هیولایی به نام «کرونالودگی» - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36564
  پرینتخانه » اجتماعی, اسلایدر تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶ |
هوای دودی پایتخت و شیوع کرونا، جان شهروندان را بیش از گذشته به خطر انداخته است؛

هیولایی به نام «کرونالودگی»

آلودگی هوا برای همه ما، شمشیر را از رو بسته، همه ما داریم در این شهر دودی و نفس‌گیر، دچار مرگ خاموش می‌شویم و حواسمان نیست. واضح است که آلودگی با احدی تعارف ندارد.
هیولایی به نام «کرونالودگی»

گروه اجتماعی
آلودگی هوا برای همه ما، شمشیر را از رو بسته، همه ما داریم در این شهر دودی و نفس‌گیر، دچار مرگ خاموش می‌شویم و حواسمان نیست. واضح است که آلودگی با احدی تعارف ندارد، آمارها مدام هشدار می‌دهند، هرسال ۴ تا ۵ هزار مرگ به دلیل همین آلاینده‌ها در پایتخت رخ می‌دهد، این‌ها یک‌مشت عدد و رقم بیهوده نیست، بلکه حقایقی را افشا می‌کند از این‌که در سال‌های اخیر تقریبا هیچ گام بزرگی برای کنترل آلودگی هوا برداشته نشده و اگر اکنون وضعیت اسفبار بوده و کلاف مشکل در شهرهای بزرگ کور و پر گره به نظر می‌آید، به این دلیل است که اراده‌ها کمرنگ بوده و ما سال‌هاست در حال خفه شدن زیر چتر خاکستری آسمانیم….برخی می‌گویند، حل ریشه‌ای آلودگی هوا  مستلزم بودجه است، چون بخشی از دستگاه‌های مسئول از نبودن بودجه دم می‌زنند و بخشی دیگر از نبودن اراده برای حل مشکل؛ دو موضوعی که تا هست، بقای آلاینده‌ها و پس‌لرزه‌هایش حتمی‌خواهد بود و شاید نبودن اراده، نقش پررنگ‌تری را در این جریان ایفا کند و البته پای علل دیگری هم در میان است….
راستش خودمان هم خسته شده‌ایم از بس در مورد آلودگی هوا نوشته‌ایم و تا توانسته‌ایم گله کرده‌ایم که آخر نمی‌شود در فصول سرد، هرسال
 آش همین آش و کاسه همین کاسه باشد. هی شکوه کرده‌ایم که ما دلمان آسمان آبی می‌خواهد، اما گوش شنوایی نیست.
چه در تهران و چه در سایر نقاط کشور مجموعه‌ای از غفلت‌ها دست‌به‌دست هم داده و وضعیت فعلی را به وجود آورده است. ما باید بپذیریم که نقص‌ها، سستی‌ها و اشکالات موجود ریشه در تاریخ دارد و باید برای ساماندهی این وضع کاری کرد. 
آن‌گونه که آمارها می‌گوید، پایتخت‌نشینان از ابتدا تا انتهای پاییز۵۳ روز هوای قابل‌قبول و ۳۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کم‌تر از ۲/۵ میکرون) را تنفس کرده‌اند و از ابتدای امسال، ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۱ روز هوای قابل‌قبول، ۸۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵۰ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌های سنی را تجربه کرده است.
 در مدت مشابه سال گذشته، پایتخت ۲۵ روز هوای پاک، ۱۸۰ روز هوای قابل‌قبول، ۶۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز هوای ناسالم برای همه افراد را پشت سر گذاشته، این وضعیت ما را واداشته تا به‌صراحت نتیجه بگیریم که اهداف موردنظر درزمینه کاهش آلودگی هوا محقق نشده است. شاخص کیفیت هوای تهران تا ظهر جمعه بالاتر از عدد ۱۶۰ بوده که نشان‌دهنده هوای ناسالم برای همه گروه‌های جامعه است. صفحه اول پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت نیز هشدار داده، افراد مبتلابه بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند و افراد دیگر باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. 
