شرکت ابزار دقیق - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57085
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴ |

شرکت ابزار دقیق

ابزار دقیق در فناوری، بر اثر توسعه و استفاده از تجهیزات اندازه‌گیری دقیق ساخته شده. اگرچه اندام‌های حسی بدن انسان می‌توانند بسیار حساس و دقیق باشند، علم و فناوری مدرن بر توسعه ابزارهای اندازه‌گیری و تحلیلی بسیار دقیق‌تر برای مطالعه، نظارت یا کنترل انواع پدیده‌ها متکی است.
شرکت ابزار دقیق

ابزار دقیق در فناوری، بر اثر توسعه و استفاده از تجهیزات اندازه‌گیری دقیق ساخته شده. اگرچه اندام‌های حسی بدن انسان می‌توانند بسیار حساس و دقیق باشند، علم و فناوری مدرن بر توسعه ابزارهای اندازه‌گیری و تحلیلی بسیار دقیق‌تر برای مطالعه، نظارت یا کنترل انواع پدیده‌ها متکی است. ابزار دقیق در خانه، آزمایشگاه و مهم‌تر از همه در صنایع کاربرد بسیاری دارد. اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل دما و فشار نقش کلیدی در فرایند پردازش و همچنین نظارت در صنایع مختلف دارد. اگر اطلاعات اندازه گیری دما و فشار صحیح نباشد، می‌تواند کیفیت محصول نهایی را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین امنیت محل کار را به خطر بیندازد. شما می‌توانید ابزار دقیق مورد نیازتان را از «ابزار سنجش آریا» تهیه کنید. شرکت ابزار سنجش آریا ارائه دهنده انواع تجهیزات صنعتی است از انواع این تجهیزات می‌توان به ابزار بررسی و کنترل دما و فشار اشاره کرد. در ادامه این مقاله به بررسی پرشر سوییچ، گیج دما و ترانسمیتر دما می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پرشر سوییچ

پرشر سوییچها یکی از رایج‌ترین ابزار دقیقی هستند که امروزه در کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها در پمپ ها، تجهیزات تهویه مطبوع و سیستم‌های هیدرولیک یافت می‌شود. این دستگاه‌ها تضمین می کنند‌که فرآیندها فشار کافی برای عملکرد صحیح دارند.

خرید پرشر سوئیچ از ابزار سنجش آریا

ساده‌ترین سوئیچ فشارهای مدرن دارای دو جزء هستند: سنسور فشار و کنتاکت سوییچ. هر زمان که فشار فرآیند به مقدار معینی به نام نقطه سوئیچ برسد، کنتاکت سوییچ فعال می‌شود و جریان را از جریان در مدار کنترل متوقف می‌کند.

انواع پرشر سوییچ

دو نوع اصلی پرشر سوییچ وجود دارد مکانیکی (الکترومکانیکی) و الکترونیکی (حالت جامد). در مورد اینکه از چه نوع پرشر سوییچ باید استفاده شود، این به کاربرد خاص بستگی دارد. هنگام انتخاب این ابزار دقیق، کاربران باید ویژگی‌های دستگاه از جمله حداکثر فشار مجاز، محدوده فشار عملیاتی، محیط فرآیند و شرایط فرآیند مانند لرزش و دما را در نظر بگیرند.

پرشر سوییچ مکانیکی

همانطور که از نامش پیداست، یک پرشر سوییچ الکترومکانیکی تغییرات فشار را با استفاده از ابزارهای مکانیکی مانند دیافراگم، لوله بوردون یا پیستون اندازه‌گیری می‌کند. از مزایای اصلی پرشر سوییچ‌های مکانیکی می‌توان به قابلیت اطمینان بالای آنها و قابلیت کار بدون نیروی کمکی اشاره کرد. به علاوه این ابزار دقیق معمولا می‌توانند ولتاژها و آمپرهای بالاتری نسبت به پرشر سوییچ‌های الکترونیکی داشته باشند.

پرشر سوییچ الکترونیکی

پرشر سوییچ های الکترونیکی، همانطور که از نامشان پیداست، دارای حسگرهای الکترونیکی به جای مکانیکی هستند. این ابزار دقیق بسیار مقاوم در برابر ضربه و لرزش پایدار است و طول عمر بالایی دارد.

از دیگر مزایای پرشر سوئیچ‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیری آنهاست. بسیاری از پارامترهای دیگر را مانند نقطه سوئیچ، سیگنال خروجی، زمان تاخیر و… را می‌توان به صورت جداگانه و متناسب با کاربرد خود تنظیم کرد. پرشر سوییچ‌های الکترونیکی برای سوئیچینگ ولتاژ پایین، مانند رله‌های کنترل و آنهایی که به PLC ها متصل هستند، به بهترین نحو عمل می‌کنند.

گیج دما

دماسنج مایع

دماسنج مایع یا شیشه‌ای محبوب‌ترین دماسنج مورد استفاده در سراسر جهان برای اندازه گیری دمای بدن است. این ابزار دقیق شامل یک لوله شیشه ای مهر و موم شده با قطر داخلی کوچک (مانند لومن) است که به یک مخزن متصل است. افزایش دما باعث انبساط و هل دادن سیال در مخزن و لوله می‌شود. مقیاس روی لوله و محل سیال منبسط شده دما را نشان می‌دهد.

