مراقبت از لحاف و نحوه‌ی شستشوی صحیح لحاف کرسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 58624
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷ |

مراقبت از لحاف و نحوه‌ی شستشوی صحیح لحاف کرسی

لحاف کرسی وسیله گرمایشی سنتی ما ایرانیان است که با روی کار آمدن بخاری‌های نفتی و گازی استفاده از آن همانند قبل رایج نیست. اما با پی بردن به مزایای استفاده از کرسی و لحاف مخصوص آن و همچنین احساس سرشار از لذتی که استفاده از کرسی و لحاف به آدم القا می‌کند، این روزها بسیاری از افراد تمایل دارند از این ابزار سنتی دوباره استفاده کنند.
مراقبت از لحاف و نحوه‌ی شستشوی صحیح لحاف کرسی

لحاف کرسی وسیله گرمایشی سنتی ما ایرانیان است که با روی کار آمدن بخاری‌های نفتی و گازی استفاده از آن همانند قبل رایج نیست. اما با پی بردن به مزایای استفاده از کرسی و لحاف مخصوص آن و همچنین احساس سرشار از لذتی که استفاده از کرسی و لحاف به آدم القا می‌کند، این روزها بسیاری از افراد تمایل دارند از این ابزار سنتی دوباره استفاده کنند.

در این مقاله ما تصمیم داریم در رابطه لحاف و نحوه نگهداری و شستشوی صحیح آن صحبت کنیم. اگر شما نیز جزو طرفدارن استفاده از کرسی و لحاف هستید لطفاً تا انتهای مطالب همراه ما بمانید.

لحاف کرسی چیست؟

لحاف کرسی، یک نوع روانداز خاص است که به‌منظور گرم کردن فضای زیر کرسی روی آن انداخته می‌شود. ابعاد این نوع رو انداز باید به نحوی باشد که از هر چهار طرف کرسی را پوشانده و همچنین کسانی که اطراف آن قرار می‌گیرند را نیز پوشش بدهد.

برای تهیه لحاف می‌توان هم از پنبه طبیعی و هم پشم گوسفند استفاده کرد. البته شواهد و قرائن نشان می‌دهد که لحاف پنبه‌ای به‌دلیل نگهداری بهتر گرمای کرسی، برای مناطق سرد سیر مناسب‌تر است.

نا گفته نماند که لحاف کرسی پشمی نیز مزیت‌های خود را دارد. به نحوی که بسیاری از طبیبان حاذق سنتی بر این باور هستند که استفاده از لحاف کرسی برای درمان استخوان درهای مزمن بسیار نافع است.

چگونه می‌توان از لحاف مخصوص کرسی به نحو احسن مراقبت کرد؟

نحوه مراقبت صحیح از لحاف کرسی بر خلاف تصور نه تنها کار راحتی نیست بلکه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. به‌طور کلی در صورت سهل انگاری در نحوه مراقبت از لحاف عمر آن کاهش یافته و آن ظرافت و لطافت اولیه خود را از دست خواهد داد.

همانطور که می‌دانید؛ مهمترین متریال لحاف پشم یا پنبه است که هر دو آنها همواره در معرض نفوذ حشرات موذی قرار دارند. به همین دلیل باید این نوع روانداز در شرایطی بسیار مطلوب و به دور از هر گونه رطوبت و آلودگی نگه داری شود.

حتی دمایی که انواع لحاف اعم از لحاف کرسی سنتی و مدرن در آن نگهداری می‌شود بر کیفیت و ماندگاری آن تاثیرگذار بوده و برای این منظور شما باید محلی با دمای معتدل را انتخاب کنید.

نکته مهم دیگر جهت نگهداری مناسب لحاف نحوه تا زدن آن است. اگر شما محل کافی برای نگهداری لحاف خود بدون تا زدن آن داشته باشد، بهتر است. اما در غیر این صورت لول کردن بهتر از تا زدن بوده و کیفیت لحاف بیشتر حفظ می‌شود. بنابراین باید بسته بندی آن را به شکلی انجام دهید که حالت لول داشته باشد.

شستشو لحاف کرسی

مراحل تمیز کردن لحاف به‌صورت اصولی چگونه است؟

تمیز کردن لحاف همانند نگهداری آن نیز مهم بوده و باید به‌صورت اصولی صورت بگیرد. پس از پایان فصل سرما مطمئناً شما اقدام به جمع آوری لحاف خود خواهید کرد. اما این امر نباید بدون تمبر کردن آن صورت بگیرد.

زیرا کثیفی و آلودگی‌های سطح آن تا شروع فصل سرمای دیگر به بافت و طرح این روانداز زیبا و در عین حال گران قیمت شما آسیب خواهد زد.

به این ترتیب جهت پیشگیری از حمله حشرات موزی به بافت لحاف در هر نقطه از آنکه لک یا آلودگی مخصوصاً مواد خوراکی را مشاهده شود باید قبل جمع آوری و بسته بندی آن را پاکسازی و تمیز کنید. همچنین کشیدن جارو برقی بر سطح لحاف کرسی، البته با حالت مکش کم جهت تمیز کاری آن مفید است.