 رسیدن شاخص کیفیت هوا در تهران به عدد ۲۰۰ 
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی هم از تداوم آلودگی هوا تا پنج روز آینده در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور خبر داده است. «صادق ضیاییان» در این رابطه به ایسنا گفته: «با توجه به پایداری و سکون ‌‌نسبی جو در پنج روز آینده، به‌ویژه از ۱۲ دی تا یک‌شنبه ۱۴ دی هوای شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور ازجمله تهران   آلوده خواهد بود و از بعد‌ازظهر روز یک‌شنبه و در روز دوشنبه با جریانات شمالی هوا روی دریای خزر، در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بارش پراکنده همراه با کاهش نسبی دما دور از انتظار نیست». مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به آسمان تهران در ۱۳ دی‌ماه نیز اشاره داشته که «صاف و غبارآلود با حداقل دمای یک و حداکثر دمای ۱۱ درجه سانتی‌گراد است و در روز یک‌شنبه (۱۴ دی) نیز کمی ابری و غبار‌آلود در بعد‌ازظهر افزایش ابر و گاهی وزش باد با حداقل دمای صفر و حداکثر دمای ۱۱ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود». همین توضیحات حکایت از تداوم آلودگی دارد، مضاف بر آنکه ضیاییان، این احتمال را هم داده است که هفته آینده شاخص کیفیت هوا در تهران به عدد ۲۰۰ برسد و کیفیت هوا در شرایط بسیار ناسالم قرار گیرد.
 توپ آلودگی در زمین مردم!/ قصورات سوخت مازوت در نشر آلاینده‌ها
پیروز حناچی، شهردار پایتخت نیز در توییتی نوشته، طبق نظر کارشناسان کاهش یک‌درجه‌ای دمای منازل، مصرف گاز خانگی را به میزان ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. او ضمن درخواست از مسئولان برای کاهش مصرف سوخت‌های غیراستاندارد، از شهروندان خواسته با این حرکت جمعی، به کاهش آلودگی هوا کمک کنند. برخی می‌گویند شهردار با این سخنان، فرافکنی کرده و توپ مسئولیت را انداخته در زمین مردم، او با این توییت و این لحن کمک‌خواهانه، بار را از دوش همه آن‌ها که مسئول‌اند برداشته و گذاشته روی گرده‌های مردم، مردمی که آخر این صف‌اند، کسانی که مرغ عزا و عروسی‌اند و دیگران برایشان تصمیم می‌گیرند، تصمیم‌های غلط  اندر غلط و گاهی نه تصمیمی می‌گیرند و نه اقدامی، همین است که آلودگی، نفس‌ها را در سینه حبس کرده است اما بعد از فاش شدن سوخت مازوت، دیگر نمی‌توان صرفامردم را مقصر جلوه داد. عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، خواستار کاهش منابع آلاینده به‌خصوص ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها شده.او گفته، به دلیل پایداری هوا و استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها، شرایط هوای شهر تهران و سایر کلان‌شهرها وضعیت بدتری پیدا می‌کنند. 
«عیسی کلانتری»، رئیس سازمان محیط‌زیست نیز، روز ششم دی گفته بود به دلیل کمبود برق نمی‌‌توان همه نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند را تعطیل کرد و دست سازمان محیط‌زیست در این زمینه بسته است.
او اعلام کرده بود که نیروگاه‌های شرق تهران می‌توانند از سوخت مازوت استفاده کنند، اما نیروگاه‌های غرب حتما باید از گاز استفاده کنند. شهردار پایتخت هم از مسئولان درخواست کرده برای کاهش مصرف سوخت غیراستاندارد در کلان‌شهرها کاری‌کنند اما «داریوش گل علیزاده»، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به این اظهارات، تأکید کرده، نیروگاه‌های اطراف تهران به‌هیچ‌عنوان امسال از سوخت مازوت استفاده نکرده و در زمان افزایش مصرف گاز خانگی از سوخت جایگزین گازوئیل باکیفیت مصرفی یورو ۴ استفاده می‌کنند. 
