قرن آینده قرن آسیاست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 41203
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۶:۳۹ |
اظهارات رئیس مجلس در مورد سند راهبردی ایران و چین واکاوی می‌شود

قرن آینده قرن آسیاست

بر کسی پوشیده نیست که تحریم‌های آمریکا دقیقا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر کشور ما تحمیل شد.
قرن آینده قرن آسیاست

حانیه مسجودی
بر کسی پوشیده نیست که تحریم‌های آمریکا دقیقا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر کشور ما تحمیل شد. تحریم‌هایی که تاکنون شدت و افزایش‌یافته‌اند. آمریکا در سال های اخیر به حدی تحریم‌های جهانی علیه ایران را اعمال کرد که دیگر تحریم جدیدی باقی نمانده بود و در لیست جدید تحریم‌ها، اسامی برخی از مقامات ارشد کشور راهم اضافه کرد. اقدامی که مشخص کرد تمام روزنه‌ها، حوزه‌ها و  مجاری ورود و خروج به جمهوری اسلامی را بسته و حال به دنبال آن است که بار روانی تحریم‌ها را بر مردم و بسیاری از مسئولان که گرایش ضدغربی دارند، افزایش دهد.
در روزهای اخیر نیز به‌واسطه نشست وین بحث‌هایی در مورد مذاکره و گفت‌وگوی مجدد ایران و آمریکا شنیده می‌شود و برخی از لزوم برقراری این ارتباط و ازسرگیری گفت‌وگوها بین دو کشور می‌گویند و منافع هردو را به این مذاکرات گره می‌زنند. شاید منافع آمریکا به گفت‌وگو و انعقاد قراردادی دیگر با ایران مرتبط باشد اما منافع جمهوری اسلامی به‌هیچ‌وجه به ارتباط با کشورهای غربی که سالیان سال تحت توافقی بین‌المللی بدعهدی کردند و زیر تعهدات خود زدند، وابسته نیست. همان‌طور که رهبر انقلاب مشخص و تبیین فرمودند منافع کشور درگرو رویکرد تکیه به توان داخلی و احیای اقتصاد مقاومتی است. راهبردی که تمام کشورهای موفق دنیا آن را پیاده کردند و اکنون هرکدام به قدرتی بلامنازع در زمینه تخصصی خود تبدیل‌شده‌اند. مانند کره جنوبی، ژاپن، روسیه، آلمان و … .
درنتیجه با توجه به مباحث اخیر مبنی بر لزوم برقراری ارتباط مجدد با آمریکا لازم به یادآوری است که موضع جمهوری اسلامی ایران دراین‌باره کاملا مشخص و مبرهن است تا زمانی که تمام تحریم‌هایی که در برجام وعده داده‌شده و تحریم‌های اضافی که بعد از خروج ترامپ از برجام علیه ایران ا عمال شد، لغو و به‌طور کامل برداشته نشود و آمریکا به توافق بازنگردد و به تعهدات خود پایبند نباشد، کشورهای غربی نیز ذیل برجام به وعده‌های خود عمل نکنند ایران هیچ صحبت، توافق و اقدامی انجام نخواهد داد. این موضع نه ماده اضافی دارد و نه تبصره الحاقی!
 قانون اقدام راهبردی، سمت‌وسوی بازی یک‌طرفه را به نفع ایران تغییر داد
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن اشاره به همین موضوع بیان کرد: یکی از نکات مهمی که در سال  ۱۴۰۰ پیش روی ملت ایران است نوع مواجهه با دولت جدید آمریکا در قبال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است. خوشبختانه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها قفل‌های صنعت هسته‌ای را باز کرد و سمت‌وسوی بازی یک‌طرفه را تغییر داد و باعث شد که گذشت زمان به نفع ایران شود به‌گونه‌ای که اگر قبلاً گذشت زمان به معنای پابرجا ماندن تحریم‌ها همزمان با تعطیل ماندن صنعت هسته‌ای بود، اکنون گذشت زمان مساوی با پیشرفت صنعت هسته‌ای است و از طرف دیگر در قبال تأخیر باید هزینه بدهند.
