تزریق نشاط با نسخه رسانه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 20221
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۳۲ |
رسالت صداوسیما در هیاهوی خانه‌نشینی مخاطبان؛

تزریق نشاط با نسخه رسانه

کرونا این روزها خیلی‌ها را خانه‌نشین کرده و همین باعث شده بیش از هر زمان دیگری چشم‌ها به جعبه جادو خیره  بماند. مردم بیشتری اخبار، برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون را دنبال می‌کنند تا هم اخباری از این ویروس ناخوانده بگیرند و هم اوقات فراغت خود را که ناخواسته افزایش پیداکرده، پر کنند. 
تزریق نشاط با نسخه رسانه

‌|نفیسه امامی‌|
کرونا این روزها خیلی‌ها را خانه‌نشین کرده و همین باعث شده بیش از هر زمان دیگری چشم‌ها به جعبه جادو خیره  بماند. مردم بیشتری اخبار، برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون را دنبال می‌کنند تا هم اخباری از این ویروس ناخوانده بگیرند و هم اوقات فراغت خود را که ناخواسته افزایش پیداکرده، پر کنند. 
به نظر می‌رسد صداوسیما برخلاف بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها که این روزها با کاهش زمان کاری روبه‌رو شده‌اند، روزهای پرترافیک کاری را می‌گذراند و باید به عطش مخاطب برای اطلاع از شرایط پیرامونی و پر کردن اوقات فراغت او پاسخ دهد. 
آنچه در ارائه برنامه‌های صداوسیما قابل‌تأمل و مهم محسوب می‌شود، رویکرد این سازمان در پخش برنامه‌هایش است تا به‌نوعی بتواند از فضای پراسترسی که ذهن بیشتر مردم را درگیر کرده، فاصله ایجاد نماید و  به رسالت دیگر خود که همان انتشار اخبار صحیح و به‌روز به مخاطبان است، اقدام کند. 
محمد لسانی کارشناس و پژوهشگر رسانه در گفت‌وگو با «رسالت»، درباره نوع و رویکرد برنامه‌های صداوسیما در شرایط فعلی، بیان کرد: اکنون وقت برند سازی توسط صداوسیما نیست، بلکه زمان استفاده از برندهای ایجادشده است، برندهایی که تاکنون تلویزیون در آن‌ها موفق بوده و به‌نوعی پرچم‌دار برنامه‌های صداوسیما در سال‌های اخیر بوده است. باید برش‌های موضوعی و ترکیب‌های قالبی از این برنامه‌های پرمخاطب ایجاد شود، تا مردم را با رسانه بیشتر پیوند دهد. 
لسانی تصریح کرد: در استفاده و پخش از برنامه‌های برند و پرمخاطب از صداوسیما کارهایی در حوزه پخش گلچین یا منتخبی از برنامه‌هایی مانند کلاه قرمزی، عصر جدید و خندوانه صورت گرفته، اما پخش چنین برنامه‌هایی در چارچوب‌های رسانه، کار حداقلی و به‌نوعی رفع تکلیف محسوب می‌شود. برای وضعیت فعلی مردم که نگاه‌های زیادی به برنامه‌های تلویزیون دوخته‌شده، باید نیازسنجی صورت بگیرد. 
وی اطلاع‌رسانی را از دیگر کارکردهای صداوسیما در شرایط فعلی عنوان کرد و گفت:  صداوسیما بایستی نیاز اول امروز کشور که همان ارائه اطلاعات درست و صحیح به مردم است را پاسخ دهد. این‌که در حال حاضر چه اتفاقی افتاده و انتظار می‌رود چه رخدادهایی در آینده به وقوع بپیوندد. در این اطلاع‌رسانی باید جامعیت و شفافیت و هنر با یکدیگر تلفیق شوند. 
وی اضافه کرد: منظور از اطلاع‌رسانی لزومادامن زدن بر هراس بیشتر در جامعه نیست و از سوی دیگر نیز از سانسور اخبار باید پرهیز شود. امروز  روش‌های جدید خبری شکل‌گرفته که میان خبر و قالب‌های نمایشی یا اجرایی پیوند زده می‌شود،  درحالی‌که اطلاع‌رسانی ما در بخش‌های خبری همچنان شکل سنتی دارد.
این کارشناس رسانه با تأکید بر ضرورت جلب اعتماد مردم توسط صداوسیما گفت: دو کلیدواژه سرعت و صداقت در جلب اعتماد عمومی توسط رسانه‌ها مطرح است. بعدازاین دو مورد، هنر رسانه و بیان هنرمندانه از دیگر جنبه‌هایی است که در قالب‌های جدید در فرم و محتوا باید مورداستفاده قرار بگیرد. وی با اشاره به این‌که کارکردهای صداوسیما در اطلاع‌رسانی و سرگرمی و آموزش درگذشته به‌صورت مستقل و جداگانه مدنظر قرار می‌گرفت، گفت: کارکرد برنامه‌های خبری، سریالی و آموزشی صداوسیما قبلا در دسته‌بندی‌های جداگانه قرار می‌گرفت، اما امروزه این کارکردها با یکدیگر تلفیق‌شده‌اند.  صداوسیما باید به رسالت اصلی خود که همان رسانه بودن است بازگردد و اصل پیوند مخاطب را بنابر نیاز و علاقه با یکدیگر ممزوج کند نه این‌که توجهی به علاقه و سلیقه مخاطب نداشته باشد و آن را در اولویت قرار ندهد.
 وی به‌ضرورت پخش برنامه‌های نشاط‌آور در تلویزیون اشاره کرد و افزود: با توجه به خانه‌نشینی و وجود رعب و هراس اجتماعی به‌خصوص در شهرهای پرخطر در بیماری کرونا، محتوای برنامه‌های صداوسیما باید به مقابله با هراس و انزوا بپردازد و به تزریق نشاط، امید و اعتمادبه‌نفس ملی در برابر ترس به وجود آمده بینجامد. پخش برنامه‌های نشاط‌آور و طنزآمیز چنین ویژگی‌هایی را به دنبال دارند، اما در حال حاضر خبری از حضور طنزپردازان در کنار یکدیگر در برنامه‌های صداوسیما دیده نمی‌شود. 
لسانی ادامه داد: در وضعیت فعلی صداوسیما باید اقدام به پخش برنامه‌ها و مسابقاتی کند که از طریق اینترنت و تلفن برای مخاطبان قابل‌استفاده هستند. چنین اقدامی در شرایط فعلی مهندسی معکوس محسوب می‌شود. 
این کارشناس رسانه با اشاره به این‌که در شرایط فعلی صداوسیما وظیفه ارتقای حال عمومی جامعه را به عهده دارد، گفت: تا پیش‌ازاین سازمان، سیاست یک بام و دوهوا و پردست‌اندازی را طی کرده بود، اما از این به بعد باید تنوع در تولیدات آن شکل بگیرد و برنامه‌هایی در قالب گفت و گو محور و خبر به مخاطبان ارائه شود تا منجر به شکل‌گیری صمیمیت میان رسانه و مردم گردد. بهبود حال جمعی و ذهنیت سازی جامعه با توان مثبت و برون‌رفت از این شرایط باید در تولیدات و انتشار محتوای رسانه‌ای توسط صداوسیما بیشتر از قبل موردتوجه قرار بگیرد.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.