گل علیزاده، آلودگی روزهای اخیر را با تجمع آلودگی‌های مختلف ازجمله منابع خودرو مرتبط دانسته که دیزل سوز هستند و منجر به افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کم‌تر از ۲/۵ میکرون در هوا می‌شوند. او سپس گوشزد کرده که اتوبوس‌های فرسوده تهران سهم ۶۰ درصدی و خودروهای فرسوده سهم ۱۰ درصدی را در آلودگی هوای تهران بر عهده‌دارند و به تعبیر ما آزادانه آلودگی را به هوای شهر پمپاژ می‌کنند که این را باید اضافه کرد به موتورسیکلت‌ها که سهم ۲۰ درصدی در انتشار آلاینده‌ها دارند و پیر و فرسوده‌اند و همچنان در تهران ویراژ می‌دهند و راه‌حل این معضل، نوسازی ناوگان فرسوده و نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای دودزاست.
«محمد رستگاری» معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران هم پایش را در یک کفش کرده که هنوز در تهران نیروگاه‌ها و صنایع مازوت نسوزانده‌اند و تمام حرفش این است که محیط‌زیست استان تهران، سوخت مورداستفاده در صنایع و نیروگاه‌های بزرگ مخصوصا در فصل زمستان را به‌صورت روزانه کنترل و بررسی می‌کند، بر همین اساس در دو نیروگاه بزرگ طرشت و بعثت تهران به‌هیچ‌وجه از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند. 
رستگاری در مورد سوخت‌های مورداستفاده دو نیروگاه پرند و پاکدشت نیز تأکید کرده، تاکنون سوخت این نیروگاه‌ها گازوئیل بوده زیرا افت فشار گاز در زمستان، امکان استفاده از گاز و مازوت را محدود می‌کند. معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران در پاسخ به «رسالت» هم مشابه همین عبارات را به‌کاربرده و تأکید کرده، مهم‌ترین علت آلودگی پایتخت، ذرات معلق کم‌تر از ۲/۵ میکرون است که خودروهای فرسوده و دیزلی  بیشترین سهم را در انتشار آن دارند و دستکم امسال، صنایع بزرگ اطراف شهر تهران، اقدام به مصرف سوخت مازوت نکرده‌اند. از سوی دیگر تهران بارگذاری بیش از ظرفیت محیط زیستی دارد و این آلودگی هوا را تشدید می‌کند. 
«انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران هم بر این باور است که در حال حاضر هیچ صنایع و نیروگاهی در تهران از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند و این موضوع مورد تأيید شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و محیط‌زیست استان تهران است. به‌این‌ترتیب صنایع از سوخت گاز و گازوئیلی که حداقل ۵۰ درصد آن از یورو ۴ برخوردار است، استفاده می‌کنند. اما «مسعود تجریشی»، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست این نظر را قبول ندارد. او در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم که آیا برآوردهایی انجام‌شده مبنی بر این‌که نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ اطراف تهران از سوخت مازوت استفاده می‌کنند یا خیر؟ گفته: « طبق بررسی‌هایی که داشته‌ایم در روزهای اخیر، تعدادی واحد ریخته‌گری تهران از سوخت مازوت استفاده‌  کرده‌اند و متأسفانه طبق آخرین بررسی‌هایی که در ابتدای هفته گذشته از صنایع بزرگ اطراف تهران انجام داده‌ایم، مطلع شدیم تعدادی از نیروگاه‌های تهران از سوخت مازوت استفاده کرده‌اند».
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد اقدامات این سازمان برای توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران هم به نامه‌ای اشاره‌کرده که، به دادستانی تهران ارائه و درخواست شده با اقدامات قضائی در اسرع وقت با مازوت‌سوزی نیروگاه‌های تهران برخورد و با آن مقابله کنند.
تجریشی یکی از علل مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران را به دلیل افت فشار گاز دانسته و خاطرنشان کرده: غالبابا سرد شدن هوا، فشار گاز در بخش خانگی افزایش می‌یابد و نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ نیز برای جلوگیری از کاهش تولیداتشان به‌سمت مازوت‌سوزی می‌روند که لازم است صرفه‌جویی‌های جدی در بخش گاز خانگی صورت پذیرد.
