آمریکا، عامل عقب‌ماندگی است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 5980
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰:۳۳ |
شرحی بر حدیث ولایت

آمریکا، عامل عقب‌ماندگی است

ایران تا پیش از انقلاب اسلامی به سبب ضعف و فترت رژیم ستمشاهی، در سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی، علی‌رغم بهره مندی از مواهب خدادادی ژئواستراتژیک در اوج بی‌اختیاری و دنباله رویی از قدرت‌های جهانی قرار داشت
آمریکا، عامل عقب‌ماندگی است

| حمیدرضا ترقی | بخش دوم و پایانی|
ایران تا پیش از انقلاب اسلامی به سبب ضعف و فترت رژیم ستمشاهی، در سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی، علی‌رغم بهره مندی از مواهب خدادادی ژئواستراتژیک در اوج بی‌اختیاری و دنباله رویی از قدرت‌های جهانی قرار داشت. اما امروز به برکت گفتمان پیش‌برنده انقلاب اسلامی، دست برتر در تحولات منطقه‌ای و حتی جهانی با جمهوری اسلامی ایران است و در گستره منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای هیچ معادله‌ای بدون لحاظ کردن نقش کشورمان، قدرت پیشروی و اثرگذاری ندارد.
امروز ایران نه تنها یک ابرقدرت منطقه‌ای است بلکه قدرت فرامنطقه‌ای ایران نیز با بهره‌گیری از موقعیت ژئوپلتیک و تلفیق اقتدار نظامی و توسعه اقتصادی در حال شکل گیری است.
انقلاب اسلامی ایران که مهم‌ترین رخداد منطقه غرب آسیا در ۲۰۰ سال اخیر است، مقابله با استیلای غرب و اقدامات ضدبشری نماینده غرب در منطقه یعنی رژیم جعلی صهیونیستی را در اولویت اهداف استراتژیک خود قرار داده است.
انقلاب اسلامی ایران با فتح قلوب ملت‌های منطقه، روحیه مقاومت را در مردمان آن رویاند و امروز این روحیه در قالب تشکیل گروه‌های محور مقاومت، عرصه را بر آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه تنگ کرده است.
امروز مقاومت کشور‌ها و ملت‌های منطقه در برابر غرب و روند‌های سلطه‌جویانه غربی، امری درونی شده و نشئت گرفته از شجره طیبه انقلاب اسلامی است. ده‌ها شاهد مثال برای این مقاومت درونی شده می‌توان نام برد؛ از زمین‌گیرشدن ارتش تا بن داندان مسلح رژیم صهیونیستی در نبرد با حزب الله قهرمان تا شکست مفتضحانه پروژه آمریکایی – صهیونیستی داعش به مدد ایمان و سرپنچه قدرتمند محور مقاومت در منطقه.
نفوذ اقتدارآمیز ایران در منطقه که نه به شیوه روش‌های هژمونیک و سلطه‌جویانه غربی بلکه به شیوه مکتبی و گفتمانی است، موجبات سرخوردگی شدید آمریکایی‌ها را که برای استیلا در منطقه ژئواستراتژیک غرب آسیا میلیارد‌ها دلار خرج کرده‌اند، فراهم آورده است. از اینرو ترجیع‌بند ادعا‌های تهدیدی و تحریمی مقامات واشنگتن علیه ایران، نفوذ و اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی است.
رشد چشمگیر علمی و آموزشی
یکی از جلوه‌های محسوس پیشرفت کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، افزایش کمی و کیفی نهاد‌های آموزشی بوده است. پیش از انقلاب، تعداد ۴۷ هزار مدرسه در سراسر ایران دایر بود، اما امروز حدود ۱۰۰ هزار واحد مدرسه در کشور به ارائه خدمات آموزشی به آینده سازان ایران اسلامی مشغول‌اند.
همچنین تا سال ۵۷ تعداد کل دانشجویان کشور ۱۷۵ هزار و ۶۷۵ نفر بود که این تعداد امروز بالغ بر ۵ میلیون نفر دانشجو و بیش از ۸۰ هزار استاد فرهیخته و عضو هیئت‌های علمی دانشگاهی است.
تا سال ۵۷ تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی ۹۸ هزار و ۹۱۷ نفر بود و این تعداد در حال حاضر به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است. همچنین تا سال ۵۷ تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد ۶ هزار و ۳۴۰ نفر بود که این تعداد هم اکنون به حدود ۷۰۰ هزار
نفر رسیده است.
