دیزل ژنراتور چیست؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57090
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰ |

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور دستگاهی است که انرژی شیمیایی موجود در دیزل را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. دیزل ژنراتور این کار را با استفاده از یک موتور دیزل و یک دینام جریان متناوب انجام می‌دهد. آنها همچنین دارای یک مخزن سوخت، کنترل پنل و یک رادیاتور هستند.
دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور دستگاهی است که انرژی شیمیایی موجود در دیزل را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. دیزل ژنراتور این کار را با استفاده از یک موتور دیزل و یک دینام جریان متناوب انجام می‌دهد. آنها همچنین دارای یک مخزن سوخت، کنترل پنل و یک رادیاتور هستند. برای درک دیزل ژنراتور بهتر شما باید نحوه عملکرد موتور دیزل و سپس نحوه عملکرد دینام جریان متناوب را بدانید.

دینام جریان متناوب در دیزل ژنراتور چیست؟

دینام جریان متناوب یا ژنراتور یک ژنراتور الکتریکی است که انرژی مکانیکی دورانی را به صورت جریان متناوب به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این برق برای تامین برق مدارس، خانه ها، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، ایستگاه‌های پایه مخابرات و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می‌شود. دیزل ژنراتور می‌تواند به عنوان منبع تغذیه اصلی، یا به عنوان منبع تغذیه پشتیبان استفاده شود. به طور معمول یک دینام جریان متناوب در یک دیزل ژنراتور بدون جاروبک است و خود شروع به کار می‌کند.

موتور دیزل چگونه کار می‌کند؟

یک موتور دیزل با سوخت دیزل کار می‌کند. این موتورها از یک پیستون استفاده می‌کند تا بتواند باعث فشرده‌سازی مخلوطی از هوا (حاوی اکسیژن) شود. با فشرده شدن هوا این مخلوط منفجر می‌شود. انفجار ایجاد شده پیستون موتور را به حرکت در می‌آورد این حرکت یک حرکت رفت و برگشتی است. سپس این حرکت توسط میل لنگ موتور به حرکت چرخشی تبدیل می‌شود.

دیزل ژنراتورها در چه مواقعی استفاده می‌شوند؟

موتور دیزل دینام را می‌چرخاند و جریان الکتریکی، جریان متناوب ایجاد می‌کند. سپس این جریان برای تغذیه تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شود. می‌توان از آنها برای تامین طیف وسیعی از مصارف مانند مدارس، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و خانه‌ها استفاده کرد. می‌توان از آنها به عنوان منبع اصلی برق و یا در صورت قطع برق به عنوان برق پشتیبان استفاده کرد. ژنراتورها بر اساس برنامه‌های متفاوت رتبه بندی‌های مختلفی دارند، چهار رتبه‌بندی اصلی برای آنها وجود دارد. حالت آماده به کار اضطراری (ESP) و توان زمان محدود (LTP) برای برنامه های آماده به کار، و دو حالت دیگر برق مستمر (COP) و توان رتبه اول (PRP) زمانی که به عنوان منبع اصلی برق استفاده می‌شنود. هر کدام از اینها با زمان و ضریب بار محدود می‌شود.

دیزل ژنراتورها در حالتی که به شکل آماده به کار استفاده می‌شوند، دارای سوئیچ انتقال هستند. سوئیچ انتقال یک دستگاه مکانیکی است که همزمان با منبع تغذیه، اتصال ژنراتور به بار را متوقف می‌کند. هنگامی که برق در حالت عادی جریان دارد، اتصال همزمان یک دیزل ژنراتور باید با کنترل‌های خاصی انجام شود تا آنها را به صورت موازی اجرا کنند. بدون این سیستم کنترل، امکان آسیب جدی وجود دارد و می‌تواند منجر به آتش‌سوزی ژنراتور شود. هنگامی که منبع تغذیه قطع می شود، اتصال یک ژنراتور بدون جدا کردن آن از شبکه منجر به تغذیه مجدد شبکه می شود. یعنی اینکار باعث کشته شدن فردی است که در حال بازسازی منبع تغذیه است و احتمالا ژنراتور شما هنگام بازگشت برق آسیب خواهد دید.

هنگامی که به عنوان منبع اصلی برق استفاده می‌شود (مثلا زمانی که منبع تغذیه وجود ندارد، یا شبکه برق آنقدر ضعیف است که نمی‌توان از آن استفاده کرد) به این وضعیت، حالت جزیره‌ای می گویند. در مواردی که به نیروی بیشتری نیاز است، چندین واحد کوچکتر را می توان با استفاده از فرآیندی به نام همزمان سازی به یکدیگر متصل کرد.

