بنزین روی آب آمریکا را آتش زد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 22415
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸ |
سومین نفتکش ایرانی با اقتدار به ونزوئلا رسید؛

بنزین روی آب آمریکا را آتش زد

نفتکش های ایرانی یکی پس از دیگری در سواحل ونزوئلا پهلو می گیرند تا رنج خستگی از سفر هزاران مایلی را از تن به در کنند.
بنزین روی آب آمریکا را آتش زد

|حسن شجاعی|
نفتکش های ایرانی یکی پس از دیگری در سواحل ونزوئلا پهلو می گیرند تا رنج خستگی از سفر هزاران مایلی را از تن به در کنند. غول های آهنی، با حمل هزاران لیتر بنزین تولید شده در پالایشگاه های ایرانی، با پیام صلح و دوستی در بندر ال پالیتوی آرام گرفتند تا نشان دهند اقتدار و قدرت مردمانی از سرزمین پارس در آن‌سوی آب‌های دریای کارائیب مثال زدنی است.
نفتکش‌های فورچون، فورست، پِتونیا، فاکسون و کلیول حدود ۱/۵ میلیون بشکه سوخت تولید ایران را به مقصد ونزوئلا حمل کردند تا درست در زمانی که تنش های بین ایالات متحده آمریکا با ایران و ونزوئلا در بالاترین سطح ممکن قرار دارد، ادعای مقامات کاخ سفید در راستای توسعه تحریم های نفتی دو کشور نقش برآب شود.
زمانی که دولت ترامپ مشغول بلوف زنی در جهت مقابله مسلحانه با اعزام نفتکش های ایرانی عازم ونزوئلا بود، این پنج غول بنزینی خود را از بنادر جنوبی ایران رها کرده و عازم آمریکای لاتین بودند و از همان روز اول هم معلوم بود که آمریکایی ها توان مقابله نظامی و حتی سیاسی هم با این خواست و اراده دو ملت را ندارند و این‌بار هم دست خالی میدان مبارزه را ترک خواهند کرد.
البته ایران نیز پیش بینی های لازم را برای جلوگیری از هرگونه حماقت آمریکایی ها کرده و از طریق قطر هشدارهای لازم را داده بود که اگر یانکی ها دست از پا خطا کنند از پاسخ قاطع ایران در امان نخواهند ماند.
با اینکه راهزنی دریایی آمریکایی ها مسبوق به سابقه بود اما این‌بار نیز درایت جمهوری اسلامی ایران در پیش بینی اتفاقات احتمالی و توصیه اکید بر مقابله با آنچه دولت آمریکا در آن سابقه دیرینه دارد سبب شد تا نفتکش های
ایرانی  با   آسودگی و  دغدغه کمتری راهی ونزوئلا شوند و هر پنج مسافر ایرانی در زمان و موعد مشخص شده به مقصد برسند.
این موفقیت به ظاهر اقتصادی، نشان داد که پشتوانه و قدرت نظامی ایران به ویژه در حوزه های
راهبردی و استراتژیک جهانی آنچنان بالاست که با پذیرش خطر و امکان هرگونه حماقت از سوی آمریکایی ها در روز روشن، بی توجه به تحریم ها، فرآورده‌های نفتی خود را به یکی از کشورهای طرف تخاصم آمریکا صادر نماید.
شاید در نظام چند قطبی جهانی، اتفاقات اینچنینی با ریسک بالایی برخوردار باشد و تنها کشورهایی که از توان نظامی و ژئوپلیتيکی بالایی برخوردار باشند قادر به انجام آن هستند و جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر قدرت مردمی، توان دفاعی و نظامی و در سایه رهبری مقتدر خود موفق به شکست تحریم های
آمریکایی کردند.
قدرت ایران در این اتفاق مهم بین المللی روی  دیگری هم دارد و آن افول قدرت فرامنطقه ای
 آمریکاست. پس از ضعف اقتدار نظامی و دیپلماتیک آمریکا در غرب آسیا، این‌بار شکست هیمنه این کشور در نزدیکی مرزهای دریایی اش نیز مزید بر علت شد تا در عمق نفوذ جغرافیایی آمریکا شاهد عزتمندی و اقتدار ایران اسلامی و در مقابل شکست سیاست های سلطه طلبانه سیاسیون کاخ سفیدباشیم. داده ها نشان از آتش گرفتن آمریکایی ها از بنزین ایرانی است که در جهت کمک به مردم تحت فشار از تحریم های
