شناسایی هزار و ۸۲۴ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی مازندران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 54491
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اخبار تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۷:۴۰ |

شناسایی هزار و ۸۲۴ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی مازندران

معاون امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: طی ۷ ماهه سال ۱۴۰۰ در زمینه تغییر غیرمجاز کاربری‌های اراضی زراعی و باغ‌های مازندران ۶۰۳هزار هکتار با یک‌هزار و ۸۲۴ مورد تغییر کاربری شناسایی شد.
شناسایی هزار و ۸۲۴ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی مازندران

تب تند ویلاسازی در طبیعت مازندران زمانی جان گرفت که زیبایی‌ها و سرسبزی‌هایش طوری برخی را مجذوب کرد که هزاران کیلومتر را طی کردند تا بتوانند ساعاتی را در شمال به آرامش برسند و با تمایل به سکونت موقت در مناطقی دنج و آرام، بخش قابل توجهی از زمین‌های ملی و کشاورزی استان در شهرهای مختلف برای ساختن ویلاهای رنگارنگ شخم زده شد.

در مقابل، مشکلات زیاد در بخش کشاورزی زمینه تغییر کاربری گسترده‌ای از زمین‌های کشاورزی مازندران را فراهم کرد، تا جایی که کشاورزان با این امید که زندگی بهتری خواهند داشت اقدام به فروش زمین‌های کشاورزی خود کردند؛ همین مسائل طی سال‌های گذشته پای سرمایه‌گذاران مختلف را به عرصه ساخت‌وساز ویلاهای رنگارنگ و متنوع باز کرد.

سال‌های گذشته تغییر کاربری غیرمجاز زخم عمیقی بر پیکره طبیعت مازندران ایجاد کرده ولی در چند سال‌ اخیر اقدامات نسبتا موثری در برخورد با تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی مازندران هم در بحث بازگشت اراضی به طبیعت و هم در بحث پیشگیری از  ساخت‌وسازهای غیرمجاز در استان انجام شده است ولی باید بدانیم این اقدامات به معنای پایان کار نیست بلکه باید اقدامات تداوم یابد تا برای همیشه به این قصه تلخ  پایان دهیم.

*شناسایی ۱۸۲۴ تغییر غیرمجاز کاربری اراضی مازندران

حجت‌الله هادیان معاون امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طی ۷ ماهه سال ۱۴۰۰ در زمینه تغییر غیرمجاز کاربری‌های اراضی زراعی و باغ‌های مازندران ۶۰۳هزار هکتار با یک‌هزار و ۸۲۴ مورد تغییر کاربری در استان مازندران شناسایی شد.

وی با اشاره به اخذ دستور قضایی به تعداد یک‌هزار و ۱۶۰  مورد در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به مساحت ۳۹۷ هکتار، افزود: همچنین طرح دعوی در دادگاه کیفری ۲ در راستای ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی به تعداد ۹۸۰ مورد در مساحت حدود ۲۰۴ هکتار انجام شد.

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: شمار آرای قطعی  قضائی صادره علیه جهادکشاورزی  طی ۷ ماهه امسال ۳۱۲ مورد با مساحت حدود ۱۹ هکتار و شمار آرای غیرطبیعی ۴۲۴ مورد در مساحت حدود ۳۰ هکتار بوده است.

هادیان تصریح کرد: همچنین در این مدت آرای قضائی صادره از جهاد کشاورزی شامل جزای نقدی ۱۵ مورد با مساحت ۲هزار و ۲۷۹ مترمربع، جزای نقدی و قلع و قمع غیرقطعی ۲۸۵ مورد به مساحت حدود ؟ هکتار و  جزای نقدی و قلع و قمع قطعی ۹۱ مورد به مساحت ۷۶ هکتار اعلام شده است.

وی یادآور شد: جهت‌گیری‌ها و تصمیمات مسوولان ارشد در دادن اهمیت به حفظ منابع آب و خاک و محیط زیست امری بسیار مهم بوده که همواره در این جهت ضعیف عمل شده و تبعات این حوزه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

*ضرورت آگاه‌سازی کشاورزان

معاون امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه یکی از دلایل اصلی تغییر کاربری  و خرد شدن اراضی کشاورزی، نبود فرهنگ سازی و آگاه نبودن مردم و به‌ویژه کشاورزان از عوارض و اثرات آن و کم‌توجهی به مشارکت در حفاظت از این سرمایه ملی بوده است، خاطرنشان کرد:  بر این اساس توسعه فعالیت‌های ترویجی، آموزشی و فرهنگ‌سازی و تلاش در جهت افزایش مشارکت مردمی برای حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی در رأس برنامه‌های اجرایی باید قرار گیرد.

هادیان در پایان با اشاره به احداث مسکن دوم و سوم توسط افراد بومی و غیربومی در مناطق مختلف استان، گفت: ضرورت دارد جهاد کشاورزی نسبت به توان ده‌گردشی و عوامل گشت و پایش اراضی اهتمام بیشتری به خرج دهد تا در کنترل پدیده مخرب تغییرکاربری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز به نتایج مطلوب‌تری دست یابیم.

 

| منبع خبر : فارس
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.