علاوه بر این، بر اساس آخرین آمار منتشر شده در نظام آموزش عالی، تا سال ۵۷، تعداد دانشجویان در مقطع دکتری حرفه‌ای ۱۰ هزار و ۲۹۲ نفر بوده که این تعداد هم اکنون به ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. همچنین تا سال ۵۷ تعداد دانشجویان در مقطع دکتری تخصصی یک هزار و ۲۵۵ نفر بوده که این تعداد در ابتدای نیمه دوم دهه ۹۰ به ۸۰ هزار نفر رسید.
بر اساس آمار اعلام شده در آموزش عالی، تا سال ۵۷ تعداد ۳۹۶ رشته تحصیلی در دانشگاه‌های کشور دایر بود که این تعداد هم اکنون به بیش از سه هزار رشته رسیده است.
پس از انقلاب اسلامی ما شاهد موفقیت هر ساله دانش آموزان و دانشجویان ایرانی در دست‌یابی به مقامات جهانی و مدال‌های رنگارنگ در المپیاد‌های علمی در رشته‌های مختلفی همچون فیزیک، ریاضی، شیمی، کامپیوتر و … در رقابت با کشور‌های پیشرفته علمی هستیم که یکی از شواهد رشد و توسعه علمی کشور است؛ این درحالی است که قبل از انقلاب اسلامی، دانش آموزان
ایرانی در المپیاد‌های جهانی شرکت نداشتند.
رشد فزآینده در صنعت فضائی
جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های اخیر در فهرست پنج کشور نوظهور فضائی دنیا جای گرفته است. این امر از آن جهت مهم و دارای جنبه استراتژیک است که ماهواره‌ها در دنیای امروز کارکرد‌های غیرقابل‌انکار و پیش‌برنده‌ای دارند و مجموعه وسیعی از امکانات را در اختیار بشر قرار می‌دهند. امروزه در دنیا، ماهواره‌ها «چشم سوم بشر» هستند و کشور‌هایی که از این صنعت بی‌بهره‌اند، «کشور‌های کور» نامیده می‌شوند.
موفقیت دانشمندان کشورمان در پرتاب موجود زنده به فضا و پرتاب ماهواره‌های مخابراتی و تصویربرداری و ایجاد پایگاه رصد فضائی از جمله دستاورد‌هایی است که ایران در یک دهه اخیر به آن دست یافته است.
مردادماه سال جاری (جولای ۲۰۱۷) بود که آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه بیانیه مشترکی را علیه پرتاب «ماهواره‌برسیمرغ» توسط ایران صادر کردند تا عمق دشمنی و مخالفت خود را با پیشرفت فضائی کشور اعلام کنند.
ماهواره امید
«ماهواره امید»، نخستین ماهواره ساخت کشورمان است که کارکردی تحقیقاتی و مخابراتی داشت و تمام تجهیزاتش در سازمان فضائی ایران طراحی و تولید شد.
«ناسا» موفقیت‌آمیز بودن ماموریت ماهواره ایرانی امید را تایید کرد؛ ماموریتی که ناظر بر ایجاد ارتباط دوسویه ماهواره و ایستگاه زمینی به منظور ذخیره و ارسال داده‌های «تله‌متری» و «تله کامند» بود.
ماهواره رصد
«ماهواره رصد» را باید نخستین ماهواره تصویربرداری ایران محسوب کرد. همچنین این ماهواره دومین ماهواره ایرانی است که توسط موشک‌های حامل ایرانی به فضا فرستاده شده است.
ماهواره نوید
«ماهواره نوید» ماهواره‌ای با کارکرد «سنجش از دور» محسوب می‌شود که در تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۹۰ توسط ایران به فضا پرتاب شد.
ماهواره فجر
ساخت «ماهواره فجر» با استاندارد‌های عالی جهانی در سال ۹۱ پیگیری شد. این ماهواره مدل ارتقاء یافته و پیشرفته ماهواره امید است و مجهز به میکروموتور‌های ایرانی با توان ۲۰۰ و ۳۰۰ نیوتن می‌باشد.
کاوشگر پیشگام
در نهم بهمن ماه ۱۳۹۱، رکورد جدیدی برای دستاورد‌های فضائی کشور ثبت شد و «کاوشگر پیشگام» توانست به کمک یک پرتابگر سوخت جامد، سرنشین خود را که «میمونی از نژاد رزوس» بود تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری سطح زمین حمل کند و به سلامت فرود آورد تا بدین ترتیب ایران در ردیف معدود کشور‌هایی قرار گیرد که از توانمندی ارسال موجود زنده به فضا ماورای جو (ارتفاع بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر) و بازگشت سالم آن برخوردار هستند.
