تلاش مذبوحانه براي فرار از شکست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4538
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷ |
عملكرد اصلاح‌طلبان در مجلس و دولت در گفت‌و گوي رسالت با كارشناسان تبيين شد

تلاش مذبوحانه براي فرار از شکست

با توجه به عملکرد اصلاح‌طلبان در دولت، مجلس و شوراي شهر بر همگان مشهود است که اين جريان سياسي در انتخابات پيش روي از جمله مجلس و دولت با شکست روبه‌رو مي‌شود. همين موضوع منجر شده است تا اصلاح‌طلبان نسبت به يکديگر انتقاد کرده و دائما خود را از مشکلات درون کشور جدا کنند.
تلاش مذبوحانه براي فرار از شکست

|راضيه فراهاني|
با توجه به عملکرد اصلاح‌طلبان در دولت، مجلس و شوراي شهر بر همگان مشهود است که اين جريان سياسي در انتخابات پيش روي از جمله مجلس و دولت با شکست روبه‌رو مي‌شود. همين موضوع منجر شده است تا اصلاح‌طلبان نسبت به يکديگر انتقاد کرده و دائما خود را از مشکلات درون کشور جدا کنند. برخي از اين اصلاح‌طلبان دائما در حال عبور از دولت هستند اين در حالي است که مردم مي‌دانند اين اصلاح‌طلبان بودند که دولت کنوني را بر سر کار آورد.
اخيرا برخي از اصلاح‌طلبان با ترفند هميشگي‌شان يعني نام بردن از رئيس‌دولت اصلاحات در حال فرار از مشکلات هستند و قصد دارند تا از اين طريق به کسب راي بپردازند اما بايد در نظر گرفت که اين جريان مي‌داند ديگر حنايش براي مردم رنگي ندارد و به همين جهت جريان اصلاحات دائما در حال دست و پا زدن براي فرار از شکست است.
برخي نيروهاي سياسي دچار کج‌روي مي‌شوند
حسن لاسجردي عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه اسلامي در اين باره به «رسالت»‌گفت: ماهيت جريانات و گروه‌هاي سياسي اينگونه است که محور اصلي فعاليت‌هايشان براي کسب و استمرار قدرت باشد و در تلاش براي جذب نيروها، خواسته‌ها و مطالباتشان هستند اما اينکه اين افراد چرا نيروهايشان را پالايش نمي‌کنند که در گذر زمان آسيب‌هايي مي‌بينند بايد گفت اين امر طبيعت حوزه سياسي است.
او افزود: هنگاني که وارد فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي مي‌شويد تلاش داريد تا عنصر فعالي در صحنه باشيد و با افراد ارتباط بگيريد، اين موضوع منجر مي‌شود تا برخي از نيروها دچار کج‌روي و مشکلات شوند، به همين جهت گروه هاي سياسي در تلاش هستند تا با توجه به توان‌شان به کسب قدرت بپردازند.
در احزاب به شايسته‌گزيني نپرداختند
اين فعال سياسي اصولگرا ادامه داد: آنچه که در گروه‌هاي سياسي شاهد هستيد آن است که به بحث آموزش، پالايش، ارتقا و حتي شايسته‌گزيني در احزاب بسيار جدي نپرداختند. به همين جهت شما ملاحظه مي‌کنيد که گروه‌هاي سياسي بعضا دچار خطا مي‌شوند و هزينه‌هاي بسيار غير قابل جبراني را به دنبال دارد.
او تاکيد کرد: گروه‌هاي سياسي در تلاش هستند تا در اولين مرحله فعاليت به بحث حضور در صحنه و کسب قدرت بپردازند در صورتي که بايد اين گروه‌ها بحث تحزب و تشکيلات را در کشور جدي بگيرند تا بتوان با بخشي از مشکلات، خطاها و هزينه‌هاي افراد خداحافظي کرد و جلوي آن را گرفت.
عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه در پاسخ به اين سوال که چرا اصلاح‌طلبان در زمان شکست به سراغ نام رئيس دولت اصلاحات مي‌روند، تصريح کرد: جريان اصلاحات دچار چند مشکل اساسي است که تا آنها را حل نکند تنها به دنبال استفاده عنصري از رئيس دولت اصلاحات، الفاظ روز و دهان پر کن و همچنين نقش نوآوري و تحول‌خواهان مي‌روند اما هيچ کدام از اين موضوعات در جامعه امروز که عصر ارتباطات است اين جريان را نجات نخواهد داد.
اصلاحات معتقد است در تعريف اين جريان دچار مشکل است
لاسجردي گفت: نکته اول بحث خط مشي‌ها و تعريف اصلاحات است که تمام اصلاح‌طلبان شاخص معتقد هستند که در تعريف جريان اصلاحات دچار مشکل هستند و هميشه اين مسئله را مي‌گويند اما هيچ راه‌حلي ارائه نمي‌دهد. نکته دوم آن است که اصلاحات هرچقدر جلوتر مي‌رود به جهت پختگي افراد و تشکيلات دروني‌اش شکل‌گيري روندهاي جديد دچار اختلاف نظر و تعدد مي‌شوند.
اين فعال سياسي اصولگرا ادامه داد: جبهه اصلاحات در انتخابات گذشته حدود ۱۸-۱۷ گروه را داشت اما در حال حاضر شاهد هستيد که اين جريان سياسي در شوراي عالي دچار مشکلاتي شده است؛ به طور کلي بايد گفت هنگامي که تشکيلاتي شکل مي‌گيرد، در گذر زمان پخته‌تر مي‌شود و همچنين در تضاد منافع و اختلاف نظر، درگيري‌ها و چالش‌ها بيشتر مي‌شود.
او تصريح کرد: در جريان اصلاحات اين درگيري‌ها بيش از حد مشاهده مي‌شود چرا که آنها ارتباط بسيار زيادي با دولت، قدرت و جريان حاکم دارند و همين موضوع باعث اختلاف نظر ميان آنها براي کسب قدرت بيشتر مي‌شود.
اصلاحات با يک سردرگمي مواجه شده است
عضو شوراي مرکز حزب موتلفه ادامه داد: مهم آن است که در حال حاضر جريان اصلاحات با يک سردرگمي در برابر دولت قرار دارد يعني اصلاحات از سويي مي‌خواهد بگويد دولت با حمايت من بر سر کار آمده اما نمي‌خواهد هزينه‌هايش را به گردن بگيرد لذا در يک گريز از مرکزي قرار دارد و اين موضوع باعث مي‌شود آنها دچار مسئله شوند و به نوعي در افکار عمومي آسيب ببينند.
اصلاحات مدتي کنار خواهد رفت
لاسجردي ادامه داد: اصلاح‌طلبان و جناح رقيب اعلام کردند که اصلاحات نمي‌تواند با اين شرايط دوباره افکار عمومي را جذب کند و يک بار ديگر در قدرت قرار گيرد. کش و قوس قدرت يعني آمدن يک طيف جديد و در معرض قضاوت قرار گرفتن و پس زدن آنها از سوي جامعه است يعني
جابه جايي که ميان اصلاح‌طلب و اصولگرا در قدرت شکل مي‌گيرد تقريبا يک نُرم مطلوب است.
او افزود: آنها معتقدند که اين بار جريان رقيب است که بر قدرت مي‌آيد و بايد ديد که اين جريان همين مسائل را دارد که توسط مردم کنار زده شود يا خير؟ من فکر مي‌کنم براساس اين ارزيابي جريان اصلاحات مدتي کنار خواهد رفت تا خود را پيدا کرده و مجددا به ميدان رقابت بيايد تابتواند مانند دوره گذشته به قدرت برسد.
اصلاحات و اعتدال به آخر خط رسيدند
جواد آرين‌منش نماينده مردم مشهد در ادوار هفتم و هشتم مجلس در گفت‌وگو با «رسالت» گفت: جريان‌هاي سياسي اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا بايد مسئوليت گزينش‌ها و انتخاب‌هاي خود را بپذيرند.
