درباره‌ مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمی‌کنیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3572
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰:۵۸ |
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها:

درباره‌ مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمی‌کنیم

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصرديروز در ديداري ۳ ساعته با هزاران نفر از استادان و اعضاي هيئت هاي علمي دانشگاه‌ها با تمجيد از پيشرفت‌هاي حقيقي دانشگاه‌ها و مراکز علمي، پيشرفت پر شتاب و جهش علمي را براي رسيدن ايران اسلامي به اوج، ضروري خواندند
درباره‌ مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمی‌کنیم

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصرديروز در ديداري ۳ ساعته با هزاران نفر از استادان و اعضاي هيئت هاي علمي دانشگاه‌ها با تمجيد از پيشرفت‌هاي حقيقي دانشگاه‌ها و مراکز علمي، پيشرفت پر شتاب و جهش علمي را براي رسيدن ايران اسلامي به اوج، ضروري خواندند و با اشاره به هوشياري ايران در مقابل فريب آمريکا براي پيشبرد «تاکتيک مذاکره در سايه راهبرد فشار» تأکيد کردند: روز قدس امسال از هر سال مهمتر است چرا که آمريکا و برخي دنباله هايش با «معامله قرن» به‌دنبال به فراموشي سپردن مسئله فلسطين در جهان هستند که البته ناکام خواهند ماند.
رهبر انقلاب اسلامي، روز قدس امسال را از هر سال ديگر مهمتر دانستند و گفتند: دليل اين اهميت مضاعف، اقدامات خيانت‌بار آمريکا و دنباله هاي آن در منطقه، براي جا انداختن معامله قرن است.
حضرت آيت الله خامنه اي تفاوت شرايط کنوني قضيه فلسطين را با گذشته، در ادبيات و لحن صريح آمريکا و دنباله‌هايش براي حذف موضوع فلسطين دانستند و افزودند: بنابراين راهپيمايي روز قدس که دفاع از فلسطين به‌وسيله حضور مردمي است، امسال مهمتر است.ايشان تأکيد کردند: دفاع از فلسطين يک مسئله صرفاً اسلامي نيست بلکه وجداني و انساني هم است و البته براي مسلمانان وجه شرعي و ديني هم دارد.رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنانشان با اشاره به جايگاه برجسته و ممتاز اساتيد، دانشمندان، متخصصان و کارشناسان، سخنان شماري از اساتيد و محققان در اين ديدار را واقعاً قابل استفاده و خوب خواندند و گفتند: حرکت علمي و پيشرفت‌هاي دانشگاه‌ها در دهه هاي اخير به معني واقعي کلمه چشمگير و برجسته است اما جرياني با سرمنشأ خارجي و با امتداد داخلي سعي دارد با بي‌ارزش نشان دادن و يا کوچک شمردن حرکت علمي کشور و پيشرفت‌هاي به‌دست آمده، مردم و جوانان را نااميد کند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر سازمان يافته بودن اين جريان افزودند: يک نمونه از اين جريان، «پروژه ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد براي ايران» است که هدف آن، زير سؤال بردن پيشرفت‌هاي علمي و دانشگاهي است و متأسفانه عده اي هم در داخل در حرکتي مرکب از خباثت و خيانت با آنها هم‌صدايي مي‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامي با استناد به گزارش هاي مراکز رتبه‌بندي بين المللي درخصوص ارتقاي جايگاه دانشگاه‌هاي کشور خاطرنشان کردند: ايران اکنون۱۴ ميليون دانش آموخته دانشگاهي دارد و بيش از پنج درصد از جمعيت کشور دانشجو هستند که اين آمارها نشان دهنده پيشرفت در دانشگاه‌ها است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به برخي اقدامات و تبليغاتِ جرياني که به دنبال کم سواد نشان دادن نخبگان و اساتيد ايراني است، گفتند: اگر دانشگاه‌ها و محققان و اساتيد ما کم عمق هستند، پس پيشرفت‌هاي خيره کننده در نانو، علوم هسته اي و غني سازي بيست درصد و سلول‌هاي بنيادي را چه کساني انجام داده اند؟
ايشان افزودند: پيشرفتهاي علمي کشور به گونه اي است که افراد به ظاهر غيرسياسي ولي با باطن سياسي نيز مجبور به اعتراف به اين پيشرفت‌ها شده اند.