پیشرفت‌های پزشکی
کشور ایران در سال ۵۶ با ۳۳ میلیون جمعیت، نیازمند ورود پزشک خارجی از سایر کشور‌ها بوده است، اما هم اکنون با جمعیتی بیش از دو برابر و به تبع آن با نیازی بیشتر به پزشک، با مازاد پزشک روبه روهستیم؛ پیشرفت‌های دارویی و کشف و تولید دارو‌های جدید و نوترکیب، پیشرفت در حوزه تخصص‌های جراحی و ابداع روش‌های جدید درمانی، ریشه‌کن کردن بعضی از بیماری‌ها، بهبود وضعیت درمانی، تاسیس و گسترش مراکز علمی- پژوهشی مورد نیاز جامعه و توجه ویژه به مهندسی پزشکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در زمینه پزشکی بوده است.
همچنین دانش پزشکی در ایران خصوصا در حوزه‌هایی، چون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید دارو‌های راهبردی، شبیه‌سازی حیوانات و … پیشرفت‌های چشمگیری داشته و ایران در ردیف اولین‌ها قرار گرفته است.
قدرت ایران در نانوتکنولوژی
دستاورد‌های ارزشمند در حوزه نانوتکنولوژی از دیگر آثار پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران بعد از انقلاب است. علم نانو تحولات بزرگی را در جهان ایجاد کرده و در ایران این نوع علم از جایگاه و موقعیت خوبی برخوردار شده است. نانو حوزه‌های کاربرد وسیعی از قبیل: تولید و انباشت دارو، تشخیص بیماری‌ها، سم‌زدایی از آب، افزایش بهره وری در کشاورزی، انباشت و نگهداری محصولات کشاورزی و مواد غذایی، کنترل آفات و سالم‌سازی هوا دارد.
پیشرفت‌های شگرف در زمینه سلول‌های بنیادی
طی سال‌های گذشته اقدامات چشمگیری در حوزه سلول‌های بنیادی رخ داده که باعث شده ایران در جمع ۱۵ کشور برتر این حوزه در دنیا قرار گیرد.
دستاورد‌های محققان ایرانی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی، همانندسازی حیوانات، ترنس ژن (دستکاری ژنتیکی) و در نهایت تولید دارو‌های نوترکیب اکنون در تمام مجامع علمی جهان مورد توجه قرار گرفته است در حال حاضر بیش از ۷۰ نوع بیماری با استفاده از پزشکی بازساختی یا همان علم سلول‌های بنیادی درمان می‌شود.
پیشرفت‌های محیرالعقول در عرصه‌های دفاعی و نظامی
در حوزه دفاعی و امنیتی، پیشرفت‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی به حدی شگرف بوده است که سخن گفتن پیرامون آن نه تنها در یک نوشته رسانه‌ای نمی‌گنجد بلکه شاید صد‌ها جلد کتاب قطور و مستند تلویزیونی بلند هم برای انعکاس آن کفایت نکند.
در این رابطه فقط باید به این مهم اشاره کرد که اقتدار دفاعی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی در طول ۴۰ سال اخیر به قدری عظیم و چشمگیر بوده است که دشمنان ملت ایران حتی فکر کوچک‌ترین تجاوز را هم از ذهن خود دور کرده‌اند. سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در نشست هماهنگی برگزاری مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با بیان اینکه ما به سبب هراس دشمن به هیچ وجه جنگ نظامی نخواهیم داشت، گفت: «ما امروز موشکی را پرتاب می‌کنیم که می‌تواند شناور‌های متحرک را در دریا با دقت ۱۰۰ درصد مورد اصابت قرار دهد؛ آن هم نه موشک کروز بلکه بالستیک که با ۸ برابر سرعت صوت وارد جو زمین می‌شود؛ به جرئت می‌توانم بگویم که این فناوری نه در اختیار آمریکا است و نه روسیه؛ البته روسیه موشک اسکندر را دارد که دقیق است، اما برای اهداف ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد. خب؛ این مهم از کجا آمده در حالی‌که همه دروازه‌های علم و فناوری به روی ما بسته بوده است.»
​​​​​​​اقتدار موشکي
قدرت موشکي ما که مقامات و مسئولان کشورمان به کرات اعلام کرده‌اند صرفا جنبه بازدارندگي دارد، به معناي واقعي کلمه خار چشم دشمنان شده است. هفته‌اي نيست که ترامپ رئيس‌جمهور سبک مغز آمريکا و نماينده مستقر در سازمان ملل‌اش يعني «نيکي هيلي» براي تحديد اقتدار موشکي ايران، ميتينگ و شويي را تدارک نبينند! وقتي ترامپ و دارودسته جنگ‌طلبش با هزاران مايل فاصله تا اين حد از موشک‌هاي ما هراس دارند ديگر وضعيت صهيونيست‌هاي جلاد و غاصب و کودک‌کش نيز با فاصله کمتر از ۲ هزار کيلومتري روشن است.
