادی، فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند کارهای مربوط به ارسال اظهارنامه عملکرد را انجام دهد و کد پیگیری ویژه خود را دریافت کند.
پس از آن، شخص حقیقی یا حقوقی با داشتن نام کاربری، رمز عبور و کد پیگیری می‌تواند وضعیت اظهارنامه خود را از نظر رد یا قبول شدن پیگیری کند.

جریمه ارائه نکردن اظهارنامه عملکرد

شخص حقیقی یا حقوقی که مالیات به او تعلق می‌گیرد، باید در زمان مشخص‌شده، اظهارنامه عملکرد خود را به اداره مالیات ارائه کند. در غیر این صورت، بر اساس ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم، شخص حقوقی برابر ۳۰ درصد مالیاتی که به او تعلق گرفته، جریمه خواهد شد. جریمه شخص حقیقی نیز برابر با ۱۰ درصد مالیاتی است که به او تعلق خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که جریمه ارائه نکردن اظهارنامه عملکرد غیرقابل بخشودگی است.

خدمات حسابداری مالیاتی

پاداش به موقع ارائه کردن اظهارنامه عملکرد

تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد، کاری بسیار حساس برای شرکت‌های مختلف کاری سخت، وقت‌گیر، و برای افراد عادی دشوار است. در واقع این کار، کاری تخصصی به حساب می‌آید و افرادی باید به پر کردن اظهارنامه‌های عملکرد بپردازند که در این کار مهارت کافی داشته باشند.

موسسه حسابداری اَزتا، با بیش از ۲۰ سال سابقه، با تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد شرکت‌ها و سازمان‌های مطرح، تجربه و سابقه قابل توجهی در تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی دارد و می‌تواند به‌موقع و با دقت بسیار بالا امور مربوط به تهیه و ارائه اظهارنامه‌ها را به انجام برساند.

پر کردن و ارائه به‌موقع اظهارنامه عملکرد در ۳ سال پیاپی، مالیات‌دهنده را مشمول جایزه خوش‌حسابی خواهد کرد. جایزه خوش‌حسابی مبلغ ۵ درصد مالیاتی است که مودی مالیاتی در سه سال گذشته پرداخت کرده است.

چگونگی بررسی اظهارنامه عملکرد مالیاتی

روند بررسی اظهارنامه عملکرد به این صورت است که ممیزان مالیاتی تا یک سال پس از ارائه اظهارنامه، مهلت دارند تا داده‌ها را بررسی کنند. پس از آن، مالیاتی که به شخص حقیقی یا حقوقی تعلق می‌گیرد را اعلام خواهند کرد. پس از ابلاغ مبلغ مالیات، شخص حقیقی یا حقوقی سه ماه فرصت خواهد داشت تا آن را پرداخت کند یا به آن اعتراض کند.

همان‌گونه که پیش از این اشاره شد، مالیات‌دهندگان می‌توانند تا یک ماه پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی به سایت سازمان مراجعه کنند و آن را اصلاح کنند. چنانچه ممیزان اداره مالیات اشتباهی در اظهارنامه عملکرد اشخاص پیداکنند، آنها مشمول مالیات علی‌الرأس خواهند شد.

انواع دیگر اظهارنامه‌های مالیاتی

* بر اساس ماده ۸۰ قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاصی که ملکی را واگذار می‌کنند، تا سی روز پس از انجام معامله فرصت دارند تا فرم‌های مربوط را پر کنند و به اداره مالیات تحویل دهند.

* بر اساس ماده ۱۱۴ قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقیقی پیش از تصمیم‌گیری مجمع عمومی و اعلام انحلال شرکت موظف هستند اظهارنامه مالیاتی خود را در فرمی که سازمان امور مالیاتی کشور مشخص کرده، ارائه کنند. این اظهارنامه‌ها همه دارایی و بدهی شخص را در بر می‌گیرد.

* بر اساس ماده ۱۱۴ و ۱۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم، پس از انحلال هر شرکت باید اظهارنامه انحلال به سازمان امور مالیاتی ارائه شود.

* بر اساس ماده ۱۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقوقی که شرکت خود را منحل کرده‌اند، باید تا ۶ ماه پس از انحلال شرکت، اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات ارائه کنند.

محاسبه نرخ مالیات مودیان

نرخ محاسبه مالیات بر اساس جدیدترین قانون تصویب‌شده در کشور به این شرح است:

* ۱۵ درصد مالیات برای اشخاصی که تا ۵۰۰ میلیون ریال در سال درآمد دارند.

* ۱۰ درصد مالیات برای اضافه درآمد از ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال در سال در نظر گرفته شده است.

* درآمد بیشتر از یک میلیارد ریال در سال شامل ۲۵ درصد مالیات می‌شود.

 لازم است خاطرنشان کنیم نرخ مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس ماده ۱۰۵ و ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم، بر اساس نوع شغل و کسب‌وکار آنها متفاوت است. این مالیات از ۱۸ تا ۲۲ درصد قابل‌تغییر است.

تنظیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی و دیگر اظهارنامه‌ها

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، تهیه اظهارنامه مالیاتی کاری پیچیده و حساس است و بهتر است نوشتن و تنظیم آن را به مشاوران و متخصصان حوزه مالی و مالیاتی بسپارید. بسیاری اوقات، ندانستن پیچیدگی‌های پر کردن فرم‌ها و قانون مالیات کشور، به ضرر مالیات‌دهندگان تمام می‌شود.

بنابراین ضرورت دارد که تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی، با بالاترین دقت و کیفیت صورت گیرد تا مالیات‌دهندگان ضرری را متحمل نگردند.

به تمام کسانی‌که مشمول مالیات و ارائه اظهارنامه عملکرد هستند، توصیه می‌گردد که درمورد تهیه و ارائه اظهارنامه عملکرد خود، از یک مشاور مالی و مشاور مالیاتی کمک بگیرند. شرکت حسابداری اَزتا می‌تواند بهترین مشاوران را در اختیارتان قرار دهد.

جایی برای تردید و اشتباه وجود ندارد

پیشرفت و آبادانی هرکشوری از راه درآمدهای آن به دست می‌آید و مالیات نیز یکی از راه‌های کسب درآمد هر دولتی است. اما بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص حقیقی با ندانستن روش‌های صحیح ارائه‌کردن اظهارنامه‌ عملکرد مالیاتی دچار تأخیر در فرستادن آن برای اداره مالیات، و مشمول جریمه دیرکرد می‌شوند.

همچنین در موارد بسیاری با محاسبه نادرست، دچار جریمه و محاسبه مالیات علی‌الرأس شده‌اند. دانستن قانون‌های مالیاتی نیز می‌تواند باعث شود تا افراد مالیات اضافه‌ای پرداخت نکنند.

می‌توانید همه مراحل تهیه، تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی را به ما در شرکت حسابداری اَزتا بسپارید و با توجه به سابقه‌ی اَزتا، خیال خود را از هر بابت آسوده سازید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.