صهیونیست‌ها و معمای برجام - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 46102
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۰۶ تیر ۱۴۰۰ - ۷:۰۹ |

صهیونیست‌ها و معمای برجام

منابع خبری از «تغییر بازی تاکتیکی» رژیم اشغالگر قدس در قبال برجام خبر می دهند.اگرچه استراتژی و نگاه کلان صهیونیست‌ها نسبت به توافق هسته ای و ماهیت آن یکسان و بر اساس مخالفت با برجام  شکل گرفته است اما نفتالی بنت بر خلاف نتانیاهو، سعی دارد در این خصوص تعامل بیشتری با واشنگتن داشته باشد. 
صهیونیست‌ها و معمای برجام

محمد مهرعلی 
منابع خبری از «تغییر بازی تاکتیکی» رژیم اشغالگر قدس در قبال برجام خبر می دهند.اگرچه استراتژی و نگاه کلان صهیونیست‌ها نسبت به توافق هسته ای و ماهیت آن یکسان و بر اساس مخالفت با برجام  شکل گرفته است اما نفتالی بنت بر خلاف نتانیاهو، سعی دارد در این خصوص تعامل بیشتری با واشنگتن داشته باشد. 
در این میان، برخی رسانه های غربی به رصد بازی خاص نفتالی بنت و لاپید در قبال برجام پرداخته اند. پایگاه خبری آکسیوس گزارش داده است که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی به هیچ وجه با دولت آمریکا درخصوص مذاکرات وین تعامل برقرار نمی‌کرد مگر آنکه می‌خواست مخالفت قاطع خود را با این توافق ابراز کند و بگوید که به وسیله این توافق محدود نخواهد شد. دولت نفتالی بنت، نخست‌وزیر حال حاضر این رژیم با آنکه مخالف برجام است اما سعی دارد با آمریکا در این زمینه تعامل داشته باشد.
یک مقام ارشد صهیونیستی در این رابطه به پایگاه خبری اکسیوس گفته است: بنت و لاپید با دولت بایدن درخصوص توافق هسته‌ای موافق نیستند اما برخلاف نتانیاهو که توافق را رد می‌کرد و حاضر به گفت‌وگو نبود، دولت جدید می‌خواهد برای اعمال نفوذ بر نتایج مذاکرات تلاش کند و به صورت خصوصی با آمریکا در خصوص جزئیات این توافق به گفت‌وگو بپردازد.
بدون شک یکی از مواردی که صهیونیست‌ها قصد دارند در قبال آن ورود پررنگ تری داشته باشند، « مطالبات فراپادمانی آژانس» از ایران است. طی هفته های اخیر، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به نیابت از آمریکا و رژیم صهیونیستی ورود مستقیمی به مذاکرات وین داشته و خواستار کسب امتیازات فراپادمانی از ایران می باشد. آژانس به بهانه برخی مطالعات ادعایی که اتفاقا مربوط به برنامه های گذشته و اثبات نشده هسته ای کشورمان می باشد و تهران بارها در خصوص بی پایه بودن‌آن‌ها تأکید کرده است، فضای مذاکرات وین را تحت تأثیر قرار دهد. آژانس سعی دارد در این بازی ، زمینه را برای امتیازگیری بیشتر واشنگتن و تروئیکای اروپایی از ایران فراهم سازد. بدون شک نمی توان در پشت پرده این بازی هدفمند گروسی، نقش رژیم اشغالگر قدس را فراموش کرد. مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام درباره احیای توافق هسته‌ای در وین و با حضور آمریکا در مقر مذاکرات در هفته‌های گذشته در جریان بوده است.آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می‌کنند.
یائیر لاپید، وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی از تعهدش مبنی بر همکاری با نفتالی بنت نخست‌وزیر این رژیم  برای مقابله با توافق مجدد ایران و دیگر اعضای کمیته مشترک برجام  بر سر برنامه هسته‌ای خبر داده است. این در حالی‌است که لاپید چندین بار دیگر تأکید کرده است که توافق هسته ای با ایران بسیار بد بوده و صهیونیست‌ها می توانستند بر روی آن «تأثیرگذاری»مستقیمی داشته باشند. به عبارت بهتر، لاپید به صورت غیر مستقیم اعلام کرده است که اگر
 تل آویو نتواند جلوی احیای برجام را بگیرد، باید به فکر تاکتیک دیگری به نام « تأثیرگذاری بر رفتار بازیگران» می باشد. این تاکتیک  با هدف امتیازگیری آمریکا و شرکای اروپایی آن از ایران انجام می شود.
نباید فراموش کرد که علاوه بر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه و هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز رایزنی های تازه ای با لاپید و نفتالی بنت در خصوص مذاکرات وین داشته اند. 

نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.