مقایسه مزایا و معایب میلگرد بناب، شاهین و میانه+ ۵ نکته مهم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 53639
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱ |

مقایسه مزایا و معایب میلگرد بناب، شاهین و میانه+ ۵ نکته مهم

کدام‌یک از میلگردهای کارخانه‌های شمال غربی کشور برای شما مناسب‌تر است؟
مقایسه مزایا و معایب میلگرد بناب، شاهین و میانه+ ۵ نکته مهم

کدام‌یک از میلگردهای کارخانه‌های شمال غربی کشور برای شما مناسب‌تر است؟ ۳ کارخانه فولاد میانه، فولاد ظفر بناب و شاهین بناب از قدرتمندترین تولیدکنندگان میلگرد در کشور هستند که همگی در استان آذربایجان شرقی قرار دارند. از آنجایی که میلگرد تولیدشده توسط تمامی آن‌ها کیفیت بالایی دارد، ممکن است انتخاب بین آن‌ها سخت به نظر برسد. ما در این مقاله با مقایسه چند پارامتر کلیدی، به شما در انتخاب بین میلگرد میانه، میلگرد ظفر و میلگرد شاهین کمک می‌کنیم:

۱.  کدام کارخانه سابقه بیشتری در تولید میلگرد دارد؟

در بین ۳ کارخانه فولاد میانه، فولاد صنعت بناب و ظفر بناب، فولاد میانه قدمت بیشتری دارد. این در حالی است که با وجود تأسیس این کارخانه در سال ۱۳۶۸، نخستین محصولات آن در سال ۱۳۷۹ وارد بازار شد. بعد از آن، کارخانه فولاد صنعت بناب با تأسیس در سال ۱۳۸۳، در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. جوان‌ترین کارخانه، فولاد ظفر بناب است که در سال ۱۳۸۶ تأسیس شده است.

همان‌طور که از نامشان می‌توان حدس زد، هر ۲ کارخانه فولاد صنعت بناب و ظفر بناب در شهر بناب واقع شده‌اند و هر دو از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میلگرد در کشور هستند که توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند. نکته جالب اینجاست که شهر بناب، تنها ۸۵.۰۰۰ نفر جمعیت دارد. در جدول زیر، مشخصات هر ۳ کارخانه با یکدیگر مقایسه شده است:

مقایسه مشخصات کارخانه‌های ظفر بناب، فولاد صنعت بناب و فولاد میانه
ردیف نام کارخانه سال تأسیس ظرفیت تولید محدوده جغرافیایی
۱ ظفر بناب ۱۳۸۶ ۴۰۰.۰۰۰ تن در سال بناب، شهرک صنعتی سهند
۲ صنعت بناب ۱۳۸۳ ۵۲۰.۰۰۰ تن در سال بناب، شهرک صنعتی بناب
۳ فولاد میانه ۱۳۶۸ ۵۵۰.۰۰۰ تن در سال در نزدیکی شهر میانه

اگر اهل استان آذربایجان شرقی هستید و قصد خرید از درب هر کدام از کارخانه‌های بالا را دارید، بهتر است اول نگاهی به نقشه این استان بیندازید:

همان‌طور که در نقشه بالا مشخص است، شهر میانه در جنوب شرقی استان و شهر بناب در جنوب غربی آن قرار دارد و شما با توجه به محل اقامت خود می‌توانید محاسبه کنید که با خرید از درب کدام کارخانه، هزینه حمل و نقل کمتری را می‌پردازید. به‌عنوان مثال، قیمت میلگرد شاهین درب کارخانه برای شخصی که در تبریز قرار دارد، به صرفه‌تر است.

۲.  میلگرد میانه، میلگرد شاهین و میلگرد بناب چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

پیش از این که به مقایسه انواع میلگردهای تولیدی کارخانه‌های میانه، فولاد صنعت بناب و ظفر بناب بپردازیم، ذکر این نکته ضروری است که میلگردهای مجتمع فولاد صنعت بناب، با نام میلگرد شاهین در بازار شناخته می‌شوند. چرا که این مجتمع صنعتی ۴ کارخانه زیرمجموعه دارد که وظیفه تولید میلگرد، بر عهده کارخانه شاهین بناب است.

جدول زیر، انواع گرید و سایز میلگرد تولیدشده توسط هر ۳ کارخانه را نشان می‌دهد. گریدهای ذکر شده در این جدول، بر اساس استاندارد روسی GOST دسته‌بندی شده‌اند.