قيام موشکي
مرداد ماه سال ۸۹ بود که براي اولين بار جديدترين موشک بالستيک ميان برد ايراني با نام «قيام» باموفقيت تست و شليک شد.
قيام از جديدترين موشک‌هاي ايراني است که داراي ويژگي‌هاي فني جديد و قدرت تاکتيکي منحصر به فردي است که بايد آن را آخرين نمونه ساخته و معرفي شده از موشک‌هاي بالستيک سوخت مايع ايراني دانست.
کارشناسان نظامي «قيام» را دروازه ورود ايران به عرصه جديد ساخت موشک‌هاي بالستيک مي‌دانند و عنوان مي‌کنند که تجربه ۲۵ ساله صنعت دفاعي کشور در عرصه هوافضا در اين موشک خلاصه شده است.
از ويژگي‌هاي بارز موشک قيام اين است که احتمال رديابي، شناسايي و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سيستم‌هاي ضد موشک (مانند پاتريوت، ارو و …) به علت سرعت بالا هنگام پرتاب، چرخشي‌شدن، استفاده از آلياژ خاص و جذب امواج رادار و به احتمال زياد استفاده از کلاهک ۳ تکه MIRV به شدت کاهش يافته است.
سيلو‌هاي موشکي؛ مايه اقتدار و امنيت
اواسط دي ماه ۹۴ بود که از دومين شهر موشکي نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با حضور رئيس مجلس رونمايي شد و بازتاب بسيار وسيعي در رسانه‌هاي بين‌المللي پيدا کرد. پيش‌تر در مهرماه ۹۴ نيز براي نخستين بار از يکي از شهر‌هاي موشکي سپاه رونمايي و تصاويري از آن توسط نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منتشر شد.
اما روند ساخت اين شهر‌ها و تونل‌هاي زيرزميني موشکي که به گفته فرمانده هوافضاي سپاه حتي در مقابل بمب اتم هم مقاوم است، از سال ۱۳۶۳ که اولين موشک‌ها از ليبي وارد کشور شدند، آغاز شد.
امروز با گذشت ۳۳ سال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اکثر نقاط کشور، شهر‌هاي موشکي بزرگي احداث کرده که از ديد و تير دشمن در امان هستند و با قرار داشتن در اعماق ۵۰۰ متري کوه‌هاي بلند، براي هر متجاوزي به مثابه يک کابوس تلقي مي‌شوند.
موشک شهاب ۳
موشک شهاب ۳، با برد ۱۱۵۰ کيلومتري، طول ۱۵ متر (حدود ۴ متر بيشتر از شهاب ۲)، وزن مسلح ۱۵ تني و وزن سرجنگي ۶۷۰ کيلوگرمي و تک مرحله‌اي، جزو بهترين و البته مشهورترين موشک‌هاي بالستيک ايران به شمار مي‌رود.
اين موشک قابليت حمل کلاهک‌هاي مختلف را دارد. در آخرين نمونه، موشک شهاب ۳ به کلاهک‌هاي باراني مجهز شده و قادر است اهداف پهن شده در نقاط مختلف را با دقت و توان بالا هدف قرار دهد.
موشک عماد
عماد نخستين موشک بالستيک دوربرد ايران که قابليت هدايت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف را دارد، همان نسل جديد موشک‌هاي ساخت متخصصان داخلي است که جهانيان را به حيرت واداشته است و هيئت حاکمه کشور‌هاي غربي بويژه آمريکا را در اواخر سال ۹۴ به تکاپو انداخته بود که چنين القاء کنند رونمايي و آزمايش موشک عماد نقض برجام بوده است؛ ادعايي که از سوي مسئولان کشورمان با استناد به متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل رد شد.
ناوشکن جماران
جماران نخستين نمونه از کشتي‌هاي جنگي کلاس‌موج ساخت ايران است که به موشک‌هاي هدايت‌شونده دريا به دريا و دريا به هوا، اژدرانداز، توپ پدافندي، ابزار ناوبري الکترونيکي نوين و امکانات جنگ الکترونيک مجهز است. اين کشتي با طول ۹۴ متر، ظرفيت ۱۴۲۰ تُن و سرعت ۳۰ گره دريايي (۵۶ کيلومتر بر ساعت)، توانايي حمل ۱۴۰ ملوان و حمل بالگرد و سوخت‌گيري آن‌ها را نيز دارد.

نویسنده : حمیدرضا ترقی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.