قالیباف خاطرنشان کرد: همین روند که بسیار پرمنفعت و با هزینه تقریباً مساوی صفر بوده گشایش‌هایی در امر دیپلماسی ایجاد کرده اما این گشایش‌ها باید با اهتمام دستگاه دیپلماسی کشور در عمل به رفع کامل تحریم‌ها و وصول منافع واقعی اقتصادی برای ملت ایران منجر شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آمریکایی‌ها باید بدانند که ایران برای رفع تحریم‌ها راهبرد اصلی خود را بی‌اثر کردن تحریم‌ها قرار داده است و با فعال‌سازی صنعت هسته‌ای، آن‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند و تحریم‌های ایران را به‌طور کامل و به شکل عملی رفع کنند و وعده کاغذی یا ناقص رفع تحریم‌ها پاسخگوی مطالبه مردم ایران نیست.
وی افزود: مردم و مسئولان ایران در صدایی واحد منتظر اقدام عملی طرف مقابل در رفع تحریم‌ها به‌صورت مؤثر برای اقتصاد ایران هستند و بارها اعلام کرده‌ایم که ایران بعد از راستی آزمایی و اطمینان از کاغذی نبودن رفع تحریم‌ها، تعهدات خود را مطابق برجام اجرا خواهد کرد.
 جهان در غرب خلاصه نمی‌شود و قرن آینده، قرن آسیاست
قالیباف در ادامه به برنامه همکاری جامع ایران و چین که در روزهای اخیر سروصدای زیادی داشته است اشاره کرد و گفت: درباره سند برنامه همکاری جامع ایران و چین نیز تصریح می‌کنیم که ما از این اقدام استقبال می‌کنیم. امضای این سند اگر به معنای اعلام باور به این امر باشد که جهان در غرب خلاصه نمی‌شود و قرن آینده، قرن آسیاست، یک گام راهبردی محسوب خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین امضای این سند هشدار مهمی به آمریکاست تا بفهمد که مناسبات بین‌المللی به‌سرعت به ضرر آمریکا در حال تغییر است و این کشور دیگر در موقعیتی نیست که بتواند الگو، برنامه و یا توافقی را به‌طور یک‌جانبه به کشورهای مستقل تحمیل کند.
وی افزود: البته این سند می‌توانست بسیار زودتر امضا شود و ما عقیده داریم زمان مهمی که باید برای شکل دادن به همکاری‌های واقعی اقتصادی و سیاسی و همچنین مقابله مؤثر با فشارهای ظالمانه آمریکا می‌شد،‌ ازدست‌رفته است. بااین‌حال باید فرصت را مغتنم شمرد و اولاً این سند را با حفظ منافع ملی تبدیل به پروژه‌ها، برنامه‌ها و همکاری‌های واقعی اقتصادی و سیاسی کرد و ثانیاً مدل ارتقاء روابط به سطح راهبردی باید با کشورهای دیگر به‌ویژه همسایگان نیز طراحی و به‌سرعت اجرا شود.
قالیباف خاطرنشان کرد: باوجود اهمیت سند راهبردی فعلی باید به این مطلب توجه کنیم که این سند به ترسیم یک نقشه راه کلی در روابط ایران و چین بسنده کرده است. باید هدف‌های کلی که در این موضوع به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و باید اراده و برنامه‌های لازم برای تبدیل آن به همکاری‌های ملموس در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه اقتصادی شکل بگیرد. روشن است مجلس نظارت خواهد کرد تا هنگامی‌که برای اجرایی شدن این سند، عهدنامه‌ها، قراردادها و موافقت نامه ‌های همکاری بین دو کشور در دستور کار دولت قرار گیرد، به وظیفه خود درزمینهٔ رسیدگی دقیق و به تصویب رساندن آن‌ها مطابق منافع ملی عمل می‌کند و مردم را نیز در جریان همه ابعاد ماجرا قرار خواهد داد.
