صدای پای آمریکا در قره‌باغ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 30254
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۵۹ |
آذربایجان و ارمنستان وارد منازعه‌ای تمام‌عیار شده‌اند؛

صدای پای آمریکا در قره‌باغ

بحران در قره باغ وارد فاز تازه ای شده است. آذربایجان و ارمنستان وارد نبردی تمام عیار شده اند.
صدای پای آمریکا در قره‌باغ
گروه بین الملل
بحران در قره باغ وارد فاز تازه ای شده است. آذربایجان و ارمنستان وارد نبردی تمام عیار شده اند.
در این میان، دولت و وزارت خارجه آمریکا از تشدید تنش‌ها در این منطقه حساس استقبال می کنند. بحران‌سازی در آسیای میانه، یک استراتژی در حوزه سیاست خارجی ایالات متحده محسوب می شود و هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از آن استقبال می کنند. به عبارت بهتر، ایجاد صلح و ثبات در آسیای مرکزی، نقطه مطلوبی برای واشنگتن و متحدان آن محسوب نمی شود. 
  در قره باغ چه می گذرد؟
جمهوری آذربایجان دیروز، یک‌شنبه  ۲۷ سپتامبر پس از هدف قرار گرفتن و سرنگونی دو بالگرد نظامی‌اش در ارتفاعات قره‌باغ این منطقه را زیر آتش سنگین توپخانه و سامانه‌های موشکی خود قرار داد. جدایی طلبان
 قره‌باغ که تحت حمایت ارمنستان هستند می‌گویند که در جریان درگیری با نیروهای نظامی آذربایجان خسارات سنگینی به آن‌ها وارد کرده اند.باکو اعلام کرده که نظامیان آذربایجان پس از حمله جدایی طلباندست به تهاجمی متقابل زده‌اند و بسیاری از مواضع جدایی‌طلبان از جمله ۱۲ سکوی پدافند هوایی را هدف قرار داده‌اند.مقامات نظامی آذربایجان همچنین گفته اند که تنها یک بالگرد ارتش این کشور در جریان حمله جدایی طلبان سرنگون شده است.
سخنگوی جدایی طلبان منطقه قره‌باغ روز یک‌شنبه در یک پیام فیسبوکی اعلام کرد: «نیروهای آذربایجان کلیه خطوط تماس در منطقه را بمباران کردند.» وی با درخواست از ساکنان این منطقه برای رفتن به پناهگاه‌ها تصریح کرد که «استپاناکرت»، مرکز و پایتخت قره‌باغ نیز بمباران شده است.
هر دو طرف مناقشه از کشته شدن غیرنظامیان در جریان درگیری های صبح دیروز  خبر داده اند. پیش‌تر برخی خبرگزاری ها اعلام کرده بودند در جریان تبادل آتش میان دو طرف خسارات سنگینی به واحدهای مسکونی و تجاری در مناطق مرزی وارد شده است. قره باغ پیش از اعلام استقلال، جزئی از خاک جمهوری آذربایجان بود.آذربایجان و ارمنستان چندین دهه است که بر سر منطقه «ناگورنو قره‌باغ» با یکدیگر اختلاف دارند؛ اختلافی که اواخر دهه ۸۰ میلادی آتش یک مناقشه و جنگ ادامه‌دار میان دو کشور را شعله‌ور کرد.ارمنستان عضو یک پیمان امنیت منطقه‌ای موسوم به «سازمان پیمان امنیت جمعی» است که رهبری آن را مسکو برعهده دارد. آذربایجان اما در این مناقشه حمایت کشور ترکیه را با خود دارد.
 آذربایجان ۶ روستا را در قره باغ تصرف کرد 
در جریان حملات نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان، روستاهای« گاراخانبیکلی » ،« قروند» ،« کند هورادیز » و «یوخاری عبدالرحمانلی» در شهرستان«فضولی» و نیز روستاهای  بویوک مرجانلی  و  نیوگزار  در شهرستان  جبرایل  با عقب‌نشینی نیروهای ارمنستان، توسط ارتش این کشور تصرف شدند.طبق گزارش وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از تحولات درگیری مرزی با ارتش ارمنستان در قره باغ، واحدهای ارتش این کشور همچنین برخی بلندی‌ها در مسیر شهرستان     آقدره   و کوه  موروداغ  ” به کنترل ارتش جمهوری آذربایجان در آمده است .این  در حالی است که  الهام علی اف  رئیس جمهور  آذربایجان در جلسه  شورای امنیت این کشور، به مردم به مناسبت آزادسازی چند منطقه مسکونی در قره باغ تبریک گفته است. 
  تلاش روسیه برای توقف درگیری ها
مولود چاووش اغلو و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه ترکیه و روسیه روز یک‌شنبه درباره تنش‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تلفنی گفت‌وگو کردند.
یک منبع نزدیک به وزارت امور خارجه ترکیه در این خصوص اعلام کرد: وزیر ما (مولود چاووش اغلو) با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت‌وگو کرد.وی اضافه کرد: دو طرف درباره تنش‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کردند.هنوز وزارت امور خارجه روسیه این موضوع را تأيید نکرده است.همچنین وزیر امور خارجه روسیه در تماسی تلفنی با ظهراب مناساکانیان وزیر امور خارجه ارمنستان ضمن اعلام ‌این خبر خواستار توقف اقدامات نظامی میان دو کشور شد.ترکیه در بحران قره باغ، از آذربایجان حمایت می کند. نخست وزیر جمهوری ارمنستان نسبت به هرگونه مداخله محتمل ترکیه در تنش بین ایروان و باکو هشدار داد.خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در این زمینه گزارش داد که نخست وزیر ارمنستان از جامعه  بین‌المللی خواسته تا اطمینان حاصل کند ترکیه از هرگونه دخالت احتمالی  بابت درگیری در منطقه قره باغ کوهستانی خودداری می‌کند. وزارت خارجه ترکیه روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای بار دیگر حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام و تأکید کرد که کمک‌ها و حمایت‌های لازم را در اختیار آذربایجان قرار خواهد داد.
  نقش آمریکا در تشدید منازعه قره باغ
همان گونه که اشاره شد، نمی توان از نقش خاص آمریکا در تشدید منازعه قره باغ به سادگی گذشت.سفارتخانه‌های آمریکا در باکو و ایروان، در بیانیه‌ای از تمامی شهروندان آمریکایی خواستند تا به منطقه مورد اختلاف وارد نشوند، گویا از وقوع درگیری‌ها خبر داشتند. این سؤال مطرح است که دولت آمریکا چگونه از بروز دوباره درگیری‌ها در این منطقه با خبر بوده است؟وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام «حالت جنگی» کرده و از تمامی نیروهای خود خواسته است تا در آماده‌باش کامل قرار گیرند.
در مجموع شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که به‌باور برخی ناظران، منطقه آماده جنگ دیگری شده است. هر چند در این میان ارتش جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که نیازی به اعلام آماده‌باش عمومی ندارد و نیروهای این کشور به طور کامل آماده هستند.هیئت سربازگیری و آماده‌باش ارتش آذربایجان گفته   که ممکن است در صورت لزوم برای دفاع از کشور، وزارت دفاع خواستار بسیج عمومی شود، اما امروز نیازی به این کار نیست.جیمز آپاتورای نماینده ویژه دبیرکل ناتو در قفقاز و آسیای میانه نیز در بیانیه ای اعلام کرد: طرفین درگیری در منطقه قره باغ باید فورا خصومت ها را متوقف کرده و مذاکرات را برای حل مسالمت آمیز اوضاع از سر بگیرند.
جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.