یکه‌تازی سکه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 21747
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی تاریخ انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶ |
تحلیل روند افزایشی قیمت طلا و سکه در گفت‌وگو با کارشناسان؛

یکه‌تازی سکه

در روزهای گذشته و در سکوت خبری بازار سکه، طلا و ارز روند افزایشی داشته و در برخی روزها میزان افزایش سکه طرح جدید یا قدیم بیش از ۱۲۰ هزارتومان نیز بوده است. دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه قیمت سکه طرح جدید در بازار تهران با ۱۲۵ هزار تومان افزایش به ۷ میلیون و ۵ هزار تومان رسید.
یکه‌تازی سکه

|حانیه مسجودی|
در روزهای گذشته و در سکوت خبری بازار سکه، طلا و ارز روند افزایشی داشته و در برخی روزها میزان افزایش سکه طرح جدید یا قدیم بیش از ۱۲۰ هزارتومان نیز بوده است. دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه قیمت سکه طرح جدید در بازار تهران با ۱۲۵ هزار تومان افزایش به ۷ میلیون و ۵ هزار تومان رسید.

​​​​​​​
نوسانات قیمتی تنها محدود به این بازار نیست و بازار طلا و ارز نیز صعودی و حتی پیش‌بینی می‌شود به علت امیدواری کسب‌وکارها به آغاز فعالیت بازار، شاخص بورس نیز ریزشی یا نوسانی باشد. 
در حال حاضر هر گرم طلا در بازار جهانی نسبت به‌روز گذشته ۱۴ سنت گران شد و به قیمت ۵۴ دلار و ۶۸ سنت رسید. بر اساس این گزارش یک اونس طلا نیز نسبت به‌روز گذشته بیش از ۳ دلار گران شد و در بازار هزار و ۷۰۰ دلار فروخته می‌شود.
همچنین در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰/۲ درصد افزایش، به ۱۷۰۱ دلار و ۸۰ سنت رسید.  بهای معاملات این بازار روز گذشته با ۱۵ دلار و ۹۰ سنت معادل ۰/۹ درصد کاهش، در ۱۶۹۸ دلار بسته‌شده بود.
به گفته دانیل هانیس، تحلیلگر گروه بانکی ANZ، موج جدید ابتلا به ویروس کرونا باعث شده است بازارها روی منفی شدن نرخ‌های بهره آمریکا حساب کنند و بازار اکنون منتظر اقدامات حمایتی بیشتر از سوی بانک مرکزی آمریکا است. بااین‌حال دلار آمریکا صعود کرده و این امر به‌طور حتم بر تقاضای خرید طلا تأثیر می‌گذارد.
همچنین در جدول زیر نرخ طلا در عیارها و مبناهای مختلف مثقال را مشاهده می‌کنید.