مجلس در بیانیه‌ای سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای غربی را مشخص کرد
در ادامه نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌‌ای تصریح کردند که  سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران، ملزم کردن طرف‌های متعاهد به لغو کامل تحریم‌ها و درعین‌حال با فرض ماندگاری تحریم‌ها، برنامه‌ریزی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، پیشرفت اقتصادی و ارتقای سطح رفاه و معیشت مردم است.
متن بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات در حال پیگیری کمیسیون مشترک برجام و تأکید بر اجرای دقیق قانون مجلس به شرح زیر است:
در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ تحولاتی در حوزه سیاست خارجی کشور در حال پیگیری و رقم خوردن است که مجلس شورای اسلامی مبتنی بر اصول عزت، حکمت و مصلحت، حفظ منافع ملی با حساسیت و دقت کامل، آن‌ها را رصد خواهد کرد و واکنش متناسب خواهد داشت.
سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران، ملزم کردن طرف‌های متعاهد به لغو کامل تحریم‌ها و درعین‌حال با فرض ماندگاری تحریم‌ها، برنامه‌ریزی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، پیشرفت اقتصادی و ارتقای سطح رفاه و معیشت مردم است.
در سال ۱۴۰۰ که از سوی رهبر حکیم انقلاب به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نام‌گذاری شد، انتظار می‌رود دولت محترم، سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها را مبتنی بر این شعار راهبردی دنبال کند. مجلس یازدهم هم با همین رویکرد نسبت به سفره و معیشت مردم دغدغه‌مند خواهد بود و دراین‌باره هرگونه اقدام تقنینی و نظارتی لازم را دنبال خواهد نمود. 
درباره آنچه این روزها در مذاکرات در قالب کمیسیون مشترک برجام دنبال می‌شود تأکید می‌کنیم که مطابق مفاد قانون مجلس و تأکید همه مسئولان نظام و رهبر معظم انقلاب، لغو تحریم‌ها می‌بایست به‌طور کامل و پس از راستی آزمایی ایران – با ارائه گزارش فنی و سیاسی دولت به کمیسیون‌های انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی و نهایتا تصویب مجلس – انجام و اعلام شود تا آمریکا بتواند به برجام بازگردد.
لغو تحریم‌های ظالمانه برجامی و غیر آن‌که در دولت‌های اوباما و ترامپ به ملت مظلوم ایران اسلامی تحمیل شد باید یکباره و یکپارچه لغو شوند و در این مسیر، انجام هرگونه مذاکره برای تعریف گام‌های متوازن با طرف‌های متعاهد ۱+۴ و آمریکا، عملا ایجاد تأخیر در لغو کامل تحریم‌ها توسط عده‌ای معدود، به ضرر منافع ملت، غیرقابل‌قبول و مغایر اصول عزت، حکمت و مصلحت و سیاست‌های کلی نظام و قانون مجلس تلقی خواهد شد.مجلس شورای اسلامی در اجرای «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» لحظه‌ای کوتاه نخواهد آمد و معتقد است تنها پافشاری بر اجرای این قانون راهبردی است که می‌تواند قدرت و منطق برتر جمهوری اسلامی ایران را به دشمنان دیکته کند و آن‌ها را مجبور نماید تحریم‌ها را به‌طور کامل لغو کنند تا فشار اقتصادی از مردم برداشته شود.همچنین مجلس شورای اسلامی از توسعه روابط راهبردی مبتنی بر احترام متقابل با همه کشورهای دنیا ازجمله چین استقبال می‌کند و مطابق اصول قانون اساسی بر ضرورت تصویب هرگونه قرارداد تعهدآور برای کشور مبتنی بر تفاهم کلی صورت گرفته در مجلس اصرار داشته و پس‌ازآن بر اجرای دقیق آن در جهت منافع و مصالح ملی به‌صورت دقیق نظارت خواهد کرد.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.