مقایسه انواع میلگرد بناب، میلگرد شاهین و میلگرد میانه
ردیف نام کارخانه گرید میلگرد تولیدی سایز (میلی‌متر)
۱ ظفر بناب A2 ۸ و ۱۰
A3 ۱۰ تا ۲۸
۲ فولاد میانه A1 ۱۴ تا ۵۰
A2 ۸ و ۱۰
A3 ۱۲ تا ۳۲
۳ مجتمع فولاد صنعت بناب A2 ۸ و ۱۰
A3 ۱۲ تا ۳۲

با نگاهی به جدول بالا، متوجه خواهید شد که تنوع سایز و گرید میلگرد هر کارخانه می‌تواند برگ برنده‌ای برای آن باشد، به‌عنوان مثال، ظفر بناب تنها کارخانه‌ای است که میلگرد A3 سایز ۱۰ تولید می‌کند و فولاد میانه نیز تنها تولیدکننده میلگرد ساده است. اگر قصد خرید میلگرد A3 سایز پایین را دارید، چاره‌ای جز انتخاب کارخانه ظفر بناب ندارید و باید در کنار قیمت میلگرد بناب و مسافت کارخانه تا محل پروژه‌تان این نکته را نیز در نظر بگیرید.

۱.  کدام میلگرد سنگین‌تر است؟ میلگرد میانه، میلگرد شاهین یا میلگرد ظفر؟

هر ۳ کارخانه صنعت بناب، ظفر بناب و فولاد میانه میلگردهای خود را بر اساس استاندارد ملی INSO 3132 تولید می‌کنند؛ یعنی وزن میلگرد تمامی آن‌ها با جدول اشتال و استاندارهای معتبر بین‌المللی تولید میلگرد، مطابقت دارد. با این حال وزن میلگرد این کارخانه‌ها کمی با یکدیگر تفاوت دارد. علت آن‌هم این است که هر استاندارد، یک بازه وزنی را برای هر سایز میلگرد اعلام کرده و وزن میلگرد هر کارخانه ممکن است به بخش بالایی یا پایینی بازه مربوطه، نزدیک‌تر باشد.

وزن میلگرد بناب، میلگرد شاهین و میلگرد میانه در جدول زیر با یکدیگر مقایسه شده است:

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های ظفر بناب، صنعت بناب و فولاد میانه
سایز میلگرد (mm) وزن یک شاخه ۱۲ متری میلگرد (Kg)
میلگرد میانه میلگرد بناب میلگرد شاهین
۱۰ ۶.۲
۱۲ ۱۱ ۹.۴ ۱۰.۲
۱۴ ۱۴.۵ ۱۳.۸ ۱۳.۸
۱۶ ۱۹ ۱۷.۸ ۱۸.۳
۱۸ ۲۴ ۲۲.۶ ۲۳.۱۶
۲۰ ۲۹.۵ ۲۷.۷ ۲۸.۶
۲۲ ۳۶ ۳۳ ۳۴.۵
۲۵ ۴۶.۵ ۴۴ ۴۴.۷
۲۸ ۵۸ ۵۶ ۵۶.۱
۳۲ ۷۵ ۷۳.۰۵

جدول بالا نشان‌دهنده این است که میلگرد میانه به مراتب وزن بیشتری در مقایسه با میلگرد شاهین و میلگرد بناب دارد. البته قیمت میلگرد میانه نسبت به این ۲ میلگرد کمتر است که با توجه به بالاتر بودن وزن آن، شاید قیمت یک شاخه از میلگرد میانه با قیمت یک شاخه از میلگرد بناب و شاهین، تفاوت چندانی نداشته باشد.

۳.  چگونه میلگرد بناب را از میلگرد شاهین و میلگرد میانه تشخیص دهید؟

بر اساس استاندارد ملی INSO 3132، هر کارخانه بایستی با استفاده از یک سری علائم اختصاری، روش تولید، نوع آج و سایز میلگرد تولیدی خود را روی بدنه آن حک کند. این علائم اختصاری باید به نام کارخانه سازنده نیز اشاره داشته باشد. لیست زیر، علامت اختصاری هر کدام از کارخانه‌های ظفر بناب، صنعت بناب و فولاد میانه را نشان می‌دهد که با استفاده از آن، می‌توانید میلگردهای تولیدی هر کدام را از یکدیگر تشخیص دهید:

 

  • علامت CT برای تشخیص اصالت میلگرد بناب
  • ۲ حرف F روبروی یکدیگر، برای تشخیص میلگرد میانه
  • علامت BS برای تشخیص اصالت میلگرد شاهین

 

۴.  چگونه میلگرد میانه، میلگرد شاهین و میلگرد بناب را بخرید؟

برای خرید هر کدام از میلگردهای میانه، شاهین یا بناب می‌توانید جدای از درب کارخانه و روش‌های خرید سنتی، از طریق بورس کالا یا فروشگاه‌های آنلاین اقدام کنید. خرید از بورس کالا به غیر از مشکلات کاغذبازی، دردسرهای خاص خود مثل حداقل خرید ۲۰ تنی و زمان‌بندی ارسال طولانی را دارد. در مقابل، خرید از فروشگاه‌های آنلاین آهن‌آلات مثل آسرون، مزایایی مثل تنوع سایز و تولیدکننده، قیمت به‌روز و منصفانه، تحویل سریع و خدمات انبارداری رایگان را به دنبال دارد.

 

امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید یکی از کارخانه‌های ظفر بناب، شاهین بناب یا فولاد میانه را برای خرید میلگرد انتخاب کنید. پیش از اقدام به خرید، بررسی وضعیت نوسانات قیمت در بازار آهن و فولاد را فراموش نکنید.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.