او افزود: جريان اصلاحات در زمان انتخابات رياست جمهوري حامي رئيس‌جمهور بوده و خود را پيروز انتخابات مي‌دانسته و امروز هم بايد نتيجه اقدامات دولت در قوه مجريه را بپذيرد و آن را عملکرد جريان حاکم بداند.
عضو سابق حزب موتلفه ادامه داد: معمولا هر هشت سال يک بار درکشور با گردش نخبگان و چرخش جريان‌هاي سياسي مواجهيم و مردم که معمولا از شرايط موجود در صدد تغيير در شرايط کشور به جريان رقيب و جرياني که حاکم نيست روي مي‌آورند.
اين فعال سياسي اصولگرا با بيان اين که در کشور تنها دو جريان سياسي عمده در حال فعاليت هستند، افزود: مردم پيش روي خودشان جريان سومي را نمي‌بينند بنابراين حاکميت، مسئوليت‌ها و مديريت‌هاي اجرايي دست به دست مي‌شود.
احتمال بالاي پيروزي جريان اصولگرا در انتخابات مجلس و رياست جمهوري
آرين‌منش افزود: در شرايط کنوني اگر چه مردم به اعتقاد من از عملکرد هيچ يک از جريان‌هاي سياسي رضايت ندارند اما چون در مقابل خودشان صرفا به جريان اصولگرا برمي‌خورند احتمال پيروزي جريان اصولگرا در انتخابات مجلس و رياست جمهوري آينده بيشتر محتمل است.
او با بيان اين که امروز جريان اصلاحات و اعتدال به آخر خط رسيدند تصريح کرد: اين دو جريان براي پيروزي در انتخابات بايد کارنامه قابل قبولي ارائه مي‌دادند که در حال حاضر توانايي چنين کاري را ندارند و مردم با مشکلات عديده اقتصادي از جمله تورم، بيکاري، رکود اقتصادي و ده‌ها مشکل ديگر مواجه هستند که اينها را حاصل کارنامه جريان اعتدال و اصلاحات مي‌دانند و اين مشکلات کارنامه جريان اعتدال و اصلاحات را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
عضو سابق حزب موتلفه افزود: در حال حاضر شاهد عبور جريان اصلاحات از روحاني و دولت هستيم که نوعي فرافکني ديده شود که آنها تلاش مي‌کنند تا جريان اصلاحات راه خود را از دولت و روحاني جدا کند اما اين موضوع براي مردم قابل قبول نيست.
او گفت: به هر حال وضعيت موجود را مردم در حوزه اجرا حاصل مشارکت دو جريان اصلاحات و اعتدال مي‌دانند و از آن هم گريزي نيست اگرچه وضعيت موجود اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي متاثر از عوامل گوناگوني است اما چون دولت در زمان انتخابات شعارها و وعده‌هايي داشته و آن وعده‌ها تحقق پيدا نکرده امروز تمام ناکارآمدي‌ها به حساب دولت گذاشته مي‌شود.
انتخابات مجلس با دگرگوني عظيمي مواجه مي‌شود
آرين‌منش با بيان اين که انتخابات مجلس پيش رو
با دگرگوني عظيمي مواجه مي‌شود، گفت: در اين انتخابات سه چهارم نمايندگان مجلس راي نخواهند آورد و دولت آينده هم از دست جريان اصلاحات خارج خواهد شود.
او ادامه داد: توده‌هاي مردم اعتقادشان اين است که جريان حاصل جريان اعتدال و اصلاحات در کنار يکديگر است فلذا چون خواستار اين هستند که شرايط تغيير کند به سراغ افرادي مي‌روند که غير از اين جريان هستند. آنها مي‌گويند افرادي که الان بر روي کار هستند با عملکرد ناموفقي حرکت کردند و بايد به سراغ افرادي برويم که کنار قرار نگرفته و منتقد عملکرد دولت هستند، چون جريان منتقد جريان اصولگرا است بنابراين اين جريان سياسي شانس بيشتري براي پيروزي در انتخابات را دارد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.