اختلافات پنهاني ترامپ و نتانياهو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3919
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۸:۵۶ |

اختلافات پنهاني ترامپ و نتانياهو

مناسبات ميان نخست وزير رژيم صهيونيستي و دونالد ترامپ، طي هفته هاي اخير وارد فاز جديدي شده است، هر چند که طرفين سعي دارند اوضاع جاري را عادي و دوستانه نشان دهند.
اختلافات پنهاني ترامپ و نتانياهو

مناسبات ميان نخست وزير رژيم صهيونيستي و دونالد ترامپ، طي هفته هاي اخير وارد فاز جديدي شده است، هر چند که طرفين سعي دارند اوضاع جاري را عادي و دوستانه نشان دهند. دفتر نخست وزير رژيم صهيونيستي اعلام کرد که نتانياهو در آستانه سفر شينزو آبه به تهران تلفني با او درباره ايران گفت‌وگو کرده است. دفتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي ادعا کرد که آبه مطالبي را در آستانه سفر خود به ايران به اطلاع نتانياهو رسانده است.
بنا بر اين گزارش، نتانياهو در اين گفت‌وگوي تلفني بر لزوم “ادامه فشار عليه ايران، براي متوقف ساختن رفتار خصمانه‌اش در منطقه”! تاکيد کرده است.
اقدام اخير نتانياهو در حالي صورت مي گيرد که قبلا مقامات کاخ سفيد وي را در جريان مذاکرات ترامپ و آبه گذاشته بودند . با اين حال اقدام اخير نخست وزير رژيم صهيونيستي نشان مي دهد که وي نسبت به اظهارات مقامات آمريکايي در خصوص پيامهايي که ترامپ به آبه منتقل کرده است، اطمينان ندارد. طي هفته هاي اخير و متعاقب رايزني هاي مخفيانه دونالد ترامپ و ديگر مقامات آمريکايي با آويگدور ليبرمن رهبر حزب “اسرائيل خانه ما”، آن هم بدون در نظر گرفتن خواسته هاي نتانياهو ،نخست وزير رژيم صهيونيستي را به شدت خشمگين ساخته است.برخي تحليلگران مسائل امنيتي معتقدند که نتانياهو قصد داشته است با اقدام اخير خود در تماس تلفني با شينزو آبه ، پيام نارضايتي خود نسبت به رفتارهاي اخير ترامپ به کاخ سفيد مخابره نمايد.لازم به ذکر است که در جريان سفر “جرد کوشنر” داماد و مشاور ترامپ به سرزمين‌هاي اشغالي نيز يکي از اعضاي تيم همراه وي، با ليبرمن ديدار و گفت و گو کرده است.
نکته ديگر اينکه در بيانيه دفتر نخست وزير رژيم صهيونيستي آمده است که آبه مطالبي را در خصوص سفر خود به ايران به اطلاع نتانياهو رسانده است. تاکيد بر اين جمله در بيانيه رسمي دفتر نتانياهو، نوعي طعنه به مقامات دولت ترامپ محسوب مي شود، به اين معنا که نتانياهو نکاتي که ترامپ و کوشنر به وي ( در خصوص سفر آبه ) بيان نکرده بودند را شخص نخست وزير ژاپن به اطلاع وي رسانده است.
همان گونه که اشاره شد، اظهارات اخير آويگدور ليبرمن، رهبر حزب “اسرائيل خانه ما ” و وزير امور خارجه اسبق رژيم اشغالگر قدس در گفت و گو با شبکه ۱۲ تلويزيون اين رژيم، شوک سختي به نتانياهو و همراهانش وارد ساخته است . ليبرمن در اين مصاحبه تلويزيوني از علام آمادگي خود براي تصدي گري پست نخست وزيري اسرائيل خبر داده است. ليبرمن که در نهايت اصرار وي بر سر مواضع خود مانع از شکل گيري دولت ائتلافي به رهبري نتانياهو شد، هم اکنون در حالي که حزب متبوعش تنها پنج کسي در پارلمان رژيم صهيونيستي ( کنست) در اختيار دارد، تمايل خود مبني بر حضور در راس معادلات سياسي و اجرايي اسرائيل را علني ساخته است .
با اين حال نگراني اصلي نتانياهو، صرفا خيز برداشتن ليبرمن براي رقابت با وي نيست!
ليبرمن اين اظهارات را دقيقا يک هفته پس از رايزني هاي پنهاني و غير علني با يکي از اعضاي تيم همراه جرد کوشنر ( داماد ترامپ) به سرزمين‌هاي اشغالي صورت داده است. فراتر از آن، نتانياهو به خوبي مي داند که ترامپ و ليبرمن حدود دو هفته قبل و قبل از اينکه مهلت نخست وزير رژيم صهيونيستي براي تشکيل کابينه ائتلافي به پايان برسد، مکالمه تلفني طولاني مدتي با يکديگر داشته اند. اگرچه ترامپ به نتانياهو اعلام کرده بود که هدف رايزني هاي کاخ سفيد با ليبرمن، قانع کردن وي براي ائتلافي با وي است، اما اظهارات اخير ليبرمن نشان مي دهد که وي در مکالمات و ديدارهاي خود با مقامات کاخ سفيد وعده هاي ديگري از آنها دريافت کرده است!

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.