کيفيت و جيره‌بندي آب خط قرمز ماست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4931
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۰۴ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴ |

کيفيت و جيره‌بندي آب خط قرمز ماست

هاشم اميني به مناسبت هفته سازگاري با کم‌آبي و مديريت مصرف آب طي گفت‌وگويي اظهار کرد: در سال 1397 واژه سازگاري با مصرف آب به خوبي در استان اصفهان فرهنگ‌سازي شد
کيفيت و جيره‌بندي آب خط قرمز ماست

هاشم اميني به مناسبت هفته سازگاري با کم‌آبي و مديريت مصرف آب طي گفت‌وگويي اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ واژه سازگاري با مصرف آب به خوبي در استان اصفهان فرهنگ‌سازي شد و آمار مسرت بخشي که در اين خصوص وجود دارد نشان‌دهنده ميزان تأثيرگذاري فعاليت‌هاي شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و رسانه‌ها در حوزه خانگي و غير خانگي و همکاري خوب مردم با شرکت است. مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در سال ۹۷ در بخش خانگي ۶/۸ درصد و در بخش غير خانگي ۷/۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش مصرف صورت گرفته و در حوزه شرب استان در مجموع ۶/۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش و مديريت مصرف رخ داده است.
کليد حل کم‌آبي اصفهان با سامانه دوم آبرساني
وي افزود: با اينکه امسال بارش رحمت الهي خوب بود، سد زاينده‌رود نسبت به سال قبل شرايط بهتري دارد و حدود ۸۰۰ ميليون مترمکعب آب‌گيري شده و کشاورزان کشت مناسبي را در پيش گرفتند، اما هنوز در سطح شهر افت فشار داريم و در حوزه آب شرب دچار مشکل هستيم، علت اين بحث عدم اتمام سامانه دوم آبرساني استان اصفهان است.
اميني خاطرنشان ساخت: در حالي که سامانه دوم در سال ۱۳۸۶ بايد به اتمام مي‌رسيد، به دلايل اداري و عدم دريافت مجوزها و موضوعاتي که نمايندگان استان بارها به آن اشاره داشتند به اتمام نرسيد؛ شرکت آب و فاضلاب به همين منظور در حال ايجاد تسويه خانه است و تمام تلاش اين شرکت و استاندار اصفهان معطوف به اتمام رسيدن اين سامانه است تا مشکلات قطعي و افت فشار آب و تابستان‌هاي سخت استان اصفهان از بين برود.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصريح کرد: در عين حال که سامانه دوم آبرساني استان اصفهان نگاه پدافندغيرعامل دارد اما موضوع و تمرکز اين سامانه حل مشکل آب جمعيت چهار ميليوني استان و اين ۱۴ شهرستان است.
وي يادآور شد: رفتار دائمي ما در حوزه مديريت مصرف کمک مي‌کند در اقليم خشک و نيمه خشک زندگي پايداري داشته باشيم و به جهت اقداماتي که شرکت آب فاضلاب استان اصفهان انجام داده است، در بحث رويداد سازگاري با خشکسالي و کم‌آبي توانسته است رتبه برتر اين رويداد در بخش شرب شهري و روستايي در ميان شرکت‌هاي آب و فاضلاب را کسب کند.
اميني تأکيد کرد: پويش سازگاري با کم‌آبي از اصفهان شروع شده است و در حالي که مردم اصفهان در يک اقليم خشکسالي از کم‌آبي مي‌سوزند بعضي فکر مي‌کنند اصفهاني‌ها ادعا مي‌کنند که آب ندارند.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مطرح کرد: افق سامانه اول آبرساني اصفهان سال ۸۶ تمام شد و از آن سال بايد سامانه دوم وارد مدار مي‌شد که نشد و تاکنون فقط با مديريت مصرف و همکاري مردم است که شرايط به اين منوال پيش رفته است. وي ادامه داد: اقداماتي در جهت فرهنگسازي با کم‌آبي و مديريت مصرف و سازگاري در بخش‌هاي فني و فرهنگي و قانوني صورت گرفت که توانست در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ ميزان ۶/۹ درصد مصرف را کاهش دهد و ۲۳ ميليون مترمکعب آب ذخيره شود.
