تلاش آمريکا براي خرابکاري در داخل ايران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4872
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۴ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰ |

تلاش آمريکا براي خرابکاري در داخل ايران

روزنامه «نيويورک‌تايمز» نوشته است که سرويس‌هاي جاسوسي و نظامي آمريکا در حال طراحي اقدامات خرابکارانه داخل ايران هستند تا از اين طريق فشار به جمهوري اسلامي ايران را افزايش دهند.
تلاش آمريکا براي خرابکاري در داخل ايران

روزنامه «نيويورک‌تايمز» نوشته است که سرويس‌هاي جاسوسي و نظامي آمريکا در حال طراحي اقدامات خرابکارانه داخل ايران هستند تا از اين طريق فشار به جمهوري اسلامي ايران را افزايش دهند.
«نيويورک‌تايمز» اين هفته در گزارشي نوشته است که سرويس‌هاي اطلاعاتي و فرماندهان نظامي آمريکايي در حال طراحي اقدامات خرابکارانه‌اي هستند که به اعتقاد کاخ سفيد مي‌تواند فشارهارا بر ايران افزايش دهد، اما در عين حال به جنگ منتهي نشود.
نيويورک‌تايمز در اين مورد نوشته است: «مقام‌ها جزئيات اين عمليات‌هاي محرمانه تحت بررسي کاخ سفيد را ارائه نکرده‌اند، اما اين طرح‌ها مي‌تواند شامل مجموعه گسترده‌اي از اقدامات باشد؛ از جمله حملات سايبري بيشتر، عمليات‌هاي مخفيانه با هدف از کار انداختن قايق‌هاي ايراني مورد استفاده براي حمله به کشتي‌ها و عمليات‌هاي مخفيانه داخل ايران با هدف ايجاد ناآرامي بيشتر.»
اين گزارش مي‌افزايد: «مقام‌ها مي‌گويند ايالات متحده همچنين ممکن است به دنبال راه‌هايي براي تفرقه انداختن و کاهش کارآيي گروه‌هاي نيابتي ايران باشد.»
به نوشته اين روزنامه، آژانس مرکزي اطلاعات آمريکا (سيا) از مدت‌ها پيش چنين طرح‌هايي را آماده کرده است و اکنون سران اين سرويس جاسوسي اجراي اين طرح‌ها و همچنين تقويت طرح‌هاي اطلاعاتي کنوني عليه ايران را با کاخ سفيد به بحث گذاشته‌اند.
در هفته‌هاي گذشته چند نفتکش در درياي عمان دچار حادثه شده‌اند. مقام‌هاي آمريکايي بلافاصله ايران را به دست داشتن در اين حملات متهم کرده‌اند، اما برخي از متحدان نزديک آمريکا از جمله ژاپن هم اين اتهامات را نپذيرفته‌اند. با اين وجود، نيويورک‌تايمز در گزارش خود بار ديگر اين حوادث را به ايران نسبت داده و مدعي شده است که ايران تلاش مي‌کند با بالا بردن قيمت نفت، «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا و دولت او را تحت فشار قرار دهد.
تلاش براي ايجاد ناآرامي از طريق شايعه‌پراکني
نيويورک‌تايمز سپس در مورد گزينه‌هاي احتمالي آمريکا، در اين جنگ «در سايه» نوشته است: «ايالات متحده مي‌تواند براي [بازداشت] نيروهاي شبه‌نظامي يا نيابتي ايران جايزه تعيين کند… نيروهاي اطلاعاتي آمريکا همچنين مي‌توانند راه‌هاي تازه‌اي براي کمک به اعتراضات کنوني عليه حکومت ايران بيابند. اين تلاش‌ها مي‌تواند انتشار اطلاعات، از جمله واقعيات بي‌حيثت‌کننده يا انتشار عامدانه شايعات غلط با هدف تضعيف حمايت نخبگاني از رهبران ايران را شامل شود.»
وي مي‌افزايد: «ايالات متحده همچنين مي‌تواند به دنبال راه‌هايي باشد که اثرگذاري اعتراضات جنبش‌هاي کارگري در تضعيف حکومت ايران را افزايش دهد.»
با اين وجود، حتي در دولت آمريکا برخي معتقدند که چنين اقداماتي نمي‌تواند چندان بر رفتار ايران اثرگذار باشد. نيويورک‌تايمز نوشته است: «برخي از مقام‌ها معتقدند که ايالات متحده بايد بر روش‌هايي که تهران آنها را به خوبي اجرا کرده، مسلط شود تا بتواند ستيزه‌جويي ايران را متوقف کند. برخي ديگر اما معتقدند که اين حملات مخفيانه، هرچند مفيد هستند، اما براي اطمينان دادن به متحدان آمريکا يا بازداشتن ايران، کافي نخواهند بود.»

| منبع خبر : فارس
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.