آمریکا با مشکلات عدیده ای دست و پنجه  نرم می کنند. مردم ونزوئلا علاوه بر مشکلات اقتصادی با کمبود شدید بنزین روبه‌رو هستند، به‌طوری‌که زندگی عادی و روزمره آن‌ها مختل شده و کمبود بنزین، بر ارسال مواد غذيی ‌  و رسیدن دکترها به بیمارستان نیز تأثیر گذاشته است.
*سومین نفتکش ایرانی وارد آب‌های ونزوئلا می‌شود
منابع خبری اعلام کرده اند که سومین نفتکش ایرانی به زودی وارد آب های ونزوئلا خواهد شد. در همین ارتباط گفته شده است که نفتکش «پتونیا» (Petunia) در جنوب باربادوس در میان دریای کارائیب و اقیانوس اطلس شمالی در حال حرکت است. این اطلاعات براساس  رصد لحظه به لحظه نفتکش های ایرانی از طریق وبگاه «مارین ترافیک» صورت گرفته است و انتظار می‌رود نفتکش‌های چهارم و پنجم ایران نیز به زودی به مقصد خود در ونزوئلا برسند. دو روز پیش، نفتکش فورچون (Fortune) و چند ساعت بعد از آن نفتکش فارست (Forest) وارد آب های ونزوئلا شدند. نیروی دریایی ونزوئلا هر دو نفتکش را تا بندر «ال پالیتو» اسکورت کرد. طارق العیسمی، وزیر نفت ونزوئلا رسما محموله نفتکش ایرانی «فورچون» (Fortune) را تحویل گرفت. باربادوس کشوری جزیره‌ای است که میان دریای کارائیب و اقیانوس اطلس شمالی و شمال شرق ونزوئلا قرار گرفته‌است. لذا انتظار می رود تا کمتر از ساعاتی دیگر سومین نفتکش ایرانی که حال در نزدیکی باربادوس است، وارد آب‌های ونزوئلا شود. طی دو روز گذشته نیز اولین و دومین نفتکش‌های ایرانی با وجود تهدیدات مکرر آمریکا اما موفق شده بودند در بنادر ونزوئلا پهلوگیری کنند. ورود نفتکش‌های سوخت رسان ایران به ونزوئلا که تحت تحریم شدید آمریکا قرار دارد با استقبال گسترده و قدردانی مقامات دولتی و مردم این کشور از ایران روبه‌رو شده است. از جمله «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا پس از ورود اولین محموله سوخت ایران از حمایت‌های ایران قدردانی کرد و گفت: ایران و ونزوئلا هر دو خواهان صلح هستند و از حق تجارت آزادانه در دریاهای آزاد برخورداریم. وی همچنین از ایران و ونزوئلا به عنوان مردمی انقلابی یاد کرده بود که هرگز در مقابل «امپراطوری آمریکا» به زانو در نخواهند آمد.
*مرکز امنیتی سوفان: ایران و ونزوئلا، ایالات متحده را به چالش کشیدند
مرکز امنیتی «سوفان» مستقر در نیویورک گزارش کرد که ایران و ونزوئلا با محموله ۱.۵ میلیون بشکه بنزین و مشتقات نفتی، مستقیما ایالات متحده آمریکا را به چالش کشیدند. این مرکز امنیتی سپس با این مقدمه ادامه داد که این محموله‌های سوخت نمایانگر اقدام مشترک ایران و ونزوئلا برای به چالش کشیدن سیاست دولت ترامپ است که تاحد زیادی متشکل از وضع تحریم‌های سخت علیه هر دو کشور ایران و ونزوئلا است. این مرکز امنیتی سپس ادامه داد که محموله‌های سوخت ایران در حقیقت نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه صادرات انرژی ایران و همچنین نقض تحریم‌های آمریکا علیه معاملات با ونزوئلا است. این مرکز سپس با اشاره به این موارد به ناتوانی آمریکا در مقابله با چالش جدید ایران و ونزوئلا اشاره کرد و نوشت که به نظر می‌رسد که گزینه‌های آمریکا برای مقابله با چالش جدید ایران و ونزوئلا محدود است و گرچه نیروی دریایی آمریکا اخیرا حضور در منطقه کارائیب را به منظور مقابله با قاچاق مواد مخدر افزایش داده است اما مقام‌های نظامی آمریکا تصریح کرده‌اند که از هرگونه برنامه آمریکا برای رهگیری، جست‌وجو یا توقیف نفتکش‌های ایران «بی‌اطلاع» هستند.

نویسنده : حسن شجاعی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.