اقدامات فني سازگاري وکاهش مصرف آب
اميني عنوان کرد: اقدامات فني شامل بخش‌بندي شهرهاي مصرف آب شرب اصفهان، هوشمند سازي شبکه شهري تله متري، ايجاد ايستگاه آنلاين مديريت شهر در نقاط مختلف، بازچرخاني آب خاکستري، استاني شدن سامانه ۱۲۲ و… است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تأکيد بر اينکه خط قرمز در حوزه استفاده از آب زيرزميني کيفيت است، بيان کرد: امروز حدود يک هزار ليتر بر ثانيه آب اصفهان از چاه‌هاي حفر شده تأمين مي‌شود؛ در عين حال که آب توزيع شده از طريق چاه‌ها چه در شهرها و روستاها مورد تأييد مرکز بهداشت استان قرار دارد، اين رقم در برابر منابع ديگر تأمين آب رقم ناچيزي است.
وي گفت: با اقدامات صورت گرفته توسط شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ميزان آب بدون درآمد استان اصفهان که اين ميزان شامل انشعاب غيرمجاز، پرت شبکه و… است امروز به حداقل رقم خود در کشور و به حدود ۱۶/۱ رسيده است.
اميني آمار داد: بر اساس نشت‌يابي‌هاي متعدد در سطح شبکه آب شرب استان ۸۵ کيلومتر اصلاح شبکه آب، ۶ هزار و ۳۳۷ انشعاب در شبکه آب و با پايش ۱۳ هزار و ۳۳۷ انشعاب نشتي‌هاي موجود برطرف شد، باتوجه به اينکه در ۱۰ سال گذشته ۷۰۰ ليتر بر ثانيه آب مجدد به چرخه توزيع آب برگردانده شده است، موضوع بازچرخاني آب خاکستري طي قراردادي با حوزه نظام مهندسي استان در منازل عملياتي خواهد شد.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اضافه کرد: يکي از گلايه‌هاي استان‌هاي همجوار و در حوزه ملي از استان اصفهان استفاده صنايع فولاد استان از آب رودخانه زاينده‌رود است، امسال قراردادي با شرکت فولاد مبارکه به منظور استفاده از شبکه فاضلاب با ظرفيت منابع فولاد انجام گرفت و واگذاري پساب فاضلاب ۹ شهر براي استفاده کمتر از رودخانه براي توليد فولاد به اين شرکت انجام شد. وي اظهار داشت: همچنين در سال گذشته طي قراردادي با شرکت ذوب‌آهن فاضلاب شهر فولادشهر و ايمان شهر براي استفاده کمتر از آب رودخانه به اين شرکت واگذار شد.
اميني توضيح داد: استاني شدن سامانه ۱۲۲ باعث شد همکاران در شرکت آب و فاضلاب اصفهان در حوزه تعميرات و حوادث سريع‌تر به محل حادثه برسند و در نتيجه تعميرات و رسيدگي به حوادث سريع‌تر انجام شود.
اقدامات فرهنگي مديريت مصرف آب
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بيان کرد: بخشي از اقدامات فرهنگي در بخش سازگاري با کم‌آبي، ارتباط بيشتر و به کارگيري از شرکت‌هاي مردم‌نهاد، برگزاري جلساتي با استانداري به منظور تغيير ساعات اداري ، حضور در برنامه‌هاي صدا و سيما و استفاده از ظرفيت رسانه‌هاي استان و… بوده است.
