مقابله با تحریف در جنگ اراده‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26379
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۰۰ |

مقابله با تحریف در جنگ اراده‌ها

امام خامنه‌ای در بیانات روز عید قربان‌شان، راهبردهای کلان و تاکتیک‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدتی را برای مقابله با دشمنی‌ها بیان کردند که هر یک از آن‌ها چراغ راهی برای مردم و مسئولان برای ایجاد قدرت و ثبات در کشور است.
مقابله با تحریف در جنگ اراده‌ها

مصطفی هدایی
امام خامنه‌ای در بیانات روز عید قربان‌شان، راهبردهای کلان و تاکتیک‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدتی را برای مقابله با دشمنی‌ها بیان کردند که هر یک از آن‌ها چراغ راهی برای مردم و مسئولان برای ایجاد قدرت و ثبات در کشور است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی هدایت بخش شان عنوان کردند: «اگر جریان تحریف شکست بخورد، قطعا جریان تحریم هم شکست خواهد خورد، زیرا عرصه کنونی، میدان جنگ اراده‌ها ست و اگر اراده ملت ایران مستحکم باقی بماند، بر اراده دشمن غلبه خواهد کرد.»
ایشان در تبیین اهداف سیاست تحریف که در قالب جنگ رسانه‌ای و روانی در کنار تحریم‌های ظالمانه اعمال می‌شود، از خسته کردن و به ستوه آوردن مردم در کوتاه‌مدت، جلوگیری از پیشرفت کشور به‌ویژه در حوزه‌های علمی در میان‌مدت و درنهایت فروپاشی و ورشکستی اقتصادی کشور در بلندمدت سخن گفتند. در کنار این اهداف، از هدف‌های جنبی چون قطع رابطه جمهوری اسلامی با گروه‌های مقاومت در منطقه نام بردند.
به‌هرحال آنچه در این بین  از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است، مقابله با جریان‌های انحرافی و تحریفی در جنگ اراده‌هاست. جنگی که ضربه زدن به روحیه مردم و دادن آدرس‌های غلط را نشانه رفته است تا با گرفتن روحیه نشاط و امید، کشور را در حالت بن‌بست نشان دهد و تنها راه‌حل را تسلیم بی‌قیدوشرط در برابر استکبار جهانی می‌داند.
در طول ۴۰ سال گذشته، عملکرد دولت‌ها و مجالس و قوای دیگر هرچند خالی از خطا نبوده ولی دستاوردهای بی‌نظیری در خدمات‌رسانی به مردم کشور را در کارنامه خود داشته‌اند، ولی دشمنان با تحریف، تنها به مشکلات و کاستی‌ها اشاره می‌کنند و دستاوردها به فراموشی سپرده می‌شود. ازاین‌روست که در بلندگوهای رسانه‌ای غربی و ضدانقلاب، کارنامه خالی ۴۰ ساله جمهوری اسلامی تبلیغ می‌شود و دریغ از نام بردن از یک دستاورد.
چنین دشمنی کینه‌توزانه و خیانت‌آمیزی در طول تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است. با هیچ حکومتی در ایران این‌گونه برخورد نشده است. ازآن‌رو است که دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف ازجمله رسانه و فرهنگ، کاری بس سترگ برای مقابله با تحریف‌ها در جنگ اراده‌ها بر عهده‌دارند تا از خطای محاسباتی جلوگیری به عمل‌آورند.
