چهار شگفتی جدید سپاه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26219
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۳۰ |

چهار شگفتی جدید سپاه

مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم 14 از روز سه‌شنبه تا پایان روز چهارشنبه به مدت دو روز در منطقه عمومی تنگه هرمز و خلیج فارس برگزار شد و در این رزمایش دستاوردهای جدید و‌ تكنیك‌ها و تاكتیک‌های جدید در حوزه عملیات رزمی سپاه پاسداران، مورد آزمایش و تمرین قرار گرفت.
چهار شگفتی جدید سپاه

حسین دلیریان، کارشناس مسائل امنیتی و دفاعی
مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ از روز سه‌شنبه تا پایان روز چهارشنبه به مدت دو روز در منطقه عمومی تنگه هرمز و خلیج فارس برگزار شد و در این رزمایش دستاوردهای جدید و‌ تكنیك‌ها و تاكتیک‌های جدید در حوزه عملیات رزمی سپاه پاسداران، مورد آزمایش و تمرین قرار گرفت.
 در این رزمایش سپاه پاسداران از چهار شگفتی جدید رونمایی كرد كه مورد توجه بسیاری از رسانه‌های داخلی و غربی‌ها قرار گرفت. 
اولین  شگفتی سپاه پاسداران تمرین مقابله با ناوهای محافظ یك ناو هواپیمابر است. ناوهای هواپیمابر معمولا از سه یا چهار ناو محافظ برخوردار هستند كه وظیفه حفاظت و پشتیبانی رزمی از ناو هواپیمابر در قالب ناوگروه رزمی – تهاجمی برخوردار هستند، سپاه تاكنون در زمینه مقابله ناوهای محافظ، تمرین مقابله رزمی نكرده بود لذا از این جهت یكی از نقاط قوت و یكی از شگفتی های 
سپاه تمرین مقابله چند وجهی با ناوهای محافظ است. 
شگفتی دوم سپاه كه یكی از مهمترین دستاوردهای نظامی چهل ساله انقلاب اسلامی به شمار می‌‌آید، عملیاتی شدن ماهواره نظامی نور است.
این ماهواره در ابتدا كه به فضا پرتاب شد، مایك پمپئو اعلام كرد كه نور، یك دوربین غلطان در فضا است و سپاه نتوانسته ماهواره را در مدار ۴۲۵ كیلومتری زمین با موفقیت قرار بدهد اما در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴، سپاه پاسداران نشان داد كه این ماهواره نه تنها دوربین غلطان نیست بلكه ماهواره عملیاتی است. 
سپاه در این رزمایش از دو كاركرد این ماهواره رونمایی كرد که یکی رصد منطقه رزمایش توسط این ماهواره توانمند بود و «نور» با موفقیت توانست از فضا منطقه رزمایش را مورد رصد و ارزیابی قرار داده و داده‌ها و اطلاعاتش را در اختیار ایستگاه زمینی و مراكز فرماندهی سپاه قرار بدهد
نكته دوم اینكه، وقتی ماهواره نور به فضا پرتاب شد، غربی‌ها شبهات زیادی درباره آن منتشر کرده و اصل در مدار قرار گرفتنش را زیررسوال بردند.
اما حالا در جریان این رزمایش، اولین تصاویر ارسالی توسط این ماهواره از رصد پایگاه العدید قطر که متعلق به ارتش آمریكاست، منتشر شد و كیفیت تصاویر منتشره نشان می دهد با توجه به وزن و دوربین به كار رفته در ماهوار نور، تصاویر ارسالی قابل قبول و قابل توجه است.
 یكی از اصلی‌ترین شگفتی های رزمایش پیامبر اعظم ۱۴، رونمایی از یك موشك بالستیك جدید است. این موشك از این جهت که تاكنون چنین موشكی در کشورمان تولید نشده، موشک بسیار خوب و کارآمدی است.از نظر ساختار بدنه، موشک جدید سپاه شباهت زیادی به موشك های بالستیك خانواده فاتح دارد اما برخلاف تمام اعضای خانواده فاتح ۱۱۰، از تیوب پرتاب می شود.
نكته دوم اینكه این موشك بر روی ماکتی از  رادار سامانه دفاع موشكی تاد ساخت آمریكا كه جزو قدرت‌مند‌ترین سامانه‌های پدافندی حال حاضر جهان است، با موفقیت تست شد و عملا نشان داد که خطای موشک «صفر» است.
این موشك بالستیك از سوخت جامد بهره برده، تك مرحله‌ای حساب می‌شود و از سرجنگی جداشونده استفاده نمی‌کند اما در عین حال از سرعت بسیار بالایی برخوردار است
اطلاعات تكمیلی درباره مشخصات و نام این موشک منتشر نشده است اما حتما این موشك جزو بهترین و برترین موشك های  بالستیك جمهوری  اسلامی در حوزه مقابله با سامانه پدافندی دشمن به حساب خواهد آمد.
شگفتی بعدی كه سپاه در این رزمایش برای اولین بار در دنیا به معرض نمایش گذاشت، این بود که توانست از موشك‌هایی كه در زمین دفن شده و آماده شلیك بودند، رونمایی کند.
در این رزمایش، موشک‌های ناشناس و جدیدی از عمق زمین به سوی اهدافی شلیك شدند؛ آنچه كه درباره این موشک‌ها مشخص است، این است که موشک‌های مذکور بالستیك بوده و از سوخت جامد بهره
 می برند.با توجه به ابعاد و همچنین زاویه پرتاب موشک‌های مذکور، می‌توان بردی حدود دویست یا سیصد كیلومتر را برای آن‌ها در نظر گرفت .
استفاده از این استراتژی کارآمد به معنای این است که سپاه در حال حاضر می‌تواند موشك های زیادی را در نقاط مختلفی از عمق زمین در پهنه کشورمان (به‌خصوص مناطق مرزی)، بدون اینكه دشمن متوجه آن شود، آماده کند و  در صورت نیاز، مختصات اهدافی را به موشك‌ها داده و در مواقع ضروری، آن‌ها را بدون اینكه دشمن بداند از کجا شلیک خواهند شد، روانه اهداف دشمن کند.
در مجموع سپاه پاسداران رزمایشی در سطح بسیار قابل توجه و خوب برگزار کرد که پر از تجهیزات نظامی بود كه البته مورد توجه رسانه‌های خارجی نیز قرار گرفت، البته باید منتظر بود تا جزئیات دقیق تری از این شگفتی ها به‌خصوص در حوزه موشکی منتشر شود، تا بتوان ارزیابی دقیق‌تری از آنچه که رونمایی شده، ارائه داد.

نویسنده : حسین دلیریان |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.