وي افزود: تغييرات از سال ۸۷ در استان نشان مي‌دهد در بخش الگوي مصرف بين ۰ تا ۲۰ ميزان ۶۶ درصد مردم بر طبق اين الگو بودند که در سال ۱۳۹۷ ميزان ۹۰ درصد مردم استان در اين الگو قرار گرفته‌اند، مردم اصفهان بر اساس طبقات مصرف ماهانه رکورد خوبي را در ميزان مديريت مصرف آب ثبت کردند. اميني با اشاره به پروژه‌هاي در حال انجام ابراز داشت: در حال حاضر پروژه آبرساني به باغ‌بهاداران در حال انجام است و تا دو ماه آينده به بهره‌برداري مي‌رسد، پروژه بعدي آبرساني به گلشهر و روستاها است که هفته گذشته به بهره‌برداري رسيد و پروژه بعدي آبرساني به شهرستان‌هاي دهاقان گلشن و روستاها است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در ادامه گفت: پروژه‌هاي بعدي موضوع سه تسويه خانه در راستاي سياست‌هاي دولت در حوزه مباحث بهداشتي و زيست‌محيطي در حال احداث است که يک مورد آن در خوانسار هفته گذشته به بهره‌برداري رسيد، مورد دوم در چادگان و با بيش از ۶۰ درصد پيشرفت فيزيکي و مورد سوم در اژيه است که ۹۰ درصد پيشرفت فيزيکي داشته و در پايان امسال به بهره‌برداري مي‌رسد.
وي بيان کرد: در طول استان ۲۹۵ کيلومتر لوله‌گذاري آب و ۳۳۱ کيلومتر لوله‌گذاري فاضلاب صورت گرفته، همچنين ۱۲ هزار مترمکعب مخزن در اصفهان به بهره‌برداري رسيد و ۷ هزار مخزن ديگر در سال ۹۸ به بهره‌برداري مي‌رسد، در سال گذشته ۱۸ هزار و ۲۴۰ انشعاب آب و ۲۱ هزار و ۶۰۰ فقره انشعاب فاضلاب واگذارشده است.
۹۵۳ روستا تحت پوشش آب شرب بهداشتي و سالم
اميني در خصوص نحوه تأمين آب شرب روستايي در کل استان تصريح کرد: در ميان يک هزار و ۲۸۶ روستاي استان اصفهان ۹۵۳ روستا تحت پوشش آب شرب بهداشتي و سالم و پايدار قرار دارند، از اقدامات ديگر در حوزه روستايي به منظور تأمين پايدار و سالم ايجاد مجتمع‌هاي آب‌رساني روستايي است و اکنون ۴۱ مجتمع روستايي در سطح استان وجود دارد.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اضافه کرد: از ۴۱ مجتمع روستايي در سطح استان ۱۴ مجتمع و در قالب ۲۱۷ روستا به بهره‌برداري رسيده و ۲۷ مجتمع که شامل ۲۵۷ روستا مي‌شود در حال احداث است که تاکنون ۴۸ درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.
وي عنوان کرد: ميزان ۱۳۰ ميليارد از اعتبارت صندوق توسعه ملي و ۸۵ ميليارد تومان از اعتبارت استاني در ساخت اين مجتمع هزينه شده و ۵۰۰ ميليارد تومان ديگر اعتبار نياز است و اعداد خوبي براي تکميل اين مجتمع‌ها از کشور تخصيص داده شده است. اميني اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ از روستاهايي که تحت پوشش استان بودند ۱۷۹ روستا آب‌رساني سيار انجام مي‌شد که اين تعداد به ۱۲۵ روستا تقليل پيدا کرده و ۱۲۶ روستاي تحت پوشش غير شرکت آب و فاضلاب اصفهان در سال ۹۸ به ۱۲۰ تقليل پيدا کرده است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص برنامه فاضلاب شهر اصفهان تصريح کرد: پروژه مهم شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان پروژه بازسازي فاضلاب شهر اصفهان است که به سختي و با استفاده از ظرفيت فاينانس چين در حال انجام است.
وي افزود: بر اساس ارز آزاد اين پروژه با اعتبار ۴۶ ميليون يورو انجام مي‌شود که معادل ۷۳۶ ميليارد تومان است و در بافت سخت و بخشي ميراثي شهر صورت مي‌گيرد.