«اسماعیل کهرم»، مشاور اسبق سازمان محیط‌زیست هم به این موضوع اشاره دارد که ما امسال نتوانسته‌ایم مازوت بفروشیم و در این رابطه به «رسالت» توضیح می‌دهد: «قبلا به امارات می‌فروختیم و این کشور در اقیانوس‌های عمیق که تلاطم هوا بسیار زیاد است و آلودگی بسیار کمی تولید می‌کند، آن را می‌سوزاند اما در حال حاضر امارات مازوت ما را نمی‌خرد، چون دارای گوگرد و فسفر است و هفت برابر بیش‌ازحد مجاز است. یعنی نیم درصد باید گوگرد و فسفر داشته باشد که مازوت ما ۳/۵درصد دارد، بنابراین انبارهای ما پر از مازوت است و مجبوریم در نیروگاه‌ها بسوزانیم. منابع دیگری که تولید آلاینده می‌کردند کم بود که حالا مازوت هم به آن‌ها اضافه‌شده است و در این وضعیت، هوای تهران از این بهتر نخواهد بود».
 قانون بر زمین‌مانده هوای پاک
برخی می‌گویند، زخم آلودگی هوای پایتخت التیام نیافته، چون به اجرای قانون هوای پاک‌تن نمی‌دهیم، این قانون در مرداد ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و نزدیک به سه سال از تصویب آن می‌گذرد و ۲۶ دستگاه متولی مهار آلاینده‌ها کاری نمی‌کنند. «کهرم» دراین‌باره به «رسالت» می‌گوید: بودجه‌ای نداریم تا بتوانیم این قانون را به اجرا دربیاوریم، بودجه‌ای باید در کار باشد تا ظرف ۱۰ سال فضای سبز ایجاد کنیم. بودجه‌ای باید باشد تا واگن مترو آن‌قدر خریداری کنیم که مردم از اتومبیل شخصی استفاده نکرده و نسبت به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی ترغیب شوند. بی‌تردید نوسازی ناوگان فرسوده خودروها اعتبار می‌خواهد، سال‌ها پیش قرار بود افراد خودروی فرسوده را تحویل بدهند و درازای آن پولی دریافت کرده و اتومبیلی نو بخرند اما میلیاردها دلار بودجه می‌خواهد که نداریم اما فارغ از نداشتن پول، دستگاه‌های مسئول هم اراده‌ای برای حل مسئله آلودگی ندارند، آلودگی حرف و شعار نیست، واقعیت است و به‌اندازه کرونا اهمیت دارد و پای جان مردم در میان است اما این‌طور به نظر می‌رسد که آلاینده‌ها برای آنان مهم نیست».
«مسعود تجریشی»، معاون سازمان محیط‌زیست نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر «با اشاره به این‌که تقریباهیچ‌یک از دستگاه‌های مسئول به وظایف خود درزمینه کنترل آلاینده‌های هوا عمل‌نکرده‌اند و به‌زودی معرفی می‌شوند، گفته: «در بسیاری از موارد، دستگاه‌ها می‌گویند عدم توجه به اعتبارات اجرایی این قانون، باعث معطل ماندن آن شده اما جالب است که حتی صداوسیما هم که باید برنامه‌های آموزشی رایگانی برای آگاهی بخشی خطرات آلودگی هوا پخش کند، از ما پول می‌خواهد و وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت، هیچ اطلاعاتی از ارتباط آلودگی هوا و بیماری کرونا منتشر نمی‌کند و اطلاعات موجود از سوی سازمان محیط‌زیست منتشر می‌شود». رئیس سازمان محیط‌زیست کشور هم در حاشیه جلسه هیئت دولت دراین‌باره گفته: «در تهران قانون هوای پاک در حال زیر پا گذاشته شدن است و مسئول رسیدگی به آن دادستانی کل است».
طی این سال‌ها باید برای حذف خودروهای کاربراتوری، ارتقا استاندارد سوخت و تولید خودروها و گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی از سوی دستگاه‌های متولی اقداماتی صورت می‌پذیرفت اما درواقع اقدامات کمی انجام‌گرفته است. برخی علت اصلی اجرایی نشدن قانون هوای پاک را فارغ از عدم تأمین اعتبار لازم، قصورات شهرداری، وزارت کشور، قوه قضائیه و وزارت نفت و صنعت می دانند، چراکه به وظایف اصلی خود عمل‌نکرده‌اند. در قانون هوای پاک پیش‌بینی‌شده بود صنایع آلاینده از شهرهای بزرگ خارج و در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند و یا سوخت مازوت حذف شود اما عملاهیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها محقق نشده است و حتی فراتر از آن، سازمان ملی استاندارد باید استاندارد خودروها را به یورو چهار و یورو پنج می‌رساند که عملی نشده و در مورد خودروهای فرسوده هم اقدام عملیاتی به‌منظور نوسازی صورت نگرفته است.
