تلنگر به اتحاد ایالات - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23222
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷ |
بررسی دلایل اشغال بخش‌هایی از سیاتل آمریکا توسط معترضان؛

تلنگر به اتحاد ایالات

اعتراضات در آمریکا وارد مرحله جدید و جدی‌تری شده است و در تازه ترین تحولات، شاهد بروز ناآرامی ها در شهر سیاتل و تصرف بخش‌هایی از این شهر به دست معترضان بوده ایم.  این اتفاقات درحالی در آمریکای متمدن و مهد حقوق‌بشر! رخ می‌دهد که سیاستمداران آمریکایی سال‌هاست با تقبیح اعتراضات مردمی در نقاط مختلف جهان خود را مدعی العموم دنیا عنوان کرده و ادعای آقایی بر جهان را دارند.
تلنگر به اتحاد ایالات

| گروه سیاسی|
اعتراضات در آمریکا وارد مرحله جدید و جدی‌تری شده است و در تازه ترین تحولات، شاهد بروز ناآرامی ها در شهر سیاتل و تصرف بخش‌هایی از این شهر به دست معترضان بوده ایم.  این اتفاقات درحالی در آمریکای متمدن و مهد حقوق‌بشر! رخ می‌دهد که سیاستمداران آمریکایی سال‌هاست با تقبیح اعتراضات مردمی در نقاط مختلف جهان خود را مدعی العموم دنیا عنوان کرده و ادعای آقایی بر جهان را دارند.
درحالی که دونالد ترامپ از نخستین روزهای حضورش در کاخ سفید ادعای دموکراسی و مردم‌سالاری داشت، این روزها خود مدعی حضور و به میدان فرستادن ارتش به خیابان هاست و تلاش می‌کند تا با زور و قلدری صدای مردم و اقلیت های تحت ستم
 آمریکا را خاموش نماید. تحقیر اقلیت‌ها در طول زمامداری وی سرانجام دامن او را گرفت و امروز مردم آمریکا از هر قوم و نژادی در برابر سیاست های نژادپرستانه او موضع گرفته و در واقع تاریخ آمریکا را به چالش کشیده‌اند.توییت‌های پی درپی رئیس جمهور پرمدعای ایالات متحده در مواجهه با فرماندار واشنگتن و شهردار سیاتل در نحوه مقابله با اعتراضات و تصرف بخش هایی از شهر توسط مردم نشان از ترس و واهمه او از اتفاقاتی است که در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند موازنه قدرت را از حزب جمهوری خواه به سوی دموکرات های خوشحال از آشوب های این کشور تغییر دهد.حوادث اخیر آمریکا نشان‌داد که رفتارهای دوگانه دولتمردان این کشور با مردم، سرانجام در بدنه جامعه آمریکا باعث شکاف و فروپاشی شده و باوجود گذشت هفته‌ها از آشوب ها و حضور خیابانی مردم در شهرهای مختلف این کشور هنوز راه حلی اساسی برای مقابله با آن یافت نشده و هرروز دامنه این اختلافات و برخوردها بیش از گذشته می‌شود.اما نکته مهمی که باید در داخل به آن توجه شود این است که از این اتفاقات هم نباید زیاد
 ذوق زده شد و فکر کرد که کار آمریکا تمام است. حتما دیگر دولتمردان ما متوجه این موضوع شده‌اند
 که در ینگه دنیا هم خبری نیست و با یک اتفاق و باز شدن  زخمی کهنه این کشور هم به هم می‌ریزد و سیاستمدارانش به جان هم می افتند. پس باید چشم امید را از غرب به داخل برد و از ظرفیت‌های داخلی برای برون رفت از مشکلات استفاده کرد. مردم ما اتفاقات داخلی و خارجی را به خوبی رصد
 می کنند و امیدوارند دولت نیز نگاه به داشته‌های ملی را بر چشم دوختن به شرکای بدعهد و قانون‌شکن غربی ببندد و از جوانان و نخبگان برای پایان دادن به مشکلات استفاده نماید.
*فوران خشم خفته صدساله آمریکا
