پرده‌برداری از آزادی آمریکایی! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 22632
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۰۱ |

پرده‌برداری از آزادی آمریکایی!

اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا روز به روز گسترده تر می شود. ایالات این کشور از مینه سوتا و اوهایو گرفته تا نیویورک و کالیفرنیا جملگی به کانون‌های جدال و جنگ خیابانی میان معترضین به قتل ناجوانمردانه و تکان دهنده جرج فلوید توسط افسر ارشد پلیس شهر مینیاپولیس تبدیل شده است.
پرده‌برداری از آزادی آمریکایی!

| حنیف غفاری|
اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا روز به روز گسترده تر می شود. ایالات این کشور از مینه سوتا و اوهایو گرفته تا نیویورک و کالیفرنیا جملگی به کانون‌های جدال و جنگ خیابانی میان معترضین به قتل ناجوانمردانه و تکان دهنده جرج فلوید توسط افسر ارشد پلیس شهر مینیاپولیس تبدیل شده است.
پلیس قاتل و هزاران پلیس قاتل دیگر که در آمریکا و طی سال‌های اخیر از کشتار بیرحمانه و عامدانه سیاه‌پوستان به بهانه‌های واهی ابایی نداشته اند و امروز در پناه دستگاه‌های امنیتی و سیاسی آمریکا قرار گرفته اند. ترامپ و مقامات کاخ سفید، از هرگونه اقدامی که مولد و تسریع کننده پدیده نژادپرستی سیستماتیک در کشورشان باشد استقبال می‌کنند. آن‌ها در حال نسل کشی و تسویه نژادی مستمر و آهسته ای هستند که اگر امروز جلوی آن گرفته نشود، به مانند سال‌های نه چندان دور شاهد زنده به گور کردن سیاه‌پوستان و آتش زدن آن‌ها در میادین شهرهای آمریکا خواهیم بود.
امروز ما از پدیده ای شوم به نام نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا سخن می گوییم،پروسه ای که از سوی سران دو حزب سنتی آمریکا و نهادهای فراسیاسی در این کشور در حال تقویت است. شهر مینیاپولیس واقع در ایالت مینه سوتا طی روزهای اخیر به کانون بحران در ایالات متحده تبدیل شده است. آنچه امروز در مینیاپولیس می گذرد،حکایت از بحران‌های عمیق اجتماعی و فرهنگی تمام عیاری دارد که سرتاسر ایالات متحده را فرا گرفته است. چنانچه باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا اذعان کرده است، نژادپرستی امروز درDNA بسیاری از آمریکایی ها وجود دارد و در آینده نیز وجود خواهد داشت.
مقامات آمریکایی معتقدند که پلیس فدرال می تواند با عادی سازی کشتار سیاه‌پوستان، نژادپرستان را به صورت غیر مستقیم تشویق به این موضوع کنند. با این حال مقامات آمریکایی هنوز متوجه عمق فاجعه و بحران در کشورشان نشده اند! محاسبات دولت آمریکا در موضوع پمپاژ نژادپرستی هرگز تحقق پیدا نخواهد کرد.
امروز واشنگتن با بحرانی ساختاری مواجه است. جامعه آمریکا استعداد مضاعفی برای ورود به فضای بحرانی دارد. فضایی که کنترل و مدیریت آن معلول پیروزی یا شکست ترامپ و بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه امسال نیست. گذار از ساختار سیاسی و اجتماعی موجود در آمریکا، به مطالبه ای فراگیر در میان اکثر شهروندان آمریکایی تبدیل شده است. بدون شک آفریقایی تبارها، آسیایی تبارها و اسپانیولی تبارها و سایر اقلیت‌هایی که امروز در معرض هجمه سیستماتیک دولت و نژادپرستان قرار دارند، یکی از مهم ترین نیرومحرکه های این تغییر بزرگ محسوب می شوند.
امروز اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران بر این باورند که اعتراضات مینیاپولیس و دیگر شهرها و نقاط آمریکا، درون ساختاری نبوده و نوعی مطالبه فراساختاری مبنی بر انهدام زیرساخت‌های تبعیض آمیز اجتماعی و سیاسی در آمریکا محسوب می شود. آنچه امروز ترامپ، سازمان سیا و پلیس فدرال در آمریکا به نمایش گذاشته اند، همان آزادی آمریکایی می باشد. امروز افکار عمومی آمریکا و دنیا، متوجه ماهیت و هویت عریان آزادی در سایه نژادپرستی و کشتار در کشورشان هستند. بدون شک در آینده ای نزدیک، رویای بزرگ مارتین لوترکینگ و سایر مبارزان راه آزادی در آمریکا به ثمر خواهد نشست. این رویای بزرگ، همان آزادی واقعی در آمریکاست…

نویسنده : حنیف غفاری |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.