فریادهای ناتمام علیه نژادپرستی غرب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 28268
  پرینتخانه » بین الملل, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۳۰ |

فریادهای ناتمام علیه نژادپرستی غرب

خشم بسیاری از شهروندان آمریکایی و فراتر از آن، همه ملت‌های جهان از نژادپرستی در این کشور و سایر کشورهای غربی ادامه دارد.
فریادهای ناتمام علیه نژادپرستی غرب

محمد مهرعلی 
خشم بسیاری از شهروندان آمریکایی و فراتر از آن، همه ملت‌های جهان از نژادپرستی در این کشور و سایر کشورهای غربی ادامه دارد. اعتراضات گسترده در قبال قتل جورج فلوید، نقطه آشکارساز این اعتراضات گسترده محسوب می شود. هزاران آمریکایی اخیرا بار دیگر  علیه خشونت و نژادپرستی پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان در واشنگتن، پایتخت آمریکا، تظاهرات کردند. تظاهرات درست در مقابل بنای یادبود لینکلن در قلب واشنگتن در محلی برگزار شد که ۵۷ سال پیش مارتین لوتر کینگ، فعال حقوق مدنی، نطق معروف خود«رویا دارم» را ایراد کرد.امروز نیز همچنان شهروندان آمریکایی رویایی دارند ، رویایی به نام عدالت که هرگز تحقق پیدا نکرده و با وجود ساختار فعلی حاکم بر آمریکا، امیدی نسبت به تحقق آن در  آینده نیز وجود ندارد. 
پسر مارتین لوترکینگ یکی از سخنرانان راهپیمایی واشنگتن بود. او گفت: «بر گردن دموکراسی زانو زدند و فشار می‌آورند و ملت ما دیگر نمی‌تواند بدون اکسیژن آزادی زندگی کند.»
پسر لوترکینگ در نطق خود به مرگ جورج فلوید نیز اشاره کرد: مرد سیاه‌پوستی که یک پلیس سفیدپوست زانوی خود را ۹ دقیقه روی گردن او فشار داد و باعث مرگ او شد.پسر مارتین لوترکینگ خواستار «تغییر واقعی، پایدار و ساختاری» شد و تأکید کرد که تظاهرات و راهپیمایی به تنهایی کافی نیستند.
به راستی چه اتفاقی در معادلات داخلی ، اجتماعی و سیاسی آمریکا رخ داده است ؟ واقعیت امر این است که ما در تحلیل وقایع آمریکا، با نوعی «نژادپرستی سیستماتیک» و« تبعیض نهادینه شده»مواجه هستیم. اگرچه بسیاری از رسانه های آمریکایی و اروپایی سعی در تقلیل اعتراضات نژادپرستانه به «دولت ترامپ» و محدود کردن ابعاد این خیزش عمومی دارند، اما واقعیت ماجرا چیزی دیگری است. ما فارغ از تحلیل‌های هیجانی و تبلیغاتی برخی رسانه‌های هضم شده در جریان قدرت در آمریکا، می بینیم اکثر تحلیل‌های جامعه شناسانه ای که در این خصوص ارائه می‌شود، ناظر به همین «اعتراض ساختاری» بوده و مؤلفه‌ها و فرضیات ضعیف و بدون پشتوانه در خصوص «هیجانی بودن اعتراضات» را زیر سؤال می برد. استقرار گارد ملی آمریکا در بیش از ۳۰  ایالت این کشور و درگیر شدن ساکنان صدها شهر با پلیس، بیانگر خشم جامعه آمریکا از نژادپرستی نهادینه شده در این کشور محسوب می‌شود. در همین پروسه صدور حکم قضائی در قبال افسر قاتل و نژادپرستی که«جورج فلوید» را به قتل رساند، این ماجرا به صورت کامل محرز و مشخص است! دستگاه قضائی آمریکا با وجود این‌که صدها میلیون نفر فیلم خفه شدن جورج فلوید بیش از هشت دقیقه تحمل فشار زانوی افسر پلیس بر روی گردنش را مشاهده کرده اند وی را به قتل درجه ۲ محکوم کرده است! این یعنی عدالت نابود شده ای که اساسا دیگر نباید سراغ آن را در درون حاکمیت فعلی آمریکا گرفت.
بنابراین، حاکمیت آمریکا در این معادله یک متهم تمام عیار است. تا زمانی که این متهم محاکمه نشود، جایی برای تحقق عدالت باقی نخواهد ماند!گرچه«نژادپرستی سیستماتیک» در آمریکا، پدیده ای غیر قابل انکار محسوب می‌شود، اما حضور ترامپ در رأس معادلات سیاسی و اجرایی این کشور، نقش یک کاتالیزور و عامل تسریع‌کننده را در تقویت مؤلفه‌های مهاجرستیزانه در این کشور ایفا کرده است. به عبارت بهتر، ترامپ در حال تقویت و تثبیت الگوهای رفتاری مبتنی بر «ناسیونالیسم افراطی» ،«پوپولیسم» و «نژادپرستی هدفمند» در این کشور می‌باشد. همان‌گونه که تأکید شد، این الگوسازی‌ها منبعث از «ساختار نژادپرستانه» آمریکاست که در دوران قدرت دو حزب سنتی این کشور (دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) ایجاد و تقویت شده است.

نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.