رهبر انقلاب اسلامي، خاطرنشان کردند: اين پيشرفت‌ها در دانشگاه‌هايي به دست آمده است که مبنا و اساس ايجاد آنها براي وابسته کردن کشور بود اما اکنون همين دانشگاه‌ها، با طي مسير ناهموار و عبور از مزاحمت هاي گوناگون در مسير خود، پرچم استقلال و پيشرفت علمي را به اهتزاز در آورده اند.
ايشان با تأکيد بر اينکه ما به اين حد از پيشرفت علمي به هيچ وجه راضي نيستم و تا رسيدن به نقطه مطلوب و شايسته فاصله زيادي داريم، گفتند: بايد در گام دوم به نقطه اوج برسيم.
رهبر انقلاب اسلامي جبران عقب ماندگي تاريخي کشور از لحاظ علمي را نيازمند حرکت جهشي دانستند و خاطرنشان کردند: البته اين حرکت پررنج و پر زحمت است اما در نهايت شيرين است.
حضرت آيت الله خامنه اي تمجيد از دانشگاه‌ها و پيشرفت هاي علمي را به معناي ناديده گرفتن مشکلات، عيب ها و نقايص در دانشگاه‌ها ندانستند و افزودند: در محيط هاي دانشگاهي در زمينه‌هاي علمي، فرهنگي، تربيتي و نحوه مديريت ها مشکلاتي وجود دارد که از جمله آنها «کيفيت تحصيل در برخي رشته ها» و «برخي مدارک تحصيلي» است که عمق علمي در آنها لحاظ نشده است.
حضرت آيت الله خامنه‌اي در ادامه به وظيفه مهم دانشگاه‌ها در قبال جامعه يعني «مواجهه با مسائل اجتماعي و تلاش براي يافتن راه‌حل‌هاي آن» پرداختند و گفتند: دانشگاه نبايد از مسائل مردم و جامعه منفک و منزوي باشد، بنابراين اساتيد و جامعه دانشگاهيان با ايجاد ساز و کار مناسب بکوشند دانشگاه را درگير مسائل اجتماعي کنند، البته دستگاه‌هاي مختلف نيز وظيفه دارند از دانشگاه‌ها کمک و راهنمايي بخواهند.
مسئله «آسيب‌هاي اجتماعي» نمونه‌اي بود که رهبر انقلاب اسلامي دانشگاهيان را به نقش‌آفريني براي يافتن راه‌حل آن دعوت کردند.
ايشان جدا شدن اساتيد از مسائل مردم و جامعه را موجب گرفتار شدن جامعه دانشگاهي به آسيب‌هاي مشابه محيط هاي روشنفکري دانستند و افزودند: جريان روشنفکريِ نشأت گرفته از غرب از ابتداي شکل‌گيري در کنار مردم نبود بلکه با نشستن در برج عاج از بالا به مردم و مسائل آنان نگاه مي‌کرد و اهل خطر و اقدام نيز نبود، همچنانکه در جريان انقلاب عظيم اسلامي، روشنفکران يا در صفوف آخر بودند و يا تا آخر کار نيز به مردم ملحق نشدند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي، شرط اساسي براي پيشرفت علمي کشور را وجود «اميد» برشمردند و با هشدار در خصوص وجود جرياني در داخل و خارج که با اخبار دروغ و تحليل هاي مغرضانه به دنبال دميدن روح نااميدي و انکار دستاوردهاي پر افتخار علميِ ايران است، افزودند: «جريان يأس‌آفرين» به‌دنبال آن است که دانشجويان نخبه را بي‌انگيزه يا ترغيب به خروج از کشور کند و استادان را نيز که ميانداران مسائل دانشگاه هستند، از پيشرفت علمي مأيوس کند.
