پشت پرده مناسبات واشنگتن و تل آويو چه مي‌گذرد؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 5235
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۱۶ |

پشت پرده مناسبات واشنگتن و تل آويو چه مي‌گذرد؟

منابع خبري از وقوع بحران‌هايي غير علني در مناسبات نتانياهو و ترامپ خبر مي دهند. اخيرا رسانه هاي رژيم صهيونيستي از مخالفت اين رژيم و شخص «بنيامين نتانياهو» با پيشنهاد «جرد کوشنر» داماد ترامپ در خصوص ايجاد گذرگاه امن ميان نوار غزه و کرانه باختري خبر داده اند.
پشت پرده مناسبات واشنگتن و تل آويو چه مي‌گذرد؟

منابع خبري از وقوع بحران‌هايي غير علني در مناسبات نتانياهو و ترامپ خبر مي دهند. اخيرا رسانه هاي رژيم صهيونيستي از مخالفت اين رژيم و شخص «بنيامين نتانياهو» با پيشنهاد «جرد کوشنر» داماد ترامپ در خصوص ايجاد گذرگاه امن ميان نوار غزه و کرانه باختري خبر داده اند. روزنامه «يسرائيل هيوم» اين خبر را علني کرده است. با اين حال در پشت پرده رسانه اي کردن اين موضوع و کشانده شدن پيشنهاد کوشنر به نشست اخير منامه درباره پروژه موسوم به «معامله قرن»، مسائل قابل تاملي وجود دارد! به نظر مي رسد در اين برهه زماني حساس، اختلافاتي ميان واشنگتن و تل آويو به وجود آمده است که البته سعي در پنهان سازي و عدم علني نمودن آنها دارند.
بنابر اعلام منابع آگاه؛ مقامات رژيم صهيونيستي با طرح اين موضوع در نشست منامه از ابتدا نيز مخالف بوده اند اما کوشنر که تمام تلاش خود را براي اجرايي شدن معامله قرن به‌کار گرفته، بر روي اين تصميم خود پافشاري کرده است.
نکته قابل تامل اينکه؛ داماد ترامپ در حالي اين موضوع را در منامه اعلام کرد که در جريان ملاقات اخير خود با نتانياهو در سرزمين‌هاي اشغالي تاکيد کرده بود که چنين مسئله اي را اساسا در نشست منامه طرح نخواهد کرد!
نکته اينکه نتانياهو پس از اطلاع از رايزني هاي مستقيم شخص ترامپ و کوشنر با «آويگدور ليبرمن» رهبر حزب «اسرائيل بيتنا» به شدت خشمگين است، زيرا اگرچه ترامپ و کوشنر قول داده بودند که اين رايزني ها
تنها در راستاي منافع نتانياهو و در مسير تشکيل دولت ائتلافي صورت
مي گيرد، اما خروجي اين مذاکرات منجر به کناره گيري ليبرمن از حضور در دولت ائتلافي و فراتر از آن، اعلام آمادگي وي براي پذيرش پست نخست وزيري شد.اقدام اخير نتانياهو و مقامات امنيتي رژيم صهيونيستي در ابراز مخالفت با طرح کوشنر نيز در همين راستا قابل ارزيابي است. لازم به ذکر است؛ تلاش برخي اعضاي لابي آيپک براي جلوگيري از آشکار شدن بيشتر اختلافات کاخ سفيد و نتانياهو و بازگرداندن روابط کوشنر و نخست وزير رژيم صهيونيستي به حالت اوليه همچنان ادامه دارد. با اين حال اين پادرمياني تاکنون نتيجه اي به سود طرفين نداشته است.
ماجرا از جايي آغاز شد که ترامپ به بهانه ابقاي نتانياهو در مسند نخست وزيري رژيم صهيونيستي ، با ليبرمن وارد بحث شد. بنابر اعلام منابع آگاه، ترامپ در فاصله کمتر از دو روز مانده به پايان مهلت نتانياهو براي تشکيل دولت ائتلافي، مستقيما و به صورت تلفني با آويگدور ليبرمن گفت و گو کرده است.ترامپ در اين مکالمه نسبتا طولاني، بر لزوم نقش آفريني حزب «اسرائيل خانه ما» به رهبري آويگدور ليبرمن در
شکل دهي معامله قرن تاکيد کرده و صراحتا از ليبرمن خواسته است تا درباره دو موضوع اختلافي خود با نتانياهو بر سر جنگ در نوار غزه و مسئله سربازي دانشجويان مراکز يهودي تساهل بيشتري به خرج دهد.اما به نظر مي رسد در کنار اين موارد، ترامپ چراغ سبزهايي را نيز به ليبرمن در خصوص حضور در مسند نخست وزيري رژيم صهيونيستي صورت داده است. در جريان سفر جرد کوشنر داماد ترامپ به سرزمين‌هاي اشغالي نيز يکي از اعضاي تيم همراه کوشنر، با ليبرمن به مذاکره و گفت وگو پرداخته است. جالب توجه اينکه چند روز بعد، ليبرمن در يک مصاحبه جنجالي از آمادگي خود براي حضور در مسند نخست وزيري در سرزمين‌هاي اشغالي خبر داد!

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.