ممکن است گاهی اوقات بنابر دلایلی لحاف شما بوی نامطبوع بدهد. در چنین شرایطی باید آن را در معرض هوای آزاد، صاف و آفتابی پهن کنید، تا اگر دچار نم و رطوبت است خشک شده و دیگر بوی بد ندهد.

شستشوی مناسب و اصولی لحاف به چه صورت است؟

لحاف اعم از لحاف معمولی و لحاف کرسی مدرن و سنتی، همانند هر رو انداز دیگری در بازه‌های زمانی منظم نیاز به شستشو دارد. بنابراین هنگامی که شما قصد دارید برای مدت زمان زیادی لحاف را بسته بندی کرده و مورد استفاده قرار ندهید بهتر است آن را شستشو کنید.

شستشوی لحاف واقعاً نیاز به توجه و دقت بالایی دارد. مهمترین نکته در این باره کسب اطلاع از جنس الیاف درن لحاف است. زیرا این امر به شما کمک می‌کند مانع از پس دادن رنگ، در هم تنیدن الیاف، چروک شدن پارچه و باز شدن دوخت آن می‌شود.

به‌طور کلی شستشوی لحاف کرسی مدرن راحت‌تر از لحاف کرسی سنتی است. به همین دلیل اطلاع از سن لحاف نیز قبل از شستشوی جهت پیشگیری از آسیب آن مهم بوده و فرایند شستشو را برای شما راحت می‌کند.

البته رنگ پس دادن لحاف‌های قدیمی مخصوصاً نوع پنبه‌ای در اکثر موارد اتفاق می‌افتد. به همین دلیل بهتر است از آنها به نحوی نگهداری شود که کمتر نیاز به شستشو پیدا کنند.

جهت شستشو توصیه می‌شود نوع مواد شوینده را مناسب جنس پارچه لحاف انتخاب کنید. اگر پارچه لحاف بافتی ظریف و حساس دارد باید برای پیشگیری از پس دادن رنگ جهت شستشوی آن، شوینده ملایم و کافی استفاده شود.

البته مصرف نصف لیوان جوش شیرین و سرکه برای این منظور خالی از لطف نبوده و فرایند شستشو را طبیعی‌تر و در نتیجه لحاف را لطیف‌تر می‌کنند.

نکته مهم دیگر در این رابطه نحوه شستشوی است. به‌دلیل وجود نخ‌های ظریف و احتمال پارگی آنها حین شستشو باید این اقدام بسیار آرام و ملایم صورت بگیرد. همچنین جهت اطمینان از شستشوی کامل لحاف و پیشگیری از باقی ماندن مواد شوینده در بافت آن بهتر است آن را دو بار شست.

لحاف کرسی

مراحل صحیح خشک کردن لحاف پس از شستشو چگونه است؟

خشک کردن لحاف کرسی پس از شستن و آبکشی نیز سختی‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل باید به نحوی صورت بگیرد که تمامی لایه‌های درونی آن خشک شود. برای این منظور توصیه می‌شود حداقل به‌مدت ۲۴ ساعت لحاف را آویزان کنید تا تمام آب موجود در بافت آن خارج شود.

به‌دلیل ضخیم بودن لایه‌های لحاف احتمال باقی ماندن رطوبت در آن بالا بوده و خشک شدن آن نیاز به زمان و دقت بیشتری دارد. به‌طور کلی خشک کردن لحاف پس از شستشو باید به ملایمت و با حوصله در طول زمان با حرارت کم صورت بگیرد.

جهت کسب اطمینان از خشک شدن لحاف بهتر است در بازه‌های زمانی مشخص لحاف را برداشته و آن را پف کنید. به این ترتیب علاوه بر کسب اطلاع از خشک شدن، از مات شدن آن نیز جلوگیری خواهید کرد.

قیمت لحاف کرسی در بازار چقدر است؟

همانطور که گفتیم از لحاف کرسی در گذشته به‌منظور ایجاد فضای گرم برای فصل سرما استفاده می‌شده است.

در حال حاضر این سبک روانداز دوباره مورد توجه قرار گرفته و بسیاری دوست دارند در گوشته‌ای از منزل خود با استفاده از لحاف و کرسی فضایی زیبا و سنتی را طراحی کنند.

به همین دلیل میزان تقاضا برای لحاف مخصوص کرسی افزایش یافته است. از آنجایی تهیه و دوخت لحاف نیاز به الیاف طبیعی نظیر پشم و پنبه زیادی دارد، قیمت آن نسبت به دیگر محصولات کالای خواب گران‌تر است.

البته قیمت لحاف کرسی علاوه بر الیاف به نوع پارچه و سبک آن نیز بستگی دارد و هر چقدر جنس پارچه و سبک دوخت با کیفیت‌تر باشد قیمت نیز بیشتر می‌شود.

 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.