به‌هرحال وجود مشکلات ساختاری در حوزه اقتصاد کلان ایران، واقعیت غیرقابل‌انکار است که مجموعه‌ای از رانت، فساد و توزیع ناعادلانه ثروت را فراهم ساخته و از سوی دیگر تک‌بعدی بودن اقتصاد، زمینه فشار اقتصادی از سوی دشمنان را موجب شده‌ است. هرچند رهبر معظم انقلاب فرمول «اقتصاد مقاومتی» را برای خروج از مشکلات اقتصادی تجویز کرده‌اند ولی عدم اجرای صحیح سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی یا اجرای ناقص و ابن‌الوقتی آن، به مشکلات اقتصادی در عصر تحریم‌های ظالمانه دشمنان دامن زده‌ است. در این میان عنصر «مقاومت فعالانه حاکمیت» و «مقاومت مردمی» تاکنون باعث جلوگیری از به ثمر رسیدن نقشه دشمنان برای آشوب و شورش در کشور شده که همین عنصر نیز با جنگ رسانه‌ای و روانی مورد هدف قرارگرفته و می‌بایست برای تقویت آن، مشوق‌های ملی بزرگی را تعریف و اجرا کرد.
«تصویرسازی فقر و فلاکت» از ایران پس از انقلاب اسلامی از سوی رسانه‌های بیگانه و همزمان شدن آن با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی در چهلمین سال انقلاب، خطر جامعه‌پذیر شدن این تصویر را بسیار افزایش داده است. هرچند واقعیت مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی تابع آن، اموری انکارناپذیر هستند که در بسیاری از جوامع غربی نیز وجود دارند یا داشته‌اند، اما در زمان جنگ روانی، رسانه‌ای و اقتصادی دشمن علیه ایران، این مشکلات به‌عنوان بحران‌های اساسی در نظر گرفته‌شده و بسترساز ایجاد دوگانه یا دوقطبی « فقر – رفاه» می‌شوند.
در بسیاری از تولیدات رسانه‌ای ضدانقلاب، مجموعه‌ای از شاخص‌های اقتصادی پیش از انقلاب با شاخص‌های کنونی مقایسه می‌شوند و این ذهنیت به مخاطب ارائه می‌شود که استقرار جمهوری اسلامی و نظام ولایت مطلقه فقیه، باعث کاهش قدرت خرید، ثروت و رفاه جامعه ایران شده و این روند همچنان در حال ادامه است. در چنین زمانی است که جریان‌های سیاسی معاند و فعال در خارج از کشور، جایگزین‌های خود را برای نظام کنونی ارائه می‌دهند و از آینده‌ای با رفاه اقتصادی و اجتماعی بسیار بالاتر از وضعیت کنونی سخن می‌گویند.
همان‌گونه که گفته شد، تفوق دشمن در ایجاد تصویر منفی از وضعیت اقتصادی ایران در جامعه و ایجاد «حس حسرت» نسبت به گذشته (پیش از انقلاب اسلامی) در بین مردم، ازجمله مهم‌ترین اقدامات در جنگ رسانه‌ای و روانی است تا اراده‌ها در میان مسئولان و مردم سست شود و زمینه برای تسلیم شدن نهایی آماده شود. ازاین‌رو با درک واقعیات میدانی و مشکلاتی که تولید و اقتصاد را در پاره‌ای از موارد زمینگیر کرده، راه برون‌رفت، تزریق نشاط و امید به آینده در جامعه با اقدامات ابتکاری و خلاقانه و تبیین نقشه‌های دشمنان در قالب‌های جذاب و جامعه‌پذیر است. باید این واقعیت به مردم گفته شود که با پیش آمدن هرچه بیشتر دشمن متجاوز، استقلال و هستی مملکت نیز بر باد خواهد رفت و هیچ‌چیز از عزت و غرور تاریخی ایرانیان باقی نخواهد ماند. جورچین اقدامی دشمن بسیار پیچیده است و با نشان دادن در باغ سبز، ایران را به یک بیابان برهوت و خاکستری از امیدها تبدیل می‌سازد. موضوعی که در طول چند قرن گذشته بانفوذ و حضور استعمار به اثبات رسید.
اینک فرصت تاریخی در اختیار رهبران و مردم ایران است تا یک‌بار دیگر ثابت کنند از فشارها و تهدیدها در جنگ واقعی و جنگ اراده‌ها و جنگ رسانه‌ای و روانی و شناختی نمی‌هراسند و فرهنگ ایثار و جانفشانی درراه وطن و اسلام همچنان زنده و چشمه آن جوشان است.

نویسنده : مصطفی هدایی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.