نمک بر زخم مردم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 20217
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۱۶ |
بررسی دلایل و تبعات طرح افزایش حقوق نمایندگان مجلس در روزهای کرونایی کشور؛

نمک بر زخم مردم

مردم همواره در دوران تصدی گری نمایندگان مجلس دهم همانند دولت دهم و یازدهم با شگفتانه هایی رو به رو می شوند. امروز نیز در شیوع بیماری کرونا با تصميمات عجیب مواجه بودیم، اما شگفت انگیز ترین خبر در روزهای اخیر، پیشنهاد طرح افزایش حقوق نمایندگان مجلس محسوب می شود که تعجب مردم و فعالان رسانه ای را در پی داشت.
نمک بر زخم مردم
‌|سارا عسکری‌|
مردم همواره در دوران تصدی گری نمایندگان مجلس دهم همانند دولت دهم و یازدهم با شگفتانه هایی رو به رو می شوند. امروز نیز در شیوع بیماری کرونا با تصميمات عجیب مواجه بودیم، اما شگفت انگیز ترین خبر در روزهای اخیر، پیشنهاد طرح افزایش حقوق نمایندگان مجلس محسوب می شود که تعجب مردم و فعالان رسانه ای را در پی داشت. این در حالی است که برخی از مسئولان در قوه قضائیه و سپاه پاسداران بخشی از حقوق خود را برای کمک به بیماران کرونایی و کادر درمان اختصاص دادند، همچنین مقامات ژاپن ۲۰ درصد از حقوق نمایندگان پارلمان را برای جبران خسارات ناشی از کرونا تا یک سال آینده کاهش دادند.
درحال حاضر بسیاری از مردم و بسیجیان با راه اندازی کارگاه های تولیدی کوچک و بزرگ بدون دریافت دستمزد و کمک های دولتی، برای رفاه حال جامعه و ازبین بردن این ویروس در تلاش هستند. در این دوران با وجود ایام نوروز بسیاری از کسب و کارها تعطیل و بیشتر شاغلان غیر دولتی آسیب دیدند و می توان گفت این اقدام نمایندگان مجلس، مردم را نسبت به مسئولان کشور دلسرد می کنند. نمایندگان و دولتی ها باید در کنار مردم به عبور از این بحران کمک کنند، نه اینکه با اقدامات بی فایده به فکر دوران بازنشستگی خود باشند. این اقدام نمایندگان یاد و خاطره درخواست دولت از افراد پردرآمد جامعه مبنی بر انصراف از دریافت یارانه را زنده کرد، در آن دوران نیز بسیاری از مسئولان حتی با حقوق های نجومی، از گرفتن یارانه انصراف ندادند. با وجود چنین شرایطی نمی توان از مردم توقع همکاری و کمک داشت.
«رسالت» در این باره با دو تن از فعالان سیاسی و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفت وگو پرداخت.
*طرح افزایش حقوق نمایندگان، نمک پاشیدن بر زخم مردم است
سید کمال سجادی، کارشناسان مسائل سیاسی و سخنگوی جبهه پیروان امام و رهبری در گفت وگو با «رسالت» ضمن اشاره به تصمیم نمایندگان مبنی بر افزایش حقوق خود بیان کرد: «ویروس منحوس کرونا به اندازه کافی به مردم ضرر و زیان جانی و مالی وارد کرده و اوضاع نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز آشفته است. باید دید چه کسانی و به چه دلیل چنین پیشنهادی را مطرح کرده اند که نمکی بر زخم مردم بپاشند.»
وی افزود: «در روزهای اخیر برخی از مسئولان بخشی از حقوق خود را برای مبارزه با این ویروس اختصاص دادند اما این طرح نمایندگان مجلس یکی از اقدامات عجیب و شگفت انگیز است. این امر به تضعیف نهاد مجلس در میان مردم منجر می شود.»
سجادی تصریح کرد: «نمایندگان باید با اختصاص دادن بخشی از حقوق خود یا اقدامات عملی در صف اول مبارزه با کرونا قرار می گرفتند. اما اکنون باوجود روزهای آخر تصدی گریشان با اتخاد چنین تصمیماتی تنها بر منفعت طلبی خود صحه می گذارند.» 
سجادی توضیح داد: «چنین اخباری انعکاس نا مطلوبی در جامعه خواهد داشت. نمایندگان انقلابی و دلسوز باید با جلوگیری از این اتفاقات، مردم را به مجلس و مسئولان امیدوار کنند.»
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان تاکید کرد: «همچنین در زمانی که جامعه با بحران رو به رو شده چنین پیشنهاداتی بسیار غیر منطقی است. این اقدام نمایندگان طنز تلخی است که به طور حتم انعکاس نامناسبی در جامعه خواهد داشت.» 
*باید به عقل مطرح کننده موضوع افزایش حقوق نمایندگان شک کرد
همچنین حبیب الله بوربور، کارشناس حوزه سیاسی و عضو شورای مرکزی خانه احزاب کشور با اشاره به طرح افزایش حقوق نمایندگان مجلس به «رسالت» می گوید: «باید به عقل کسی که همچنین طرحی را مطرح می کند، شک کرد. نمایندگان مجلس به فکر بیشتر شدن حقوق بازنشستگی خود هستند چراکه دوران مسئولیت آنها رو به پایان است.»
وی افزود: «حقوق فعلی نمایندگان بیش از ۱۵ میلیون تومان است که با احتساب سایر مزایا مانند هزینه دفتر، خودرو، راننده، محافظ، مسکن در تهران، ماموریت های خارجی و داخلی و پاداش به بیش از این مبلغ می رسد. پس دستمزد آنها کم نیست که برای بالا بردن آن تلاش کنند.» 
این کارشناس سیاسی در پایان تاکید کرد: «مطرح کردن چنین طرحی در موقعیت بحرانی کشور که تمام مردم از لحاظ جانی یا مالی آسیب دیده اند کاملا اشتباه است. باید مردم و مسئولان با همکاری و اتحاد برای عبور از این سختی ها تلاش کنند.» 
افزایش حقوق نمایندگان تنها یک پیشنهاد است  
اما در انتها هادی قوامی، نماینده اسفراین  و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت وگو با  «رسالت» افزایش حقوق نمایندگان مجلس را در حد یک پیشنهاد می داند و می گوید: «طرح افزایش حقوق نمایندگان مجلس تنها یک پیشنهاد است و هیئت رئیسه مجلس باید با ارائه این طرح در صحن علنی ضمن شنیدن صحبت های موافقان و مخالفان آن را به رأی بگذارند.» وی افزود: «همچنین افزایش حقوق نمایندگان مانند سایر کارمندان دولت با افزایش ۱۵ درصدی مواجه خواهد بود. اما قبل از ارائه طرح در مجلس ابتدا کمسیون برنامه و بودجه باید آن را بررسی کند و در صورت موافقت برای رای گیری به صحن مجلس آورده شود. شواهد نشان می دهد، تصویب چنین طرحی به مجلس فعلی نخواهد رسید.»
نویسنده : سارا عسکري‌‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.