آقازاده نيستم سلمي بابايي هستم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3156
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۸:۵۸ |
فرزند شهيد بابايي در گفت‌وگو با رسالت از خود و حرفه‌اش گفت؛

آقازاده نيستم سلمي بابايي هستم

«وكيل مدافع» سلمي بابايي و ونداد دوشن اين روزها بر پرده سينماهاي كشور اكران شده و تلاش دارد تا به مخاطبان خود بگويد اگر جنگي که ۳۰سال پيش رخ داد مجدد تکرار شود، به کجا خواهيم رفت و چه خواهيم کرد. اين موضوع قصه «وکيل‌مدافع» بوده و روايتگر نگاهي عميق با بار سياسي نسبت به فضاي اين روزهاي كشور و هشت سال جنگ دفاع مقدس است.
آقازاده نيستم سلمي بابايي هستم
حسن شجاعي
«وكيل مدافع» سلمي بابايي و ونداد دوشن اين روزها بر پرده سينماهاي كشور اكران شده و تلاش دارد تا به مخاطبان خود بگويد اگر جنگي که ۳۰سال پيش رخ داد مجدد تکرار شود، به کجا خواهيم رفت و چه خواهيم کرد. اين موضوع قصه «وکيل‌مدافع» بوده و روايتگر نگاهي عميق با بار سياسي نسبت به فضاي اين روزهاي كشور و هشت سال جنگ دفاع مقدس است.
براي فيلمسازي كه به‌تازگي در اين عرصه گام برداشته، وكيل مدافع تجربه خوبي است كه اگر خوب ديده شود حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. شايد يكي از نگاه هاي مثبت اين فيلم كارگرداني مشترك سلمي بابايي و ونداد دوشن باشد كه نگاه تازه‌اي از كارهاي مشترك سينمايي را در ايران به همراه دارد.
يازده ساله بود که خبر شهادت پدرش را آوردند و او ۳۲ سال است، خاطره تلخ ۱۵ مرداد سال ۶۶ يادش مي‌آيد و دلتنگ پدر مي‌شود، سه سالي هم هست که مادر به پدر پيوسته و غم ۱۵ مرداد را برايش سنگين‌تر کرده است.با سلمي بابايي فرزند شهيد بابايي درخصوص فيلم تازه اش به نام«وكيل مدافع» گفت‌وگو كرديم. سعي داشتيم گپ‌وگفت متفاوتي باشد و بيشتر فرزند هنرمند شهيد بابايي به مردم معرفي شود. چون اعتقاد داريم آنچه بر پرده به نمايش درآمده نمايشي از توانمندي اوست كه از سوي مردم قضاوت خواهد شد.
در ابتدا از علاقه‌منديش به سينما مي گويد و اينكه فيلمسازي هنر ارزشمندي است كه سختي هاي خاص خودش را هم دارد. «من علاقه‌مند به سينما و فيلمسازي بودم و براي ما كه از ابتداي زندگي سختي هاي زيادي را متحمل شده ايم، كار دشواري نيست. حسم اين بود كه با فيلمسازي حرف دلم را بهتر مي توانم بيان كنم و خدا را شكر اين اتفاق در فيلم هاي من افتاده است.»
بابايي در مورد «وكيل‌مدافع» مي‌گويد: « اين فيلم حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد، چون اعتقاد دارم نبايد حرف بيهوده زد و در وكيل‌مدافع تلاش شد تا تلنگري به خودمان و ديگران بزنيم و حرف فيلم مي تواند حرف همه مردم باشد و در آستانه انتخابات مجلس از كانديداها بخواهيم واقعيت ها و گذشته را فراموش نكنند و آگاه‌تر وارد اين عرصه شوند. اعتقاد ما اين بود كه نبايد از مقدسات سوء استفاده شود و هركسي كه مي‌خواهد در عرصه سياست وارد شود و نماينده مردم باشد خيلي چيزها را بايد درنظر بگيرد. اين را بپذيريم كه خيلي مسائل را به مرور زمان فراموش مي كنيم و براي ما كه كار فرهنگي مي كنيم وظيفه است كه اول به خودمان و بعد به جامعه اين تلنگر را يادآوري كنيم.»
