به شنبه‌های پاریس برسید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 5094
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰:۲۰ |
گزارش رسالت از تلاش ماکرون برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا

به شنبه‌های پاریس برسید

رئيس جمهور جوان فرانسه در حاشيه اجلاس جي ۲۰ از ابراز تمايل براي سفر به ايران سخن گفته است. امانوئل ماکرون ۴۱ ساله که بسيار تلاش مي کند در نقش يک بازيگر فعال جهاني ظاهر شود، سعي دارد اجماعي از سران کشورهاي اروپايي پشت سر خود ايجاد کند، نماينده و شخص اول اروپا در تحولات مهم و تاريخي شود.
به شنبه‌های پاریس برسید

| راضيه فراهاني|
رئيس جمهور فرانسه در راه ايران
رئيس جمهور جوان فرانسه در حاشيه اجلاس جي ۲۰ از ابراز تمايل براي سفر به ايران سخن گفته است. امانوئل ماکرون ۴۱ ساله که بسيار تلاش مي کند در نقش يک بازيگر فعال جهاني ظاهر شود، سعي دارد اجماعي از سران کشورهاي اروپايي پشت سر خود ايجاد کند، نماينده و شخص اول اروپا در تحولات مهم و تاريخي شود. از همين روست که او حتي در ديدار با ترامپ، تلاش کرده با يک داد و ستد ديپلماتيک، از خود چهره اي ماندگار بسازد. ماکرون سعي دارد ايران را در برجام نگه دارد و حامل پيام ترامپ براي تهران باشد و از سوي ديگر، با جلب رضايت ترامپ در مورد پروژه ايران و اعطاي اين امتياز به او، دولت آمريکا را متقاعد کند که به پيمان آب و هوايي پاريس بازگردد، پيماني که خروج ترامپ از آن به شدت خبرساز شده بود.
پيش از اين وزير خارجه آلمان و نخست وزير ژاپن براي تبادل پيام ميان تهران و واشنگتن به ايران سفر کرده بودند که هر دو دست خالي بازگشتند. ماکرون به خوبي مي داند که هم تبادل پيام ميان سران ايران و آمريکا در سطح يک وزير خارجه نيست و از طرفي، شخصيت خنثاي شينزو آبه، نخست وزير ژاپن، از او چهره اي موثر در عرصه سياست به نمايش نگذاشته است و آبه قطعاً نمي تواند ايران و آمريکا را به هم نزديک کند. ماکرون، مي خواهد با مطرح کردن خود به عنوان يک فرد تاثيرگذار جهاني، هم آمريکا را به يک پيمان بسيار مهم بازگرداند و هم به زعم خود، مسئله ايران را حل کند.
همه اين ها در حالي است که بيش از ۳۰ هفته است که پايتخت فرانسه هر شنبه، شاهد راهپيمايي اعتراضي است. جنبش جليقه زردها که فقط منحصر به پاريس هم نيست، بارها و بارها با برخورد خشونت آميز پليس و نيروهاي امنيتي فرانسه مواجه شده و دولت فرانسه نزديک به هفت ماه با اين چالش جدي مواجه شده و توانايي مديريت و کنترل اوضاع را ندارد. حال سوال اينجاست که چگونه رئيس جمهوري که در کشور خود، با بحران مشروعيت و چالش امنيت روبه‌روست، مي خواهد ميان ايران و آمريکا نقش ميانجي بازي کند.
گويي اين بار فرانسه قصد دارد تا براي کاهش تنش ميان ايران و آمريکا پادرمياني کند، چرا که رئيس‌جمهور آمريکا در سخناني اعلام کرد که رئيس‌جمهور فرانسه در ديدار با او در ژاپن از تمايل خود براي سفر به ايران صحبت کرده است.
از سوي ديگر به نظر مي رسد وعده ترامپ به ماكرون مبني بر بازگشت ايالات متحده آمريكا به پيمان آب و هوايي پاريس درصورت راضي كردن ايران به اجراي توقعات جديد آمريكا و اروپا در حوزه موشكي و منطقه اي، رئيس‌جمهور فرانسه را به گفت‌وگو با مقامات تهران راغب‌تر نمايد.
با خروج ايران از برجام، دولت‌هاي اروپايي متضرر مي‌شوند
حسين محمدنبي، وکيل و مشاور حقوقي وزارت امور خارجه در اين باره به «رسالت» گفت: بحث اساسي درباره اينستکس و مهلت ۶۰ روزه است که ايران به برجام داده و رو به پايان است که حول اين موضوع کميسيون مشترک برجام جلسه‌اي تشکيل داده که مي‌توان آن را مثبت و سازنده ارزيابي کرد.
اين ديپلمات کشورمان ادامه داد: در اين جلسه مطرح شد که قصد دارند تا کانال اينستکس را عملياتي کنند. بحثي که مورد توجه قرار گرفته است تراکنشي‌هايي است که در اين کانال باز شده تا تمام اعضاي اتحاديه اروپا بتوانند براي دسترسي ديگر کشورها به اين مجموعه مواردي را تنظيم کنند که به صورت دقيق مشخص است از مهلتي که جمهوري اسلامي به آنها داده و رو به اتمام است به اين نتيجه رسيده‌اند که حرکتي در اين باره داشته باشند، اما بايد اميدوار بود که آنها مانند صحبت‌هايشان عمل کنند.
