مسئولان، بحران کمبود پزشک را جدی بگیرند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 53216
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۲۹ |

مسئولان، بحران کمبود پزشک را جدی بگیرند

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد پزشکان ما در کشور و به‌ویژه مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان ، کردستان ، آذربایجان غربی و جنوب کرمان و مناطق محروم و دوردست، بسیار کم است و در ارائه خدمات پزشکی نیز با کمبود شدید مواجهیم؛ مسئولان باید بحران کمبود پزشک را در کشورمان جدی بگیرند و برای آن چاره‌اندیشی کنند.
مسئولان، بحران کمبود پزشک را جدی بگیرند

گروه اجتماعی 
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد پزشکان ما در کشور و به‌ویژه مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان ، کردستان ، آذربایجان غربی و جنوب کرمان و مناطق محروم و دوردست، بسیار کم است و در ارائه خدمات پزشکی نیز با کمبود شدید مواجهیم؛ مسئولان باید بحران کمبود پزشک را در کشورمان جدی بگیرند و برای آن چاره‌اندیشی کنند.
کمبود پزشک عمومی و پزشک متخصص، یکی از دغدغه‌های نظام بهداشت و درمان کشورمان بوده و هست؛ اکنون با توجه به‌مواجهه‌  ایران با پیری جمعیت، این دغدغه می‌تواند چالش‌های زیادی را به‌ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار برای سلامت و درمان مردم ایجاد کند. به گفته‌  کارشناسان، وزارت بهداشت با چاره‌اندیشی اصولی و برنامه‌ریزی درست می‌تواند نقش بسزایی را برای توزیع عادلانه و افزایش تدریجی تعداد پزشکان عمومی و متخصص در مناطق مختلف کشور  ایفا کند. پیرامون این مسئله با «جلال محمودزاده»، نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت‌وگو کردیم.
***********
جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با روزنامه« رسالت» با اشاره به نیاز جامعه امروز کشورمان به گسترش ارائه خدمات پزشکی، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل میزان پایین سهمیه‌ دانشجویان پزشکی در وزارت علوم، سرانه‌  پزشکی ایران در مقایسه با دیگر کشورها بسیار عقب است و همین موضوع باعث شده که ما نتوانیم به نُرم استانداردهای جهانی در رشته‌های پزشکی برسیم. همچنین در تعداد پرستاران، تعداد تخت بیمارستان‌ها و سایر خدمات پزشکی نیز کمبود داریم.
وی بابیان این‌که روزهای خوبی را پشت سر نگذاشتیم، افزود: تعداد پزشکان ما در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان ، کردستان ، آذربایجان غربی و جنوب کرمان و مناطق محروم و دوردست، بسیار کم است و در ارائه خدمات پزشکی نیز با کمبود شدید مواجهیم؛ ممکن است یک پزشک  یک الی ۲ ساعت در مراکز درمانی حضور پیدا کند و بعضی مراکز هم در شهرهای کوچک فاقد پزشک هستند و مردم باید برای کوچک‌ترین کار پزشکی به مراکز شهرستان و شهرهای بزرگ مراجعه کنند و این امر باعث نارضایتی مردم در ارائه‌  خدمات پزشکی شده است. برای حل این مشکل وزارت علوم باید حداقل ۴۰ تا ۵۰ هزار سهمیه دانشگاه پزشکی را افزایش دهد تا در ۶ سال آینده بتوانیم این نُرم به‌اصطلاح جمعیت نسبت به پزشک را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم.
محمودزاده در ادامه با توجه به دلیل مقاومت وزارت بهداشت در برابر افزایش ظرفیت و پذیرش دانشجو، گفت: به نظر من لابی‌هایی در وزارت بهداشت که اکثرا پزشک هستند جلوی این مسئله را می‌گیرند، پزشکانی که می‌ترسند به درآمدشان لطمه وارد شود و هم رقبایشان در آینده افزایش یابند؛ اینجا تعارض منافع مطرح است.  و تعارض منافع سبب شده که وزارت علوم اجازه ندهد تعداد دانشجوها زیاد شود.
نماینده مردم مهاباد در مجلس، تصریح کرد: یکی از راهکارهای افزایش تعداد دانشجو این است که وزارت بهداشت به وزارت علوم در رشته‌های مختلف اعلام نیاز کند؛ از طرفی متأسفانه دانشکده‌های پزشکی در شهرهای محروم کمتر وجود دارند و بیشتر در مراکز شهرها پراکنده‌اند و لازمه‌اش این است که دولت رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را به سمت شهرهای هر استان هدایت کند.  
وی درباره مشکلات افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها برای ۵۰ هزار دانشجو، گفت: عدم گسترش دانشگاه‌های پزشکی در سراسر کشور و تعارض منافع تصمیم‌گیرندگان افزایش تعداد سهمیه‌  دانشجوها، ازجمله مشکلات افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها است. نمایندگان مجلس باید طرحی را ارائه دهند که وزارت علوم و بهداشت را به افزایش پذیرش دانشجوی رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی ملزم کند.
این نماینده مجلس با اشاره به رویکرد دولت جدید و وزیر بهداشت به افزایش ظرفیت سهمیه‌  پزشکی، یادآور شد: تا حالا که همه‌  دولت‌ها در این زمینه مقاومت کردند؛ در این دولت هم به دلیل اینکه تصمیم‌گیرندگان تغییر نکردند و تعارض منافع هنوز باقی است، اتفاق جدیدی در این زمینه انجام نمی‌شود. وی در ادامه گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و ظرفیت انبوه جذب بیمار برای ارائه‌ خدمات پزشکی باید تدابیری اندیشیده شود؛  باید امکانات زیرساختی برای دانشجویان به‌طور عادلانه بین همه  شهرستان‌ها توزیع و تقسیم شود. متأسفانه امکانات، تجهیزات و نیروهای زبده و توانمند پزشکی بیشتر به مراکز وابسته به وزارت بهداشت در پایتخت و شهرهای بزرگ گرایش دارند که این مسئله معضل بزرگی است؛ به همین دلیل بیماران ما برای درمان و بستری شدن به سمت شهرهای بزرگ می‌روند.محمودزاده به خطرات ناشی از گستردگی امکانات پزشکی در پایتخت و شهرهای بزرگ اشاره کرد و افزود:  رفت‌وآمد و خطرات جاده‌ای و هزینه‌های بالا که به خانواده‌ها تحمیل می‌شود و ایجاد ترافیک و تجمع در شهرهای بزرگ از مشکلات ارائه‌  خدمات پزشکی در شهرهای بزرگ است.علاوه بر آن، ارائه ندادن این خدمات در شهرهای کوچک و کم‌برخوردار از عدالت پزشکی به دور است. پیشنهاد ما به دولت سیزدهم این است که ظرفیت سهمیه  دانشگاه‌های پزشکی در کنکور سراسری سال آینده و همچنین پذیرش دانشجو برای دانشگاه آزاد را افزایش دهند.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.