اجلاس تهران تلاشی برای ایجاد ثبات در افغانستان است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 53077
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۰۵ |
شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

اجلاس تهران تلاشی برای ایجاد ثبات در افغانستان است

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به اجلاس همسایگان افغانستان در تهران اظهار کرد: افغانستان با موقعیت جغرافیایی مؤثر در منطقه و درعین‌حال همسایه ماست.
اجلاس تهران تلاشی برای ایجاد ثبات در افغانستان است
حانیه مسجودی
شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به اجلاس همسایگان افغانستان در تهران اظهار کرد: افغانستان با موقعیت جغرافیایی مؤثر در منطقه و درعین‌حال همسایه ماست.
حیدری گفت: بنابراین وضعیت افغانستان به‌ویژه اوضاع امنیتی آن‌ها تأثیر مستقیمی بر کشورهای همسایه و منطقه دارد. لذا برای تأمین امنیت پایدار منطقه ضرورت دارد که کشورها ی همسایه افغانستان با ارائه راهکارهای مناسب نقشی در ساماندهی وضع موجود و همچنین ایجاد امنیت پایدار داشته باشند. 
وی افزود: همواره یکی از دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران مسئله کشورهای همسایه ازجمله افغانستان بوده است. به‌هرحال با جابه‌جایی قدرت در این کشور وضعیت امنیتی دچار تزلزل می‌شود و همین اتفاق تأثیر مستقیم بر فرضیه‌ها، تبادلات اقتصادی و تجاری و روابط دیپلماتیک و سیاسی داشته است.
حیدری ادامه داد: بنابراین باهدف صلح و امنیت پایدار و ایجاد یک دولت فراگیر این نشست انجام می‌شود تا راهکارهای متفاوت بررسی و با کشورهای همسایه افغانستان به اجماع نظر برسیم.
   هر دولت و حاکمیتی به خواست مردم افغانستان توجه نداشته، سقوط کرده است
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد که در طول ۲۰ سال گذشته قدرت در افغانستان مدام جابه‌جا شده است و هر دولت و حاکمیتی که به خواسته بخش عمده مردم این کشور توجه نکرده است بلافاصله سقوط کرده و این بی‌توجهی بر کل مؤلفه‌های قدرت در افغانستان مؤثر بوده است.
او گفت: اکنون نیز طالبان قدرت گرفته است و با توجه به بخش‌های مختلف ضرورت دارد کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که نقش مؤثری در سطح بین‌المللی و آسیایی دارد، جزء اولویت‌ها قرار گیرد و هر چه سریع‌تر راهکارها و ابتکارات برای ساماندهی به اوضاع افغانستان جمع‌آوری ، دسته‌بندی و اجرا شوند.
حیدری اظهار کرد: تغییر حاکمیت و دولت افغانستان یک بخش بحث و امنیت پایدار برای ما بخش مهم دیگری است. ثبات امنیتی کشورهای همسایه و منطقه برای ما اهمیت بسیاری دارد و ازآنجاکه سیاست دولت سیزدهم نیز توسعه و گسترش روابط همسایگی است امنیت افغانستان باید برقرار شود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در انتها عنوان می‌کند: از طرفی احتمال دارد نماینده‌ای از کشور روسیه نیز در این اجلاس شرکت داشته باشد و در این صورت با حضور ۶ کشور همسایه و چین و روسیه می‌توان امیدوار بود که تمام نظرات جمع‌آوری و راهکار نهایی اتخاذ شود.
نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.