سه اقدام در راستاي دولت الکترونيک
اميني با بيان اينکه سه اقدام خوب در راستاي دولت الکترونيک در حال انجام است؛ گفت: دولت الکترونيک اقدامي در جهت منافع زيست‌محيطي و خدمت به مردم است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اذعان داشت: به همين منظور استارت حذف کامل قبض کاغذي در سه محله شهر اصفهان زده شده، سالانه ۸ ميليون برگه کاغذي قبض در سطح استان توزيع مي‌شود که به واسطه حذف قبوض کاغذي به حفظ منابع طبيعي استان کمک مي‌شود، با کاهش مراجعات مأمورين از سوءاستفاده از اين مراجعات جلوگيري و خطاهايي که در توزيع قبض انجام مي‌گيرد حذف مي‌شود.
وي در ادامه خدمات دولت الکترونيک تأکيد کرد: همچنين با معرفي درگاه جديد USSD شهروندان با ارسال کد مي‌توانند قبض آب خود را دريافت کنند که باعث کاهش ميزان مراجعه مردم به ادارات مي‌شود، مردم از طريق سامانه ۱۵۲۲ نيز صددرصد خدمات ۲۳ گانه را دريافت مي‌کنند.
اميني خاطرنشان کرد: بازسازي شبکه آب فاضلاب اصفهان بايد در اصفهان ادامه‌دار باشد و شبکه‌هاي فرسوده‌ها مداوم بررسي و اصلاح شود، بعد از ۱۰ سال مطالبه گري بخش عمده‌اي از اين پروژه انجام شده و بخشي ديگر با استفاده از تکنولوژي روز و بدون حفاري شناسايي و اصلاح مي‌شود.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مطرح کرد: در جمهوري اسلامي توزيع آب عادلانه است اما ما بايد مسائل فني را در توزيع آب در نظر بگيريم، در بخش توزيع آب توپوگرافي‌هاي جغرافيايي در افت فشار و قطعي آب تأثيرگذار است، به عنوان مثال اگر در بخشي از شهر که حالت جغرافيايي شيب‌داري دارد افت فشار داشته باشيم به مدت دو هفته آبگيري صورت نمي‌گيرد و مشکل‌ساز خواهد شد.


وي يادآور شد: در شرايط پيک مصرف تابستان تا زماني که سامانه دوم در مدار بيايد ۲/۵ مترمکعب در ثانيه کمبود آب داريم و اين کمبود بايد در قالب افت فشار و قطع آب به مردم تحميل شود و به همين دليل از مردم خواهش مي‌کنيم با ما همراهي کنند.
اميني ادامه داد: البته بخشي از اين آب از طريق چاه‌هاي حفر شده در سطح شهر تأمين مي‌شود اين سامانه ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا دارد، پيک مصرف هم از هفته آخر خرداد شروع و تا هفته سوم مرداد ادامه دارد، اگر سامانه دوم وارد شود اين مسائل حل خواهد شد.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ابراز داشت: نقطه هدف براي اين مصرف درست از دستگاه‌هاي اداري توسط دستور استانداري شروع شده و بايد دستگاه‌هاي اداري پيش‌قدم مباحث انرژي شوند، دستگاه‌هاي آب و برق مکلف شدند اگر ميزان مصرف آب و برق هر دستگاهي بعد از تغيير ساعات اداري کم نشد آب و برق آن دستگاه قطع شود.
وي خاطرنشان کرد: امسال با مديريت مصرف و توزيع مناسب در سطح شهر جيره‌بندي نخواهيم داشت. دو خط قرمز جيره‌بندي و کاهش کيفيت آب را داريم و وجود اين دو مورد به هيچ وجه قابل قبول نيست.