سعدالله زارعی، کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در مورد تصرف بخشی از شهر سیاتل در ایالت واشنگتن آمریکا به دست معترضان به «رسالت» می‌گوید: «آنچه این روزها در آمریکا شاهد هستیم را می‌توان فوران خشم خفته صدساله در آمریکا لقب داد زیرا سیستم سیاسی در آمریکا از ابتدا برمبنای تبعیض نژادی استوار بوده است. هرچند که آمریکایی ها در بیانات رسمی خود تبعیض نژادی را انکار می کردند اما در عمل آن را اعمال می کنند. این مسئله نه فقط بین سیاه پوستان و رنگین پوستان حاکم است بلکه بین سفیدها نیز وجود داشت.»
وی جامعه آمریکا را به طور کامل و از جهات مختلف طبقاتی می داند و تصریح می کند که با این وجود سیستم رسمی این کشور سعی می‌کرد وضعیت یک پارچه ای را از آمریکا به جهان خارج نشان دهد و اینطور وانمود می شد که آمریکا آزادترین، کامل‌ترین و خوشبخت‌ترین جامعه در بین کشورهاست و مردم دربالاترین حد از آزادی و دارای حقوق اجتماعی کامل هستند.زارعی در ادامه بیان کرد: «آنچه این روزها در خیابان‌های آمریکا شاهد هستیم پرده‌برداری از وضعیت واقعی این کشور در برابر ماکتی است که تاکنون به مردم ارائه می شد و به همین دلیل هم احتمال می‌ رود که شاهد اتفاقی بسیار مهم در دنیا باشیم. این ماجرا فقط یک اعتراض اجتماعی نیست، بلکه ضربه مهلکی بر پیکره تمدنی است که در این ۱۰۰ یا ۲۰۰ سال گذشته بر جریان بشری مسلط و مسائل را به نفع خودش تأمین می کرده است.»این کارشناس در تشریح تاثیر اعتراض های گسترده در ایالت های مختلف آمریکا به تبعیض نژادی، افزود: «حداقل تاثیر این تظاهرات رای نیاوردن ترامپ در دوره دورم ریاست جمهوری است. اما اصل مطلب این است که تاثیر این اتفاق بسیار فراتر از شکست در انتخابات است. اعتراض‌ها و خشونت‌هایی که در خیابان های آمریکا شاهد هستیم و با شکل تندی نیز در جریان است، می تواند کار را به بحث جدایی ایالت ها منتهی کند.»زارعی درپایان تاکید کرد: «اکنون بحث بر سر این است که آیا آمریکا به عنوان ایالات متحده باقی می‌ماند یا با روند تندی که در تظاهرات دیده می‌شود، ایالت ها دچار نوعی از هم گسیختگی می‌شوند؟ آیا ایالت هایی مانند نیویورک و واشنگتن که به زور متوسل شدند، می توانند این رفتارها ادامه دهند؟ تاثیر این اتفاقات را باید در دایره ای بزرگتر از انتخابات بررسی کرد.
*زخم کهنه برده‌داری در آمریکا سر باز کرده است
زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با«رسالت» درمورد تصرف بخشی از شهر سیاتل در ایالت واشنگتن آمریکا به دست معترضان می گوید: «شرایطی که در ایالات مختلف آمریکا به وجود آمده و زمینه‌های آشوب‌ها و اعتراضات سراسری را فراهم کرده است نتیجه منش غلط سیاستمداران آمریکایی است که درطول سالیان متمادی اتخاذ کردند و باعث تبعیض‌های مختلف از جمله نژادی، اقتصادی و  اجتماعی شده است.» وی ادامه داد: «تبعیض‌های فراوان مقامات آمریکا و شرایط فعلی بروز و نمود احساس تحقیر و تبعیض سالیان دراز احساس مردم آمریکاست. سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان مدت زیادی است رفتار تحقیرآمیز امثال ترامپ را دیده و لمس کرده اند و امروز این نارضایتی ها را در قالب اعتراض های خیابانی به صحنه نمایش گذاشتند.»
الهیان درپایان تاکید کرد: «واکنش های ترامپ به اعتراضات اخیر مردم آمریکا، به خوبی چهره بزک کرده او را به نمایندگی از شیطان بزرگ نشان می‌دهد. او همان کسی است که مردم ایران را مظلوم می خواند و آشوبگران را حمایت می‌کند و این درحالی است که مردم خودش را تهدید نظامی می‌کند.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.