جوجه را اول بهار کشتند! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 20286
  پرینتخانه » اجتماعی, ویژه تاریخ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۱۷ |
بررسی دلایل و آثار معدوم کردن جوجه‌های یک‌روزه؛

جوجه را اول بهار کشتند!

چند روزی است که ویدئوهایی از زنده به گور کردن تعداد بی‌شماری جوجه یک‌روزه در فضای مجازی منتشر شده و مردم را دل‌آزرده کرده است.
جوجه را اول بهار کشتند!

| سارا عسکری|
چند روزی است که ویدئوهایی از زنده به گور کردن تعداد بی‌شماری جوجه یک‌روزه در فضای مجازی منتشر شده و مردم را دل‌آزرده کرده است. برخی از مسئولان علت این کار را شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی رستوران‌ها، هتل‌ها و در نتیجه پایین آمدن بسیار زیاد تقاضا و قیمت گوشت مرغ می‌دانند و بر این باورند که مرغ در بازار مبلغی حدود  ۳ هزار تومان کم تر از قیمت مصوب اتحادیه به فروش می‌رسد. همین موضوع باعث کاهش تولید مرغ شده  و بنابراین نیاز به جوجه یک‌روزه برای پرورش نیز پایین آمده است. این در حالی است که طبق دستور مسئولان اتحادیه به تولیدکنندگان، تولید ماهانه جوجه یک‌روزه از ۱۲۵ میلیون تن در شرایط کرونایی باید به ۱۱۵ میلیون تن کاهش می‌یافت، تا مجبور به معدوم کردن این جوجه‌ها نشوند.
شیوع بیماری کرونا تولیدکنندگان را با ضرر مواجه کرد
غلامعلی فارغی، رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: «تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه حدود دو ماه است که با شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف و تقاضا دچار و ضرر و زیان شده‌اند. اما بحث معدوم‌سازی ارتباطی به ضرر تولیدکنندگان ندارد. در واقع تولیدکنندگان مرغ گوشتی هر کیلوگرم مرغ زنده را ۶ هزار تومان می‌فروشند درحالی که باید این محصول را حداقل کیلویی ۱۰ هزار تومان بفروشند تا بتوانند نهاده‌های موردنیاز را تأمین کنند.»
وی افزود: « همچنین در حال حاضر نهاده‌های طیور در گمرکات موجود اما ارز موردنیاز این بخش تخصیص نیافته است. بنابراین تا زمانی که نهاده طیور نباشد تولید معنی ندارد زیرا جوجه و مرغ برای زنده ماندن به دان و نهاده نیازمند است. تصمیم‌های غیرکارشناسی در ممنوعیت، محدودیت و عوارض صادرات همواره تولید را با مشکل روبه‌رو کرده به‌طوری که تا اسفندماه سال ۹۸ با ممنوعیت صادرات جوجه یک‌روزه مواجه بودیم.» 
فارغی با بیان اینکه از اسفندماه  ۹۸ ممنوعیت صادرات جوجه یک‌روزه برداشته شده است، افزود: بازار صادراتی ما کشورهای عراق و افغانستان و چند کشور دیگر می‌باشند که اکنون عراق ممنوعیت واردات ایجاد کرده و بازارهای صادراتی این محصول از دست رفته است.برای صادرات گوشت مرغ نیز عوارض  ۵ هزار تومانی تعیین شده که موجب شد تولیدکنندگان حتی نتوانند یک کیلوگرم مرغ صادر کنند. دولت باید برای نجات این صنعت فکری کند.» «رسالت» در بررسی بیشتر این موضوع با مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت‌وگو کرد.
تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه برای زیان کمتر دست به معدوم‌سازی زدند 
مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با اشاره به معدوم کردن جوجه‌های یک‌روزه به «رسالت» بیان کرد: «قیمت جوجه بک روزه از ۲۰۰۰ تومان به ۳۰۰ تومان کاهش داشته است به همین دلیل پرورش دهندگان مرغ از تولیدکنندگان صنعت جوجه‌کشی و مرغ مادر خرید نکرده و این افراد ضرر فراوان دیده‌اند.» وی افزود: «کارگاه‌های جوجه‌کشی به دلیل کاهش فروش و قابلیت نداشتن نگه‌داری بیش از یک‌روزه جوجه‌ها مجبور به معدوم‌سازی تولیدات مازاد خود هستند. مرغداران نیز به علت کم بودن قیمت در بازار و زیان‌های حاصله اقدام به خریداری جوجه یک‌روزه و پرورش مرغ نمی‌کنند. همین امر باعث تولید بیش از نیاز و معدوم‌سازی شده است.» رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در پایان تأکید کرد: «جوجه‌های یک‌روزه به دلیل ماشینی بودن با شرایط خاص و تزریق واکسن برای نگهداری و تولید، تنها در مرغداری‌ها قابل پرورش هستند و تولیدکنندگان چاره‌ای‌جز معدوم‌سازی نداشتند.» در پایان اما سؤال این است که چرا با بی‌توجهی به دستور اتحادیه، بیشتر از نیاز کنونی تولید صورت گرفته و چرا به‌جای معدوم کردن فکر دیگری نشده است؟ مسئولان نیز زنده‌به‌گور کردن جوجه‌های یک‌روزه را کاری معمول در این صنعت می‌دانند اما در یک کشور اسلامی دیدن چنین صحنه‌هایی دردآور است، اسلامی که همواره اذیت و آزار حیوانات را مذمت کرده است. به نظر می‌رسد اقتصاد لیبرال سرمایه‌داری مدرن حاکم بر کشور این اقدام جاهلانه را با دلیل‌های بی‌منطق، عاقلانه جلوه می‌دهد.

نویسنده : سارا عسکري‌‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.