حکمتيان در خصوص سيستم فاضلاب مناطق شرق اصفهان عنوان کرد: فاضلاب مناطق شهري شامل محله‌هاي زاينده‌رود، جي شير و روشن شهر در شرق اصفهان با توجه به توسعه ساخت و سازي وسيع در اين بخش، نياز به حدود ۱۲۰ کيلومتر شبکه‌گذاري فاضلاب است که تاکنون ۱۵ ميليارد تومان بري احداث زيرساخت‌هاي فاضلاب، تکميل ايستگاه پمپاژ و خطوط انتقال اصلي هزينه شده است.
معاون مهندسي و توسعه آب و فاضلاب شهري استان اصفهان تأکيد کرد: شبکه‌گذاري خطوط انتقال اصلي بالاي ۸۰ درصد پيشرفت فيزيکي داشته و هدف بعدي تعريف يک زمان‌بندي براي آغاز لوله‌گذاري فرعي محلات از نيمه دوم سال و تحت پوشش قرار گرفتن ۱۰۰ درصدي کل مناطق در شبکه فاضلاب است.
شهروندان اصفهاني مشترکان خوش مصرف برتر کشور
رضا رضايي، معاون خدمات مشترکين و درآمد آب و فاضلاب شهري استان اصفهان در ادامه مطرح کرد: حدود ۷۴ درصد مصارف آب در اماکن مسکوني و رقم قابل‌توجهي است که نيازمند سرمايه‌گذاري بيشتري روي بخش مسکوني است، به همين منظور با استفاده از ظرفيت رسانه‌ها و آموزش‌هاي حضوري در الگوي سال گذشته ۹۰ درصد مشترکين در الگوي ۰ تا ۲۰ متر قرار گرفتند و متوسط مصرف در سال ۹۶ به ميزان ۱۰/۲ و در سال ۹۷ به ۹/۶ مترمکعب به ازاي هر واحد رسيد.
معاون خدمات مشترکين و درآمد آب و فاضلاب شهري استان اصفهان بيان کرد: بايد به جايي برسيم که هر نفر در شبانه‌روزي مصرف آب خود را روزانه کنترل کند، در سال ۹۸ به الگوي مصرف ۱۴ مترمکعب رسيده‌ايم و اگر مردم امسال هم رعايت کنند و مصرف از ۱۴ کمتر شود بسته‌هاي تشويقي مشترکين خوش مصرف در قبوض اعمال خواهد شد.
وي افزود: همچنين مشترکين پرمصرف که مصرف ۴۰ به بالا را شامل مي‌شود، نسبت به ميزان استفاده بيشتر آنها از آب مورد جريمه قرار خواهند گرفت، آمار مشترکين پرمصرف اصفهان د رسال گذشته کمتر از يک درصد است.
رضايي يادآور شد: امسال هم با شناسايي مشترکين پرمصرف اقدام به برگزاري کلاس‌هاي آموزشي براي آنها مي‌کنيم، شرکت آبفاي استان اين آمادگي را دارد بنا به درخواست در سراسر استان در ۳۴ منطقه و ۹۲ شهر کلاس آموزشي برگزار کند.
معاون خدمات مشترکين و درآمد آب و فاضلاب شهري استان اصفهان اذعان داشت: در سال ۹۸ اقدام به حذف قبض کاغذي و به راه‌اندازي درگاه USSD کرديم که مشترکان با گرفتن شماره *۶۶۵۵*۱۵۱۵۲۲# مي‌توانند از ميزان بدهکاري، شماره کنتور و…مطلع شوند.
وي تصريح کرد: بحث پرداخت قبوض از طريق سامانه ۱۵۲۲ صورت مي‌گيرد، به زودي همراه آبفا به عنوان درگاه ديگر راه‌اندازي مي‌شود و مردم مي‌توانند همه ۲۳ خدمت شرکت را دريافت کنند، اين طرح طي دو هفته آينده اطلاع‌رساني کامل خواهد شد، همچنين ۱۰۰ درصد خدمات از طريق سامانه ۱۵۲۲ نيز قابل ارائه است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.