آیا دیزل ژنراتور نیاز به نگهداری دارد؟

دیزل ژنراتورها را باید هر چند وقت یک بار و به شکل منظم بررسی کرد و ار نیاز به تعمیر دارند به آن رسیدگی کرد. و مهمترین بخش باید بررسی موتور دیزل ژنراتور باشد. موتورها معمولا بعد از ۲۵۰ یا ۵۰۰ ساعت کار نیاز به سرویس دارند، اما فاصله سرویس و بررسی آن توسط سازنده موتور تعیین می‌شود. معمولا در یک سرویس معمولی، یک بررسی کامل انجام می‌گیرد. چیزهایی مانند فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر سوخت تعویض خواهد شد، روغن و برخی از تسمه‌ها نیز مانند تسمه فن رادیاتور و تسمه دینام شارژ را تعویض می‌شود. نگهداری مناسب از موتور برق این اطمینان را ایجاد می‌کند که در مواقع مورد نیاز بدون هیچ مشکلی شروع به کار می‌کند و برق را تحویل می‌دهد.

وولوو پنتا

شرکت دیزل ژنراتور ولوو پنتا با ۱۰۰ سال تجربه در صنعت و محصولات با کیفیت بالا، یکی از مشهورترین تولیدکنندگان دیزل ژنراتور در جهان است. ژنراتور ولوو پنتا با ظرفیت بار بی‌رقیب و قابلیت راه‌اندازی سریع شناخته شده است. موتورهای بسیار کارآمد به دلیل مصرف مقادیر کم روغن، کیفیت بالا و قابلیت اطمینان بالا و همچنین نصب آسان، هزینه عملیاتی پایین را تضمین می‌کنند. فواصل تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور وولو می‌تواند تا ۱۰۰۰ ساعت طول بکشد. موتورهای ولوو پنتا بسیار مقرون به صرفه و انعطاف پذیر هستند.

تجهیزات اساسی ولوو پنتا ژنراتور

ژنراتور برق: مولد برق کاملا بر روی یک قاب پایه فولادی نصب می‌شود. بر روی قاب پایه فولادی دستگاه‌هایی طراحی شده‌اند که مخصوص بلند کردن با جرثقیل یا لیفتراک هستند. موتور دیزل و دینام به یک فلنج SAE متصل هستند که حتی برای مدت طولانی‌تری نیز امکان تنظیم آن وجود ندارد. مخزن سوخت روزانه در قاب پایه فولادی یکپارچه نصب شده است. باتری‌های استارت ۱۲ یا ۲۴ ولتی روی قاب پایه فولادی ثابت می‌شوند.

موتور: موتور دیزل ژنراتور ولوو دیزل صنعتی ۴ زمانه تزریق مستقیم، آب خنک ۱.۵۰۰ دور در دقیقه (۵۰ هرتز). مصرف کم روغن و سوخت با فواصل تعمیر و نگهداری طولانی، یک موتور بسیار مقرون به صرفه است.

دینام: دینام Mecc Alte، خود تحریک کننده بدون جاروبک، خود تنظیم است با تنظیم کننده ولتاژ الکترونیکی (AVR) مطابق VDE 0530، ۴۰۰/۲۳۰ ولت، ۴ قطبی، کلاس عایق H دارد.

کنترل پنل: سیستم استارت و استاپ دستی با خاموش شدن موتور در حین نظارت، هنگامی که فشار روغن کم (LOP)، معتدل بالا (HWT) و سرعت بیش از حد است. کلید دینام ۳ قطبی با حفاظت حرارتی و مغناطیسی دارد. فرکانس سنج، ساعت شمار، ولت متر، آمپر متر، آلارم نوری و صوتی از دیگر تجهیزات آن است. تنظیم کننده الکترونیکی دور موتور، پنل کنترل اتوماتیک AMF با ATS، برای عملکرد موازی با منبع تغذیه یا عملیات پیک لوپ دارد.

مخزن: مخزن سوخت ۲۴ ساعته، سیستم پر کردن سوخت خودکار دارد.

تریلر: دارای تریلر ۱ یا ۲ محوره است.

امکانات دیگر : برای همه ژنراتورهای برق طیف گسترده ای لوازم جانبی مختلف موجود است.

 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.