ايشان پيشرفت‌هاي علمي ايران را موجب نگراني قدرت‌هاي استعمارگر و سلطه‌گر دانستند و گفتند: شتاب پيشرفت علمي کشور، ادعاي ما نيست بلکه مراکز علم‌سنجي دنيا اعلام کردند که شتاب پيشرفت علمي ايران ۱۳ برابر متوسط دنيا است و در برخي علوم، ايران در رتبه‌هاي برتر جهاني قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامي، با تأکيد بر ضرورت آگاهي دانشگاهيان از موفقيت‌هاي عظيم علمي کشور افزودند: گشت‌وگذار علمي و ديدن پيشرفت‌هاي علمي کشور بايد در برنامه اساتيد و دانشجويان قرار بگيرد تا با آگاهي از اين توانايي‌ها و چگونگي دستيابي به آنها، اميد ايجاد شود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي اساتيد دانشگاه‌ها را به دميدن روح اميد در دانشجويان توصيه مؤکد کردند و گفتند: دشمن و جرياني در داخل به دنبال ايجاد يأس است. در مقابل اين جريان خائن و خبيث بايستيد و اميد ايجاد کنيد.
رهبر انقلاب «علم نافع» را ضرورتي جدي خواندند و تأکيد کردند: به علمي نياز داريم که بتواند مشکلات کشور را حل کند و با شناسايي نقاط کور بخش‌هاي مختلف، براي مواجهه با آنها راه حل علمي ارائه کند.
ايشان با اشاره به بيماري هاي مزمن اقتصادي از جمله «بهره وري پايين»، «اسراف بسيار خسارت‌بار در مصرف انرژي»، «نفتي بودن و دولتي بودن اقتصاد»، «مشکلات نظام مالياتي» و «ساختار بودجه» افزودند: دانشگاه‌ها در پرتو علم نافع و ايجاد ساز و کار مناسب به تأمل در راه‌حل‌هاي اين‌گونه مشکلات بپردازند.
حضرت آيت الله خامنه اي گفتند: «جستجوي راه‌هاي علمي براي شکستن تحريم‌ها» و «تحقق رونق توليد» از ديگر مسائلي است که استادان دانشگاه‌ها بايد با اراده محکم به آنها ورود کنند.
ايشان با ابراز خرسندي از اقدام وزارت صنعت در اعلام فهرست مشکلات و نيازهاي اين بخش خاطرنشان کردند: اکنون نوبت وزارت علوم و دانشگاه‌هاست که براي حل اين مسائل وارد ميدان شوند.
رهبر انقلاب اسلامي تحقيقات عميق و بلندمدت را بعد ديگري از علم نافع خواندند و افزودند: استادان دانشگاه‌ها و دانشمندان در کنار يافتن راه حل‌هاي علميِ مشکلات موجود، به تحقيقات عميق و بنياني نيز اقدام کنند چرا که اين‌گونه پژوهش ها، بستر پيشرفت درازمدت کشور را فراهم مي کند و بايد به دانشمندان اين فرصت و اجازه را داد که در کارهاي علمي بلندپروازي کنند.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه «پرداختن به علوم پايه» را بسيار مهم برشمردند و گفتند: اينگونه رشته ها چون دستاورد عيني و نقد ندارند، در ميان دانشجويان با استقبال مناسب روبرو نيستند که وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش بايد به‌گونه‌اي
برنامه ريزي و اقدام کنند که گرايش به علوم پايه در ميان جوانان بهتر و گرمتر شود.
ايشان با انتقاد از «کاهش بودجه هاي علمي و فرهنگي» در هنگام مواجه شدن دولت‌ها با مشکلات مالي تأکيد کردند: لازم است در علوم بنيادي و پايه، سرمايه گذاري مستمر و حرکت پيش‌دستانه داشته باشيم و راه دستيابي به حقايق کشف نشده در عالم را زمينه سازي و طي کنيم.
رهبر انقلاب اسلامي، «ارزيابي و رتبه بندي دانشگاه‌ها» را ضروري خواندند و خطاب به «وزارت علوم، بهداشت، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دستگاه‌هاي مديريتي مرتبط» تأکيد کردند: با تعيين معيارها و مزيت هاي لازم، دانشگاه‌ها را رتبه بندي ارزيابي کنيد تا علاوه بر ارتقاي کيفي دانشگاه‌ها، رقابت مثبتي ميان آن‌ها شکل بگيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به شمار زياد اساتيد انقلابي و متدين در دانشگاه‌ها افزودند: اين اساتيد بايد در داخل دانشگاه‌ها جريان سازي کنند.
