امامت، دنباله ولايت الهي است | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3266
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱ | 522 بازدید |

امامت، دنباله ولايت الهي است

امام حسن(ع)اولين ثمره ازدواج حضرت علي وحضرت فاطمه سلام الله عليهما مي باشد که در نيمه ماه رمضان سال دوم يا سوم هجرت در مدينه چشم به جهان گشودند. مدت کوتاهي (8-7) سال حيات پر برکت جدشان پيامبر اسلام را درک کردند.
امامت، دنباله ولايت الهي است

جواد سعيد تهراني
امام حسن(ع)اولين ثمره ازدواج حضرت علي وحضرت فاطمه سلام الله عليهما مي باشد که در نيمه ماه رمضان سال دوم يا سوم هجرت در مدينه چشم به جهان گشودند. مدت کوتاهي (۸-۷) سال حيات پر برکت جدشان پيامبر اسلام را درک کردند.
او سبط اکبر پيامبر ودومين امام شيعيان بر اساس وصاياي رسول گرامي اسلام است. پيامبر اعظم نسبت به دو سبطش حسن وحسين بسيار مهر ومحبت داشت وبارها مردم از ايشان شنيده بودند:” حسن وحسين دو فرزندم امام هستند چه مصلحت ببينند با نرمش وصبر برخورد کنند يا قيام نمايند”.
علي(ع)به حسنين اجازه دادند تا در سپاه اسلام براي فتح ايران شرکت کنند همچنان که درجنگ هاي دوره پنج ساله حاکميت پدر بزرگوارشان مشارکت فعال داشتند.
آغازامامت: بعد از شهادت مولاي متقيان در سال ۴۰ هجري امامت امام حسن (ع)آغاز شد وچون مردم کوفه با ايشان بيعت کرده بودند حاکميت را هم بدست گرفتند اما اين دوره حکومت بيش از ۶ ماه دوام نياورد زيرا معاويه با اقتداري که در شام پيدا کرده بودتوانسته بود سران سپاه امام حسن(ع)رابا تهديد وتطميع به سوي خود جلب کند امام وقتي اطراف خود را خالي ديد مجبور به عقد قرار داد با معاويه شد .
حاکميت طاغوت نتيجه فقر فرهنگي مردم :همان شرايطي که امام علي(ع) را در مصاف با معاويه وادار به قبول حکميت کرد امام حسن(ع)را وادار به مصالحه با معاويه نمود. معاويه هدفش حکومت بودوبا صراحت دراجتماع بزرک مردم گفته بود من به نماز وروزه وساير عبادات شما کاري ندارم جنگ من با شما بر سر حکومت بود که به آن دست يا فتم واين در حالي است که امامان شيعه حکومت بدون استقلال برايشان هدف نبود مگر آنکه بتوانند در سايه حکومت حقوق از دست رفته مردم را زنده کنند واين نکته را امام علي(ع) بار ها اعلام کرده بود.
ويژگي امامت امامان معصوم(ع):امامان معصوم در مورد منصب امامت با کسي مصالحه ندارند زيرا آنان منصوب من عندالله هستند در حقيقت امامت دنباله ولايت الهي است که از سوي خداوند تعيين مي شود، طبيعي است براي اعمال ولايت حاکميت بر مردم ضرورت پيدا مي‌کند وپيش زمينه آن حضور مردم درصحنه وحمايت از امام است که اصطلاحا به آن بيعت مي گويند لذا در تاريخ مشاهده مي کنيم پيامبران بزرگ هر کدام حمايت مردمي را همراه داشتند تشکيل حکومت دادند .
درزمان خليفه سوم وقتي مردم عليه حاکميت شورش کردند به سراغ امام علي (ع)رفتند ودرخواست پذيرش خلافت کردند که در ابتداي امر امام نپذ يرفتند سپس با فشار توده مردم وتحت شرايطي پذيرفتند ومردم با ايشان بيعت کردند.
اگر اند کي به عقب برگرديم بعد از رحلت پيامبر اسلام(ص) درحالي که امير مومنان سرگرم مراسم کفن ودفن ايشان بود سياستمداران با همراهي بخشي از مردم در سقيفه بني ساعده جانشين براي پيامبر تعيين کردند وامام براي احقاق حقش دست به شمشير نبرد وبه‌خاطر مصالح اسلام نه تنها کوتاه آمد بلکه در مقام مشورت با حاکميت همکاري داشت .
قيام قائم آل محمد(ع) :در خصوص قيام حضرت مهدي (ع)طبق اخبار متواترکه از پيامبر اسلام وائمه معصومين (ص)دريافت شده آغاز حاکميت ايشان همزماني دارد با بسيج عمومي مردم جهان که عموما از حاکميت طاغوت هاي زمان بريده اند ويک‌صدا فرياد عدالت خواهي
سر مي‌دهند وبه عبارت ديگر موتور قطار ظهور حضرت مهدي با قدرت مردمي حرکت خواهد کرد.
توصيه امام مجتبي(ع) به ياران:امام حسن(ع)به اصحابشان مي فرمودند”کونوا اوعيه العلم ومصابيح الهدي تلاش کنيد تا ظرف دانش وچراغ هدايت باشيد دريک د ست ظرف دانش وبادست ديگر مشعل هدايت را حمل کنيد .
اجرايي شدن توصيه امام مجتبي نياز به زير ساخت هايي دارد که با رهنمود گرفتن از نصايح پيشوايان ديني به آن اشاره مي شود.
اولين گام شناخت خود است که هستيم از کجا آمده ايم مقصد کجا است .
گام دوم براي ورود به عرصه علم وحکمت خاکساري در برابر حق است باور کنيم آن آن ذره که در حساب نايد ماييم.گام سوم با افزايش درجه اخلاص خداوند دري ازرحمت رحيميه اش بسوي بنده باز مي کند.گام چهارم بنده نبايد به آنچه دريافت کرده قانع باشد چه اين تصور آغاز زوال است .گام پنجم سرعت افزايي براي کسب کمالات بيشتر است.گام ششم تشکر از خداوند که مدال خدمتگزاري را به اوعنايت کرده وتداوم اين نعمت را خواستار شود.
مظلوميت امام حسن(ع):امام حسن(ع)همچون پدر بزرگوارشان مظلوم بودند ودر شرايطي زندگي مي کردند که مردم به علل گوناگون فرهنگي وتوطئه هاي دشمنان نتوانستند ديني که نسبت به ولي اعظم خدا داشتند ادا نمايند ولذا تا هر زمان مردم تحول فکري پيدا نکنند حاکميت طاغوتيان ادامه خواهد داست واين جريان مطابق قوانين تکويني الهي است اگر چه قوانين تشريعي حکم مي‌کند همواره جامعه بشري تحت حاکميت ولايت الهي ادامه حيات دهد.

نویسنده : جواد سعيد تهراني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.