مافياي دخانيات سرمايه‌هاي ملي را دود مي‌کند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4947
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۰۶ تیر ۱۳۹۸ - ۲:۰۵ |
در گفت‌وگوي رسالت با نايب رئيس کميسيون بهداشت مجلس مطرح شد

مافياي دخانيات سرمايه‌هاي ملي را دود مي‌کند

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اعلام کرده است که مصرف دخانيات ساليانه ۱۰۰ هزار ميليارد تومان هزينه به کشور تحميل مي‌کند، اين در حالي است که با توسعه صنعت دخانيات و ترويج مصرف آن در کشور مواجه هستيم.
مافياي دخانيات سرمايه‌هاي ملي را دود مي‌کند

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اعلام کرده است که مصرف دخانيات ساليانه ۱۰۰ هزار ميليارد تومان هزينه به کشور تحميل مي‌کند، اين در حالي است که با توسعه صنعت دخانيات و ترويج مصرف آن در کشور مواجه هستيم.
با توجه به عوارض جبران ناپذير ترويج مصرف دخانيات در حدود ۱۰ سال گذشته، صنعت دخانيات جزء معدود صنايعي است که تحريم شامل حال آن نشده است. اينکه تحريم‌ها بر حوزه دخانيات اعمال نمي‌شود موضوع قابل تأملي است چراکه برخلاف تحريم‌هاي ظالمانه اي که در حوزه دارو و تجهيزات پزشکي اعمال مي‌شود، تحريمي در حوزه دخانيات مشاهده نمي‌کنيم.
به منظور بررسي اين معضل اجتماعي و اينکه چرا وقتي مصرف دخانيات در بين زنان و نوجوانان روند افزايشي دارد و بايد از ورود دخانيات به کشور جلوگيري شود، اما ارز نيمايي به واردات آن تعلق مي‌گيرد با نایب رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي به گفت‌وگو پرداختيم.محمدحسين قرباني، نایب رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با روزنامه رسالت با بيان اينکه اقدامات مفيدي براي مقابله با دخانيات در کشور صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: کشور ما عضو کنوانسيون جهاني کنترل دخانيات است و تعهدهايي را نسبت به آن داريم از جمله تشکيل دبيرخانه‌اي که از سوي مجلس شوراي اسلامي مصوب شد و بر اساس دستور رئيس جمهور وقت در سال ۸۷ ابلاغ شد. اعضاي آن را از مجلس، نيروي انتظامي و صدا و سيما تشکيل مي‌دهد. محل اين دبيرخانه در وزارت بهداشت و درمان است و اقدامات زير بنايي خوبي انجام شد اما بايد گفت که در زمينه مقابله با دخانيات موفق عمل نکرده است.نایب رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اينکه مصرف مواد مخدر بين بانوان و دانش آموزان و افراد کمتر از ۱۸ سال افزايش يافته است، خاطرنشان کرد: از جمله دلايل عدم موفقيت ما اين است که نتوانستيم در چارچوب همين کنوانسيون عمل کنيم. ماليات بر خورده فروشي از جمله موضوعاتي بود که مورد توجه قرار نگرفت.
قرباني، با انتقاد از عدم برنامه ريزي صحيح براي مقابله با دخانيات در کشور از طريق ماليات، گفت: در کشور سالانه ۷۰ ميليارد نخ سيگار مصرف مي‌شود که مي‌توانستيم ۲۳ هزار ميليارد ماليات کسب کنيم که رقم قابل توجه است اين در حالي است که مالياتي را که ما از دخانيات به دست مي‌آوريم کمتر از ۳ هزار ميليارد است و اين خيانت بزرگي در حوزه سلامت است.
وي حضور مافيايي را در حوزه دخانيات را يکي از دلايل شکست در زمينه کسب ماليات دانست و گفت: وجود اين مافيا در همه جا منجر شده است که نتوانيم قانون دريافت ماليات از خورده فروش را مورد توجه قرار دهيم و امروز آنچه مورد توجه است هزينه بالايي است که روي دوش سلامت قرار دارد و روزانه ۲۰ ميليارد تومان درمان کساني مي‌کنيم که دخانيات مصرف مي‌کنند.
نایب رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه هزينه درمان شخصي که دخانيات مصرف مي‌کند نبايد به عهده بخش سلامت در کشور باشد، اظهار داشت: ما نمي‌توانيم به مصرف کننده دخانيات بگويم که دخانيات مصرف نکند اما باور داريم که شخصي که دخانيات مصرف مي‌کند بايد خودش هزينه درمانش را بپردازد و نبايد هزينه درمان از جيب ديگران پرداخت شود.
قرباني با اشاره به وضعيت ناخوشايندي که در حوزه دخانيات در زمينه اشتغال وجود دارد، گفت: بعضي از شرکت هاي خارجي در کشور ما توليد سيگار دارند از جمله شرکت ژاپني که سالانه ۸ تا ۱۰ هزار ميليارد دلار سود از طريق توليد دخانيات به بيرون از مرزهاي ما انتقال مي‌دهد در حالي که ما بازار ۸۰ ميليوني و انرژي ارزان آب و گاز در اختيار اين شرکت قرار مي‌دهيم اما نتوانستيم ماليات دريافت کنيم.
نایب رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، گفت: اگر اين شرکت در هر کشور ديگري به جز ايران مشغول فعاليت بود بايد بيش از ۶۰ درصد ماليات پرداخت مي‌کرد در کشور ما با وجود اينکه بازار مصرف و همه بسترها را براي آنها فراهم کرديم کشور ژاپن براي فروش تويوتا ما را تحريم مي‌کند اما در زمينه توليد سيگار تحريمي وجود ندارد در حالي که اين موضوع سلامت جامعه را در معرض خطر قرار مي‌دهد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.