او تصريح کرد: اين کشورها شايد براي جلوگيري از به وجود آمدن جنگ، تکاني به خود داده‌اند چرا که اگر ايران هم از برجام بيرون رود دولت‌هاي اروپايي متضرر خواهند شد. اين که اروپا بايد تهديد ايران را جدي بگيرد در اين جهت است که درست است آقايان آمدند بحث تحريم‌ها را پيش کشيدند، نمي‌توان گفت که تحريم‌ها فاقد اثر بوده اما دولت ايران هم براي اينکه بحث‌ها را کنترل کند ناگزير است تا مجموعه کارهاي موجود را داشته باشد.
ادامه تنش‌ها ميان ايران و آمريکا به سود هيچ کسي نيست
محمدنبي با بيان اين که کشورهايي مانند عربستان و همچنين رژيم صهيونيستي به دنبال افزايش تنش‌ها ميان ايران و آمريکا هستند، ادامه داد: اقدامات اخير اروپا يا همان حرکتي که آقاي ماکرون داشته به آن جهت است که بتواند تنش ميان دو کشور را کاهش دهد چرا که اگر اين تنش ادامه پيدا کند به سود هيچ کسي نيست.
اين ديپلمات افزود: اروپا با حرکت اخيري که انجام داده نشان مي‌دهد که مي‌خواهد تفکر مناسبي براي اين کار داشته باشد و اميدواريم که اينها در عمل هم اين کار را انجام دهند اگر نه به هر حال مشکلاتي که پيش خواهد آمد براي مجموعه منطقه همه آنها درگير اين مشکلات خواهند شد.
فرانسه به دنبال ايجاد موقعيت مناسبت‌تري است
محمدنبي با اشاره به اين که ماکرون به جهت حفظ موقعيت فرانسه چنين اقدامي انجام داده است، گفت: او قصد دارد در بين اروپائيان براي خود با اين اوضاع موقعيت مناسبت‌تري بسازد. همانگونه که گفتم هرگونه اشکالي در منطقه ايجاد شود تمام گروه‌ها درگير خواهند شد و بحث اين که انرژي در منطقه صادر مي‌شود و بيرون از منطقه قابل استفاده جهان انجام مي‌شود ايجاد درگيري ظاهر قضيه است نه حتي در باطن هم دچار مشکل خواهد شد.
مشاور حقوقي وزارت امور خارجه در پايان گفت: اميدوارم در اين زمينه اقداماتي که دولت جمهوري اسلامي ايران انجام داده به نتيجه برسد بنابراين بايد ديد که دوستان پس از نظرات و جلسات اخير تا چه زماني منتظر حل مشکلات بايد بمانند.
سفر ماکرون به ايران هنوز قطعي نشده است
علي بيگدلي کارشناس مسائل بين‌المللي همچنين در باره اين موضوع به «رسالت» گفت: تمايل ماکرون براي اين موضوع در نشست جي ۲۰ صورت گرفت و درباره اين موضوع که او قصد دارد تا به ايران سفر کند هنوز قطعي نشده که به جهت واسطه ميان ايران و آمريکا قصد اين سفر را دارد.
او افزود: ماکرون به دنبال آن است که اصل برجام را يک بار ديگر احيا کنند و نگراني که ميان حتي نامزدهاي حزب دموکرات وجود داشت آن بود که اصل برجام را پذيرفتند، اما نکته‌اي که بايد مد نظر قرار داد بايد گفت که او قصد دارد تا طول عمر برجام را افزايش دهد تا رضايت آمريکا را به دست آورد چرا که اتحاديه اروپا علاقه‌اي ندارد تا منطقه در انحصار آمريکا قرار گيرد.
اين کارشناس مسائل بين المللي با اشاره به اين که اتحاديه اروپا قطب قدرتمندي در منطقه است، افزود: علت پافشاري کشورهاي عضو براي حفظ برجام آن است که تحريم‌هايي که برايران تحميل شده است براي طولاني‌مدت ادامه پيدا نکند چرا که به ياد داريد ترامپ مطرح کرده بود اگر تا قيامت هم طول بکشد تحريم‌ها را ادامه خواهد داد تا ايران را دچار هراسيدگي و مشکلات کند.
سفر ماکرون به ايران جنبه واسطه‌اي ندارد
بيگدلي با بيان اين که سفر ماکرون به ايران جنبه واسطه‌اي ندارد، ابراز کرد: آقاي شينزو آبه در سفري که به ايران داشت بيشتر به دنبال اخذ امتيازاتي از آمريکا بود تا فشارهاي نظامي و اقتصادي را عليه ايران کاهش دهد و از سوي ديگر ايران را وادار کند تا در برجام باقي بماند.
او ادامه داد: هنوز مشخص نيست که سفر ماکرون به ايران صورت گيرد و معلوم نيست تا چه اندازه همراه با موفقيت باشد. آقاي ماکرون با آقاي شينزوآبه تفاوت دارند چرا که آقاي شينزوآبه شخصيت خنثي براي ايران و آمريکا دارد اما آقاي ماکرون به عنوان يک نماينده از اتحاديه اروپا قصد دارد تا به ايران بيايد اما به عنوان واسطه براي کاهش تنش ميان ايران و آمريکا.اين کارشناس مسائل بين‌الملل در پايان گفت: ماکرون تنها به دنبال آن است که فشارهاي نظامي و اقتصادي آمريکا بر ايران را کاهش دهد و از سويي هم آمريکا به برجام بازگردد و ايران هم در برجام باقي بماند.

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.