پرده‌برداری از چهره آرام بایدن! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23241
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۱۵ |

پرده‌برداری از چهره آرام بایدن!

جو بایدن و سران حزب دموکرات چندان از وضعیتی که ترامپ امروز با آن دست به گریبان است، ناراضی به نظر نمی رسند.این روزها«جوبایدن» و دموکرات‌های آمریکا، تنها در گوشه ای نشسته و مشغول واریز بی دردسر بخشی از آرا طرفداران قبلی ترامپ( آرا افراد ناراضی از مدیریت کاخ‌سفید در قبال کرونا) به سبد خود هستند.
پرده‌برداری از چهره آرام بایدن!

‌|حنیف غفاری‌|
جو بایدن و سران حزب دموکرات چندان از وضعیتی که ترامپ امروز با آن دست به گریبان است، ناراضی به نظر نمی رسند.این روزها«جوبایدن» و دموکرات‌های آمریکا، تنها در گوشه ای نشسته و مشغول واریز بی دردسر بخشی از آرا طرفداران قبلی ترامپ( آرا افراد ناراضی از مدیریت کاخ‌سفید در قبال کرونا) به سبد خود هستند. تحرکات گسترده معترضین نژادپرستی در آمریکا نیز این روند را تقویت کرده است. با این حال، پیروزی یا شکست بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان ماه) امسال ، دغدغه ما نیست. آنچه در این برهه موضوعیت دارد، با مواضع خاص بایدن در قبال پرونده هایی مانند«اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم‌صهیونیستی» و « تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران» باز می‌گردد. بایدن به لابی آیپک و رژیم صهیونیستی که نقش به سزایی در هدایت معادلات انتخاباتی آمریکا دارند، تضمین داده است که در صورت حضور در مسند ریاست جمهوری ، سفارتخانه ایالات متحده در سرزمین‌های اشغالی را در بیت المقدس نگاه دارد. نامزد حزب دموکرات در این خصوص می گوید :
« انتقال سفارت بدون مهیا بودن شرایط کاری کوته‌بینانه و سبک‌سرانه بود. این کار باید در بستری از توافقی بزرگ‌‌تر انجام می‌شد که در این فرآیند ما را در دستیابی به امتیازات مهمی برای رسیدن به (صلح) یاری می داد. در هر حال، اگر رئیس جمهور آمریکا شوم، سفارت آمریکا را در اورشلیم ( بیت‌المقدس) نگاه خواهم داشت.»
معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در قبال «تمدید تحریم تسلیحاتی ایران» نیز همپای ترامپ و پمپئو گام برداشته تا در نزد لابی های صهیونیستی محکوم به کم کاری در قبال ایران نشود. نامه اخیر ۳۸۵ نماینده کنگره آمریکا، شامل اکثر نمایندگان دموکرات در حمایت از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ( برخلاف متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ که دولت اوباما آن را امضا کرد) ، با هماهنگی و تأیید کامل بایدن صورت گرفته است. معاون رئیس جمهور سابق آمریکا حتی جرئت نداشت تا در مناظره های انتخاباتی مقدماتی حزب دموکرات، سخنی از بازگشت مطلق به برجام بگوید. او صرفا خروج ترامپ از توافق هسته‌ای را غیرعاقلانه خواند اما در این حال، بازگشت به برجام را در عمل مشروط به پذیرش همه خواسته های نامشروع منطقه ای و موشکی واشنگتن از سوی ایران کرده است.«یورونیوز» در این خصوص می نویسد :
« بایدن اولین شرط بازگشت آمریکا به برجام را پایبندی دوباره ایران به این توافقنامه هسته‌ای عنوان کرده است.او همچنین به طرفداران خود وعده داده که با همکاری متحدان آمریکا نسبت به تقویت و گسترش برجام اقدام خواهد کرد. در واقع او تلویحا به کافی نبودن ابعاد فعلی برجام اشاره کرده و قصد دارد تعهدات ایران را در امور منطقه ای و … نیز بسط دهد.»نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از یک سو اقدامات ترامپ در قبال ایران، فلسطین و دیگر کشورها را مورد انتقاد قرار می دهد و از سوی دیگر به صاحبان قدرت در واشنگتن تضمین می دهد تا دقیقا به همان اقدامات پایبند باشد! فراتر از همه این موارد، بایدن قطعا در مذاکرات پشت پرده خود با لابی آیپک، از عزم راسخ خود برای پیش‌برد پروژه خطرناک «تجزیه عراق»سخن گفته است. تز«تجزیه عراق»به سه کشور «سنی نشین»،«شیعه نشین» و«کرد نشین» اولین بار و در سال‌های ابتدایی پس از اشغال این کشور ، توسط بایدن مطرح شد. در چنین شرایطی یاد کردن از «جا به جایی احتمالی قدرت در آمریکا» به مثابه یک «تغییر راهبردی و مطلوب » ،یک خطای استراتژیک و مبنایی محسوب می شود. خطایی که قاعدتا پس از آنچه در قبال برجام ( هم در دوران اوباما و هم در دوران ترامپ رخ داد ) نباید تکرار شود.

نویسنده : حنیف غفاری‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.