انواع بلبرینگ و برند های معتبر بلبرینگ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 45759
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲ |

انواع بلبرینگ و برند های معتبر بلبرینگ

بلبرینگ ها جزو اتصالات پر کاربرد صنعتی هستند که در هر نوع ماشین با اجزای دوار نمونه ای از آنها دیده می شود. البته در سطح وسیع تر بلبرینگ ها را در زیر مجموعه رولبرینگ ها و رولبرینگ ها نیز به سهم خود بعنوان زیر مجموعه یاتاقان Bearing که دسته گسترده ای از اتصالات صنعتی را شامل می شود تشکیل می دهند.
انواع بلبرینگ و برند های معتبر بلبرینگ

بلبرینگ ها جزو اتصالات پر کاربرد صنعتی هستند که در هر نوع ماشین با اجزای دوار نمونه ای از آنها دیده می شود. البته در سطح وسیع تر بلبرینگ ها را در زیر مجموعه رولبرینگ ها و رولبرینگ ها نیز به سهم خود بعنوان زیر مجموعه یاتاقان Bearing که دسته گسترده ای از اتصالات صنعتی را شامل می شود تشکیل می دهند. بلبرینگ ها دارای دو بخش اصلی شامل ساچمه های کروی شکل و قفسه نگهدارنده ساچمه Cage می باشند. بر حسب نوع طراحی اجزای دیگری مانند رینگ های بیرونی و شیلد نیز می توان به ساختار بلبرینگ ها اضافه نمود.

بلبرینگ ها با بکارگیری ساچمه در ساختار خود از سایش سطوح بر روی یکدیگر در تماس شافت های مدور جلوگیری به عمل آورده و از افزایش حرارت و ذوب شدن اجزای فلزی در تماس با یکدیگر ممانعت به عمل می آورند. در داخل بلبرینگ ها برای جلوگیری از سایش سطحی و روانی عملکرد بلبرینگ از روان کننده ها استفاده می شود که گاهی از نوع گریس و در مواقعی نیز با کاربری کمتر از روغن ها استفاده می شود. انتخاب نوع روان کننده و پایه های فلزی که دارد مانند گریس های پایه سدیم یا گریس پایه لیتیوم بر حسب نوع بلبرینگ، سرعت زاویه ای، دمای کاری و شرایط محیطی انتخاب می شود. روان کننده ها یک فیلم بسیار نازک را بین ساچمه و رینگ بلبرینگ بوجود آورده و از سایش این دو سطح بر روی یکدیگر جلوگیری می کنند.

دسته بندی انواع بلبرینگ

به منظور دسته بندی انواع بلبرینگ ها ابتدا می بایست به توضیح و تفکیک انواع بار های اعمال شده بر پیکر بلبرینگ بپردازیم. این بار ها در اتصال بر اثر وزن شافت و اتصالات و بار هایی که بر روی شافت دوار اعمال می شود به بلبرینگ منتقل می گردد و در سه دسته بار های شعاعی Radial load که بخش عمده ای از بار های صنعتی را نیز شامل می شود، بار های محوری Axial load و بار های ترکیبی که دارای یک بردار در راستای X و یک مولفه در راستای Y دارد. بر این مبنا و بر حسب نوع بار های اعمال شده بر بلبرینگ ها قابلیت دسته بندی آنها به قرار زیر وجود دارد.

  1. بلبرینگ شیار عمیق: پر مصرف ترین نوع بلبرینگ از نوع بلبرینگ های شعاعی که برای اتصال بر روی شافت های افقی طراحی و تولید می شود.
  2. بلبرینگ کف گرد : تنها برای اتصال بر روی محور ها و شافت های عمودی با قابلیت تعلیق بار محوری طراحی می شود. در روانکاری بلبرینگ کف گرد هم از گریس و هم از روغن استفاده می شود.
  3. بلبرینگ تماس زاویه ای: نوعی بلبرینگ با قابلیت تعلیق بار ترکیبی می باشد که برای اتصال بر روی شافت های افقی طراحی می شود اما بار های محوری را نیز در یک جهت تعلیق می کند.
  4. بلبرینگ خود تنظیم: نوعی مدرن از بلبرینگ های صنعتی می باشد که برای اتصال بر روی شافت های افقی تولید شده است و قابلیت تنظیم زاویه اتصال در شافت هایی که بر اثر اینرسی بالا با انحراف از محور تا حدود ۷ درجه موجه هستند مورد استفاده قرار می گیرد. بلبرینگ خود تنظیم دارای دو ردیف ساچمه است.

برند های جهانی بلبرینگ

با توجه به تنش هایی که بر پیکر بلبرینگ ها وارد می شود بسته به نوع کاربری از برند های مختلفی از این قطعه صنعتی استفاده می شود. بلبرینگ ها دارای دو مشخصه مکانیکی بسیار مهم هستند که تحت تاثیر متریال بکار گرفته شده در تولید و عملیات ویژه سخت کاری و حرارتی دستخوش تغییراتی می گردد که این دو مشخصه مکانیکی یکی تنسایل مقاومت کششی و دیگری سختی سطحی بلبرینگ ها می باشند. البته فاکتور هایی مانند دقت تولید و درجه لقی نیز از دیگر مشخصات کیفی بلبرینگ ها محسوب می شوند که تماما تحت تاثیر برند تولید کننده بلبرینگ قرار داشته و در عرف بازار برند و کشور تولید کننده بلبرینگ معرف مشخصات کیفی این قطعه صنعتی نیز می باشد. در زیر به معرفی برخی از شناخته شده ترین برند های بلبرینگ می پردازیم:

  1. بلبرینگ SKF : برند آلمانی-سوئدی می باشد که به تولید انواع بلبرینگ و رولبرینگ تحت استاندارد اتحادیه اروپا با ابعاد میلیمتری می پردازد. بسیاری از استاندارد های تولید بلبرینگ در دنیا توسط برند SKF به ثبت رسیده و این برند اولین برند تولید کننده رولبرینگ های بشکه ای نیز در دنیا محسوب می شود.
  2. بلبرینگ TIMKEN : محصولی آمریکایی تولید شده طبق استاندارد ASTM با ابعاد اینچی می باشد که در تولید انواع بلبرینگ و رولبرینگ شهرت داشته و اولیت برند تولید کننده رولبرینگ های مخروطی نیز در دنیا می باشد.
  3. بلبرینگ FAG : محصولی از کشور آلمان در بالاترین سطح کیفی در دنیا می باشد که با ابعاد میلیمتری مطابق با استاندارد صنایع آلمان تولید شده است. بلبرینگ FAG بر روی بسیاری از ماشین آلات صنعتی و نظامی در دنیا بعنوان قطعه OE اتصال پیدا می کند.
  4. بلبرینگ ناچی NACHI : محصول کشور ژاپن می باشد که با بکارگیری متریال SUJ2 تولید شده و در کد های متنوع برای انواع ماشین آلات صنعتی طراحی می شود. بلبرینگ ناچی بصورت روانکاری شده به بازار عرضه می شود.

بلبرینگ NSK : یکی دیگر از برند های ژاپنی تولید کننده انواع بلبرینگ و رولبرینگ در دنیا می باشد. برند NSK در تولید انواع یاتاقان و یاتاقان بلبرینگ ها نیز در دنیا شهرت بالایی دارد. تولید انواع یاتاقان های فلنجدار از جمله قطعات تخصصی این برند صنعتی است

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.