ايشان با انتقاد از فضاي فرهنگي شماري از دانشگاه‌ها که موجب تغيير رفتار و فرهنگ دانشجويان مي شود، گفتند: استادان متدين و انقلابي کاري کنند که جريان فکري و فرهنگي آنها به جريان رايج دانشگاه‌ها تبديل شود.
رهبر انقلاب افزودند: البته اين جريان سازي ربطي به امکانات امنيتي و انتظامي و اينگونه مسائل ندارد، بلکه کاري فرهنگي، فکري و انساني است.
ايشان در همين زمينه پاسخگويي به سؤالات دانشجويان را قدمي مؤثر خواندند و افزودند: بهترين کساني که مي توانند به سؤالات مطرح در ذهن دانشجويان پاسخ هاي مستدل بدهند، اساتيد انقلابي و متدين هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر لزوم «مقابله با ارتجاع، التقاط و انحراف در دانشگاه‌ها» گفتند: امروز در برخي دانشگاه‌ها جريان چپ مارکسيستي هم ابراز وجود مي کند، آن هم در حالي که مظاهر اصلي اين جريان يعني شوروي سابق «در زير بار و فشار حقايق عالم» فروريخته و از بين رفته است.
ايشان افزودند: البته اين جريان، زياد جدي نيست و از عمق حرف ها و مواضعش معلوم است که همان چپ آمريکايي است يعني ظاهري چپ دارد و باطني غربي و آمريکايي. رهبر انقلاب اسلامي با انتقاد از فعاليت‌هاي کم فرهنگي در دانشگاه‌ها خاطرنشان کردند: هدف دانشگاه صرفاً علم آموزي نيست، بلکه ساختن انساني والا و مجهز به سلاح علم است، بنابراين بايد همراه با علم، «اخلاق و سبک زندگي» نيز به دانشجو ارائه شود و دانشگاه‌ها به محل تربيت جوانان «مؤمن، انقلابي،َ پاکدامن، دلبسته به کشور و مستعد خدمت به مردم» تبديل شوند.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان با اشاره به جنجال رسانه هاي خارجي درباره مذاکره گفتند: مقصود آنها از اينکه مي گويند ايران بايد به ميز مذاکره بازگردد، مذاکره با آمريکا است زيرا ما با ديگر کشورها مشکلي نداريم و با اروپايي ها و ديگران مذاکره مي کنيم.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر اينکه مسئله اصلي در مذاکرات، تعيين موضوع مذاکره است، افزودند: ما در مورد هر موضوعي مذاکره نمي کنيم و «موضوعات ناموسي و اساسي انقلاب» همچون توان دفاعي کشور نمي توانند موضوع مذاکره باشند.
ايشان با اشاره به اينکه مذاکره به معناي معامله و کوتاه آمدن در برخي موارد است، خاطرنشان کردند: موضوعاتي همچون مسائل دفاعي، قابل مذاکره نيست. مذاکره در اين مسائل دو کلمه خواهد بود، طرف مقابل مي گويد ما اين موارد را خواستاريم و ما هم مي گوييم «نه» و تمام مي‌شود.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد مجدد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران مطلقاً با آمريکا مذاکره نخواهد کرد، گفتند: همانطور که قبلاً هم گفته شده، مذاکره نکردن با آمريکا به اين علت است که اولاً هيچ فايده اي ندارد و ثانياً ضرر هم دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي به تبيين رفتار آمريکايي‌ها براي رسيدن به مقاصد زورگويانه خود در قبال دولت‌ها و کشور پرداختند و افزودند: آمريکايي‌ها معمولاً براي رسيدن به اهداف خود يک راهبرد دارند و يک تاکتيک. راهبرد آنها «فشار» با هدف خسته کردن طرف مقابل است و سپس از «مذاکره» به عنوان مکمل فشار استفاده مي کنند تا به خواسته خود برسند.