دماسنج های مایع در شیشه، انبساط حرارتی مایعی را که در یک ظرف جامد قرار می‌گیرد، در مقیاس طول اندازه گیری می‌کنند. دماسنج جیوه‌ای نمونه ای از دماسنج مایع است. در این نوع ابزار دقیق از الکل نیز استفاده می‌شود. بسته به مایع، محدوده دمایی ۸۰- تا ۳۳۰+ درجه سانتیگراد است. کیفیت، ثبات و دقت بسیار متفاوت است. مزایا ساخت ساده و قیمت پایین است. یک عیب این است که آنها برای اتصال به سیستم‌های مانیتورینگ سازگار نیستند.

دماسنج‌ های الکترونیکی

برای اندازه گیری دما بر حسب کلوین نمی‌توان از جیوه و دیگر دماسنج‌های مایع استفاده کرد. دماسنج‌های کلوین معمولا ابزار دقیق الکتریکی هستند که می‌توانند تغییرات کوچک در تابش را ثبت کنند. این تغییرات حس نمی‌شوند و ممکن است به اندازه‌ای نباشند که باعث تغییر سطح جیوه در دماسنج مایع شوند. دماسنج‌های الکترونیکی با ابزاری به نام ترمیستور کار می‌کنند. یک ترمیستور مقاومت خود را در برابر جریان الکتریکی بر اساس دما تغییر می‌دهد. یک کامپیوتر مقاومت ترمیستور را اندازه‌گیری می‌کند و آن را به دمای خواندن تبدیل می‌کند.

دماسنج های دیگر

امروزه دماسنج های تخصصی برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، یک سرماسنج دمای بسیار پایین را اندازه گیری می‌کند. سرماسنج ها برای اندازه‌گیری دما در فضا استفاده می‌شوند. پیرومترها ابزار دقیقی هستند که برای اندازه‌گیری دماهای بسیار بالا استفاده می‌شوند. صنعت فولاد از پیرومتر برای اندازه گیری دمای آهن و سایر فلزات استفاده می‌کند.

ترانسمیتر دما

ترانسمیتر دما دستگاهی است که به سنسور دما متصل می‌شود تا سیگنالی را برای نظارت و کنترل ارسال کند. سنسور دما به طور کلی یک سنسور RTD، ترمیستور یا ترموکوپل است که با یک DCS، PLC، دیتالاگر یا نمایشگر سخت افزاری ارتباط برقرار می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه ترانسمیتر دما بروید.

یک ترانسمیتر دما با کشیدن جریان از منبع تغذیه DC راه دور، متصل به ورودی سنسور کار می‌کند. سیگنال واقعی به عنوان تغییر در منبع تغذیه منتقل می‌شود. برای اتصال این ابزار دقیق فقط دو سیم مسی نیاز است.

به عبارت ساده‌تر، فرستنده دما یک ابزار الکتریکی است که حسگر دما را برای جداسازی، تقویت، فیلتر کردن نویز و تبدیل سیگنال از سنسور برای ارسال آن به دستگاه کنترلی به هم متصل می‌کند. این ابزاری برای کمک به اندازه‌گیری و هشدار تغییرات دما است. از سنسور دما در تجهیزات مختلف مانند داکت اسپلیت میدیا استفاده می شود.

مزایای استفاده از این ابزار دقیق دما نسبت به برای اندازه‌گیری‌های سنتی‌تر

هنگام کار با فرستنده دو سیمه، برق متناوب در مکان های دور مورد نیاز نیست

صدای الکتریکی با فرستنده دو سیمه بلند یا قوی نیست

استفاده از فرستنده دما ارزان تر است زیرا سیم ها گران نیستند

تفاوت سنسور دما و ترانسمیتر دما

ما کارکردهای اصلی سنسور دما و ترانسمیتر دما را می‌دانیم و متوجه هستیم، بنابراین تفاوت بین این دو واضح است. قابل توجه ترین تفاوت بین این دو ابزار دقیق این است که سنسور وسیله‌ای است که دمای فیزیکی را اندازه‌گیری یا حس می کند و آن را به واحدهای قابل اندازه‌گیری جریان الکتریکی از جمله ولتاژ یا مقاومت تبدیل می‌کند. در حالی که ترانسمیتر دما دستگاه متصل به سنسور است که برای تبدیل دمای اندازه گیری شده به سیگنال عمل می‌کند تا بتوان آن را دید، ثبت و نگهداری کرد.

اگرچه هر دو ابزار متفاوتی هستند، اما هر دو با هم کار می‌کنند و نقش مهمی در حصول اطمینان از اندازه گیری و انتقال دقیق دما دارند تا بتوان آن را کنترل کرد.

سخن آخر ابزار دقیق

ابزارهای دقیق بسیاری برای صنایع مختلف وجود دارد. شما می‌توانید برای تهیه ابزار دقیق مورد نظر خود با کارشناسان مجموعه ابزار سنجش آریا تماس بگیرید تا به شما کمک کنند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.