وي در پاسخ به اين سوال كه كارگرداني سخت‌تر است يا فرزندن شهيد بابايي بودن گفت: «هردو اينها سخت است، به هرحال فرزند شهيد بودن رسالتي را بر دوش انسان قرار مي دهد كه بايد آن را حفظ و در مسير شهداي گرانقدر حركت كرد تا  شأن اين عزيزان خدشه دار نشود و در اين مدت هم سعي و تلاشم بر همين موضوع استوار بوده است. كارگرداني هم خيلي سخت است مخصوصا براي ما كه موقعيت اجتماعي به واسطه فرزند شهيد بودن داريم كه گاهي دچار حاشيه هايي  مي شود. انتظار من از مردم اين است كه سلمي بابايي را فقط خودش و كارش را در نظر بگيرند تا اينكه من را به واسطه پدرم بشناسند. تصور مردم از ما اين‌است كه دختر شهيد بابايي به راحتي مي تواند كار كند و از خيلي چيزها سوء استفاده نمايد درحالي كه من در طي اين سال ها از موقعيتم استفاده نكرده‌ام، چه برسد به سوء استفاده. زيرا عقيده دارم به نحوي بايد كار كنيم كه حرف و حديثي باقي نماند.» كارگردان «وكيل مدافع» در مورد شرايط اكران اين فيلم در ماه مبارك رمضان هم مي گويد:« استقبال خوبي از فيلم هاي اين ماه نشده كه آن را به حساب كم كاري و عدم حمايت در حوزه تبليغات فيلم هايي از نوع ما مي توان عنوان كرد. ضمن اينكه درخصوص چرايي اكران اين فيلم در ماه رمضان هم هماهنگي ها از قبل بين وزارت ارشاد و تهيه كننده فيلم در اين زمينه صورت گرفته بود و ما دستي در اين موضوع نداشتيم و بي اطلاع بوديم. تا امروز هم حدود ۵۰ ميليون فيلم فروش داشته كه آمار خوبي نيست. البته فكر مي كنم مردم با فيلم آشنايي ندارند و حس مي كنند فيلم حوزه دفاع مقدسي است و اقبال خوبي نسبت به آن نشده، اما فيلم ما موضوع متنوعي از دفاع مقدس و سياست دارد. خيلي‌ها هم كه فيلم را ديده‌اند راضي بوده‌اند.»فرزند شهيد بابايي درپاسخ به اين سوال كه فكر مي كنيد شهيد بابايي دوست داشت شما فيلمساز شويد يا نه مي گويد:«نمي‌دانم، اما نحوه  ادامه دادن راه شهدا و انقلاب متفاوت است و بايد هركسي براساس نگاه خود در اين مسير گام بردارد، مهم اين است كه با نگاه و عقيده اين عزيزان همراه باشد.»
سلمي بابايي خود را آقازاده به معني عام اين روزهاي جامعه نمي‌داند و در پاسخ به رسالت در مورد اينكه فكر مي‌كنيد لقب آقازادگي شايسته شماست يا نه تاكيد مي‌كند: « البته تصوري كه مردم از آقازادگي دارند را من ندارم، البته پدر من مرد بزرگ و آقازاده‌اي بزرگ بود و خودم را لايق فرزندي شهيد بابايي نمي دانم، زيرا ايشان مرد بزرگ و آقاي به تمام معني و كامل و به آقايي معروف هستند. من هم در طول اين سال‌ها تلاش كرده‌ام تا به نحوي در زندگي اجتماعي و حرفه اي خود عمل كنم كه عنوان اين روزهاي آقازادگي را نداشته باشم. درست است كه مردم نگاه خوبي به آقازادگي ندارند،‌آنهم به خاطر برخي اتفاقاتي است كه در جامعه افتاده، اما انتظار من از مردم عزيز كشورمان اين است كه در مورد همه آدم‌ها يكسان قضاوت نكرده و همه را به يك چوب نزنند و تا از افراد شناخت لازم را پيدا نكرده اند در مورد آنها قضاوت نكنند. اين نوع قضاوت به افرادي امثال من آسيب مي‌زند زيرا روا نيست كه اين نگاه و اتهام به آنها وارد شود. ما صادقانه و در همان مسيري كه مردم علاقه مند هستند داريم حركت مي كنيم و طعنه هاي آقازادگي باعث دلشكستگي ما مي شود. همه مثل هم نيستند و بايد آدم‌ها را براساس شناخت ارزيابي كرد. بعد از شهادت پدرم، خاطرم هست كه مادرم همه تلاش خود را به كار گرفتند تا در مسير ايشان گام بردارند و به ما هم ياد دادند كه فارغ از هر چيز در مسير پدر گام برداريم و اين موضوع تا امروز ادامه داشته و از خدا مي‌خواهم كمك كند تا آخر در همين مسير حركت كنيم. زيرا علاقه مند نيستيم نام مرد بزرگي مثل شهيد بابايي كه همه مردم ايران و علاقه مندان ايشان در سرتاسر جهان خاطره خوبي از وي دارند به خاطر خواسته هاي من خراب شود. به همين خاطر با كمي ها و كاستي ها مي سازيم تا اسم پدرم سربلند باقي بماند.»وي در پاسخ به سوال رسالت مبني بر اينكه شهيد بابايي چه فيلم هايي را دوست داشتند هم گفت: «ايشان اصلا فرصت فيلم نگاه كردن نداشت و ما پدر را به ندرت مي ديديم چه برسد كه ايشان بخواهد فيلم ببيند. زمان جنگ باوجودي كه من يازده ساله بودم خاطرم هست نصفه شب ايشان به منزل مي آمد و صبح زود مي رفت و اكثر مواقع اينگونه به منزل رفت‌و‌آمد داشت. به همين خاطر اصلا فرصت اينگونه مسائل نبود و دغدغه هاي ديگري حاكم بود. مادرم هميشه مي گفتند من ۱۳ سال با پدر شما ازدواج كرده ام اما در اين ۱۳ سال به اندازه ۱۳ روز كنار شهيد بابايي بودم. به همين خاطر همواره از نبود ايشان غصه داشتيم.»
 سلمي بابايي درپايان شرايط فعلي و فضاي كنوني جامعه هنري براي فعاليت بانوان را مثبت ارزيابي مي كند و مي افزايد: «خيلي كه اين موقعيت براي بانوان فراهم شده تا بتوانند شانه به شانه مردان توانمندي هاي خود را در عرصه‌هاي مختلف به نمايش بگذارند و من از اين موضوع بسيار خوشحالم.»
نویسنده : حسن شجاعي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.