صنعت سیمان نیازمند حمایت همه جانبه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24074
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۰۹ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۴۹ |

صنعت سیمان نیازمند حمایت همه جانبه

اندوخته گذاری ذخایر بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری جهت حفظ و ارتقای آن‌ها از وظایف ذاتی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی بوده و یکی از ویژگی‌های شستا تنوع و تکثر در سبد سرمایه‌گذاری باهدف مدیریت ریسک می‌باشد.
صنعت سیمان نیازمند حمایت همه جانبه

 ‌|حمیدرضا هوشیاری‌|
اندوخته گذاری ذخایر بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری جهت حفظ و ارتقای آن‌ها از وظایف ذاتی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی بوده و یکی از ویژگی‌های شستا تنوع و تکثر در سبد سرمایه‌گذاری باهدف مدیریت ریسک می‌باشد. شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین یکی از هلدینگ‌های تخصصی تابعه شستا است که از تجمیع ۳ هلدینگ سیمان، حمل‌ونقل و ساختمان به وجود آمده است. درگذشته ۳ هلدینگ جهت مدیریت شرکت‌های تابعه سیمان تأمین در شستا فعالیت می‌کرد و ازاین‌رو می‌توان به اهمیت و جایگاه این هلدینگ در مجموعه شستا پی برد. سرمایه‌های موجود در شستا متعلق به خیل عظیمی از بیمه‌شدگان می باشد و لزوم سه‌جانبه گرایی کارفرما، کارگر و دولت و ماهیت بین النسلی بودن ثروت و سرمایه موجود در تأمین اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و صیانت از آن‌هم همواره دغدغه نهادهای نظارتی بوده است. لذا هر حرکتی که در راستای شفاف‌سازی پرتفوی هلدینگ های تابعه در راستای صیانت از سرمایه‌های بیمه‌شدگان صورت پذیرد قابل‌تقدیر خواهد بود. در همین راستا در ماه گذشته شستا وارد بورس شد و در حال حاضر نیزهلدینگ سرمایه‌گذاری سیمان تأمین نیز موفق به اخذ پذیرش و درج نماد با عنوان «سیتا» در فهرست نرخ های بورس اوراق بهادار تهران شده است.صنعت سیمان کشور به لحاظ ظرفیت در جهان، جایگاه هفتم را دارا بوده و این نشان‌دهنده اهمیت بسزای این صنعت به‌عنوان تأمین‌کننده زیرساخت توسعه کشور می‌باشد. از این منظر هلدینگ سیمان تأمین با در اختیار داشتن حدود ۳۰% سهم ظرفیت کشور در جهان جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص داده است و این امر بدان معنی است که شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین به تنهایی با تولید بیش از ۲۵ میلیون تن ظرفیت، توانسته جایگاه ۱۴ جهان را به دست آورده و در ایران نیز با توجه به پراکندگی جغرافیایی بازیگر اول صنعت سیمان باشد.یکی از دغدغه‌های اصلی و همیشگی صنعت سیمان با توجه به قیمت پایین این محصول، مسئله حمل‌ونقل می‌باشد که هلدینگ سیمان تأمین با دارا بودن قوی‌ترین و گسترده‌ترین شرکت حمل‌ونقل ایران در این زمینه سینرژی و هم‌افزایی خوبی را ایجاد کرده و در بزنگاه‌ها و در موارد اضطراری از ظرفیت این شرکت برای مدیریت حمل و ارسال سیمان به اقصی نقاط کشور استفاده‌شده و می‌شود. از طرف دیگر «سیتا»خود نیز به‌واسطه شرکت‌های ساختمانی ریشه‌دار و   تراز اولی که داراست، مصرف‌کننده جدی سیمان در حوزه ساخت مسکن می‌باشد و شاید از این حیث که چرخه تولید، حمل و مصرف در یک هلدینگ و تحت یک مدیریت واحد وجود داشته باشد، هلدینگ سیمان تأمین «سیتا» در صنعت ساختمان نیز منحصربه‌فرد تلقی گردد.
لذا عرضه ۱۵ درصد از سهام این هلدینگ در بورس جهت ارتقای سرمایه‌های بیمه‌شدگان و تأمین مالی از بازار سرمایه، اقدامی مهم و قابل‌تقدیر می‌باشد. با توجه به برنامه‌های حمایتی و سیاست‌های تولید و عرضه مسکن و اینکه دغدغه اصلی دولت و مجلس اهمیت تولید مسکن عنوان‌شده، دورنمای روشنی را می توانبرای این هلدینگ ترسیم کرد.
به نظر می رسد پذیرش و عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین علاوه بر ارتقای نسبتامناسب ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران، موجبات شفافیت هرچه بیشتر پرتفوی شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی(شستا) را فراهم نماید.شستا در تداوم روند شفافیت هرچه بیشتر اطلاعات دارایی های تحت مدیریت خود، همچنان بحث پذیرش و عرضه سهام شرکت های فرعی و وابسته خود را به‌شدت پیگیری می نماید .
عرضه شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین می تواند توجهات جامعه سرمایه گذاری و فعالان بازار سرمایه را هرچه بیشتر به سمت صنعت سیمان جلب نماید به این امید که بتوان از حمایت های آنان در آینده به‌منظور بهبود جایگاه چانه زنی با نهادهای قیمت گذار بهره گرفت تا تدریجا  این صنعت بتواند به جایگاه شایسته خود دست یابد.

نویسنده : حمیدرضا هوشیاری |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.