​​​​​​​«رسالت» دربررسی وضعیت روند قیمتی بازار سکه و طلا با یک مقام مسئول و یک فعال بازار سرمایه به گفت‌وگو  پرداخت که در ادامه می خوانید.
*افزایش نرخ ارز و تقاضای بازار، عامل رشد قیمت طلا و سکه است
محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد افزایش قیمت طلا و سکه در گفت‌وگو با «رسالت» تشریح می‌کند: افزایش قیمت سکه و طلا می‌تواند ناشی از دو علت باشد؛ نخست افزایش بی رویه و بی‌سابقه قیمت ارز  و دومین عامل هم افزایش تقاضادر این بازار است.او ادامه داد که افزایش تقاضا به دلیل ورود سرمایه‌های خرد به بازار و تبدیل نقدینگی به سرمایه مطمئن درحال شکل گیری حبابی بزرگ بر طلا و بازارهای دیگر است و این امر به صعود نرخ طلا منجر شده است و مردم برای پس انداز و حفظ ارزش پول خود به این بازارها روی آورده‌اند. ازطرفی عامل نخست یعنی قیمت ارز نیز به این وضعیت دامن زده است. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر درپایان ضمن اشاره به رکود بازار سنتی طلا و سکه، تأکید کرد: این درحالی است که بازار سنتی و اصلی طلا و جواهر به شدت با رکود مواجه است و این داد و ستدها تنها در بخش سرمایه‌ای صورت می‌گیرد و رکود فعلی بازار طلا و جواهر بی سابقه است و فعالان آن هیچ درآمدی ندارند.
*نقدینگی بازهم کار دست بازار داد
در ادمه نیز حسین خزلی، فعال و کارشناس بازار سرمایه به «رسالت» می گوید:
در ماه‌های اخیر شاهد حضور بسیار زیاد نقدینگی از سوی مردم در بازار بورس و سرمایه بودیم. دلیل این امر، تورم بسیار بالا و رکود در بازارهای موازای بورس است. چنین اتفاقی موجب شد تا سرمایه بازارهای دیگر یا سپرده‌های بانکی نیز به بازار بورس ورود پیدا کند.
خزلی درواکنش به این که شدت سرمایه ای بودن بازار سکه و طلا نسبت به گذشته افزایش یافته و آیا این افزایش‌ها حباب سرمایه‌ای است؟ گفت:به صراحت نمی‌توان عنوان کرد که چه میزان این افزایش‌ها حباب است چراکه حباب، کلمه ای علمی و تخصصی است و درست نیست که در محاوره تمامی بازارهای سرمایه‌ای از آن استفاده شود. حباب در معنای تخصصی به معنای افزایش قیمت بازار بیش از ارزش واقعی است.وی افزود: درحال حاضر حدود ۵۵ شرکت‌ که اکنون از سهام آن‌ها استفاده می‌شود، قیمتی بیش از قیمت ذاتی خود دارند. بنابراین افراد بی آن‌که معنای واقعی حباب یا ارزش واقعی را بدانند در محاوره‌ بازار‌ها و روزمرگی خود از این کلمه استفاده می‌کنند.خزلی عنوان کرد: اکنون حدود ۶۰ درصد از شرکت‌های بورس به لحاظ تعدادی، قیمتی بیش از ارزش واقعی دارند و ۲۰ درصد از شرکت‌های سهامدار در بازار بورس نیز قیمت سهام‌شان به ارزش واقعی نزدیک و ۲۰ درصد باقی مانده شرکت‌ها، ارزش سهام‌شان کمتر از ارزش حقیقی و ذاتی است. بنابراین نمی‌توان کل بورس و بازار سرمایه را حباب دانست یا برای حباب درصدی تعیین کرد.این کارشناس بازار سرمایه می گوید: وضعیت کنونی به ویژه در بازار بورس و سرمایه کشور نیازمند تخصص است. بنابراین مردم عادی باید با نظر مشاوران این حوزه و تصمیم‌های کارشناسی وارد این بازار‌ها شوند و به تنهایی در این بازار‌ها، آن هم بدون داشتن اطلاعات کافی ورود پیدا نکنند.عمده ترین دلایل افزایش قیمت‌های کنونی در بازار سکه و طلا و سایر بازارها سیل نقدینگی مردم از بازارهای دیگر و شبکه‌های بانکی به بازار بورس است. او تأکید می‌کند که باید توجه داشت در شرایط کنونی، واردات و صادرات نیز به شدت کاهش یافته و سایر بازار‌ها همچون بازار ارز به شدت کنترل شده است. اما از دیگر دلایل این افزایش قیمت‌ها، نرخ سود سپرده‌های بانکی است که در دومرحله کاهش یافته است درحالی که نقدینگی در سطح جامعه به طور قابل توجهی رشد کرده است.این فعال بازار سرمایه درپایان می‌گوید که لازمه افزایش نقدینگی در بازار بورس، افزایش سهم سهام در این بازار است. اکنون با تصمیم دولت مبنی عرضه سهام‌های باقی مانده صندوق ‌های ETF و همچنین دستور مقام معظم رهبری برای آزاد سازی سهام عدالت ، امیدواریم که عرضه سهام کمک شایانی کند.در پایان با نگاهی به وضعیت شاخص بورس و نظر کارشناسان بازار سرمایه و مدیریت اقتصاد بحرانی، پیش‌بینی می‌شود بازار بورس به‌تدریج و شاید به‌یک‌باره از هیجان صعود بایستد، اما روند افزایشی سکه، طلا و حتی دلار منفی نخواهد شد.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.