 «علی اعطا»، سخنگوی شورای شهر تهران هم تأکید کرده که ناوگان اتوبوسرانی باید نوسازی شود نه این‌که فیلتر جاذب دوده روی اتوبوس‌های فرسوده نصب شود. اعطا همچنین تأکید کرده که آلایندگی موتورسیکلت ۱۸ برابر یک خودرو است و طرح‌هایی مانند  جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با کاربراتوری کم‌تر دنبال شده است. داریوش گل‌علیزاده معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط‌زیست خبرگزاری تسنیم بابیان این‌که تاکنون هیچ اقدام جدی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده انجام‌نشده، عنوان کرده: طبق نتایج بررسی‌ها و تحقیقاتی که به‌تازگی به‌دست‌آمده، ۵۴ درصد خودروهای عمومی شهر تهران فرسوده هستند که باید نسبت به از رده خارج کردن آن‌ها اقدام جدی صورت گیرد، سؤال اساسی این است که چرا اقدام مؤثری برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده انجام‌نشده است؟
حمایت دولت در توسعه و بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در مصوبات و آیین‌نامه‌های اجرایی قانون هوای پاک  تصریح‌شده است و شینا انصاری، رئیس اداره‌ کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران عنوان کرده، تأمین اعتبارات لازم برای توسعه، بهبود و ساماندهی ناوگان حمل‌ونقل همگانی از محل صرفه‌جویی سوخت، تنظیم سیاست‌های بخش حمل‌ونقل همگانی شهری برای دستیابی به سهم ۷۵ درصدی حمل‌ونقل عمومی از کل سفرهای شهری، حمایت مالی دولت برای تأمین تجهیزات و خرید واگن مترو ازجمله این موارد هستند. 
از طرفی مهم‌ترین رویکرد برای کاهش آلودگی هوا جلوگیری از بارگذاری بیشتر منابع ثابت و متحرک مولد آلودگی در شهر تهران است. 
اخیرادر گزارشی به این موضوع پرداختیم که اطلاعات آخرین سیاهه انتشار شهر تهران؛ حکایت از آن دارد که منابع متحرک، بالاترین سهم را در تولید ذرات معلق مهم‌ترین آلاینده هوا در پاییز و زمستان به خود اختصاص داده‌اند.
 بر این اساس سهم منابع متحرک یعنی خودروهای شخصی، تاکسی، موتورسیکلت، اتوبوس و کامیون در تولید ذرات معلق کم‌تر از۲/۵میکرون ۶۰ درصد است و نقش کامیون‌ها در تولید ذرات معلق حدود ۱۶ درصد و به نسبت سایر منابع متحرک ازجمله خودروهای شخصی که حدود ۱۴ درصد بوده، سهم بیشتری دارد و موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌ها به ترتیب حدود ۱۰ و ۶ درصد در آلودگی هوای تهران مؤثر هستند. منابع ثابت هم در آلودگی هوا و تولید ذرات معلق سهم بسزایی دارند، مثلاسهم صنایع و نیروگاه‌های تهران و اطراف آن در تولید ذرات معلق کم‌تر از ۲/۵ میکرون حدود ۳۰ درصد گزارش‌شده و پالایشگاه‌ها حدود ۴/۴ و پایانه‌های اتوبوس نیز ۲/۳ درصد در آلودگی هوای تهران سهم دارند. محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اذعان به این‌که به دلیل فرسودگی ناوگان، بازسازی و بهسازی اتوبوس‌های فرسوده موجود را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفته، در حال حاضر بیش از ۳۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده هستند که آلودگی آن‌ها از اتوبوس‌هایی که هنوز به سن فرسودگی نرسیده‌اند، به‌مراتب بیشتر است.
وی بر این موضوع هم تأکید کرده که معمولابا ورود به فصل پاییز به دلیل افزایش ترددهای درون‌شهری و وقوع پدیده اینورژن، آلودگی هوای تهران تشدید می‌شود و سهم اتوبوس‌های شرکت واحد در تولید ذرات معلق هوای تهران ۵ درصد و در تولید آلاینده‌های گازی تنها نیم درصد است.