ايشان تأکيد کردند: اين مذاکره در واقع مذاکره نيست بلکه وسيله اي براي چيدن محصول فشارها است و نشستن پشت ميز مذاکره با آمريکايي‌ها يعني نقد کردن همان مواردي که با فشار زمينه تحقق آن را فراهم کرده اند.
رهبر انقلاب اسلامي تنها راه مقابله با اين ترفند را استفاده از اهرم هاي فشار در مقابل آمريکايي‌ها دانستند و افزودند: اگر از اهرم ها و ابزارهاي فشار به درستي استفاده شود، فشار آمريکايي‌ها يا کم و يا متوقف خواهد شد، اما اگر فريب «دعوت به مذاکره» آمريکايي‌ها خورده شود و از اهرم‌هاي فشار استفاده نشود، نتيجه، لغزيدن و باخت قطعي است.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران در مقابل فشارهاي آمريکا، ابزارهاي فشار لازم را در اختيار دارد، گفتند: اين ابزارها برخلاف آنچه که آنها تبليغ مي کنند، نظامي نيست البته اگر زماني لازم باشد، آن ابزارها نيز وجود دارد.
ايشان يک نمونه از اهرم هاي فشار جمهوري اسلامي را بيانيه اخير شوراي‌عالي امنيت ملي کشور براي کاهش برخي تعهدات هسته اي ايران برشمردند و خاطرنشان کردند: تصميم اخير شوراي‌عالي امنيت ملي، تصميم درستي بود زيرا اگر از اهرم فشار به موقع استفاده نشود، طرف مقابل چون مي‌داند با هزينه و ضرري مواجه نمي شود، موضوع را بدون هيچ عجله اي ادامه خواهد داد اما اگر از ابزار فشار استفاده شود، به فکر خواهد افتاد تا کاري انجام دهد.
رهبر انقلاب اسلامي توانايي هاي علمي و فناوري کشور در زمينه هسته اي را يکي از اهرم هاي مؤثر فشار دانستند و تأکيد کردند: با وجود توانايي هاي بالاي علمي در زمينه هسته اي، ما مطلقاً به دنبال سلاح هسته اي نيستم زيرا بر مبناي فقهي، ديني و شرعي، سلاح هاي کشتار جمعي اعم از هسته اي و شيميايي را حرام مي دانيم.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: ما حتي توليد سلاح کشتار جمعي را صرفاً با هدف انبار کردن نيز کاري غلط غيرمنطقي و غيرعقلايي مي دانيم زيرا خرج و هزينه فراواني به کشور تحميل مي شود اما استفاده اي هم نمي شود.
ايشان خاطرنشان کردند: بنابراين ما از لحاظ مبنايي با توليد سلاح کشتار جمعي مخالفيم اما به غني سازي هسته اي نيازمنديم زيرا آن را نياز آينده کشور مي دانيم و اگر امروز توانايي‌هاي خود را در اين زمينه افزايش ندهيم، ده سال ديگر بايد از صفر شروع کنيم.
رهبر انقلاب اسلامي اهرم‌هاي فشار جمهوري اسلامي را ابزارهايي براي متوقف کردن طرف مقابل دانستند و گفتند: خوشبختانه امروز همه مسئولين کشور اعم از مسئولان اجرايي و ديپلماسي و سياسي بر موضوع عدم مذاکره با آمريکا متفق هستند و مذاکره با آمريکايي‌ها مطلقاً توصيه نمي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: دولت قبلي آمريکا نيز رفتارش با دولت فعلي تفاوت جوهري نداشت، البته ظاهرش فرق مي کرد اما باطنشان يکي بود.
ايشان با تأکيد بر اينکه جمهوري اسلامي قطعاً فريب ترفند آمريکايي‌ها را در زمينه مذاکره، نخواهد خورد، افزودند: اهرم فشاري که فعلاً استفاده شده است، مصوبه اخير شورايعالي امنيت ملي است اما هميشه در اين حد متوقف نخواهيم ماند و در برهه بعدي، اگر لازم باشد، از اهرم هاي فشار ديگري استفاده خواهيم کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.