از شام بلا شهيد آوردند... - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 31245
  پرینتخانه » اسلایدر, فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱ |
پیکرهای تفحص شده هفت تن از شهدای خان طومان به میهن بازگشت؛

از شام بلا شهيد آوردند…

خبر تازه بود و داغی پنهان را تازه کرد. سردار ابوالقاسم شریفی مسئول ایثارگران کل سپاه از شناسایی هویت هفت تن از شهدای مدافع حرم منطقه «خان طومان» سوریه خبر داد و گفت: پیکر مطهر این شهدای والامقام صبح  امروز در حرم مطهر امام رضا(ع) طواف داده خواهد شد.
از شام بلا شهيد آوردند…

حسن شجاعی- دبیر گروه فرهنگی
اين گل را به‌رسم هديه؛ تقديم نگاهت كرديم؛ حاشا اين‌كه از راه تو؛ حتى لحظه‌ای برگرديم؛  يا زينب ….
مرور سطر سطر این اشعار حماسی از لسان حاج میثم مطیعی این روزها حرف دل بسیاری از خانواده‌هایی است که دسته‌گل‌های خود را برای دفاع از حریم اهل‌بیت روانه شام کردند تا در هنگامه روز واپسین شرمنده اهل‌بیت نباشند. شهدایی که هر یک یل لشکر حیدری بودند و مصداق آیه کریمه؛ «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ.»
خبر تازه بود و داغی پنهان را تازه کرد. سردار ابوالقاسم شریفی مسئول ایثارگران کل سپاه از شناسایی هویت هفت تن از شهدای مدافع حرم منطقه «خان طومان» سوریه خبر داد و گفت: پیکر مطهر این شهدای والامقام صبح  امروز در حرم مطهر امام رضا(ع) طواف داده خواهد شد. وی با تأیید تعیین هویت پیکر هفت تن از شهدای مدافع حرم منطقه «خان طومان» سوریه در عملیات تفحص گفت: پیرو تدبیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر تفحص در محور خان طومان سوریه پس از آزادسازی این مناطق، گروه تفحص ایثارگران سپاه در منطقه مستقر شد و پس از ماه‌ها تلاش خستگی‌ناپذیر، پیکرهای مطهر تعدادی از شهدای جبهه مقاومت کشف شد. شریفی افزود: پس از تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه، هویت پیکر هفت تن از شهدای مدافع حرم استان‌های مازندران، البرز، قزوین و خوزستان شناسایی و تأیید شد و پیکرهای مطهر شهدا به میهن اسلامی بازگشت. مسئول ایثارگران کل سپاه تصریح کرد: پیکر مطهر این شهدای والامقام صبح امروز برای طواف و زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) عازم مشهد مقدس خواهد شد و پس از طواف بر ضریح مقدس امام هشتم توسط خادمان آن آستان مقدس، حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی بر پیکرهای مطهر شهدا نماز خواهند خواند. سردار شریفی با تأکید بر این‌که با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا، این مراسم در مشهد مقدس بدون حضور مردم قدرشناس و شهیدپرور برگزار و به‌صورت زنده از شبکه‌های سیما پخش خواهد شد، گفت: پیکرهای مطهر شهدا پس‌ازاین مراسم عازم زادگاهشان خواهد شد تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا تشییع و به خاک سپرده شوند. 
وی در پایان اسامی شهدای تفحص شده منطقه خان طومان را به این شرح اعلام کرد: رضا حاجی‌زاده، علی عابدینی، محمد بلباسی و حسن رجایی فر از استان مازندران، شهید زکریا شیری از استان قزوین، شهید مجید سلمانیان از استان البرز و شهید مهدی نظری از استان خوزستان. شاید خیلی‌ها یادشان نباشد، اما اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ جمعی از بهترین فرزندان این مرزوبوم توسط تروریست‌های تکفیری به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. پس از مدت‌ها سلطه تروریست‌ها بر منطقه خان طومان، نیروهای محور مقاومت موفق شدند در آذرماه سال ۹۵ منطقه را تحت کنترل خود دربیاورند.