این موارد نشان می‌دهد، قانون هوای پاک در دستور کار نیست. در این قانون، افزایش ۵ درصدی حمل ونقل عمومی قانونی شده که به مرحله اجرا نرسیده است. پیش‌تر علی‌محمد شاعری از نمایندگان پیشین مجلس با اشاره به ماده ۱۵ قانون هوای پاک مبنی بر وظیفه شهرک‌ها، واحدهای صنعتی و تولیدی جدیدالاحداث به اختصاص فضای سبز ۱۰ درصدی گفته بود: این ماده تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است. نظارتی به ایجاد فضای سبز هم صورت نگرفته است. شرکت‌های شهرک‌های صنعتی مکلف‌اند حداقل ۱۰ درصد از فضای تخصیص داده‌شده جهت احداث واحد مربوطه را به ایجاد فضای سبز اختصاص دهد. سرانه فضای سبز در کشور بسیار پایین است و یکی از علت‌های آلوده بودن هوا کاهش پوشش گیاهی شهرهای بزرگ است. 
  آلودگی هوا فرد را در برابر ویروس کرونا ضعیف‌تر می‌کند
ثمره تمامی اقداماتی که باید انجام می‌دادیم و ندادیم، مرگ ۳۳ هزار نفر در سال است که علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرده سالانه ۳۳ هزار نفر در کشور براثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و در سال ۹۷ مرگ ۳ هزار شهروند بالای ۳۰ سال تهران براثر آلودگی هوا بوده و حالا این مسئله نگران‌کننده‌تر است، در پی تشدید آلودگی هوا و پیش‌بینی ادامه این وضعیت طی روزهای آینده، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران روز گذشته به ریاست استاندار تهران و با حضور دکتر زالی فرمانده ستاد کرونای تهران و نمایندگان سازمان‌های مربوطه تشکیل جلسه اضطراری داد و «علیرضا زالی»، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران  در این جلسه تصریح کرد که «اکنون به سمت کاهش شدت موج سوم شیوع ویروس کرونا می‌رویم اما این وضعیت در تهران به خاطر چگالی جمعیت با کندی پیش می‌رود و آلودگی هوا نیز مزید علت است».
  او بابیان این‌که آلودگی هوا به بخشی از سیستم تنفسی آسیب می‌زند، تأکید کرده که این شرایط فرد را در برابر ویروس کرونا ضعیف‌تر می‌کند.
نتایج بررسی‌های انجام‌شده در برخی از کلان‌شهرهای کشور نیز که از سوی وزارت بهداشت اعلام‌شده، نشان می‌دهد، به ازای هر ۱۰ میکروگرم افزایش غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۲/۵ میکرون، احتمال مرگ به علت کرونا را ۶ درصد، دی‌اکسید نیتروژن ۱۵ درصد و ازن را ۷ درصد افزایش می‌دهد.نتایج این گزارش حکایت از آن دارد که آلودگی هوا در سطح جهان به‌عنوان چهارمین علت مرگ زودرس پس از فشارخون بالا، مصرف دخانیات و سوءتغذیه بوده و دومین عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر پس از استعمال دخانیات شناخته‌شده است. مواجهه طولانی‌مدت با ذرات معلق و گازهای آلاینده نظیر دی‌اکسید نیتروژن باعث افزایش بیش‌ازحد گیرنده ACE 2 در ریه می‌شود که افزایش گیرنده‌های فوق باعث افزایش بار ویروس کرونا و اختلال سیستم دفاعی بدن در بیمارانی می‌شود که در معرض آلاینده‌های هوا بوده‌اند بنابراین؛ توصیه می‌شود:
_ به‌منظور کاهش اثرات سوء ناشی از کرونا در زمان اپیدمی کرونا مرتباوضعیت کیفیت هوای منطقه محل سکونت خود را از طریق رسانه‌ها بررسی کنید.
_ در شرایط آلودگی هوا بهترین راه کاهش مواجهه با آلاینده‌ها، ماندن در خانه است که این موضوع در زمان اپیدمی کرونا 
به همراه رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی بسیار مهم است.
_ ضروری است هنگام خروج از منزل حتمااز ماسک استفاده کنید.
_هنگام آلودگی هوا از قدم زدن در پارک و دویدن در فضای باز خودداری کنید و در منزل نیز فعالیت روزانه خود را کاهش دهید.
_غذاهای سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان شامل میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید و از مصرف غذای چرب، فست‌فود و فرآوری شده خودداری کنید.
_ اگر در خانه از سیستم‌های تهویه هوا استفاده می‌کنید
 فیلترهای آن را به‌موقع تمیز و در صورت نیاز تعویض کنید.
_ استفاده از دستگاه تصفیه هوای دارای سیستم ازن ساز و اشعه ماورا بنفش به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
_ ضروری است از فعالیت‌هایی که باعث آلودگی هوا در فضای بسته می‌شود مانند روشن کردن شمع و عود خودداری کنید.
ماجرای وارونگی هوا در فصول سرد سال و افزایش آلاینده‌ها در شهرهای بزرگ، داستانی پرتکرار است و مردم هم کم‌کم دارند عادت می‌کنند که هرسال در چنین روزهایی به تعطیلات بروند!
 نسخه تعطیلی تهران، راه‌حلی مؤثر است؟
غول خاکستری آلودگی هوا با همه ترسناکی‌اش دیگر به بخشی از زندگی مردم تبدیل‌شده و گویا با همه عوارض خطرناکی که بازدم آن  برای ریه‌های مردم ایجاد می‌کند، مسئولان، بزرگ‌ترین راه چاره را، فرار از مقابل این غول بی شاخ و دم می‌بینند و همچنان میدان را برای تاخت‌وتاز او باز می‌گذارند اما به‌راستی آیا «تعطیلی» تنها راه‌حل است؟ اصولا این راه‌حل چقدر در کاهش میزان آلودگی هوا اثر دارد؟ روز گذشته «انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران با اعلام این‌که افزایش غلظت ذرات معلق ۱۰ الی ۱۵ درصد شیوع، انتقال و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را نیز افزایش می‌دهد، گفته بود، ضمن این‌که باید شدت و نظارت جدی‌تری بر تمامی عوامل کاهش خطر داشته باشیم، تعطیلی هم لازم است. «اسماعیل کهرم»، مشاور اسبق سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با «رسالت» تأکید می‌کند: «تعطیلی تهران مثل مصرف مسکن است و راهکار نیست. اگر قرار بود تعطیلی علاج باشد که ما دیگر شاهد آلودگی نبودیم. مسئله این است که با یکی ،دو روز تعطیلی هم اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد و تا وقتی ایستایی هوا برقرار است، یعنی نه بادی می‌وزد و نه باران و برفی می‌بارد، وضع به همین منوال خواهد بود. ما باید به دنبال راه‌حل‌های ریشه‌ای باشیم. سال‌هاست ۳ میلیون اتومبیل و به‌همین تعداد موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند که هر موتورسیکلتی  ۸ برابر اتومبیل آلایندگی دارد. به‌جای تمام باغ‌ها از پیچ شمیران تا تجریش، ساختمان احداث کرده‌اند و بعد هم جلوی حرکت باد را که از جنوب غربی به شمال شرقی می‌وزد با همین ساخت‌وسازهای بلندمرتبه گرفته‌اند. ۳۰ درصد از صنایع بزرگ کشور را هم دور تهران قرار داده‌اند، در این شرایط چه انتظاری داریم؟ در ماه‌های دی و بهمن و تا اواسط اسفندماه، شاهد پدیده وارونگی هوا هستیم، به این معنا که دودودم اتومبیل‌ها و صنایع می‌خواهد به سمت بالا فرار کند اما یک‌لایه هوای سرد، روی آن را می‌گیرد و مثل دم‌کنی عمل می‌کند. به‌عنوان‌مثال، بخاری که در قابلمه است، به علت سبکی می‌خواهد بالا برود و از در قابلمه فرار کند ولی این دم‌کنی، اجازه فرار نمی‌دهد و بخار به دم‌کنی می‌خورد و به پایین‌ برمی‌گردد. بنابراین لایه هوای سرد هم نمی‌گذارد دودودم از بالای تهران فرار کند».

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.