اگرچه خان‌طومان را بیشتر به نام یک شهرک می‌شناسند، اما درواقع این منطقه روستایی در جنوب غربی حلب سوریه است که در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. این منطقه ازآن‌جهت حائز اهمیت است که راه استراتژیک کمک‌رسانی تروریست‌ها به مناطق جنوب حلب محسوب می‌شود. در اوج جنگ تروریست‌های النصره از طریق جاده خان‌طومان اقدام به جابه‌جایی مهمات و اسلحه به جنوب سوریه می‌کردند. دی‌ماه همان سال در پی عملیات جمعی از نیروهای یگان فاتحین تهران، تعداد ۱۳ نفر از اعضای این یگان در این  منطقه از سوریه به شهادت رسیدند، البته پیش‌ازاین به‌صورت پراکنده شهدایی از نیروهای افغانستانی و ایرانی در این منطقه به شهادت رسیده بودند اما شاید برای اولین بار نام خان طومان پس از شهادت نیروهای فاتحین در رسانه‌ها پررنگ‌تر شد. به دلیل حجم آتش، تعدادی از پیکرها در منطقه ماند، برخی از پیکرها پس از انجام عملیات تفحص شناسایی شد و به کشور بازگشت ،اما مابقی پیکرهای مطهر همچنان در منطقه مانده بود که طی روزهای گذشته به کشور بازگشت.
در پی این حمله غیرانسانی ۱۳ تن از نیروهای لشکر ۲۵ کربلای مازندران به شهادت رسیدند. در بین اسامی شهدا نام تعدادی شهید از دیگر شهرها هم به چشم می‌خورد. با تأیید سپاه پاسداران اعلام شد که در این حمله علاوه بر ۱۳ شهید تعداد ۲۱ نفر از نیروهای ایرانی مجروح شدند و تعداد ۶ نفر به اسارت دشمن درآمدند. در پی شهادت این ۱۳ نفر آمار شهدای مدافع حرم استان مازندران به ۲۰ شهید رسید. شیر‌مردان خطه شمال، خالق حماسه‌های اروند، فاتحان بدر و خیبر حالا حماسه‌ای دیگر در قلب سوریه را رقم زدند.  اکنون پس از گذشت ۴ سال از واقعه خان طومان و شهادت ۱۳ شهید   اردیبهشت‌ماه، برخی از شهدای این واقعه امروز از نام‌آورترین چهره‌های شناخته‌شده در بین شهدای مدافع حرم هستند؛ شهدایی که الگویی تمام‌عیار از زندگی جوان مؤمن انقلاب را در دهه سوم انقلاب به نسل امروز معرفی کردند. حالا دیگر تصویر شهدای مازندرانی خان‌طومان سوریه به چشم عاشقان شهادت آشناست و نامشان همچون ستاره‌هایی درخشان در سینه تاریخ، پرفروغ راه را به اهل آسمان نشان می‌دهد. دیگر تصویر آن‌ها بیشتر از آنکه جایی از دیوار خانه‌ها را اشغال کرده باشد در گوشه قلب مردم این سرزمین خانه کرده، تصویرهایی از چهره‌های زیبا و جوان که نشان می‌دهد می‌توان در عین جوانی باتقوا بود، می‌توان اهل خانواده و دنیا بود اما دنیایی نبود، می‌توان از لذت‌های دنیا بهره برد اما اشک مظلومان، تو را به سکوت و بی‌تفاوتی وا‌ندارد.
روایت خان طومان تکرار عاشورا و فتح‌المبین‌هاست، این‌که وعده حق، پیروزی خون بر شمشیر است. روایت خان‌طومان روایت شلمچه است و دردهایش، روایت شلمچه‌هایی است که در خان‌طومان تمام نشده همان‌طور که در شلمچه به پایان نرسیده بود، خان‌طومان آغاز راهی است برای فتح خرمشهرهای دیگر.

نویسنده : حسن شجاعی - دبیر گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.